Köpa beggat till enskild firma?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Köpa beggat till enskild firma?

Inlägg av Janne »

Kört enskild firma ett par år för speljobben. Men inte handlat något från privatperson under den tiden. Hur fungerar det om man köper begagnade prylar, kan man dra av dom mot firmans vinst?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Köpa beggat till enskild firma?

Inlägg av bjelkeman »

Om det är material som firman behöver.
(Jag är inte en revisor, så int vet ja int)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Köpa beggat till enskild firma?

Inlägg av RexHunter »

Inget problem att dra av. Naturligtvis ingen ingående moms på köpet. Men du kanske inte är momsregistrerad om du bara pysslar med musik. Gäller bara att komma ihåg att ta upp försäljningssumman som intäkt om du senare säljer en tidigare ”avdragen/avskriven” grej igen.
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Köpa beggat till enskild firma?

Inlägg av fieldflower »

RexHunter skrev:Gäller bara att komma ihåg att ta upp försäljningssumman som intäkt om du senare säljer en tidigare ”avdragen/avskriven” grej igen.
Hur funkar avskrivna grejer i den här delen?
Det är väl ett halvt basbelopp som är gränsen för direktavskrivning, så det är ju egentligen ganska dyra grejer som avskrivs direkt. Innebär det att de rent finansiellt upphör att räknas som inventarier för firman, eller är prylen fortfarande knuten till firman och måste därmed bokföras om den säljs?
Känns som att det finns kryphål iom avskrivningen...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Köpa beggat till enskild firma?

Inlägg av Håcke »

Det är ju inte helt korrekt att skriva av allting som har ett ”mindre värde” ändå.
Så här skriver Företagarna om det:
”Inventarier av mindre värde
Vissa inventarier som räknas in i kategorin inventarier av mindre värde får dras av redan samma år som de köps in till näringsverksamheten. I denna kategori finner vi:
- Så kallade korttids- eller treårsinventarier dvs. inventarier som bedöms ha en ekonomisk livslängd på högst tre år.
- Inventarier av mindre värde är inventarier som beskattningsåret 2014 har ett värde som understiger 22 200 kronor exklusive moms (ett halvt prisbasbelopp).”

Sedan ytterligare:

”Avskrivningstiden bestäms sedan efter inventariens livslängd. Här är några vanliga avskrivningsprocentsatser som ofta används i mindre företag:
Kontorsinventarier, 15%
Maskiner och fordon, 20%
Datorer, 25 eller 30%”

Men köper du en skrivare för 5000kr så skriver du antagligen av den direkt.

Men kanske du köper en 30-40 år gammal bas för 22000kr så är det antagligen fel att överhuvudtaget skriva av den alls.

Men men... kolla med en riktig ekonom eller ring Skatteverket.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Janne
Medlem
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 17 maj 2016, 00:01
Ort: Ganska centralt i Lindärva

Re: Köpa beggat till enskild firma?

Inlägg av Janne »

Tack för svar, mycket uppskattat. Ingen momsregistrering här nej. Så det innebär alltså att jag får dra av hela köpesumman antar jag, när jag handlar via butik får jag ju bara dra av priset exklusive moms. Att sälja av prylar verkar lite krångligt ja. Eftersom jag hatar att sälja prylar är den enklaste lösningen att alltid behålla allt jag köpt :)
Skriv svar