Shaft Theme

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev:Vad kul :D. Träffade du några av den äldre klassens musiker och i såfall vilka? Hur var det att vara och spela där? Var bodde du?
Vet inte hur mycket äldre de var men sista dagen gick vi till Club Zebra och lyssnade på ett jävla bra etno/klassiskt band. Hade lite kontakt med basisten Flamur Lokaj efter det, nån bekant kanske? Keyboard/oudkillen hette Astrid!

Det var kul att lira där men jag har aldrig varit med om pratigare publik än i Gilian(?). Enda gången jag inte hört vad jag själv spelat pga samtal...

Och så gjorde Koha ditore en halvsida om mig! ;)

(Jätte-OT, sorry...)
Det här är skit kul :D ! En Pratabasare som spelat i min hemstad :!: :!: :!:. Flamur känner jag sedan 20 år tillbaka, minst. Lagom lång, smal som fan och med ett konstant "halvskum" leende. Sjunger gärna när han spelar bas också. Astrit måste vara yngre, känner inte honom. Halv sida på "Koha ditore" är inte katt skit. Det är väl den mest seriösa och kompetenta tidningen i landet. Återigen-kul :wink:.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

G-Zeppelin, jag tänkte fråga dig tidigare hur det kom sig att du spelade i mitt hemland och även i min hemstad när jag läste ditt OT-ursäkt och skämdes lite själv eftersom jag hade ju också kapat samma tråd :oops: ... Sedan scrollade jag upp för att se vem jag skulle be om ursäkt med... , och blev väldigt förvånad-fan det var ju jag själv som startade tråden :roll: . Det innebär då att jag kan få be dig om kommentar på min fråga, om du har lust dvs. Gissar att Babuka ansvarade för trummandet och Valon lirade gitarr? :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev: Det här är skit kul :D ! En Pratabasare som spelat i min hemstad :!: :!: :!:. Flamur känner jag sedan 20 år tillbaka, minst. Lagom lång, smal som fan och med ett konstant "halvskum" leende. Sjunger gärna när han spelar bas också. Astrit måste vara yngre, känner inte honom. Halv sida på "Koha ditore" är inte katt skit. Det är väl den mest seriösa och kompetenta tidningen i landet. Återigen-kul :wink:.
Vilken liten värld det är! :shock:

Han spelade mycket bra dessutom. Vi hade lite jam på två basar, darbuka och keyboard fast jag var så full att jag helst ville gömma mig...

När var du hemma senast?

(Förlåt att vi sabbar tråden men det här är för jävla kul!)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

calif de funk skrev:Du är cool G-Lee 8)
HA! Jag e cool! :mrhappy:
Man tackar!
Senast redigerad av Geddan den tis 13 feb 2007, 21:30, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Sist var jag ner år 2002, för första gången efter 8 år och kände mig som "englsh man i New York" ungefär. Märklig känsla egentligen... , jag var ju "hemma" fast jag kände mig mest som en främling. De gamla klubbarna jag spelat på förrut hade slagit igen, många nyinflyttade efter krigets alla migrationer och rätt många av mina gamla vänner var utspridda världen runt som flyktingar... Men du, hur kom det sig att du fick spelning så långt borta och just i min hemstad? Det vore kul och få höra storyn...
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:G-Zeppelin, jag tänkte fråga dig tidigare hur det kom sig att du spelade i mitt hemland och även i min hemstad när jag läste ditt OT-ursäkt och skämdes lite själv eftersom jag hade ju också kapat samma tråd :oops: ... Sedan scrollade jag upp för att se vem jag skulle be om ursäkt med... , och blev väldigt förvånad-fan det var ju jag själv som startade tråden :roll: . Det innebär då att jag kan få be dig om kommentar på min fråga, om du har lust dvs. Gissar att Babuka ansvarade för trummandet och Valon lirade gitarr? :wink:
Hahaha! Jag gjorde exakt samma sak!

Vi fick en inbjudan av CCTD som väl mest sysslar med barnteater har jag förstått, tror finansieringen gjordes med hjälp att svenska institutet.
I överenskommelsen ingick även att spela på ett ungdomsfängelse utanför stan, så nu har man gjort det också. :)

Jamen titta, här är dom ju! Fast de hade ingen trummis då och darbukaspelaren i mitten var inte heller med.
http://www.pretap.com/Etno%20Classic.htm
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Ha ha ha, ja, världen är liten sannerligen! Dessa Etno Classics ser jag först nu :D. Ett hop balkan-virtuoser, gillar percusionerna eller dallbukas som de heter. Märkte du att potpuri nr. 3 börjar med John Lords "Harem" :D. Vilken överraskning! Tack G-Zeppelin :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Gäst

Inlägg av Gäst »

calif de funk skrev:Ha ha ha, ja, världen är liten sannerligen! Dessa Etno Classics ser jag först nu :D. Ett hop balkan-virtuoser, gillar percusionerna eller dallbukas som de heter. Märkte du att potpuri nr. 3 börjar med John Lords "Harem" :D. Vilken överraskning! Tack G-Zeppelin :wink:
Haha! Jag har inte lyssnat på Jon Lord mer än i Purple så det hade jag ingen aning om!
Så det heter dallbukas på albanska? Darbukas på turkiska och diverse andra språk... Nåväl, jag blev aldrig riktigt klok på vad det tillhörde för språkgrupp, slaviska var det ju tydligen inte.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

GrafZeppelin skrev:
calif de funk skrev:Ha ha ha, ja, världen är liten sannerligen! Dessa Etno Classics ser jag först nu :D. Ett hop balkan-virtuoser, gillar percusionerna eller dallbukas som de heter. Märkte du att potpuri nr. 3 börjar med John Lords "Harem" :D. Vilken överraskning! Tack G-Zeppelin :wink:
Haha! Jag har inte lyssnat på Jon Lord mer än i Purple så det hade jag ingen aning om!
Så det heter dallbukas på albanska? Darbukas på turkiska och diverse andra språk... Nåväl, jag blev aldrig riktigt klok på vad det tillhörde för språkgrupp, slaviska var det ju tydligen inte.
Harem kom efter Purple tiden och Jon (i stället-helt rätt) Lord hade Budapests simfonska orkester i studion till den. Dallbukas er darbukas, tror det är mest dialekt fråga men det är turkiska. Annars hör albanska till Indoeuropeiska gruppen och är som du noterat inte alls besläktad med dem slaviska språken. Albanska är ett helt eget språk som är dock märkbart influerat av latin och är en av dem äldsta språken i Europa.

Du får säga till om du ska åka ner igen så kan du få mina kontakter i Prishtina och andra städerna i Kosova. Då kommer du att ha mera kul det lovar jag.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar