Behöver lite hjälp med medhörning

Prata om övriga saker som rör bas-världen
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Behöver lite hjälp med medhörning

Inlägg av svekke »

Jag har inte hittat någon tråd som ger mig svar, men hänvisa gärna till det jag missat.

Vi har ett husband i vår kyrka och spelar i gudstjänster o dyl. Vi har inte brukat koppla instrument till kyrkans ljudanläggning utan använder våra egna förstärkare och akustiskt. Sången däremot går i kyrkans anläggning.
I dag har vi ingen medhörning på kyrkans ljud, det går enbart ut mot besökarna, vilket gör att vi inte hör sången så bra.

Jag vill därför få lite tips om hur vi ska tänka för att få medhörning. Budget är som vanligt begränsat, det är ju vi medlemmar som betalar (frikyrka) och det är gott om utgifter. Hur stort (både antal och effekt) behöver man, hur ska man placera? Eftersom vi bara spelar ibland ska det vara lätt att ställa undan.

Husbandet består av 3 gitarrer (acke och el, alla förstärkta), elbas, slagverk (cajon), flygel och sång. Besättningen varierar lite grann. Det är stenväggar och högt i tak, så det är ganska typisk kyrkakustik, men det ekar inte.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Behöver lite hjälp med medhörning

Inlägg av hitman »

Vad är det för anläggning till sången, är det ett "riktigt" musik-PA eller den (ofta äldre och klenare) anläggning som prästens mick går genom?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Behöver lite hjälp med medhörning

Inlägg av svekke »

Jag tror det är ett mellanting. Vi kör regelmässigt 4-5 mikrofoner med körer och solister, men jag vet inte vilken effekt vi har på vårt PA. Enligt vår ljudansvarige har vi inte monitorutgångar på vår förstärkare, men däremot på mixerbordet.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Behöver lite hjälp med medhörning

Inlägg av BasBert »

Enligt Er ljudansvarige så har ni monitorutgång från mixern - bra! Antingen går allt ljud från mixern ut där (totaljudet) eller så finns det en volym för detta på varje kanal (monitormix). Enklast vore om du tog en bild å satte in här både så man ser alla kanaler och en från baksidan (där monitorutgången ev. sitter, för att se vad det är för anslutning/kontakt).

Sedan handlar det bara om att ansluta en kabel från mixerns monitorutgång till en högtalare (helst) med inbyggt effektsteg (förstärkare/slusteg) typ:
https://www.thomann.de/se/the_box_ma100.htm" onclick="window.open(this.href);return false; (som ett exempel).

En monitorhögtalare kopplas från monitorutgången till monitor/-er på golvet framför Er, eller på stativ på sidan om.
Ni kan koppla ihop hur många Ni önskar, placera ut dem till var och en; trummisen kan ha en egen, bassisten en, gitarristen, sången en- eller två ! Beroende på tycke å smak men kanske främst ekonomi.
Var och en kan färga ljudet som man önskar.

Ni kan också ha "bara" två stycken vanliga mindre aktiva (med inbyggda slusteg) - PA-högtalare på stativ på var sida om scenen, riktat inåt mot Er (inte ut mot publik/åhörare). Trummisen kan behöva en egen låda då han har mycket starka ljud där han/hon sitter. Nackdelen är att PA-lådor saknar möjlighet att färga ljudet som monitorlådorna. Kan vara bra att ha ifall det blir "rundgång" (när högtalare möter mickarnas svängningar/ljudet växer i volym).

Jag föredrar det f:a alternativet. det kanske räcker med två-tre stycken beroende på hur Ni står/sitter :vinkar:

Lycka till.

/BB

PS: en bild på mixern vore bra :) Hoppas att du ursäktar om jag varit alltför basic men jag vet inte vilken kunskapsnivå du/Ni har?

OBS: Ovanstående monitorlänk är bara ett av många exempel och inget försök till marknadsföring. Sök hos din lokale musikaffärsinnehavare, för en dialog så hittar Ni säkert en lösning.Kanske det finns begagnat?
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Behöver lite hjälp med medhörning

Inlägg av svekke »

Basic är jättebra, tack! Jag har försökt läsa på lite, men saknar mycket kunskap. Jag brukar hjälpa till med ljudet i kyrkan, men minns inte hur det ser ut med monitorkontroll på mixerbordet (eftersom vi inte har monitorer idag), så det ska jag kolla upp.

Jag uppskattar också förslag på utrustning, eftersom jag inte vet hur mycket vi behöver. Förstår jag dig rätt att ma100 är en rimlig storlek för att få ut sången? Som kyrkan ser ut är golvmonitorer det mest rimliga.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Behöver lite hjälp med medhörning

Inlägg av Roger Hedin »

Kolla: http://www.tc-helicon.com/en/products/voicesolo-fx150/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Behöver lite hjälp med medhörning

Inlägg av BasBert »

svekke skrev:...minns inte hur det ser ut med monitorkontroll på mixerbordet (eftersom vi inte har monitorer idag), så det ska jag kolla upp... uppskattar också förslag på utrustning, eftersom jag inte vet hur mycket vi behöver. Förstår jag dig rätt att ma100 är en rimlig storlek för att få ut sången? Som kyrkan ser ut är golvmonitorer det mest rimliga.
En monitorlåda är egentligen en egen liten PA för musikerna på scen. Det andra är riktat åt åhörarna och har i praktiken inte med Er kompmusiker eller sångare/sångerskor att göra.

Monitorer kan se ut på lite olika sätt. "Roger Hedin" länkar till ett litet krutpaket som heter VoiceSolo FX150 150Watt, som nästan inte tar någon plats alls, som kan ankras i närmsta mickstativ, eller ligga på golvet framför. Den innehåller både ingångsmixer med tonkontroller och effektdel + en del annat...priset är mellan 2.500-3.500/styck beroende på var man köper den.

Tidigare var monitorer egentligen bara vanliga PA-lådor som matades med ett sk effektsteg/slutsteg utan några särskilda egenskaper än att förmedla ljudet. Idag fyller monitorer en helt annan plats på livescenen.

Medlemmarna i U2 har egna monitorsystem sk 'in ear monitor mix' dvs öronsnäckor som inte bara återger totalljudet utan även när det ska vara pauser, in/ut takter. Ett smakprov kanske:
https://www.youtube.com/watch?v=1KWgayvG52c" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta är naturligtvis överkurs men ville bara visa (höra) hur det kan låta i hans öronsnäckor :)

Golvmonitorer finns i olika valörer och wattantal. När det gäller effekten/watten tror jag det räcker gott med 100-150watt/monitor i kyrkan såvida ni inte ska trycka tanter å farbröder ut genom kyrkporten :shock:

Det viktiga är att monitorn innehåller ungefär detta:
- Effektförstärkare (ett slutsteg som driver själva högtalarna),
- Volymkontroll (kunna justera monitorernas volym individuellt),
- Tonkontroller med bas-, mellan- och diskantkontroll (olika musiker/sångare vill- eller måste ha olika toninställningar),
- Anslutningar för ingång/utgång ( rätta kontakterna för att kunna ta emot signalen och skicka den vidare till nästa monitor),
- Olika placeringsmöjligheter (kunna alternera mellan att ha den vinklad framför, på sidan om eller på ett stativ- om man har liten plats).

Detta är mina högst personliga önskemål. Andra kan tycka annat.

När jag trubadurar har jag en Laney CXP-120W framför mig. Den är ngt begränsad beträffande ljudmöjligheter men duger gott för ändamålet till akustisk gitarr, sång och bas. Den är dyrare än exemplet jag tidigare angett, men faktiskt samma pris som "Rogers"- förslag (!). I efterklokhetens blanka förmiddag kanske jag skulle valt den istället 8)

En annan sak jag kanske måste nämna är att det finns olika storlekar på elementen i låda. Storleken på varje "element" inget direkt samband med effektuttaget/watten. Jag tror det räcker med en 10-12" bas/mellanhögtalare och ett diskantelement för de högre registren. Detta är en smaksak, och beroende på vad man spelar. Kör man i ett rockband med "klös" då handlar det om andra kombinationer både beträffande utljudet och monitorljudet.

Var uppmärksam "att händer nått när ni skruvar på kontrollerna". På billiga monitorer händer inte mycket men detta är avhänget vad man är beredd att betala. Det viktiga är att Ni tar hem en monitor från närmsta butik och provar med sladdar, kopplingar å allt för att framförallt lyssna med lämplig prisbild för ex 2-4 monitorer + ställ.

Lycka till/BB
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Behöver lite hjälp med medhörning

Inlägg av svekke »

Tack för att ni delar med er, jag känner mig avsevärt klokare nu och tror vi ska kunna komma vidare. Jag återkommer om jag har mer konkreta frågor.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
BasBert
Medlem+
Inlägg: 838
Blev medlem: mån 03 aug 2015, 01:05
Ort: Haparanda

Re: Behöver lite hjälp med medhörning

Inlägg av BasBert »

svekke skrev:Tack för att ni delar med er, jag känner mig avsevärt klokare nu och tror vi ska kunna komma vidare. Jag återkommer om jag har mer konkreta frågor.
Det är bl.a därför Pratabas finns, eller hur?

/BB
Skriv svar