2017 = 10 år med en bas i näven!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

2017 = 10 år med en bas i näven!

Inlägg av hulkenstrong »

Tja! vem fan kunde tro att man skulle sitta med en bas i näven 10 år efter att man träffa en polare som lira gitarr och jag lura in honom i världens sämsta band!

2007 Satt man och montera stora förpackningstoppar och träffa en skön hårdrockare. Visade sig att han lirade men inte i band. Jag utbrast men då fixar vi band! Vad ska jag lära mig lira. En kort tid med gitarr visade sig vara fel instrument och blev snabbt bas istället.
Resan som bassist har gått genom många instrument, dyra och billiga. Samma gäller förstärkare men jag ångrar inte att jag suttit och lirat på en 200W orange rör förstärkare för 20 000kr eller för den delen basarna för uppemot 10 000kr.
Att jag nu sitter med en Harley Benton bas och lirar via datorns focusrite ljudkort för en totalsumma av drygt 2500kr gör inget.
Även om det varit nära att sluta lira så känns det skönt att inte ha gjort det (ännu iaf). Riktigt tråkigt dock att jag inte har kvar mina första Youtube videos från 2008 då jag lira på en frudua tuscany fusion 4. Det var den basen som började leda mig mot det ljud jag har/gillar idag. Jag tror och hoppas att jag kommit en bit på vägen sedan jag började lira. Dock finns det massor kvar. Tyvärr har jag svårt "plugga" när jag inte lirar i ett band som pushar en att bli bättre men roligt har jag endå så :)

Förhoppningsvis kan jag skappa en tråd om 10 år igen som är en mer positiv!

Så här "bra" lät det definitivt inte när jag lirade Manowar - Warriors of the worlds för första gången på bas.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wlxCnyrVALM[/youtube]
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: 2017 = 10 år med en bas i näven!

Inlägg av fieldflower »

10 år är en bra början.
Mitt tips: Leta rätt på ett band. Spelar ingen roll vilken musik, bara man får spela med nån så man får lite tuggmotstånd, lite nya influenser och lite ny inspiration.
Med ett roligt band går 10 år snabbt. :tummenupp:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: 2017 = 10 år med en bas i näven!

Inlägg av Per »

Lita på farbror ff!
+10
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: 2017 = 10 år med en bas i näven!

Inlägg av hulkenstrong »

fieldflower skrev:10 år är en bra början.
Mitt tips: Leta rätt på ett band. Spelar ingen roll vilken musik, bara man får spela med nån så man får lite tuggmotstånd, lite nya influenser och lite ny inspiration.
Med ett roligt band går 10 år snabbt. :tummenupp:
Det har du helt rätt i. Stora problemet är min självkänsla. Vet att jag saknar mycket musikteori och att bo i en liten stad med ett slutet musik gäng underlättar inte. Får bli ett sent nyårslöfte att börja lägga ut lite trådar om band igen. Jag har bred musik smak så det är iaf en bra början.
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25729
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: 2017 = 10 år med en bas i näven!

Inlägg av fieldflower »

hulkenstrong skrev:
fieldflower skrev:10 år är en bra början.
Mitt tips: Leta rätt på ett band. Spelar ingen roll vilken musik, bara man får spela med nån så man får lite tuggmotstånd, lite nya influenser och lite ny inspiration.
Med ett roligt band går 10 år snabbt. :tummenupp:
Det har du helt rätt i. Stora problemet är min självkänsla. Vet att jag saknar mycket musikteori och att bo i en liten stad med ett slutet musik gäng underlättar inte. Får bli ett sent nyårslöfte att börja lägga ut lite trådar om band igen. Jag har bred musik smak så det är iaf en bra början.
Låt mig lätta upp din självkänsla: Jag kan ingenting! Det är roligt att spela ändå.
Hitta ett gäng med lagom ambitionsnivå och skills i en genre du gillar att spela så blir det kanonbra.

Jobbigt att gå på audition är det ju för att man skall granskas, men skit i det och gör din grej bara.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++
Inlägg: 10414
Blev medlem: lör 18 aug 2007, 17:12
Ort: Örebros södra utkanter

Re: 2017 = 10 år med en bas i näven!

Inlägg av Punkster »

Den lilla musikteori jag lärde mig på gymnasiet har jag glömt för länge sen. Det spelar ingen roll, det är kul att lira iaf. Jag brukar tänka att det finns bara 12 toner att välja på, och i varje tonart är det 7 toner. Så även om du gissar så har du mer än 50% chans att det blir rätt. Sen är det bara att testa sig fram. Kunskap om musikteori gör dig inte nödvändigtvis till en bättre musiker.

Om du dessutom är van att sitta hemma och spela via ljudkort och dator (ytterligare en sak jag är dålig på) så behöver du ju inte heller nödvändigtvis hitta spelkompisar som bor i närheten. Det funkar gott att spela in och skicka grejer till varandra också.
/Linus
Skriv svar