Ares

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Gäst

Ares

Inlägg av Gäst »

Säga vad man vill om Ares men det här är faktiskt ögonbrynshöjande billigt för en handbyggd bas:

http://www.blocket.se/vi/11844521.htm?ca=11_s
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Jag åker och testar den i dag. I och för sig kan det fattas en nolla i priset och då är den ögonbrynshöjande dyr, men för 2 500 är det helt klart värt att kolla på.
Har inte provat några av Ares baser förut. Några som har erfarenheter eller åsikter att dela av sig med?
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

Min bild är att att han är väldigt duktig och har gjort ett antal fina instrument. Dessemellan har det kommit sådana som varit betydligt sämre klass på. Så man får nog kolla instrumnet för instrument.
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Men för 2500:- så borde de vara en bra bas..
Gillar man inte soundet så e de ju bara och byta mickar eller preamp.

Ser ju inte ut till att va ett DÅLIGT bygge direkt.. (Kropp o hals)

Svårt o se halsen riktigt bara men de lilla man ser.
Ja har inte stött på många basar som vart DÅLIGA, dom flesta basarna går alltid att få bra. Utom Duke basarna dock.. hahaha
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Såg den där jag med, kan inte vara ett dåligt köp. Säkert en tidig bas och den ser bedrövlig ut...
Men den är ju trots allt handbyggd av en snubbe som byggt över 200 yxor.
Nå´t borde vara bra med dem.
Avlägg gärna rapport här sedan prunier, om inte annat så finns det säker någon här (jag?) som kan tänka sig köpa den bara för att den var billig.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Gäst

Inlägg av Gäst »

De instrument jag spelat på har haft väldigt bra akustiska egenskaper (förutom en glitterlackad tele som var sämre än en plywood-Duke) men amatörmässig finish.
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Jag kommer med full rapport efter test.
Jag har iof sagt till säljaren att jag skall ha den om den inte är helt ospelbar eller låter för jävligt, så den kommer sannolikt hem till mig ikväll.
Sen gör jo priset att man inte har så höga förväntningar så man kan jo hoppas at bli positivt överraskad. Jag vet också allt om amatörmässig finish efter diversa ombyggnationer (alt. misshandel) av diverse basar hemma i källaren. (Marcbass kan säkert intyga) :wink:
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Så där, Ares`en är hemma nu. :)
Har inte hunnit testa så jättemycket och har inte provat 5 strängars på många år men ändå, här kommer några åsikter.

Lite fakta. Gotoh mekanik/stall, EMG aktiva P/J.
Allt som vidrör mekanik, elektronik och spelbarhet i övrigt ser ut till at vara välkonstruerad och bra ihopskruvad.
Justerstången fungerar bra och halsen ser bra ut, tunn och hyfsad lättspelad. Det enda som kan komma störa mig en aning är att G-strängen ligger så nära kanten på halsen att jag säkert kommer att ”dra av den” då och då. Finishen på kroppen i övrigt är inget vidare, men det funkar, och går egentligen bra ihop med den lite udda lacken. (Har lite svårt at besluta om den är cool eller ful). Basen är sannolikt från slutet på 90 talet.

Klangen akustisk är riktig skön, djup och tydlig med sustain så det räcker. Mycket väldefinierad ton i B strängen också.
Har inte hunnit testa mera en några minuter i förstärkaren. Det hörs att det är aktiva EMG, men med endast P miken igång har den ändå ett rätt så klasiskt ”basigt” P-bas ljud, J-miken balanserar ljudet bra för lite mera ”jazzbassigt” sound, (om någon mot förmodan tycker om sånt :wink: ), men med separata volymkontroller för varje mik finns det lite variationsmöjligheter.

Priset känns rätt så prisvärd just nu

PS: Alla konstigheter som t.ex. olika antal t i att och e/ä fel skyldas norskt ursprung och ett par öl :oops:
Skriv svar