Löjligt dyr Fender P bas

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag måste passa på att citera mig själv från en annan tråd här bredvid!
Insåg att den passade lika bra här! :D

En liten reflektion på dyra amerikanska inte alltid högkvalitativa produkter:

Jag åker även motorcykel och då företrädesvis H-D.

Det finns massor av hojar som ser likadana ut, låter ungefär likadant och troligtvis är en mycket bättre produkt.

Det skulle aldrig falla mig in att köpa en sån trots att priset ligger MINST 50% lägre på en NY dylik jämfört med mitt sönderskruvade skit från 60-talet...

Fast det har ju egentligen inget med basar att göra! :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:Jag måste passa på att citera mig själv från en annan tråd här bredvid!
Insåg att den passade lika bra här! :D

En liten reflektion på dyra amerikanska inte alltid högkvalitativa produkter:

Jag åker även motorcykel och då företrädesvis H-D.

Det finns massor av hojar som ser likadana ut, låter ungefär likadant och troligtvis är en mycket bättre produkt.

Det skulle aldrig falla mig in att köpa en sån trots att priset ligger MINST 50% lägre på en NY dylik jämfört med mitt sönderskruvade skit från 60-talet...

Fast det har ju egentligen inget med basar att göra! :wink:
Men alltså, mina vänner...

Jag förstår parallellen ovan om det skulle vara till en 63:ans p-bas. Men kom igen - vi talar om en 78:a! Ett massproducerat, sannolikt tungt och illa hopskruvat as till Fender som förmodligen låter skit.

Visst, var 10:e sen 70-talsfender är ett acceptabelt instrument. Men ni som tror att det finns någon sorts vintage-magi från dessa år är enligt mig ute och cyklar rejält.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:Jag förstår inte vad ni pratar om, en p-bas från -78 ska ligga under 12k, Om den är moddad betydligt lägre.
Dessutom är sannolikheten stor att den suger apknä som instrument - inte många rätt på fenders kvalitetskontroll under de där åren.

Och Liten: jag är förbluffad. Du menar alltså allvar med att du hellre skulle köpa denna bas än en custom shop för samma pengar? Hör du ljudet av sirenerna som närmar sig? Snart kommer du sitta lugnt och tryggt med tvångströjan på i isoleringscellen...
Jag menar på allvar att jag ALDRIG skulle köpa något instrument utan att ha testat det under några timmar...
Jag säger OCKSÅ att jag ALDRIG skulle lägga pengar på en ny Customshop fender.. nope.. inte ens Jaco-basen.. oavsätt!!
Jag har inte testat en enda ny fender som har fallit mig i smaken.. not ONE! Med det vill jag inte ha sagt att denna P från 78 är något jag skulle betala pengar för heller.. men för mig är det mer troligt att den skulle passa mig bättre än en ny customshop.... och vara värd att lägga några av mina slantar på över huvud taget... Nu pratar jag i användarsyfte.. inte nått som man hänger på väggen..

Jag vet att många av oss har dåliga erfarenheter av sena 70-talare.. jag har dock flera positiva också...

Har skrivit detta i en annan tråd men när jag köpte min bas så AB testade jag 2 78'or som hände bredvid varandra på second hand.. gick på den som hade sunburst först.. alltid gillat sunburst.. den var död... totalt död.. frågade om någon bytt strängar på den sen 78 och björne sa att han bytt tidigare i veckan.. :roll: ..det var 2 korta minuters plonk..
sen tog jag tag i den svata.. vägde mer visst.... men det gav den tillbaka i sustain och ton.. 2 tim senare så fick dom lägga undan den..

Jag står HELT OCH FULLT vid att JAG personligen tycker att min bas slår vilken ny fender som helst på fingrarna.. DU får gärna visa mid "the light!" men tills det händer så skulle jag ALDRIG byta den.. eller sälja den.. men hey.. det är jag.. :)
Skulle dock inte dömma mig så hårt bootsy.. livet vore djävligt trist utan lite galenskap.. :giggle:

EDIT: Det handlar inte om VintageMagi.. det handlar om att spela på instrument som faller en i smaken.. oavsätt årtal..
Annonsen i fråga kan vi ju spekulera i hurvida basen suger eller inte.. tills vi dör..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev: Skulle dock inte dömma mig så hårt bootsy.. livet vore djävligt trist utan lite galenskap.. :giggle:
Det var ingen dom - det var ett uttryck av omtanke och oro över din mentala hälsa.
Men du mår bra nu, ser jag.
Grattis till att du hittat en '78:a som är grym. Det är inte sådär jättevanligt, men det är klart att de förrekommer.

För att tydliggöra det hela: jag trodde att du menade att du hellre skulle köpa ett båtankare med badass och mässingssadel för 22k än en ny custom shopbas för exakt samma summa.

Ur ren användbarhetssynpunkt - som ju du hänvisade till - torde valet vara extremt enklelt.

Om man vill hänga den på väggen och tycka att det är imponerande med en "vintage"-bas som trofé verkar ju fler och fler anse att en '78:a är jättelämplig. Jaha.

Själv tycker jag att Fjodor i Ebba Grön är tidernas främsta användare av en 70-talsprecision. Han använde den till att slå i skallen på ett skinhead på en konsert 1979.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Bootsy! Jag skulle hellre köpa en -78:a järnsportster med AMD-logga än en ny Intruder! (Om det säger nåt!) Detta är för mig översättningsbart även på instrument.
Man är liksom ute efter nån sorts genuinitet som i många fall är viktigare än kvaliteten. Jag menar, precis som att man köper en amerikansk, eller för den delen även engelsk, mc som man måste bygga om och förädla en hel del för att få den som man vill ha den så kanske man köper en bas som behöver en hel del kärlek i form av bandslipning, halsrätning, elektroniköversyn mm mm. I slutändan har man nästan alltid lagt ut alldeles för mycket pengar på alla sina projekt, men va fan, det är en hobby! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:Bootsy! Jag skulle hellre köpa en -78:a järnsportster med AMD-logga än en ny Intruder! (Om det säger nåt!) Detta är för mig översättningsbart även på instrument.
Man är liksom ute efter nån sorts genuinitet som i många fall är viktigare än kvaliteten. J
Men det är ju precis det jag säger - de sena 70-talarna är enligt, fram tills nyligen, helt samstämmiga åsikter det absoluta bottenskrapet av de instrument som burit Fenderloggan de senaste 56 åren. Känslan av genuinitet från en av CBS helt misskött löpande-band fabrik där allt vad gäller kvalitetskontroll och kunnande spolats ner i pissbrunnen torde vara noll och intet - om det inte är så att du sammankopplar genuinitet med skitkvalitet?

Som sagt var, om parallellen dras till 60-talare eller t o m tidiga 70-talare är jag helt med. Men Fenders sena 70-talsproduktion är och förblir ett mörkt kapitel i instrumenbyggandets historia.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Och det är ju precis det JAG säger, ibland spelar det ingen roll!
Man är ju aningen korkad, men att prylen i fråga har sett dagens ljus i rätt fabrik i rätt land kan räcka för att frammana ett lyckligt leende!

Sen håller jag helt och fullt med dig om att sena 70-tals Fender oftast inte är speliellt bra instrument, men det är inte det som är grejen.

Det kan vara ungefär som att försöka förklara för en "oinvigd" varför man åker på en motorcykel utan fjädring och ljuddämpare och med löjligt lång framgaffel; "Måste jag förklara skulle du ändå inte förstå!"

Men som sagt, jag är rätt så knäpp! :P
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag håller helt med dig att de som är ute efter ett vintage instrument är ute och cyklar om man letar bland sena 70-talare.. jag anser verkligen inte att sena 70-talare har kommit till Vintage-stadie.. det kommer dröja 15-20 år till.. och då är tidiga 70 talare vad 60 talarna är idag.. och 60 talarna är inlåsta i kassaskåp.. (humodorer?)
Och ev.. ev... kan de sena 70-talarna få något sorts vintage-värde.. men.. som du säger så är det ett mörkt kapitel.. så det kommer inte var någon exakt vetenskap... då heller..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Jag förstår fortfarande inte. Leo Fender hade inte ens tittat åt Fullertonfabrikens håll på 12 år när den där dynggrepen på Vendolin tillverkades. Vari ligger det genuina? Är det att den spelats på i 29 år?

Skulle du tycka att en illa målad kopia av en Picassotavla var "genuin" bara för att den var a) gammal och b) målad i samma byggnad som mästaren själv lämnat för över ett decennium sedan?
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:Jag håller helt med dig att de som är ute efter ett vintage instrument är ute och cyklar om man letar bland sena 70-talare.. jag anser verkligen inte att sena 70-talare har kommit till Vintage-stadie.. det kommer dröja 15-20 år till.. och då är tidiga 70 talare vad 60 talarna är idag.. och 60 talarna är inlåsta i kassaskåp.. (humodorer?)
Och ev.. ev... kan de sena 70-talarna få något sorts vintage-värde.. men.. som du säger så är det ett mörkt kapitel.. så det kommer inte var någon exakt vetenskap... då heller..
Problemet är ju att folk verkar tro att det är åldern som gör ett instrument bättre.

Anledningen att 60-talsfendrar ofta är underbara instrument har väldigt lite att göra med hur gamla de är. Det hänger ihop med att materialval, kunskap och kvalitet på monteringen håller oerhört hög kvalitet.

Det går liksom inte att ens försöka hävda att detta gäller 1978.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

bootsy skrev:Jag förstår fortfarande inte. Leo Fender hade inte ens tittat åt Fullertonfabrikens håll på 12 år när den där dynggrepen på Vendolin tillverkades. Vari ligger det genuina? Är det att den spelats på i 29 år?

Skulle du tycka att en illa målad kopia av en Picassotavla var "genuin" bara för att den var a) gammal och b) målad i samma byggnad som mästaren själv lämnat för över ett decennium sedan?
Jag tror inte vi kommer så mycket längre med detta, jag försöker ju förklara att för vissa behöver det inte vara varken särskilt bra eller vintage, man gillar det ändå. Helt ologiskt alltså.

Sen måste jag ändå säga att jag tycker taveljämförelsen haltar något.
För att resonera så skulle ju alla Fenderinstrument som inte är handbyggda av Leo Fender vara skit. En Picassotavla är målad av Picasso och ingen annan. Och en jävligt FUL Picassotavla är fortfarande en Picasso och värd sitt pris FÖR DEN SOM TYCKER DET.

Men tänk vad tråkigt det skulle bli om alla tyckte lika!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:
bootsy skrev:Jag förstår fortfarande inte. Leo Fender hade inte ens tittat åt Fullertonfabrikens håll på 12 år när den där dynggrepen på Vendolin tillverkades. Vari ligger det genuina? Är det att den spelats på i 29 år?

Skulle du tycka att en illa målad kopia av en Picassotavla var "genuin" bara för att den var a) gammal och b) målad i samma byggnad som mästaren själv lämnat för över ett decennium sedan?
Jag tror inte vi kommer så mycket längre med detta, jag försöker ju förklara att för vissa behöver det inte vara varken särskilt bra eller vintage, man gillar det ändå. Helt ologiskt alltså.

Sen måste jag ändå säga att jag tycker taveljämförelsen haltar något.
För att resonera så skulle ju alla Fenderinstrument som inte är handbyggda av Leo Fender vara skit. En Picassotavla är målad av Picasso och ingen annan. Och en jävligt FUL Picassotavla är fortfarande en Picasso och värd sitt pris FÖR DEN SOM TYCKER DET.

Men tänk vad tråkigt det skulle bli om alla tyckte lika!
Fan va skönt att jag slapp skriva det där! du utrycker dig så mycket bättre!

+1
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37753
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Liten/ Äsch! *rodnar*
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:Liten/ Äsch! *rodnar*
Ja ja. Gadda ihop er bara.

Men jämförelsen är inte så dålig som du försöker få den att framstå som.

Leo och ett fåtal andra personer påverkade väldigt mycket hur tillverkningsprocessen såg ut. Instrumenten handbyggdes inte, men de var föremål för en helt annan kvalitetskontroll och byggdes på betydligt mer noga utvalt material.
Andelen dåliga instrument som skeppades ut från Fullerton var betydligt lägre 1964 än 1978.

Sedan har du rätt i att en Fender är värd det pris som betalas för den. Jag tror också på marknadsekonomi.
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

Och äntligen en lugn och vettig diskussion om gamla basar där folk kommunicerar, inte bara malar på med sina åsikter.
Da går det faktisk att förstå att det finns flera skäl att köpa instrument en bara ”bruksvärde per krona” fast jag själv aldrig ville betalad över 10 tusen för en bas som denna.
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
TDHP skrev:Liten/ Äsch! *rodnar*
Ja ja. Gadda ihop er bara.

Men jämförelsen är inte så dålig som du försöker få den att framstå som.

Leo och ett fåtal andra personer påverkade väldigt mycket hur tillverkningsprocessen såg ut. Instrumenten handbyggdes inte, men de var föremål för en helt annan kvalitetskontroll och byggdes på betydligt mer noga utvalt material.
Andelen dåliga instrument som skeppades ut från Fullerton var betydligt lägre 1964 än 1978.

Sedan har du rätt i att en Fender är värd det pris som betalas för den. Jag tror också på marknadsekonomi.
Självklart var det så.. och lite som jag skrev så tror jag att just tillverkningsprocessen.. matrialen, kunskapen etc etc.. kan vara det som gör sena 70 fendrar till väldigt svåra att prissätta i framtiden.. när det verkligen handlar om Vintage-värde.. jag tycker dock inte att vi är där ännu.. bara för att dessa står inför "the 30 mark" så betyder inte det att dom får ett 12k + i vintagevärde.. dock kan basen vara kickass att spela på, väga som en fjäder och låta underbart.. och ägaren kan tycka att den är värd 22 papp bara för det... vem vet.. den varierande kvalitén kan tom vara det som blir prylen om 20 år.. att hitta en riktigt bra sen 70-talare.. för faktum kvarstår.. en sen 70-talare är inte som en 60-talare.. eller tidigt 70-talare fast sämre.. den är som en sen 70-talare.. tillräkligt många förändringar har gjorts i matrialval och konstruktion för att ändra känsla och ton.. bättre.. sämre.. vem har facit? Vem är proffstyckare vem är expert? Man bryr sig nog bara inför försäljning skulle jag tro.. EDIT: om man sitter på en guldklimp dvs ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

prunier skrev: Da går det faktisk att förstå att det finns flera skäl att köpa instrument en bara ”bruksvärde per krona” fast jag själv aldrig ville betalad över 10 tusen för en bas som denna.
Absolut - jag förstår så väl att det finns rent känslomässiga skäl att gilla olika instrument olika mycket.
Jag är t ex själv oproportionerligt förtjust i sena 50-talsbasar. Hade jag stålarna skulle jag nog åka över och köpa en plankbit med elektionik och strängar för 60k.

Jag har då lite svårt att begripa magin med det sena 70-talets Fendrar... Men - som det heter på engelska - to each his own...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17233
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Jag hade en P -78 i tidernas begynnelse (köpt för 3 500 och såld för 5 500) p.g.a. Adam Clayton hade en... Jag gillade den, men kan inte säga att jag minns hur den lät eller ens om den var tung. Det vore väldigt intressant att testa den nu, efter ytterligare 15 års erfarenheter, och se hur bra den egentligen var...
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:Man bryr sig nog bara inför försäljning skulle jag tro.. EDIT: om man sitter på en guldklimp dvs ;)
Jag förstår - du sitter på ett instrument som är extremt bra och du dessutom har starka känslomässiga band till.
Det är naturligtvis helt omöjligt att sätta ett pris på basen, eftersom den med viss sannolikhet aldrig kommer att bli till salu.
Men såklart att jag skulle betala väldigt mycket mer för din bas än en "normal" '78:a om den är så bra som du säger...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

EDIT: jag måste lära mig att quota mina inlägg.. till några inlägg upp!

Verkligen! Och i teorin har jag också svårt för sena 70-tals fendrar..
The facts aren't perdy!!
1. Bristande kvalité i produktionen
2. Tyngre träslag/Mer lack
3. 3 skruvs halsplatta (lättare att glappa)
4. jysterskruven i halsplattan försämrar halsens kontakt med trät i kroppen om man använder den.. vilket många blir tvugna att göra om halsen behöver vinklas om.... (jag slapp..)

Men ändå så är den annorlunda.. annorlunda mot tidigare fendrar.. (som också är fantastiska att spela på.. jag säger inte annat... ) den amerikanska bilindustrin har samma fenomen.. alla hyllar 60-talarna.. även tidiga 70-talarna..
Ja menar:
Åker du hellre en 78 mustang:
Bild

Än en 65:a??:
Bild

OFCORSE YOU WOULD'nt???
och det är därför priset skiljer sig... REJÄLT!!

Men likt förbannat så finns det en pony2 club med bilar som är klockrena, coola och apkul att köra.. även de som spöar skiten ur en 65:a...

Vad ville jag ha sagt med detta.. ingen aning... fyller bara på i tråden..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
Liten skrev:Man bryr sig nog bara inför försäljning skulle jag tro.. EDIT: om man sitter på en guldklimp dvs ;)
Jag förstår - du sitter på ett instrument som är extremt bra och du dessutom har starka känslomässiga band till.
Det är naturligtvis helt omöjligt att sätta ett pris på basen, eftersom den med viss sannolikhet aldrig kommer att bli till salu.
Men såklart att jag skulle betala väldigt mycket mer för din bas än en "normal" '78:a om den är så bra som du säger...
How come I feel like a 2 years old boy when I read this?? :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
How come I feel like a 2 years old boy when I read this?? :D
Jag vet inte, du är väl lite äldre i verkligheten?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Till sinne eller år? marginellt vilket som.. ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Nice grabbar!


Dessvärre så verkar det som att de som äger de sena 70-talarna och ska sälja dem tycker att de är hypervintage och värd sin vikt i guld...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:Nice grabbar!


Dessvärre så verkar det som att de som äger de sena 70-talarna och ska sälja dem tycker att de är hypervintage och värd sin vikt i guld...
Nu fick du mig nästan att spruta kaffe över hela tangentbordet...
Skriv svar