Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av mrbaloo »

Vad finns det för supersmå pedalstämmare som även triggar bra till B-strängen på en 5:a? Korg Pitchblack och TC PolyTune i mini-/mikroformaten? Finns det fler? Det skall vara bra pedaler och ingen billigvariant.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av Håcke »

Köp en Zoom MS60B så kan du sälja allt annat!
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av mrbaloo »

Håcke skrev:Köp en Zoom MS60B så kan du sälja allt annat!
Ha, ha. Jag sålde precis min Zoom B3 som har en fantastisk stämfunktion. Jag antar att MS60B har en ganska likvärdig funktionalitet. *Men* den är alldeles för stor.

Jag vill ha en smal rackare som kanske får plats på mitt pedalbord. Finns det några alternativ till Korg (ca 45 mm bred) och TC (ca 45 mm bred, eller är de två dom bästa? Möjlig kandidat kan vara Sonic Reseach ST-300 Mini Stomp Box Strobe Tuner (ca 40 mm bred).
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av HirYoshima »

Vad är det för fel på Korgen? Jag är jättenöjd med den. Skulle den gå sönder kanske jag skulle köpa en polytune.. men i min värld står det mellan dem. De är good enough, tror du behöver en rackstämmare om det är mer precision du är ute efter.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av mrbaloo »

HirYoshima skrev:Vad är det för fel på Korgen? Jag är jättenöjd med den. Skulle den gå sönder kanske jag skulle köpa en polytune.. men i min värld står det mellan dem. De är good enough, tror du behöver en rackstämmare om det är mer precision du är ute efter.
Hej

Njae, det är inget fel med Krog och TC. Båda tycker jag mycket om till utseendet och det är väl ändå mycket välrenommerade stämmare. Jag har dock aldrig testat någon. Sonic Research:en tycker jag verkar lite väl omständlig att använda och kanske lite dyr också.

Det är bara det att jag försöker trycka in en stämpedal på mitt pedalbord om det får plats. Än så länge har jag inte 100 % koll på om det får plats då jag väntar hem en Radial SB-48UB från min lokala musikaffär. Men jag försöker sondera terrängen på smala och tillförlitliga stämapparater. Jag skulle helst se en Korg Pitchblack Mini på mitt pedalbord om den får plats. Men finns det andra stämmare som fungerar jättebra och ändå är mindre så gör det inget. Men Korgen är nog mittförstaval än så länge om den får plats.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av HirYoshima »

Tänk på att du inte vill ha den för liten bara.. du vill ju kunna se vad det står på displayen även om det är halvtaskig belysning där du är.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av mrbaloo »

HirYoshima skrev:Tänk på att du inte vill ha den för liten bara.. du vill ju kunna se vad det står på displayen även om det är halvtaskig belysning där du är.
Så sant, så sant. Jag får vänta tills jag fått hem Radialen innan jag vet hur mycket plats som finns kvar. Radialens storlek står inte uttryckligen någon stans.
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av HirYoshima »

mrbaloo skrev:
HirYoshima skrev:Tänk på att du inte vill ha den för liten bara.. du vill ju kunna se vad det står på displayen även om det är halvtaskig belysning där du är.
Så sant, så sant. Jag får vänta tills jag fått hem Radialen innan jag vet hur mycket plats som finns kvar. Radialens storlek står inte uttryckligen någon stans.
Konstigt.. men den lär ju vara mindre än paketets dimensioner som står på Amazon.. Package Dimensions, 6.4 x 4.2 x 3 inches.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av mrbaloo »

HirYoshima skrev:
mrbaloo skrev:
HirYoshima skrev:Tänk på att du inte vill ha den för liten bara.. du vill ju kunna se vad det står på displayen även om det är halvtaskig belysning där du är.
Så sant, så sant. Jag får vänta tills jag fått hem Radialen innan jag vet hur mycket plats som finns kvar. Radialens storlek står inte uttryckligen någon stans.
Konstigt.. men den lär ju vara mindre än paketets dimensioner som står på Amazon.. Package Dimensions, 6.4 x 4.2 x 3 inches.
Ja, jag har försökt uppskatta bredden till ca 60 mm. Detta med hjälp av "mäta med linjal på skärmen och jämföra med utgångsjacket"-metoden. Jag får se hur mycket fel jag har.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Re: Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av macahan »

Korg pitchblack är mindre exakt än PolyTune. Så har du basar som svajar tonmässigt där du behöver stämma ”mitt emellan” så tycker jag polytune fungerar lite bättre faktiskt. Det märks kanske inte så noga i livescenario men i studion var det väldigt tydligt tyckte jag.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av mrbaloo »

macahan skrev:Korg pitchblack är mindre exakt än PolyTune. Så har du basar som svajar tonmässigt där du behöver stämma ”mitt emellan” så tycker jag polytune fungerar lite bättre faktiskt. Det märks kanske inte så noga i livescenario men i studion var det väldigt tydligt tyckte jag.
Aha, det kan vara bra att veta. Iofs behöver jag inte en stämmare till studioarbete. Jag har två handhållna stämmare, en Yamaha och en Seiko stämmare, som fungerar bra utanför pedalbordet.
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Minsta och bästa stämpedalen som passar bas?

Inlägg av gthyni »

Strobetuners är mer exakt men fladdrar också mer så det vill du inte ha för att snabbt kolla stämningen på scen (om du inte spelar i Greatful Dead)
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Skriv svar