Livmusikens vara eller icke vara

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av bjelkeman »

Det här tycker jag var en riktigt intressant post över på TalkBass om livemusik, barer, publik mm. En del detaljer är säkert olika i Sverige, men det känns som om kärnan i argumentet håller. Det verkar som om bara grejer på "Friends Arena" är något som intresserar folk numera. Vilket är 20-30-tusen pers som inte går på en bar den kvällen.

https://www.talkbass.com/threads/why-ba ... g.1305738/" onclick="window.open(this.href);return false;
I've written this or similar in numerous threads but thought it deserved its own thread. Most of it relates to your weekend warrior bands and unknown originals bands but also, here in Australia at least, to the well known bands with a following and good record sales.

I've been managing pubs and clubs around Australia for well over 20 years and before that I was a roadie for some of Australia's top bands (Paul Kelly and Dragon to name two), a Lazer and lighting operator/installer/designer for big night clubs, a musician and a DJ, so i've seen the scene from many different perspectives.

I'm going to give you a short (not so short) rundown on the venue's perspective. Take into account, this is Aussie dollars and, more importantly, Aussie pay rates for bar staff and security.

Most venues that put on live music now do so because the owner or manager is a live music fan, not to actually make money putting on the band. Why is that? Well, because it's actually very difficult to make money with live music these days as i'll show.

For example, if you put on a soloist or duo for $300 you need to sell an extra $450 just to pay the act. Here in Oz that's a little under 100 schooners (425ml glass) of beer, so you need at least an extra 25 people drinking 4 beers each to cover the act. Sell less than that (over and above your normal sales) and you're losing money on the live music. For a lot of small bars they will usually make more PROFIT from the night by NOT having a live act however as the manager/owner likes live music they will do this and take the hit of $100 or so to their profit line (still making profit.... just not as much) in order to have the vibe of live music. The thing is, this is a small bar with possibly two people on the bar on a usual night (one manager/supervisor and one staff member) and if you get the extra 25 people you need another staff member. So now you're paying over $24/hour for a bartender so add an extra $100 to the costs for the night. That's $400 extra so you need to sell an extra $650 over the bar to simply make what you would have on a normal night.

Now lets ramp this up to a band situation in a medium sized venue.

You want to put on a decent 4 piece and that's going to cost you around $800 which means selling $1200 more in drinks which is about 60 people having 4 drinks each. This is over and above what you would have in the bar on a night without entertainment so you need extra staff. You're probably looking at an extra 2 staff minimum so that adds a minimum of 4 hours each at $24 per hour or 8 hours totalling nearly $200. Your total cost is now $1000 but with these extra bodies there's a good chance that you'll want to put on some security or the local licensing police/laws will demand that you do. Two security will cost you a minimum of 4-5 hours at $45 per hour. Lets call it $400. Your costs are now at least $1400 which means selling an extra $2100 in drinks which is around 100 extra people drinking 4 drinks each. So if you get those people you're now short staffed and need more staff which brings up the costs again. You also need more security....... and on and on it goes. And all this is to just get the same PROFIT that you would get with 15-20 people in your bar on a normal night without a band or with 30-50 people listening to a soloist.
You've also got to take into account that those wages are for Mon-Fri..... Saturday pay rates are nearly $29/hour and Sunday's are over $33/hour. Security rates go up accordingly as well so costs increase again!

A big problem is that you have to take a punt with staffing and security levels for the above scenarios. If you are short staffed too often patrons get the sh1ts and don't come as often or stop coming. If you don't get a big enough crowd too often then your profit level drops or, worse still, you actually lose money on the night.

If you can convince your local patrons to pay a cover charge of $10 then you have a chance of making money on live music but that is getting very difficult these days. People under the age of 28 do not value music. They've grown up being able to either download music for free or simply copying files between each other so even if a group of youngsters like a band usually only one of them pays for the music and the others copy it. This appears to have continued on to live venues where they are happy to pay $15 or more to see some "name" DJ but won't pay $10 to see a good band.

In addition to all of this is that if you do manage to build a good live music venue with good crowds every week you're going to then be on the radar of licensing police as well as the Gaming and Racing inspectors because with any big crowd of people drinking there are always some idiots who cause trouble. Now you're looking at extra stress because it only takes the authorities finding a staff member serving a person who's gotten too drunk on your premises and you've copped one strike which includes a fine of $550-$5500. Get three of these in three years and you may lose your license. This changed recently where if you cop three strikes the licensee is banned from holding a license, so you can employ someone as licensee who you then have to sack if there's three strikes in three years. Good managers are hard to find to help run your pub and by losing your licensee you'll once again have more scrutiny from the authorities.

And you wonder why so many venues would rather have a quiet bar with a decent acoustic soloist providing some music rather than putting on good bands.

I could go on for hours on this subject............

From what I've seen soloists are actually pretty well paid here compared to in the US. The general going rate here is $300-450 for a decent-to-good soloist. Unfortunately the going rate for a decent-to-good three or four piece band is only around the $500-700 mark and gigs booking bands are rare and getting rarer.

I decided live music was dying back in around 2001 when a venue i used to manage would have a line up around the corner with people wanting to pay $15 cover charge to get into the nightclub just to see a Big Brother reality tv evictee as guest DJ (who we happily paid $5000 for as they pulled 600 paying punters at that price) and we'd have to knock back people as we had a full house, but we only got 300 people at the same price to see a nationally known rock act....
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av hitman »

Har spelat live sedan 1978 och varje år tror man att det inte kan bli sämre. Och det blir sämre...

Men vi får kanske vara glada att vi ännu inte har "pay to play"-fenomenet i Sverige. Eller..?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av HirYoshima »

Intressant post och nåt jag tror många skulle behöva läsa innan de tycker klubbar är tråkiga som inte bokar in dem.

Vad kan man göra för att förändra det här då? Finns det några åtgärder som skulle fungera? Ska kulturministern försöka instifta något livebidrag så att krogar som har livespelningar får nåt extra avdrag/bidrag? Ska krogar som samarbetar med studieförbund få någon fördel? Kanske en del av studieförbundens pengar ska fungera som försäkring utifall det inte kommer nån på spelningen så att krogen inte förlorar så mkt?

Hur man än gör så bäddar det för lurendrejeri-upplägg.. men det kanske kan hjälpa scenen ändå?
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av Hellish »

Alla får börja lira coverband i stället eftersom det inte finns några som helst ekonomiska problem att boka sådana. ;)
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++
Inlägg: 6569
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 15:51
Ort: Älvsjö

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av B-Å Åhs »

utan live musik ingen musik ...
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av blackparkas »

Hellish skrev:Alla får börja lira coverband i stället eftersom det inte finns några som helst ekonomiska problem att boka sådana. ;)

Fast det där stämmer inte.
Det är MÅÅÅÅNGA platser runtom i landet där det inte går att få bokningar som coverband längre.
Folk hyr in DJ´s och trubadurer nuförtiden till sina privata fester eftersom det är betydligt billigare.
Krogar bokar färre och färre coverband.

Sen finns det säkerligen lokala fenomen där coverband bokas i vanlig ordning och de större coverbanden har ju gig.
Men jag misstänker att även de stora coverbanden har det kämpigare idag, och förmodligen med mindre pröjs än för 10 år sedan.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av Svensson »

Det är något väldigt konstigt när det kostar 50 kr i inträde för att se ett liveband och ölen man beställer i baren kostar 80 kr. Vette tusan hur man ska vända trenden och rent krasst ur en (mindre) arrangörs synvinkel som max kanske kan ta in 150-200 pers. så blir det ju en svår ekvation. Om folk inte är beredd att betala 100-150:- i inträde som det minst krävs för ett någorlunda vettigt gage för ett band i de lägre divisionerna så är det ju svårt.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Hellish skrev:Alla får börja lira coverband i stället eftersom det inte finns några som helst ekonomiska problem att boka sådana. ;)

Fast det där stämmer inte.
Det är MÅÅÅÅNGA platser runtom i landet där det inte går att få bokningar som coverband längre.
Folk hyr in DJ´s och trubadurer nuförtiden till sina privata fester eftersom det är betydligt billigare.
Krogar bokar färre och färre coverband.

Sen finns det säkerligen lokala fenomen där coverband bokas i vanlig ordning och de större coverbanden har ju gig.
Men jag misstänker att även de stora coverbanden har det kämpigare idag, och förmodligen med mindre pröjs än för 10 år sedan.
Är benägen att hålla med, hos företag går det så klart lättare för etablerade coverband att få bra betalt jämfört med de som kör eget material eller i en lite smalare genre men på krogen är det nog tufft även för dem.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av Roger Hedin »

Det är bara att titta på TV eller försöka lyssna på radio så förstår man varför det blivit som det blivit...
Eller på "de stora musikfesitvalerna med live-akter", där kvällens behållning är snubben som spelar skivor och klappar händer medan den stora massan filmar med sina telefoner. Folk är inte ute för att digga live-musik; de är ute för att parta och lägga upp selfies. På något sätt känns det som en förlorad generation, i alla fall ur mitt dinosaurieperspektiv...

Tack och lov har vårt band tagit sig in i en nisch där man behövs, uppskattas och faktiskt får bra betalt...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av hitman »

Ja, när Aftonbladet nominerar Swedish House Mafia som "bästa live-akt" så förstår man att det gått långt...

All respekt till DJ-scenen, men att (som Roger påpekar) spela skivor medan man dansar lite bredvid skivspelaren - det är inte livemusik.

Spelade med Governor Andys SkaBoogie-projekt i somras i ett öl-tält på Västerås stadsfestival (en festival som fokuserar på flottiga langos, fylla, trubadurer och schlager-föredettingar, tafsande samt försäljning av värdelöst krimskrams). Tältet låg längs med huvudgatan och en strid ström människor passerade förbi.
Det var kul att se hur ungdomar gick förbi, stelnar till, lyfter blicken från iPhone (!) och ser ut som fågelholkar. Sedan upptäcker de förskräckta att de inte kan kontrollera sina lemmar - fötterna börjar röra sig i takt med musiken osv. Jag misstänker att många av dom aldrig sett någon spela live förut. än mindre musik som man skrivit själv. Men flera av dom stod inte bara kvar, utan gick t.o.m. in i tältet för att se bättre.

Om ni har möjlighet, åk på Örebros Live-At-Heart, då kan man återfå tron på både livemusikens vara och på mänskligheten. Massor av liveakter, allt från jätteunga singer-songwriter-tjejer som gör sina första blyga framträdanden till helt vansinniga akter (vad sägs om två snubbar som iförda pingvin-dräkt spelar på synth och skrot) och massor av folk i alla åldrar går ut och tittar. Och diggar, även pingvinerna!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av HirYoshima »

hitman skrev:Spelade med Governor Andys SkaBoogie-projekt i somras i ett öl-tält på Västerås stadsfestival (en festival som fokuserar på flottiga langos, fylla, trubadurer och schlager-föredettingar, tafsande samt försäljning av värdelöst krimskrams). Tältet låg längs med huvudgatan och en strid ström människor passerade förbi.
Det var kul att se hur ungdomar gick förbi, stelnar till, lyfter blicken från iPhone (!) och ser ut som fågelholkar. Sedan upptäcker de förskräckta att de inte kan kontrollera sina lemmar - fötterna börjar röra sig i takt med musiken osv. Jag misstänker att många av dom aldrig sett någon spela live förut. än mindre musik som man skrivit själv. Men flera av dom stod inte bara kvar, utan gick t.o.m. in i tältet för att se bättre.

Om ni har möjlighet, åk på Örebros Live-At-Heart, då kan man återfå tron på både livemusikens vara och på mänskligheten. Massor av liveakter, allt från jätteunga singer-songwriter-tjejer som gör sina första blyga framträdanden till helt vansinniga akter (vad sägs om två snubbar som iförda pingvin-dräkt spelar på synth och skrot) och massor av folk i alla åldrar går ut och tittar. Och diggar, även pingvinerna!
Det där låter ju roligt.. alla gillar när det är bra livemusik ändå..

och Live at Heart är bra skit, synd att ingen får nåt pröjs av artisterna bara.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av Seaweed »

Märkligt. Jag upplever raka motsatsen till det ni beskriver, framförallt i Sverige. Tycker livescenen är killer!

Talkbass-exemplet räknar ju bara på såld bärs, liksom kom igen...
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av basmartin »

Förutom att vissa kanske tycker att musik ska vara gratis, så tror jag att det är ett par andra faktorer som spelar in.

1. Folk som gillar house kommer inte gå på krogen och kolla på ett rock n roll-coverband, ens om det är gratis.
2. Det är svårare att lira svart idag.
3. Många coverband/trubadurer låter inte så bra och kompenserar det med hög ljudvolym på gigen.
4. Folk är trötta på att det alltid är samma låtar.
5. Publiken som gillar den musiken som spelas, är 40-60 år och orkar kanske inte hänga ute lika ofta som yngre.
6. För att yngre ska gilla livemusik, så måste det vara något speciellt. Något hippt, fin scenshow, coola kläder, något unikt osv.

Jag lirar numera på heltid, vilket jag inte gjorde tidigare då jag alltid haft undervisningsjobb. Det jag märker är snarare att livemusiken har fått ett lite uppsving, iaf där jag bor och verkar. På mindre orter kan det ju förstås vara öken...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev:
4. Folk är trötta på att det alltid är samma låtar.

Och ändå är det ALLTID samma låtar som det blir mayhem på.
ALLTID... Varje gång.
Och det är de låtar som de borde hört ganska ofta...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av Svensson »

basmartin skrev:Förutom att vissa kanske tycker att musik ska vara gratis, så tror jag att det är ett par andra faktorer som spelar in.

1. Folk som gillar house kommer inte gå på krogen och kolla på ett rock n roll-coverband, ens om det är gratis.
2. Det är svårare att lira svart idag.
3. Många coverband/trubadurer låter inte så bra och kompenserar det med hög ljudvolym på gigen.
4. Folk är trötta på att det alltid är samma låtar.
5. Publiken som gillar den musiken som spelas, är 40-60 år och orkar kanske inte hänga ute lika ofta som yngre.
6. För att yngre ska gilla livemusik, så måste det vara något speciellt. Något hippt, fin scenshow, coola kläder, något unikt osv.

Jag lirar numera på heltid, vilket jag inte gjorde tidigare då jag alltid haft undervisningsjobb. Det jag märker är snarare att livemusiken har fått ett lite uppsving, iaf där jag bor och verkar. På mindre orter kan det ju förstås vara öken...
Yes, precis så. Punkt fem är klockren, det är liksom samma musiker i olika konstellationer som harvar på årtioende efter årtionde (mig själv inräknad). I alla fall här uppe så är det väldigt ont om band ute på krogarna med yngre förmågor och som faktiskt spelar musik som är gjord senaste 5-10 åren. Jag vet inte varför det blivit som det blivit men tror att det skulle gynna oss alla om det dök upp band som den yngre publiken kan relatera till ute på krogarna. Om man kan väcka intresset för livemusik så tror jag även att intresset ökar för originalband och band inom lite smalare genre också.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
basmartin skrev:
4. Folk är trötta på att det alltid är samma låtar.

Och ändå är det ALLTID samma låtar som det blir mayhem på.
ALLTID... Varje gång.
Och det är de låtar som de borde hört ganska ofta...
Vi måste vänta på att de sista i "Spela Creedence"-generationen håller sig borta från krogen. ;)
För övrigt en f.d. Gällkabo i klippet :)

https://www.youtube.com/watch?v=hnZLGtmuoag" onclick="window.open(this.href);return false;
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av Håcke »

Svensson skrev: det är liksom samma musiker i olika konstellationer som harvar på årtioende efter årtionde (mig själv inräknad). I alla fall här uppe så är det väldigt ont om band ute på krogarna med yngre förmågor och som faktiskt spelar musik som är gjord senaste 5-10 åren. Jag vet inte varför det blivit som det blivit men tror att det skulle gynna oss alla om det dök upp band som den yngre publiken kan relatera till ute på krogarna. Om man kan väcka intresset för livemusik så tror jag även att intresset ökar för originalband och band inom lite smalare genre också.
Det här är nog en del i ett stort problem.
Dom unga lockas inte alls att spela instrument överhuvudtaget längre (med några få undantag förstås).
Dom vill gärna lyssna till gratis musik över nätet men att harva på och lägga ner tusentals timmar på övning för att eventuellt få uppträda gratis nånstans och bära alla grejer själv hit och dit är inte något som lockar.
Då siktar dom hellre på att bli en Youtube-stjärna och tjäna miljonersmiljoner eller på e-sport eller nåt.

Ärligt talat så kan man verkligen fundera på varför vi gör det?
Är det verkligen så kul att det är värt det?

Väldigt få kan hanka sig fram på musiken.
Svägerskan är ganska framgångsrik inom sitt område. Men ändå.
Oregelbundna och låga inkomster, svårt att få lån, dåliga arbetsförhållanden, obefintlig pension, ingen trygghet och bara ovisshet.
En förkylning så kraschar hela tillvaron.

Varför?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev: I alla fall här uppe så är det väldigt ont om band ute på krogarna med yngre förmågor och som faktiskt spelar musik som är gjord senaste 5-10 åren. Jag vet inte varför det blivit som det blivit men tror att det skulle gynna oss alla om det dök upp band som den yngre publiken kan relatera till ute på krogarna.
Vi har alltid försökt slänga in nån av de senaste hitsen i reppen.
Fram tom Avicii´s "Wake me up" gick det relativt bra, tills även den kändes ute.


Musiken efter det är helt enkelt inte gjord för att liras i coverbandstappning med alla drops och skit.
Brukar gå igenom topp 50-listorna på Spotify för att ragga låtar, men senaste 3 åren har det inte varit en enda låt som har varit intressant.

Sedan är det så att HÄR i krokarna är inte folk under 30 intresserad öht av att gå ut osv.
Det finns en liten klick som vill sitta på senaste innehaket och sippa färgglada drinkar.
Men de vill inte ha livemusik alls, oavsett om man skulle köra hela topp 50 från Spotify...

Låtar dör också så otroligt mycket snabbare idag.
De är inne i 2-3 månader sedan är det dött.

De låtar vi har mest partaj på förutom de absoluta klassikerna (Fear of the dark, Highway to hell, 800 grader, Don´t stop believeing osv...) är låtarna från 90-talet.
Zombie, Basket Case, All the small things...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av Svensson »

blackparkas skrev:
Svensson skrev: I alla fall här uppe så är det väldigt ont om band ute på krogarna med yngre förmågor och som faktiskt spelar musik som är gjord senaste 5-10 åren. Jag vet inte varför det blivit som det blivit men tror att det skulle gynna oss alla om det dök upp band som den yngre publiken kan relatera till ute på krogarna.
Vi har alltid försökt slänga in nån av de senaste hitsen i reppen.
Fram tom Avicii´s "Wake me up" gick det relativt bra, tills även den kändes ute.


Musiken efter det är helt enkelt inte gjord för att liras i coverbandstappning med alla drops och skit.
Brukar gå igenom topp 50-listorna på Spotify för att ragga låtar, men senaste 3 åren har det inte varit en enda låt som har varit intressant.

Sedan är det så att HÄR i krokarna är inte folk under 30 intresserad öht av att gå ut osv.
Det finns en liten klick som vill sitta på senaste innehaket och sippa färgglada drinkar.
Men de vill inte ha livemusik alls, oavsett om man skulle köra hela topp 50 från Spotify...

Låtar dör också så otroligt mycket snabbare idag.
De är inne i 2-3 månader sedan är det dött.

De låtar vi har mest partaj på förutom de absoluta klassikerna (Fear of the dark, Highway to hell, 800 grader, Don´t stop believeing osv...) är låtarna från 90-talet.
Zombie, Basket Case, All the small things...
Fast jag tror inte att låtarna måste vara de absolut senaste iof, tänker mig att 25-åringar kan gå igång på sånt de lyssnade på för tio år sen på samma sätt som för 50-plussarna med Creedence.. men det stämmer nog i det du beskriver, har inte harvat så mycket covers själv.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av Svensson »

Håcke skrev:
Svensson skrev: det är liksom samma musiker i olika konstellationer som harvar på årtioende efter årtionde (mig själv inräknad). I alla fall här uppe så är det väldigt ont om band ute på krogarna med yngre förmågor och som faktiskt spelar musik som är gjord senaste 5-10 åren. Jag vet inte varför det blivit som det blivit men tror att det skulle gynna oss alla om det dök upp band som den yngre publiken kan relatera till ute på krogarna. Om man kan väcka intresset för livemusik så tror jag även att intresset ökar för originalband och band inom lite smalare genre också.
Det här är nog en del i ett stort problem.
Dom unga lockas inte alls att spela instrument överhuvudtaget längre (med några få undantag förstås).
Dom vill gärna lyssna till gratis musik över nätet men att harva på och lägga ner tusentals timmar på övning för att eventuellt få uppträda gratis nånstans och bära alla grejer själv hit och dit är inte något som lockar.
Då siktar dom hellre på att bli en Youtube-stjärna och tjäna miljonersmiljoner eller på e-sport eller nåt.

Ärligt talat så kan man verkligen fundera på varför vi gör det?
Är det verkligen så kul att det är värt det?

Väldigt få kan hanka sig fram på musiken.
Svägerskan är ganska framgångsrik inom sitt område. Men ändå.
Oregelbundna och låga inkomster, svårt att få lån, dåliga arbetsförhållanden, obefintlig pension, ingen trygghet och bara ovisshet.
En förkylning så kraschar hela tillvaron.

Varför?
Att intresset för att spela musik har minskat stämmer nog, förr fanns det ju faktiskt både dragspelsklubbar, dansband, dam- och herrkörer, rockband osv. på lokal nivå. Det är säkert annat som lockar idag. Däremot tror jag ingen som börjar med ett instrument eller som startar ett band funderar det minsta lilla på arbetsförhållanden eller betalning och av den anledningen väljer att inte börja.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av basmartin »

blackparkas skrev:
basmartin skrev:
4. Folk är trötta på att det alltid är samma låtar.

Och ändå är det ALLTID samma låtar som det blir mayhem på.
ALLTID... Varje gång.
Och det är de låtar som de borde hört ganska ofta...
Ja, alltså de som kommer på giget gillar det ju, men jag menar de som väljer att stanna hemma istället.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av basmartin »

Svensson skrev:
blackparkas skrev:
basmartin skrev:
4. Folk är trötta på att det alltid är samma låtar.

Och ändå är det ALLTID samma låtar som det blir mayhem på.
ALLTID... Varje gång.
Och det är de låtar som de borde hört ganska ofta...
Vi måste vänta på att de sista i "Spela Creedence"-generationen håller sig borta från krogen. ;)
För övrigt en f.d. Gällkabo i klippet :)

https://www.youtube.com/watch?v=hnZLGtmuoag" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/fredrik.humlin ... 589515119/" onclick="window.open(this.href);return false;
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av Svensson »

basmartin skrev:
Svensson skrev:
blackparkas skrev:
basmartin skrev:
4. Folk är trötta på att det alltid är samma låtar.

Och ändå är det ALLTID samma låtar som det blir mayhem på.
ALLTID... Varje gång.
Och det är de låtar som de borde hört ganska ofta...
Vi måste vänta på att de sista i "Spela Creedence"-generationen håller sig borta från krogen. ;)
För övrigt en f.d. Gällkabo i klippet :)

https://www.youtube.com/watch?v=hnZLGtmuoag" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/fredrik.humlin ... 589515119/" onclick="window.open(this.href);return false;
Haha!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av blackparkas »

basmartin skrev:
blackparkas skrev:
basmartin skrev:
4. Folk är trötta på att det alltid är samma låtar.

Och ändå är det ALLTID samma låtar som det blir mayhem på.
ALLTID... Varje gång.
Och det är de låtar som de borde hört ganska ofta...
Ja, alltså de som kommer på giget gillar det ju, men jag menar de som väljer att stanna hemma istället.

Fast.
Jag pratar mest om gig på privata fester etc som är vad jag gjort mest när det gäller covers senaste åren.
Då är ju folk redan på plats att fira en 25/30/40-åring utan att ha gått dit för att det är musik.
Många sådana som normalt väljer att stanna hemma istället... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Livmusikens vara eller icke vara

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:
blackparkas skrev:
Svensson skrev: I alla fall här uppe så är det väldigt ont om band ute på krogarna med yngre förmågor och som faktiskt spelar musik som är gjord senaste 5-10 åren. Jag vet inte varför det blivit som det blivit men tror att det skulle gynna oss alla om det dök upp band som den yngre publiken kan relatera till ute på krogarna.
Vi har alltid försökt slänga in nån av de senaste hitsen i reppen.
Fram tom Avicii´s "Wake me up" gick det relativt bra, tills även den kändes ute.


Musiken efter det är helt enkelt inte gjord för att liras i coverbandstappning med alla drops och skit.
Brukar gå igenom topp 50-listorna på Spotify för att ragga låtar, men senaste 3 åren har det inte varit en enda låt som har varit intressant.

Sedan är det så att HÄR i krokarna är inte folk under 30 intresserad öht av att gå ut osv.
Det finns en liten klick som vill sitta på senaste innehaket och sippa färgglada drinkar.
Men de vill inte ha livemusik alls, oavsett om man skulle köra hela topp 50 från Spotify...

Låtar dör också så otroligt mycket snabbare idag.
De är inne i 2-3 månader sedan är det dött.

De låtar vi har mest partaj på förutom de absoluta klassikerna (Fear of the dark, Highway to hell, 800 grader, Don´t stop believeing osv...) är låtarna från 90-talet.
Zombie, Basket Case, All the small things...
Fast jag tror inte att låtarna måste vara de absolut senaste iof, tänker mig att 25-åringar kan gå igång på sånt de lyssnade på för tio år sen på samma sätt som för 50-plussarna med Creedence.. men det stämmer nog i det du beskriver, har inte harvat så mycket covers själv.

Jo. Men om man tänker framåt lite.
Dagens musik har alldeles för kort bäst före datum.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar