70-tals Fender HPD?

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

the_great_alfonzo skrev:vad är det egentligen som är så jäckla märkvärdigt med Badasstall? Tycker dom ser exakt likadana som alla andra vintagestall.
Dags för ett besök hos ögonläkaren märker jag!
Googla och se med ögonen inte brunögat! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Orkar inte! Gör det du istället.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

the_great_alfonzo skrev:vad är det egentligen som är så jäckla märkvärdigt med Badasstall? Tycker dom ser exakt likadana som alla andra vintagestall.
mer massa i det stallet.. kan säga att det är myycke tyngre

ska ge mer ton och bättre sustain
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

Klopper skrev:
hosse skrev:men det vita plektrumskyddet då? :wink:
Det har jag eldat upp i kakelugnen! :twisted:


Och då har jag inte ens en kakelugn!
jag har en braskamin.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

the_great_alfonzo skrev:vad är det egentligen som är så jäckla märkvärdigt med Badasstall? Tycker dom ser exakt likadana som alla andra vintagestall.
På 80-talet rådde det en hype runt Badass-stall. Man trodde att ökad massa gjorde att basen lät bättre. Stallet är som ett stereoidstinnt fenderstall gjort i förkromad mässing med rejält tilltagna sadlar som löper i spår. Det är också större till ytan än ett standardstall.
-Var det bättre då?!?
- Nej. Visst fick man en aning bättre sustain, men man förlorade en del av träklangen då vibrationerna från strängen "fastanade" i stallet.
Ett tunt stall gjort i ett lätt material förmedlar vibrationer till kroppen på ett mycket bättre sätt.
-Och vad lär vi oss av detta?!?
-Jo, att det är viktigare att kroppen är gjord i ett resonant träslag än att ha ett stort gediget stall där vibrationerna stannar!

:evil: Usch, fy fan! Jag låter ju som nån jävla messerschmitter, but it´s just physics you know :roll:

Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

hosse skrev:
Klopper skrev:
hosse skrev:men det vita plektrumskyddet då? :wink:
Det har jag eldat upp i kakelugnen! :twisted:


Och då har jag inte ens en kakelugn!
jag har en braskamin.
Jag åxå!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

grattis!

ska vi starta en gränsöverskridande kaminklubb?
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

Bassmaniac skrev:
the_great_alfonzo skrev:vad är det egentligen som är så jäckla märkvärdigt med Badasstall? Tycker dom ser exakt likadana som alla andra vintagestall.
På 80-talet rådde det en hype runt Badass-stall. Man trodde att ökad massa gjorde att basen lät bättre. Stallet är som ett stereoidstinnt fenderstall gjort i förkromad mässing med rejält tilltagna sadlar som löper i spår. Det är också större till ytan än ett standardstall.
-Var det bättre då?!?
- Nej. Visst fick man en aning bättre sustain, men man förlorade en del av träklangen då vibrationerna från strängen "fastanade" i stallet.
Ett tunt stall gjort i ett lätt material förmedlar vibrationer till kroppen på ett mycket bättre sätt.
-Och vad lär vi oss av detta?!?
-Jo, att det är viktigare att kroppen är gjord i ett resonant träslag än att ha ett stort gediget stall där vibrationerna stannar!

:evil: Usch, fy fan! Jag låter ju som nån jävla messerschmitter, but it´s just physics you know :roll:

Anders
Ingen mässing i mitt Badass 2!
Däremot någon skum zinklegering!
Badass:et tillförde min JB an aning topp men framförallt sustain!
Vilket var vad jag for efter.
Tänker dock inte damma på ett Badass på p:n då det tar bort p-karaktären.
Men smaken är som baken! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

jag håller nog inte med om dateringen av halsen. Jag har en 72:a fender jazz som inte har skunkstripe, har justering vid hälen och ser precis ut så där.. Den har förövrigt blivit moddad med vit färg och badass.. av någon som antagligen gillade duff..
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Bulleten dök väl upp väl "enligt böckerna" 1971, men självklart måste det ha funnits övergångsmodeller även senare...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Trodde Bulleten dök upp först sent '74 tidigt '75.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja, 74-75 är uppfattningen jag också fått.. iallafall avseende jazzbasar.
Användarvisningsbild
Bassmaniac
Medlem+
Inlägg: 2391
Blev medlem: ons 05 sep 2007, 17:40
Ort: Norrtälje

Inlägg av Bassmaniac »

macahan skrev:jag håller nog inte med om dateringen av halsen. Jag har en 72:a fender jazz som inte har skunkstripe, har justering vid hälen och ser precis ut så där.. Den har förövrigt blivit moddad med vit färg och badass.. av någon som antagligen gillade duff..
1974 kom bullet trussen och visst kan det skifta lite i årgångarna beronde på vad som fanns i lager. Jag syftar på kombinationen med longshaft reverse tuners(51-68)och att block/bind greppbrädan kom sent under 1966 samt heel truss. Fast det förstås, stämskruvarna kan ju iofs vara utbytta...


Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70

Rigg: Fender Custom Shop Rumble Bass 300T+ 2x410 Rumble Bass-lådor
Fender Rumble Bass V3 500 Combo

http://www.myspace.com/bluecometsblues" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

alright.. jag då förstår jag vad du menar!
Skriv svar