Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av blackparkas »

Efter några dagars diskuterande som verkar ha pågått i princip i varenda gitarrforum på Facebook på sistone så tänkte jag kolla om det finns någon som har koll PÅ RIKTIGT alt. kan kolla upp...

Jag ska försöka komma ihåg att maila Fender under måndagen för att se deras synvinkel då det oftast är Fender som är på tapeten när det kommer till falskloggning och HPD-byggen generellt.


Det började i ett forum för sveriges gitarrbyggare där det påstods att falskloggade instrument är olagliga, och förstås även olagliga att sälja.

Sedan hävdades det att det dessutom var olagligt att ha en original Fenderhals med loggan kvar på, men monterad på t.ex. en Allpartskropp.

Sen kom diskussionen upp lite här och där, nu senast på ett köp/sälj-forum på FB där admin väldigt bestämt hävdar att falskloggade instrument bröt mot lagen.

Har varit i kontakt med folk i ärendet och enligt vad jag förstått så är det naturligtvis inte olagligt att sälja en HPD-bas med Original Fenderhals, så länge man inte påstår att den är original rätt igenom, men det visste man ju innan..

Det som också vidare framkom, och som personen som gav mig infon, nämnde att han fått från juristhåll och andra, så finns det inte heller nån lag som säger att man inte får sälja en falskloggad HPD - så länge man informerar om att så är fallet.

För min egen del är det här inget problem.
Jag har aldrig falskloggat nåt och inte ägt nån falskloggad bas heller vad jag kan minnas och jag kommer nog aldrig falsklogga nåt heller, även om de nya CITES-reglerna ställer till lite problem för ett par HPD-byggen som skall skruvas ihop nåt tag under våren här och kanske tvingar mig att köpa Allparts istället för Original Fender.

Men på nåt sätt så måste det ju gå att få det svart på vitt vad det är som gäller.

Det går ju onekligen för företag att bygga ihop en Chopper helt på eftermarknadsdelar, och ändå ha HD-loggan på tanken utan att någon skriker.
Och eftersom även min kontakt har hört från juristhåll, och även en forummedlem (tror jag) fått från juristhåll att det inte finns något i lagen som säger något om ett falskloggat HPD-bygge medan andra hävdar bestämt att de från sina juristhåll fått besked om motsatsen...

Vad gör vi?
Det är ju ganska ofta det ligger ute flera stycken falskloggade instrument på forumet, jag tycker vi för sakens skulle borde försöka bringa klarhet i vad det är som gäller, så det inte blir nåt galet för de forummedlemmar som säljer sina falskloggade instrument.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja jag har följt diverse gitarrforum jag med där de flesta är kategoriska i sin uppfattning att falskloggning vare sig man berätter det eller inte är olagligt. Jag vill nog backa en aning. Jag tror nog att tillverka egna Fender loggor och sälja dessa borde vara olagligt, oavsett om man påstår stt de är äkta eller att de är hemmagjorda.
Det är ett så tydligt brott mot ett varumärke och upphovsrätt att tillverka deras logga. Det som sedan stökar till det är att Fender själva tillverkar sin logga och säljer, eller genom ett dotterbolag eller annat företag med någon typ av licens. Vad jag vet så förbinder man sig inte när man kryssar i rutan för köpet att bara använda den köpta loggan till en äkta fenderhals av rätt modell och tillverkningsserie.Eller att man förbinder sig att inte använda loggan på en hals utan till annat syfte, låt fantasin flöda. Så jag tror nog att loggan är fri att använda hur man vill generellt, så länge man inte säljer en produkt som inte är äkta och att man påstår att den är äkta.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av Eagle Hazze »

Man borde kunna använda sig av lagstiftning som behandlar piratkopierade varor, alltså varor som är snarlika en äkta produkt av något slag. Lagstiftning säger att säljer man kopior som man påstår är äkta och försäljningen är under ett näringsidkande sätt så kan det medföra att man kan bli åtalad för xxx. Lagtexterna jag har läst utgår alltid ifrån att det är ett företag som säljer eller på annat sätt gör det på ett näringsidkande sätt. Vad man menar med näringsidkande sätt är inte lätt att redan ut. Man hade exempel på företag som sålde varor som de var tydliga med att de var kopior men det ör olagligt enligt gällande lagstiftnig. Däremot så kan man läsa om att det inte är varken olagligt att köpa eller att inneha en kopia för en privatperson såvida man inte köper den utomlands på plats eller via internet. Tullen har rätt att beslagta kopian vid införsel i Sverige. Däremot så utdelas det inte något straff om mottagaren är privatperson. Att ge bort en piratkopia är kanske olagligt om man påstår att den är äkta, däremot så är det inte olagligt att ta emot gåvan. Att ta emot en gåva som bägge ver inte är äkta borde inte vara olagligt.

Det jag kan få ut av dessa texter är att för företag så är det fetkört att både sälja kopior som man påstår är äkta och kopior som man påstår är kopior. För privatpersoner så blir det mer knivigt. Generellt så är det inte olagligt för privatperson att köpa kopior med eller utan vetskap att det ör en kopia. Det kan däremot vara olagligt att sälja en kopia för en privatperson om man gör det under näringsidkande former. blocket har t.ex. generellt förbud för kopior utan egentligen ha fullt lagstöd, men det är upp till varje köp/sälj site att skärpa regler. Man kan nog också möjligen påstå att allt som säljs på blocket är under näringsidkande former.

Tittar man på skatteverkets regler för näringsidkande former, om det nu är det man menar i lagtext så finns det solklara delar. Säljer man en kopia och försäljningen används i ett företag , många av oss har ju företag, så är det helt klart under näringsidkande former och försäljningen är olaglig. Om en privatperson säljer en kopia som är tydligt angiven som inte äkta, så om man deklarerar försäljningen på något sätt som t.ex. inkomst, eller borde göra det (host) så är fortfarande inkomsten deklarerad som privatperson och borde inte räknas som under näringsidkande former. Då borde försäljningen inte vara olaglig. Men börjar man som privatperson att sätta ihop p-basar i källaren och loggar upp med fender på huvudet, alltså en produktion, utförd fortfarande av en privatperson och deklarerad kanske om man nu vill detta som inkomst av tjänst med skatt som följd, där man pga att man inte har ett företag inte har någon avdragsrätt eller momsavdragrättighet eller liknande företagsmässiga avdrag. Jag tror ändå att man gör en olaglig handling då man producerar kopior under affärsmässiga förhållanden i för att sälja på ett frekvent sätt som just i det skeendet kan tolkas som näringsidkande, även att man i sin deklaration inte använder blankett xx för enskild firma eller liknande.

Så någon typ av huvudregel är: Sälj inte fulloggade instrument i ditt företag, även att man uppger att den är fulloggad. Det är olagligt

Köp inte ett fulloggat instrument utomlands varken på plats eller på internet, tullen har rätt att beslagta instrumentet, men som privatperson blir det inget åtal.

Som privatperson kan du köpa en fulloggad utan att det är olagligt, man även som privatperson inneha en fulloggad utan problem.
Säljer du en fulloggad som privatperson, se till att försäljningen inte är under näringsidkande former, annars är det olagligt.

Själva momentet dekaltrimning alltså handlingen att sätta dit en logga på en kopia som privatperson hittar jag ingen lagtext om alls eller ens i närheten. Man pratar bara om stora fula företag i Asien. Så jag antar att det inte är olagligt.

Allt detta bygger på lagtext om piratkopierade varor, där man diskuterar varorna.
Upphovsrättsbrott kan kanske också komma i fråga, men då tror jag än en gång att det gäller i första hand företag och deras försäljning och innehav av kopior.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av Svensson »

Väldigt obas men bör ju rimligtvis falla under samma lag. Jag har nämt detta tidigare i nån tråd som jämförelse. Det säljs "T-23:or" och "Ford -32:or" i parti och minut oavsett om det är hembyggen, plastkarosser eller vad än det må vara med Fordemblemet stolt skinande på kylarmaskeringen. Det här är allmänt vedertaget och jag ser absolut inga problem med det men om man inte ens ska kunna sälja en Fenderbas som Fender för att den är mer eller mindre moddad så borde det vara stört omöjligt att sälja en hot rod med plastkaross och Chevrolet drivlina, byggd 2017 och kalla den Ford.

https://www.blocket.se/goteborg/Ford_Ro ... ca=1_4&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.blocket.se/stockholm/Ford_M ... ca=1_4&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.blocket.se/kristianstad/For ... ca=1_4&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.blocket.se/vasterbotten/Hot ... ca=1_4&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av gthyni »

Man kan läsa lagen, men det är faktiska domstolutslag som gäller (prejudikat)
Har man inte 100% koll så bör man tolka försiktigt och avstå från gråzoner.

Intressant också vad Fender tycker. Ford och HD vill nog inte bråka med entusiaster eftersom det skulle ge dem badwill istället för den goodwill som snygga byggen med deras logga ger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av svekke »

Att själv falsklogga ett instrument i privat syfte kan inte vara förbjudet. En Fenderlogga på en Rick-kopia är inte vilseledande (men fånigt). Vad som kan vara olagligt är att försöka lura någon att betala mer än instrumentets värde med hjälp av falskloggningen, då blir det vilseledande marknadsföring. Men den lagen (marknadsföringslagen) gäller bara näringsidkare, inte den som vid ett enstaka tillfälle säljer en vara. Vid privat handel kan det dock bli fråga om bedrägeri, det finns ett antal fall vid blocketbedrägerier där säljaren skickat skräp istället för avtalad vara och blivit dömd för det.
Det är ganska enkelt - det är olagligt att luras för egen vinning.
I övrigt är det mesta i denna fråga civilrätt, dvs du kan stämma den som har lurat dig, och Fender kan stämma dig om du köper (eller säljer) en piratkopia. I en del länder är det ett brott att köpa piratkopior, men inte i Sverige.
Mer info: http://www.konsumenteuropa.se/sv/amneso ... produkter/" onclick="window.open(this.href);return false;
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja det var ett bra exempel med hemmabyggda Ford som är fulloggade, det är som jag skriver: privatpersoner som säljer alt köper kopior, enstaka objekt som man vet är en kopia, det framgår av säljarens information, löper ingen risk för att bli straffad för detta. På forumet så har väl aldrig någon försökt blåsa någon med en fulloggad, ja då möjligen i god tro, att man själv har blivit utsatt för ett tidigare bedrägeri.
Däremot så varnas det för härifrån då någon försöker kränga något misstänkt exemplar på Vend eller blocket. Men inte ens där så händer det något som leder till åtal, även om det är uppenbart att instrumentet är en fejk. Så jag tror nog vi kan vara lungna på forumet.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av blackparkas »

Ja, bilbyggen och MC-byggen är bra exempel helt klart.
Kanske att Ford och HD har lite mer att vinna på sådana byggen kanske än en fulloggad SKvajjer Affinity... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av Eagle Hazze »

Kollade in hur Allparts skriver i sina licensavtal med köpare. Rent teoretiskt så kan man bygga ihop en fender med fenderdelar. Det är enligt Allparts inte att rekommendera, man kan beställa reservdelar och som privatperson utan vinstintresse. Sedan så skriver man också att en utbyteshals från Allparts till t. ex. en p- bas Fender ska betraktas som en hals från Allparts och inte som en Fenderhals. Då man har ingått ett sådant avtal när man beställer så är man nog ute på hal is om man sedan loggar halsen med Fender. Men det är i detta specifika fall. Jag tror inte samma avtal finns på t. ex. Gitarrdelar.com Man är medt tydlig med att en hals från Allparts på en Fender inte ger hela instrumentet grundgaranti. utan det ska hanteras separat från Allparts och Fender.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av bjelkeman »

Bara för att Allparts skriver det i sina avtal betyder inte att det betyder något för oss som konsumenter. Det finns otaliga exempel på avtal som man prackas på i IT branschen som inte går att tvinga köparen att följa i verkliga livet, då dessa avtal bryter mot konsument lagar eller regler.
Senast redigerad av bjelkeman den mån 13 feb 2017, 17:03, redigerad totalt 1 gånger.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av Eagle Hazze »

Jo det stämmer att nationell lagstiftning alltid slår ut multinationella företags påhittade lagstiftning, om nu inte deras sammanfaller med den nationella helt eller i delar.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av saft »

Äsch. Det är olagligt att dricka sprit offentligt. Fildela. Urinera på offentlig plats. Spela starkare än 100db. Lasta turnebussen med allt vi behöver för ett gig. Vara taskig. Röka inne. Smuggla öl från tyskland. Dra elen själv i repan. Köra med dubbdäck i sthlm. osv, etc, mm...

Ge dom fingret ba
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av funkys**t »

saft skrev:Äsch. Det är olagligt att dricka sprit offentligt. Fildela. Urinera på offentlig plats. Spela starkare än 100db. Lasta turnebussen med allt vi behöver för ett gig. Vara taskig. Röka inne. Smuggla öl från tyskland. Dra elen själv i repan. Köra med dubbdäck i sthlm. osv, etc, mm...

Ge dom fingret ba
Hahahaha!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av christian veltman »

Fulloggning har varit förekommande under flera hundra år.
Tänk bara på alla stråkinstrument och stråkar med falska etiketter och stämplar.

Tyvärr omöjligt att sanera marknaden.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av bjelkeman »

Jag hittade en fiol på mormors vind som hade märket Stradivarius. Fakta!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stradiv ... vari_label" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
christian veltman
Medlem+
Inlägg: 691
Blev medlem: mån 11 okt 2010, 21:18

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av christian veltman »

bjelkeman skrev:Jag hittade en fiol på mormors vind som hade märket Stradivarius. Fakta!

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Stradiv ... vari_label" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske var jag otydlig ;-)
Syftade naturligtvis inte på Strad utan de instrument med falska etiketter som är
för att lura intet ont anande spekulanter.
I gråzonen svävar Tyska stråkinstrument ofinisherade som exporterades till Italien
för slutfinish och Italiensk etikett ;-)
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av Svensson »

Jag tänkte faktiskt på Stradivarius tidigare, är det inte till och med så att vissa av kopiorna (falskloggade) också är jäkligt dyra och att det är rätt omöjligt att se skillnden på etiketterna om man inte är väldigt insatt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5429
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av bjelkeman »

Nä, jag fattade. Men det var en sunkig fiol märkt med Stradivarius. Jag var tvungen att slå upp det och lära mig om fulloggnig. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av Markooo »

saft skrev:Äsch. Det är olagligt att dricka sprit offentligt. Fildela. Urinera på offentlig plats. Spela starkare än 100db. Lasta turnebussen med allt vi behöver för ett gig. Vara taskig. Röka inne. Smuggla öl från tyskland. Dra elen själv i repan. Köra med dubbdäck i sthlm. osv, etc, mm...

Ge dom fingret ba
Detta är det bästa jag någonsin läst.

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av jisac »

saft skrev:Äsch. Det är olagligt att dricka sprit offentligt. Fildela. Urinera på offentlig plats. Spela starkare än 100db. Lasta turnebussen med allt vi behöver för ett gig. Vara taskig. Röka inne. Smuggla öl från tyskland. Dra elen själv i repan. Köra med dubbdäck i sthlm. osv, etc, mm...

Ge dom fingret ba
Det är ju en konspiration mot hårdrockens fortlevnad!! Har inte sett det så förut. :shock:
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2789
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av saft »

jisac skrev:
saft skrev:Äsch. Det är olagligt att dricka sprit offentligt. Fildela. Urinera på offentlig plats. Spela starkare än 100db. Lasta turnebussen med allt vi behöver för ett gig. Vara taskig. Röka inne. Smuggla öl från tyskland. Dra elen själv i repan. Köra med dubbdäck i sthlm. osv, etc, mm...

Ge dom fingret ba
Det är ju en konspiration mot hårdrockens fortlevnad!! Har inte sett det så förut. :shock:
Den har varit död lääääääääääääääänge. Off-topic iof. Men här är ett gäng videos som får dej att klippa håret.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=M7DRx0Bgwto[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rottZK4nHMI[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=StcRjYPOJaY[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tGQy3pTkH98[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=57JoPEApQwU[/youtube]
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av blackparkas »

Att räcka finger kan ju vara nog så användbart, men i det här fallet så kanske det gör mer skada än nytta om det är så att någon säljer något som inte får säljas och faktiskt blir anmäld...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av Eagle Hazze »

Ja det kan vara en dålig idé att fullogga en t.ex. Fender utan att uppge detta, har den sedan av någon märklig anledning något förbjudet träslag i konstruktionen så kan det bli bra fart på myndigheterna. Men som sagt öppna kort, privatperson till privatperson så ser jag inga rättsliga följder varken på instrument, T-Fordar, fioler eller den basen jag inte köpte på Rösbergs Bil och Musik på 70-talet i Eksjö där säljaren faktiskt hade lurat ägaren av Bil och Musik som bara kunde dragspel att basen som hade fått en hemmgjord logga med namnet Jibson, var ett riktigt bra klipp.:D Sedan så får varje köp o sälj site hitta på egna regler såklart , att det ör nolltolerans mot fulloggade instrument men inte på fulloggade fordar.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av jisac »

Eagle Hazze skrev:Ja det kan vara en dålig idé att fullogga en t.ex. Fender utan att uppge detta, har den sedan av någon märklig anledning något förbjudet träslag i konstruktionen så kan det bli bra fart på myndigheterna. Men som sagt öppna kort, privatperson till privatperson så ser jag inga rättsliga följder varken på instrument, T-Fordar, fioler eller den basen jag inte köpte på Rösbergs Bil och Musik på 70-talet i Eksjö där säljaren faktiskt hade lurat ägaren av Bil och Musik som bara kunde dragspel att basen som hade fått en hemmgjord logga med namnet Jibson, var ett riktigt bra klipp.:D Sedan så får varje köp o sälj site hitta på egna regler såklart , att det ör nolltolerans mot fulloggade instrument men inte på fulloggade fordar.
Haha...Som att det skulle finnas några snygga Fordar med logga på.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varumärkeslagen. VIKTIGT!!

Inlägg av blackparkas »

jisac skrev: Haha...Som att det skulle finnas några snygga Fordar med logga på.

Skaru ha en propp?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar