Köpa småprylar från Kina?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Köpa småprylar från Kina?

Inlägg av hitman »

Jag försöker i möjligaste mån gynna min lokale musikhandlare eller köpa från PrataBas, så man inte behöver oroa sig för att bli blåst (och som bonus får man ibland träffa trevliga basistkollegor i levande livet).

Men mindre reservdelar och verktyg finns inte alltid att köpa på ovan nämnda ställen och jag har personer runt mig som handlar allt möjligt på Nätet från Kina.

Det är dock en djungel för en gammal gubbe som jag. Wish, AliBaba, Bangod osv. Det verkar också som om många av dessa siter säljer samma produkter?

Ni digitala Ostindie-farare, hur gör ni, var handlar ni ifrån, hur gick det med PostMords avgifter osv?
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa småprylar från Kina?

Inlägg av gthyni »

Wish har löst det med avtal mod Postnord,

Alibaba är en mycket bättre site med mer utbud av musikprylar och bättre struktur och sökfunktion, dock så har de inget avtal så det blir att betala tull/moms + postens avgift för att få lös ditt paket. Blir dyrt och krångligt för billiga smågrejer.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Köpa småprylar från Kina?

Inlägg av Mr Spock »

gthyni skrev:Wish har löst det med avtal mod Postnord,

Alibaba är en mycket bättre site med mer utbud av musikprylar och bättre struktur och sökfunktion, dock så har de inget avtal så det blir att betala tull/moms + postens avgift för att få lös ditt paket. Blir dyrt och krångligt för billiga smågrejer.
Sammanfattar läget rätt bra. Ebay har ju också kommit att utgöra ett ekonomiskt självmål med anledning av PostNords nya administrativa avgifter.

Hade det handlat om politiska skyddstullar, så hade man ju åtminstone kunnat kunnat rösta bort eländet...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Köpa småprylar från Kina?

Inlägg av gthyni »

PostNord tolkade tidigare det som att paket med lågt värde inte behövde behandlas utan det var köparens ansvar att betala in momsen, vilken inga alibaba-shoppare gjorde. Tullverket satt P för denna tolkning och det är inte helt orimligt att PostNord tar betalt för merarbetet även om det inte är kul när t ex en fretrocker för 30 pix kostar dig 200:- innan du har den i handen.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: Köpa småprylar från Kina?

Inlägg av Mr Spock »

gthyni skrev:det är inte helt orimligt att PostNord tar betalt för merarbetet
Beror väl på hur man ser på saken: ett logistikföretag som är bättre på att ta betalt än att säkerställa att paket flyttas från A till B känns väl...sådär.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar