Hitta rätt PA

Prata om övriga saker som rör bas-världen
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Hitta rätt PA

Inlägg av howling_hawk »

Hej gänget!

Många av er har bra mycket mer erfarenhet än vad jag har angående PA-system. Vi har länge hyrt prylar men har bestämt oss för att investera i eget PA. Vad bör man ha? Jag vill ju gärna micka upp både mig, fem sångmickar, keyboard, gitarr och kanske två mickar på trummorna.

Jag har tittat på Bosé F1 men den är liiiite för dyr (42-43000 kr) tror jag om jag inte kan hitta en begagnad. Så till frågorna:

Mackie DL1608 är den bra att ha som instegsmixer?

Alternativ till Bosé F1-system? Vi har kanske 25-30k att lägga på PA:t.
:vinkar:

Vi spelar sällan för fler än 120 personer!
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Hitta rätt PA

Inlägg av eeakga »

DL1608 är riktigt bra tycker jag. Har en sån i bandet. Men det finns många andra alternativ också.
Den här gamla tråden kan kanske vara en startpunkt, även om det nog hänt en hel del på marknaden sedan dess:
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=15&t=74879" onclick="window.open(this.href);return false;
howling_hawk
Medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: sön 14 jun 2015, 13:10
Ort: Stockholm

Re: Hitta rätt PA

Inlägg av howling_hawk »

Okej, ja mixrar kan jag väldigt lite om men tänker att jag börjar med en billigare variant. När det kommer till själva PA:t känns det nästan viktigare att det blir rätt första gången då det är så mycket pengar som går åt. Det finns inga som har några bra erfarenheter att dela med sig av där?
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Hitta rätt PA

Inlägg av Roger Hedin »

Jag skulle definitivt säga Bose F1. Smart, portabelt, lätt, kraftfullt, välljudande!
Jag var själv inne på ett sånt med en (Ursäkta - svär i kyrkan!!!) Behringer X Air XR18 kontrollerad av en iPad.
https://www.thomann.de/se/behringer_x_air_xr18.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Det hade blivit ett hyfsat billigt PA i slutänden. Du tar det i en personbil, så det du förlorar på pris vinner du på annat. Sen finns ju massor av aktiva monitorer, både från Bose och annat. t.ex. Mackie SRM150, TC Helicon och annat smått. Vill man ha större finns MASSOR att välja på. Nu blev det inte så...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Skriv svar