Obas i basförstärkaren?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Obas i basförstärkaren?

Inlägg av svekke »

Jag har funderat på att skaffa mig en elgitarr för att bli mer allround, eller kanske att skaffa mig en elförstärkt mandolin. Jag har blivit alltmer intresserad av bluegrass och folkcountry. Min fråga är om det funkar hyggligt att använda min basförstärkare till detta eller om det kommer att låta skit? Jag har två combos, en TC BG250-115 och en liten 20W som jag inte ens minns märket på. Kanske Laney, den kom med min affinity-bas.
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Obas i basförstärkaren?

Inlägg av BBQV »

Det enda som kan ställa till det är frekvensåtergivningen. En basstärkare är byggd för att låta bra i det låga registret, hela konstruktionen är gjord för det. Tonkontrollerna, högtalaren och lådans konstruktion är alla utformade för botten, kanske blir ljudet lite diskantfattigt.

Å andra sidan så är det inget som tar skada av att du kör mandolin genom din basutrustning, det är betydligt värre om du gör tvärtom.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16194
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Re: Obas i basförstärkaren?

Inlägg av 200071 »

På 70-talet var en Fender Bassmantopp det många gitarrister "skulle ha" (Fast helst 50-Wattaren)
Även nu är ju Fender Bassmancombon poppis som gitarrförstärkare. (Och ganska kass som basförstärkare)
svekke
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: tor 13 mar 2014, 10:26
Ort: Huddinge

Re: Obas i basförstärkaren?

Inlägg av svekke »

Tack, då ska jag bara försöka bestämma vad jag börjar med :-)
Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5513
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Obas i basförstärkaren?

Inlägg av Danne »

Beror nog på i vilket sammanhang också. Har tex testat gitarr på skoj i min Orange-rigg (AD200B, 4x10 + 1x15) och det blir ju knappast något Marshall-stack-sound ur den. Blir snarare ganska platt ljud. Dock har jag använt tex Ashdowns Fivefifteen, både 1x15-combon och toppen med 2x10-låda och det har funkat riktigt bra för hemmaspel. Det är nog helt enkelt bara att testa.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Obas i basförstärkaren?

Inlägg av mrbaloo »

Jag har kört elgitarr i min EBS Drome 12 och varit rätt nöjd med det. Men i ärlighetens namn så är det ganska kliniskt rent och tråkigt elgitarrljud. Vilket lyft när jag köpte min Ibanez TSA5TVR!

Men visst fungerar det genom basförstärkare om man verkligen vill. Inga problem.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Obas i basförstärkaren?

Inlägg av Poester »

Har en god vän som spelade in platta nu. Dock stonermusik, så kanske annan ljudreferens, men iaf...
Han körde på min Orange AD200 + Ampeg 1540 och gillade grundljudet så mycket att det hamnade på plattan!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Skriv svar