Gitarrmuseet i Umeå?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Ingemar Sundström
Medlem+
Inlägg: 2322
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 14:45
Ort: Hedesunda, Gävle

Gitarrmuseet i Umeå?

Inlägg av Ingemar Sundström »

Tyckte jag såg någonstans att de hade stängt pga ekonomin men det verkar som de fortsätter att ha öppet. Nån som vet? Eller var det bara konserterna de slutat med? Funderar på en tripp dit i sommar.
Ingemar
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gitarrmuseet i Umeå?

Inlägg av bjelkeman »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vaste ... tarrmuseet" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske detta är relevant? 12 Dec 2017
Gitarrmuseet i Umeå kan komma att flyttas till Umeå Folkets hus – detta ska kommunstyrelsen besluta om idag.
Flytten är planerad att vara klar till årsskiftet 2018/2019. Tanken är att Gitarrmuseet ska ligga på den översta våningen i Folkets hus.

– Det skulle bli ett betydligt mer effektivt lokalutnyttjande än i dagsläget. När det gäller den långsiktiga finansieringen, är det något som vi får förhandla med Folkets hus om, säger kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S), i ett pressmeddelande.

Kommunstyrelsens arbetsutskott har beslutat att tillskjuta 5 miljoner kronor, för att säkerställa museets drift. Moderaterna och Liberalerna yrkade avslag till att skjuta till pengar till museumet.

– Självklart är museet viktigt för besöksnäringen, men det kan inte vara kommunens uppgift att finansiera det år efter år. Med tanke på kommunens ekonomi, så tycker jag att det är helt vansinnigt, skriver Peter Westerberg (L) på sin blogg.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Inlägg: 5319
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 21:54
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Re: Gitarrmuseet i Umeå?

Inlägg av mrbaloo »

De har öppet. Jag var där några veckor sedan. Musikaffärn (4 Sound) som låg i samma lokaler har dock lagt ner.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Gitarrmuseet i Umeå?

Inlägg av bjelkeman »

mrbaloo skrev:De har öppet. Jag var där några veckor sedan. Musikaffärn (4 Sound) som låg i samma lokaler har dock lagt ner.
Tråkigt att ett sådant trevlig sammanlagt koncept inte funkar.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar