Nån som vet vad Hagströms typsnitt heter???????

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Nån som vet vad Hagströms typsnitt heter???????

Inlägg av Ingemar Sundström »

Bild
Som sagt var. Vad heter typsnittet?
Ingemar
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nån som vet vad Hagströms typsnitt heter???????

Inlägg av Eagle Hazze »

Det behöver inte vara en logotyp baserad på ett typsnitt utan namnet kan vara konstruerad från en kalligrafisk tanke eller att någon i företaget eller firman som utvecklade loggan byggde upp den utan typsnittsförlaga.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Nån som vet vad Hagströms typsnitt heter???????

Inlägg av Svensson »

Hagström? :)
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Re: Nån som vet vad Hagströms typsnitt heter???????

Inlägg av Ingemar Sundström »

Eagle Hazze skrev:Det behöver inte vara en logotyp baserad på ett typsnitt utan namnet kan vara konstruerad från en kalligrafisk tanke eller att någon i företaget eller firman som utvecklade loggan byggde upp den utan typsnittsförlaga.
Jo så är det väl men jag menade om det finns nåt typsnitt som ser ut som det Hagströms. Nu finns det en massa typsnitt så undran var om nån visste.
Ingemar
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Nån som vet vad Hagströms typsnitt heter???????

Inlägg av HirYoshima »

Just Hagström tror jag är en logo skapad för dem pga strecket(eller sträcket, höhö) över T:et och hur M:et går tillbaks... men det borde ju finnas liknande fonter såklart.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: Nån som vet vad Hagströms typsnitt heter???????

Inlägg av engson »

Kolla med Rix. Han är lite typsnittsnörd... ;)
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Nån som vet vad Hagströms typsnitt heter???????

Inlägg av Eagle Hazze »

Ingemar Sundström skrev:
Eagle Hazze skrev:Det behöver inte vara en logotyp baserad på ett typsnitt utan namnet kan vara konstruerad från en kalligrafisk tanke eller att någon i företaget eller firman som utvecklade loggan byggde upp den utan typsnittsförlaga.
Jo så är det väl men jag menade om det finns nåt typsnitt som ser ut som det Hagströms. Nu finns det en massa typsnitt så undran var om nån visste.
Ingemar
Ja liknande finns alltid, jag utgick ifrån att du var intresserad av att reproducera just denna logotyp.
Det är möjligt att upphovspersonen till Hagströms logga har haft ett typsnitt som förlaga och sas gjort egna tillägg för att skapa en personlighet för företaget. Man kan tänka så här att om man kollar på ett ungefär vilket år loggan skapades så minimerar man typsnittshögen rejält.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Skriv svar