Alternativ till notpärm?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Alternativ till notpärm?

Inlägg av Janne »

Funderar på att ta steget in i den digitala tidsåldern och pensionera min notpärm. Inte minst när man får kompjobb med körer så går ju halva tiden åt att försöka klippa/klistra för att få ett hanterbart format.
Tänker skaffa någon platta eller laptop, köpa till hållare och bladvändare. Nån som har några tips? Apple/PC/Android spelar ingen roll och kvalitén är viktigare än priset.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till notpärm?

Inlägg av fieldflower »

Finns en bra tråd på samma ämne: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f=7&t=79897" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem i PB50+
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Alternativ till notpärm?

Inlägg av Janne »

Tackar, misstänkte det men lyckades inte hitta.
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Alternativ till notpärm?

Inlägg av Aslan »

Som jag skrev i andra tråden kör jag med detta och det funkar kalasbra!!:)

iPad - storlek beroende på ekonomi:)
ForScore - smidig app för PDFer.
AirTurn BT105 - bluetoothpedal för att vända sida.
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Alternativ till notpärm?

Inlägg av mrbaloo »

Jag håller dessutom på att göra en egen Airturn själv, bara för att det går. Det är naturligtvis enklare att köpa en färdig. Och andra sidan behöver jag inte en Airturn egentligen, men den kommer säkert till användning någon gång ändå. Det går rätt bra att vända blad, hoppa mellan repriser och DS pch CODA med fingrarna också.
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Alternativ till notpärm?

Inlägg av Janne »

Beställt prylar nu. Blir:
https://www.dustinhome.se/product/50110 ... gb-rymdgra" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ikmultimedia.com/products/irigblueturn/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://produkte.k-m.de/en/Multimedia-E ... lder-black" onclick="window.open(this.href);return false;

Covergig på bröllop 16:e och körkomp vid utomhuskonsert 20:e denna månad blir elddopet för prylarna :)
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Alternativ till notpärm?

Inlägg av Janne »

Vet inte värdet av det, men gör en snabbrecension av prylarna utifall det skulle vara till nytta för någon.

Ipad pro 12.9 - Fantastisk liten maskin som är en fröjd att jobba med, trots att jag nästan alltid kört pc/android. Vid covergiget hade jag den i stående läge, då är noterna så stora att jag lätt kunde se på lite avstånd. Kör halvt utantill och behöver dom bara som lite stöd för minnet ibland.
På körkonserten var det mer komplicerade noter, ibland med många sidor. Där hade jag den rakt framför mig som jag brukar ha vanligt notställ och skärmen i liggande läge så jag såg två sidor i taget. Utomhuskonsert i sketaväder var det, dock tak över scenen. Skönt att slippa strula med klädnypor för att få noterna att stanna kvar i blåsten och lite regnstänk som blåste in klarade ipaden tydligen.

Irig blueturn - Liten och smidig, får lätt plats i basfodralet. Bara att följa instruktionerna för uppstart första gången, sen är det bara att trycka på power så funkar det direkt. Kan hända att de större pedalerna är bättre för sittande gig som körkonserten men stående funkar den kanon. Klippte ut en bit bilmatta att lägga den på, då låg den på plats även på det hala golvet vid körkonserten.

19796 Tablet PC holder K&M - Smidig och säker, klarade av att några fyllskallar stötte i den på covergiget. Nackdelen med denna modell är att man måste ha enbart ipaden i hållaren, kan vara idé att skaffa en där skyddet kan vara kvar.

Forscore - Valde det som app för att visa noterna. Skitbra! Väldigt lätt att göra låtlistor, sortera noterna för olika sammanhang, "croppa" noterna, göra anteckningar och färgmarkeringar. Också väldigt smidigt att lägga upp noter så man bara behöver bläddra framåt trots massa repriser, segno och coda.
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Alternativ till notpärm?

Inlägg av Per »

Bra omdömen! Tack!
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Alternativ till notpärm?

Inlägg av fieldflower »

Mycket intressant!
Jag är rätt sugen på att ta klivet också...
Medlem i PB50+
Skriv svar