Shaft Theme

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Shaft Theme

Inlägg av calif de funk »

Den går som kvällsfilm just nu på 4-n. Kom att tänka på serien som gick på 70-talet där James Jamerson spelade bas i temat. Gillade alltid låten fast jag var liten grabb och hade ingen aning om vem han var. Undrar om det är samma tema de kör nu i filmen... det låter så. Någon som kommer ihåg Shaft Theme?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Good ol' Isaac Hayes
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Yeah... ! Smooooth 8).
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Daaaamn right...
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Fast mer Sportspegeln-signaturen, va?!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Geddy_Lee skrev:Fast mer Sportspegeln-signaturen, va?!
Abutebaris modo subjunctivo denuo 8).
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

calif de funk skrev:
Geddy_Lee skrev:Fast mer Sportspegeln-signaturen, va?!
Abutebaris modo subjunctivo denuo 8).
Återkommer när jag hittat en parlör...
och tagit reda på vilket språk parlören ska vara på... :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

"Du har missbrukat subjunktivet igen"

Men vi använder ju inte subjunktiv i svenska, nu får du förklara!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

oj.. jag hade inte en aning att det var jamerson.. nu måste jag nog skämmas en stund.. så många gånger jag lyssnat på den låten..i virtual reality skejtfilmen..
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:"Du har missbrukat subjunktivet igen"

Men vi använder ju inte subjunktiv i svenska, nu får du förklara!
Allt är inte så "straight forward" men i detta fallet står subjunktiv (som tolkas beroende på sammanhang) för ursprunglig mening av parafraseringen. Dvs att i detta fallet var den ursprungliga idén att revocera den gamle Isac Hayes groove och det med Jamerson på bas 8) Sådär ja, nu har jag förklarat mig hoppas jag :roll: :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag kan bara gissa att du menar "återkalla" när du säger "revocera". Så jag förstår ändå inte är jag rädd...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

quote="GrafZeppelin"]Jag kan bara gissa att du menar "återkalla" när du säger "revocera". Så jag förstår ändå inte är jag rädd...[/quote]

Återkalla är helt rätt uttryck G-Zeppelin! Kom inte på det tidigare... Som du kanske förstår är jag inte infödd svensk och kommer inte alltid på rätt term. Var 29 år gammal (nu är jag 40) när jag började lära mig svenska på egen hand och eftersom jag fick anställning den fjärde veckan av mitt vistelse i Sverige riket, så hade jag inte tid för någon språkundervisning heller.

Men för att komma tillbaka till ämnet; vad jag menade var att det var inte så "sexigt" att ta upp Sportspegelsvinkeln då jag och några till återkallade Isac Hayes & James Jamerson. Det hela var mest som en kul grej för min del och jag tror även att G-Lee uppfattar det på samma sätt som jag. Du med kanske också kan man hoppas.

Hälsningar

Calif de Funk
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev: Återkalla är helt rätt uttryck G-Zeppelin! Kom inte på det tidigare... Som du kanske förstår är jag inte infödd svensk och kommer inte alltid på rätt term. Var 29 år gammal (nu är jag 40) när jag började lära mig svenska på egen hand och eftersom jag fick anställning den fjärde veckan av mitt vistelse i Sverige riket, så hade jag inte tid för någon språkundervisning heller.

Men för att komma tillbaka till ämnet; vad jag menade var att det var inte så "sexigt" att ta upp Sportspegelsvinkeln då jag och några till återkallade Isac Hayes & James Jamerson. Det hela var mest som en kul grej för min del och jag tror även att G-Lee uppfattar det på samma sätt som jag. Du med kanske också kan man hoppas.
Mina komplimanger för en imponerande bra svenska! Vilket är modersmålet då?

Gissade nästan att det var nåt åt det hållet fast jag ville vara säker. Latin friskar alltid upp även om jag förstår mycket lite...
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev: Återkalla är helt rätt uttryck G-Zeppelin! Kom inte på det tidigare... Som du kanske förstår är jag inte infödd svensk och kommer inte alltid på rätt term. Var 29 år gammal (nu är jag 40) när jag började lära mig svenska på egen hand och eftersom jag fick anställning den fjärde veckan av mitt vistelse i Sverige riket, så hade jag inte tid för någon språkundervisning heller.

Men för att komma tillbaka till ämnet; vad jag menade var att det var inte så "sexigt" att ta upp Sportspegelsvinkeln då jag och några till återkallade Isac Hayes & James Jamerson. Det hela var mest som en kul grej för min del och jag tror även att G-Lee uppfattar det på samma sätt som jag. Du med kanske också kan man hoppas.
Mina komplimanger för en imponerande bra svenska! Vilket är modersmålet då?

Gissade nästan att det var nåt åt det hållet fast jag ville vara säker. Latin friskar alltid upp även om jag förstår mycket lite...
Tack för komplimangerna. Nu vet jag inte om min svenska är riktigt så bra, men jag har ganska lätt för språk. Mitt modersmål är albanska och jag kommer från Prishtina, Kosovas huvudstad. Jag kan några språk dock inte latin (ops) men här finns nyttiga ordspråk på latin: http://www.yuni.com/library/latin.html och http://www.righthandpointing.com/latin/?p=74.

Hälsningar

Califen
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:Mitt modersmål är albanska och jag kommer från Prishtina, Kosovas huvudstad.
Där ser man. Jag var där hösten -05 och spelade bl.a på Teatri Oda.

Bild

Och i våras spelade vi i Albanien.

Bild
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Vad kul :D. Träffade du några av den äldre klassens musiker och i såfall vilka? Hur var det att vara och spela där? Var bodde du?
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Nu känner jag mig som ett litet barn som står och tittar upp på 2 vuxna som pratar om ngt som lika gärna kunde vara på ett annat språk alltihop... *s* Och ändå tycker jag normalt inte att jag är underbegåvad.

Jag var inte helt 100...men hade för mig att outrot på Shaft-signaturen
även är signaturen till Sportspegeln..

Strunt samma det....
ska jag tolka det ungefär som att jag, med att göra den paralellen, drog igång lysrören i taket när du precis tänt kandelabern? :shock: *förvirrad*
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Tjabba G-Lee! Du är helt OK. Det kan mycket väl vara så att Sportspegeln också har lånat en del av det temat som signatur. Det var bara själva programtiteln som komm lite överraskande! No big deal really... :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Bean
VIP medlem
Inlägg: 2785
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 19:59
Ort: Helsingborg

Inlägg av Bean »

Det stämmer Geddy. Shaft-temat har varit Sportspegelns signatur sedan urminnes (?) tider.

Sportnytts signatur var "Hot Fun" (Stanley Clarke).
"Life without bass would become very treblesome..."

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Bean's Bassics
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Sedär! Jag och idrotten gick skilda vägar sedan jag slutade med fallskärms hoppning 1985 då musiken redan varit med i bilden några år för att stanna... :roll: :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

calif de funk skrev: No big deal really... :wink:.
Absolutely no ofense taken!
Ville bara kolla om jag på ngt sätt kunde komma in i matchen,
eller om jag för evigt stod där med tänderna fastbitna i sargen. :?
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Bean skrev:Det stämmer Geddy. Shaft-temat har varit Sportspegelns signatur sedan urminnes (?) tider.

Sportnytts signatur var "Hot Fun" (Stanley Clarke).
Hade någonstans i bakhuvu´t att det fanns en signatur till som var intressant där i sportsammanhanget.
Stämmer! Hade den LP:n med SC tror jag.

Fast åas tror jag att jag jag ägde 500 LP-plattor varav minst hälften var olyssnade...så det säger inte så mycket.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

Måste säga att jag inte kan låta bli att vara impad, Califen!

Bara pratat svenska i dryga 10 år och uttrycker dig som en professor....
när du vill iaf. :wink:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:Vad kul :D. Träffade du några av den äldre klassens musiker och i såfall vilka? Hur var det att vara och spela där? Var bodde du?
Vet inte hur mycket äldre de var men sista dagen gick vi till Club Zebra och lyssnade på ett jävla bra etno/klassiskt band. Hade lite kontakt med basisten Flamur Lokaj efter det, nån bekant kanske? Keyboard/oudkillen hette Astrid!

Det var kul att lira där men jag har aldrig varit med om pratigare publik än i Gilian(?). Enda gången jag inte hört vad jag själv spelat pga samtal...

Och så gjorde Koha ditore en halvsida om mig! ;)

(Jätte-OT, sorry...)
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Geddy_Lee skrev:
calif de funk skrev: No big deal really... :wink:.
Absolutely no ofense taken!
Ville bara kolla om jag på ngt sätt kunde komma in i matchen,
eller om jag för evigt stod där med tänderna fastbitna i sargen. :?
Du är cool G-Lee 8) . Inget annat än att du är in i matchen såklart 8) 8) !

Häftigt med så mycket vinyl boy! Blir lite avundsjuk faktiskt :cry:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar