Skumma funderingar gällande vänster/höger basister

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Skumma funderingar gällande vänster/höger basister

Inlägg av Semborg »

Jag kom att tänka på om det finns människor som kan spela lika bra med vänsterbasar som med högerbasar?

Jag kom att tänka på det i och med att min pappa blev tvingad i skolan att skriva med höger hand trots att han var vänsterhänt. Detta ledde till att han idag har lika stor kontroll med högerhanden som med vänsterhanden. Jag vet inte om det har med detta att göra men han kan även skriva spegelvänt.

Om jag hade varit han hade jag börjat spela bas och växlat mellan höger/vänsterbasar - Det hade ju sett koolt ut 8) .

Finns det basister (eller gitarrister) som har denna förmågan att kunna spela BRA på båda typerna av basar, eller arbetar händerna på tok för olika för att det ska kunna vara möjligt?
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag hade två kompisar som var bröder. De hade bara råd med en gitarr, men den ena var högerhänt och den andra vänsterhänt. Så de kom överens om att stränga om gitarren varje halv år innebärande att gitarren var vänstersträngad i 6 månader och högersträngad i nästa 6 månader. Så småning om blev de lata och sket i att stränga om gitarren och det hela slutade med att de kunde spela denna gitarr oavsett om den råkade vara höger eller vänstersträngad. Har alltid tyckt det var så imponerande...

Jimmy Haslip är annars en basist som spelar med vänster hand fast på en högersträngat bas! Kanske han hade en taskig brossa... ?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

michael angelo! :D Iofs gitarrist, men han är störd på sånt hur som helst 8) http://www.youtube.com/watch?v=1WpeHE-jI5U
Användarvisningsbild
Semborg
Administratör
Inlägg: 1153
Blev medlem: lör 15 jul 2006, 11:09
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Semborg »

Häftig historia Calif, så det är alltså ingen omöjlighet.
Musik är oändlig
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

calif de funk skrev: Jimmy Haslip är annars en basist som spelar med vänster hand fast på en högersträngat bas! Kanske han hade en taskig brossa... ?
Hur går det ihop?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

hosse skrev:
calif de funk skrev: Jimmy Haslip är annars en basist som spelar med vänster hand fast på en högersträngat bas! Kanske han hade en taskig brossa... ?
Hur går det ihop?
Snarare så att han spelar med halsen åt vänster (som en vänsterhänt gör alltså), men istället för att den tjocka strängen är högst upp så är den längst ner...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

hosse skrev:
calif de funk skrev: Jimmy Haslip är annars en basist som spelar med vänster hand fast på en högersträngat bas! Kanske han hade en taskig brossa... ?
Hur går det ihop?
Hur går det ihop? Ja... , du vet... , högersträngat vänsterbas 8) :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

calif de funk skrev:
hosse skrev:
calif de funk skrev: Jimmy Haslip är annars en basist som spelar med vänster hand fast på en högersträngat bas! Kanske han hade en taskig brossa... ?
Hur går det ihop?
Hur går det ihop? Ja... , du vet... , högersträngat vänsterbas 8) :wink:

tänkte för lite innan jag skrev. brukar vara så. :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
flabbergasted
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 23 feb 2007, 18:51

Inlägg av flabbergasted »

Men om man är vänsterhänt borde man ha halsen i högerhand då?
jag är vänsterhänt men jag har altid spelat med vänster på halsen och det funkar galant! men vad är normen??
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

flabbergasted skrev:Men om man är vänsterhänt borde man ha halsen i högerhand då?
jag är vänsterhänt men jag har altid spelat med vänster på halsen och det funkar galant! men vad är normen??
Eftersom högerhänta är i majoritet och också att använda vänsterhanden som "halshand", spela på strängana med höger och ta byta toner med vänster så borde väl ändå det vara den "rätta" bemärkelsen?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Är det inte lite som med hur folk håller hockeyklubbor och gevär? Höger- och vänsterhänthet är inte riktigt konsekvent i dom situationerna heller! Jag har basen "som vanligt", håller vänster hand längst ner på en hockeyklubba (left hook) och har geväret mot höger axel, men alla är inte så tråkigt konsekventa som jag.

Lägger upp en poll om det här, jag tyckte det var intressant!
Skriv svar