Jag spelade inte lite i helgen.. ändrad förstapost..

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Jag spelade inte lite i helgen.. ändrad förstapost..

Inlägg av macahan »

Och jag tänkte dela med mig, inte för att jag är någon virtuos utan för att man kan höra karaktären när bara bas och trummor är inspelat.
Tyvärr är ljuden något basiga och inte mixade för tillfället.

förlåt iförväg för de långa intron som är med.

iallafall. låtarna nedan är inspelade med Marshall VBA 400, ampeg 810 genom en akg d112, line 6 basspod-ampeg inställning och Gibson thunderbird från 1976.

Http://www.tiny-design.com/seb/sp/polar ... Lonely.mp3
Http://www.tiny-design.com/seb/sp/polar ... omeone.mp3


Låtarna nedan är inspelade med Orange ad 200, ampeg 810 genom en akg d112, line 6 basspod-ampeg inställning och Fender Jazzbass från 1972.

Http://www.tiny-design.com/seb/sp/polar ... vision.mp3
Http://www.tiny-design.com/seb/sp/polar ... retime.mp3
Http://www.tiny-design.com/seb/sp/polar ... y-love.mp3

edit: fixade länken till candy love.. LYSSNA!!

ganska intressant..
Senast redigerad av macahan den ons 14 feb 2007, 09:12, redigerad totalt 1 gånger.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Låter bra..

Gillar helt klart Fender soundet mer..
Thunderbird har dock aldrig varit min grej
dereborn

Inlägg av dereborn »

1) låter bra!
2) Är det bara mik, eller tappar du line parallellt?
3) varför använder du pod:en? Jag får för mej att det låter lite syntetiskt, och med dom setuperna borde det INTE göra det!
4) "television" låter nästan lite flanger, är det pod:en?
5) låter bra!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

svar:

den är akg d112 parallellt med H&K redbox, baspod och från marshallen även den inbyggda DI:n...
det är bara för att få fram lite definition om det behövs när övriga instrument kommer på. Förra gången försvann basen i något diffust muller innan jag lade på en line parallellt.

Jag gillar faktist poddens ljud när det gäller definitionen på anslag. Däremot låter ju riggen betydligt varmare och bättre..

hmm.. flangerljudet var ju intressant.. jag tror inte att det är podden, men någon utbrast: " har du chorus på?" i studion så jag har ingen aning om vart det ljudet kommer ifrån.. en teori är att det är mickarna som ligger för nära strängarna på jazzbasen, vilket ju kan låta som chorus.
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Inlägg av FreCKo »

Det låter fett enligt mig iaf, man kan komma långt med en POD och en sjysst bas 8)
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja just det ja, jag glömde ju.. det är ett halvår (!)gamla rotosounds på jazzbasen och helt nya ernie ball på thunderbirden.. lite kul kuriosa.

anyway så är det slarvmixat utan mig bakom spakarna så det troligaste är att det är mest adkd112:an man hör.. det lät vansinnigt fett jämfört med tidigare inspelningar, så den micken kan man ju lätt investera in.. (tips)

pod-ljudet är det som är absolut lägst mixat i mixen däremot, för den krockar lite med tonen från mikrofonen.
dereborn

Inlägg av dereborn »

hmmm.... att köra både line o mik tycker jag är den klart bästa lösningen, just som du säger, man kan addera lite punch o tydlighet med line-signalen.

Men pod:en gillar jag inte, är övertygad om att du skulle kunna få en styggare attack ur både orange:n och marshalltoppen om dom fick jobba utan digitalt störande element...

Hade du amp-simulatorn "på" i redboxen? Det kan bli lite mindre attack då, den försöker ju simulera för- och slutstegskompression... och alla börjar väl veta vad jag tycker om att simulera vid det här laget? ;-) Tog du linesignalen till den från högtalarutgången? (JO, man kan det!)

Jag tror att flange/chorus-känslan kan komma av att du har så många olika signaler, tagna på olika ställen i kedjan, det blir säkert en liten tidsförskjutning = fasförskjutning och det är ju just vad chorus/flanger ÄR.

Testa att flytta bas-ljudkorvarna nån/några millisekunder i förhållande till varandra, eller tryck på "phase invert", det kan plötsligt säga bom, o så har du ett mycket fastare o fetare ljud... Kolla särskilt fasen mellan mik o line. (Kanske slår jag in öppna dörrar här, du kanske redan har FULL koll på allt detta, men det får jag bjuda på i så fall!)
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

fan va tufft.. nä full koll äv väl det sista jag har.. utom när det gäller det ljud jag vill ha att SPELA med..

Det kan ju definitivt vara fasförskjutning som gör det.. men det konstigaste var att det verkade komma ur förstärkaren..(lådan)

jag ska rita ett litet schema så får du se hur det var kopplat.
så här:

[img]Http://www.tiny-design.com/seb/setup.gif
[/img]

vadå fungerar det inte att infoga bilder eller??
Http://www.tiny-design.com/seb/setup.gif
Senast redigerad av macahan den mån 05 feb 2007, 12:15, redigerad totalt 2 gång.
dereborn

Inlägg av dereborn »

...hehehe...om det kommer ur förstärkaren är det väl den där eländiga digitalmackapären som spökar då! ;-)

Jasajudeju!
gäst

Inlägg av gäst »

Låter bra!
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Stunsig p-bas men åskfågeln låter grymt fett!
Schysst sound hur som helst, men prova utan pod:en. Känns som att blanda trocadero med Bowmore typ :)

Edit: nu pratar jag i nattmössan... jazzbas menade jag :D Lite svagt ric-knorr ala stallmick var det ju!
Senast redigerad av anli den mån 05 feb 2007, 22:02, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Det var roligt med bas och trummor bara Macahan!

Varmt och stadigt eller som man säger på engelska "a nice and solid groove". Gillade mera Marshall VBA 400 ljudet och är fortfarande förbryllad över det faktum att något som Line 6 basspod fick vara med i ett sådant sammanhang! Varför? Ja ja, bara funderar högt egentligen. Låt mig gissa avslutningsvis: du använder bara halsmicken på Jazzbasen. Jag är nästan 100% säker och det passar stilen alldeles utmärkt.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

hahaha... det är så förutfattade meningar om baspodden här märker jag..

nä, så här är det. Jag använder jazzbasen på fullt ställ fast med stallmicken avrullad så fasfelet försvinner.

Baspodden kommer inte användas. Den kommer bara att användas om inte grundljudet passar i mixen tillsammans med gitarrernas ljud, vilket jag tyckte hände på förra inspelningen jag gjorde.

men att det kom en gissning överhuvudtaget var ju nice! Jag blir väldigt sugen på att köpa en variax och utsätta er för blindtest nu.. :)
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Väl spelat och bra ljud. Tycker VBA:n låter riktigt härlig eller är det mest T-birdens förtjänst? Har fått tips förut ang D112:an. Det får bli en sådan som försenad julklapp till mig själv..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Tyckte bassen lät schysst på de 2 första spåren...
men det var innan jag lyssnade på Jazzbasen.

Bra pump! =)
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

macahan skrev: nä, så här är det. Jag använder jazzbasen på fullt ställ fast med stallmicken avrullad så fasfelet försvinner.
Jag tycker inte det är någon skillnad med en av jazzbasens mickar avrullad lite jämfört med avrullad hela vägen. Det finns ingen steglöshet. Håller du med?
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Härligt varmt och fett ljud, gillar dock jazzbasen bättre då den har lite mer stuts. Välspelat dessutom. 8)

Ser fram emot att få höra den färdiga versionen också.

By the way, vad kör trummisen med för stockar?
Verkar vara bra klipp i dem - *huge smile*
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

macahan skrev:hahaha... det är så förutfattade meningar om baspodden här märker jag..

nä, så här är det. Jag använder jazzbasen på fullt ställ fast med stallmicken avrullad så fasfelet försvinner.

Baspodden kommer inte användas. Den kommer bara att användas om inte grundljudet passar i mixen tillsammans med gitarrernas ljud, vilket jag tyckte hände på förra inspelningen jag gjorde.

men att det kom en gissning överhuvudtaget var ju nice! Jag blir väldigt sugen på att köpa en variax och utsätta er för blindtest nu.. :)
Har testat Line 6 baspoden själv och den funkar väl i rätt sammanhang men två underbara rörtoppar och det stuket du spelar är jag inte övertygad behöver något mera.

Så du säger du bara rullat av stallmicken lite? Kanske mera på första Jazzbas låten (3-e i rad) fast som Johannes säger den skilnaden är marginelt. Kul tråd förresten! Kan tilläga att Variaxen var en hyglig yxa men ´62 Jazz Bazz och bandlös kan den inte. Bra P-bas, modern Jazz Bazz de luxe (tror jag, det var länge sen), akustisk och även Rickenbacker om jag inte missminner. Lite udda dock utan synliga mickar men en kanon arbetshäst.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Danne:
Det är framförallt thunderbirden ihop med marshallen.
Marshallen låter honkigt med jazzbasen, och orangen låter för mycket boooooof med thunderbirden.
Ja D112 är en bra investering.. runt 1600:- från thomann.

Geddy Lee:
Tackars!.. bas är en pumpinstrument..(!?)
tror nog jag måste köpa en P-bas snart..eller bygga min jazz/rickenbacker/thunderbird-hybrid

Johannes:
Ja steglöshet finns det inte riktigt, men variation är det definitivt. Men avrullningen är bara marginell.. precis så att fasfelet försvinner.
Iofs kan det ju vara mina(ja båda 70-talarna) basar som låter "relativt" steglösa vid avrullning av stallmick.

Groovyjr:
Jag håller med dig angående jazzbas-stunsen, men jazzbasen behöver definitivt kompressor före i kedjan för att låta fabulous.
Trummisen kör på vic firth 5a extreme om jag inte minns fel. Eller hur är han bra!

calif de funk:
nä, men faktiskt har jag mindre gain i förstärkaren inställt på "sparetime". Skillnaden på min 72:a är massiv när man rullar av stallet. ni skulle bara höra.
Så jag kanske bara är sä jäkla bra att jag kan imitera chorus och andra inställningar med enbart fingrarna.. HAHAHAHA :)
Variaxen är grymt kul att leka med, speciellt kontraljudet som gör mej helt galen av inspiration. Kan man inte spela kontra så är det ett kul alternativ.
Men den är skiiiiitful(om jag får säga min åsikt)



Jag kommer fortsätta posta när gitarrer kommer med.
Dessutom har jag filerna med bara trummor på så ni kommer få vara med under hela utvecklingen.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Jag visste att det var något djävulskap där :lol:. Och ja, visst är Variaxen full som stryk. Fortsätt med att uppdatera låtarna. Alltid roligt å höra ur andra tänker och gör...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar