Löjligt dyr Fender P bas

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:Nice grabbar!


Dessvärre så verkar det som att de som äger de sena 70-talarna och ska sälja dem tycker att de är hypervintage och värd sin vikt i guld...
Nu fick du mig nästan att spruta kaffe över hela tangentbordet...
Men är det inte så?
Tycker priserna på sena 70-talarna har brakat i höjden det senaste halvåret. Säger absolut inte att det är motiverat, bara konstaterar fakta. Iaf i Sverige verkar det som att säljarna tycker att de ska kosta 20 lök...
Kolla annonssidorna och kolla en del butiker.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Dessvärre så verkar det som att de som äger de sena 70-talarna och ska sälja dem tycker att de är hypervintage och värd sin vikt i guld...
Till slut kommer de att ha rätt. När tillräckligt många är övertygade om att de är vintage så är de det.

Man skulle väl kunna jämföra med hur en bil av respektabelt märke börjar tillverkas av VAZ. Ungefär så känns kvaliteten på de sena 70-talarna. Givetvis finns det ändå basar som är bra från den tiden. Det reella värdet borde väl ligga kring femtusen eller så.

Tillägg: Kolla gärna in priserna på Stratocasters från sent 70-tal på Ebay. Där är prisstegringen ännu tydligare.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:
bootsy skrev:
blackparkas skrev:Nice grabbar!


Dessvärre så verkar det som att de som äger de sena 70-talarna och ska sälja dem tycker att de är hypervintage och värd sin vikt i guld...
Nu fick du mig nästan att spruta kaffe över hela tangentbordet...
Men är det inte så?
Tycker priserna på sena 70-talarna har brakat i höjden det senaste halvåret. Säger absolut inte att det är motiverat, bara konstaterar fakta. Iaf i Sverige verkar det som att säljarna tycker att de ska kosta 20 lök...
Kolla annonssidorna och kolla en del butiker.
Jo, jag håller med dig! Det var "vardä sin vikt i guld" - analogin jag tyckte var extyremt rolig, eftersom nämnda basar är kända för att väga exteremt mycket...
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:
bootsy skrev:
blackparkas skrev:Nice grabbar!


Dessvärre så verkar det som att de som äger de sena 70-talarna och ska sälja dem tycker att de är hypervintage och värd sin vikt i guld...
Nu fick du mig nästan att spruta kaffe över hela tangentbordet...
Men är det inte så?
Tycker priserna på sena 70-talarna har brakat i höjden det senaste halvåret. Säger absolut inte att det är motiverat, bara konstaterar fakta. Iaf i Sverige verkar det som att säljarna tycker att de ska kosta 20 lök...
Kolla annonssidorna och kolla en del butiker.
Jo, jag håller med dig! Det var "vardä sin vikt i guld" - analogin jag tyckte var extyremt rolig, eftersom nämnda basar är kända för att väga exteremt mycket...
:lol: :lol:
EDIT: Ja det får jag lov att säga om dynggrepen min.. Det är inte den lättaste fendern jag spelat på.. ;) men långt ifrån den tyngsta... :roll:
Vissa kan man ju inte ens hålla med med utrsräckt arm :shock:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag har ett exempel!

En polare till mig har en -78 P-bas som han antingen ska sälja eller lacka om och göra den som han vill ha den. Den är omlackad i Surf Green och har rak och fin lönnhals med fräscha band. Mickarna är bytta till Bartolini. Det har suttit en J-mick i stalläge men är återställd till original. Det sitter en Hipshot B-bender monterad men originalstämmisen finns. Kåpor till både mickar och stall följer med. Vikten är 4,3-4,4 kg. (Den slipades trären före omlack.) Jättefint originalcase finns. Basen är helt ok att spela på även om jag tycker halsen är lite "yxig" och vikten aningen hög för mig. Den är sålunda inte speciellt vintage, men en helt ok Fender P-bas från -78.

Vad UPPSKATTAR ni att den är värd utan att ha testat den?

(Ska tala om sen vad han hade tänkt sig!)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

spontant skulle jag säga mellan 11-13 tusen beroende på HUR bra den är.. men det är en värdering från min sida..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

bootsy skrev:
blackparkas skrev:
bootsy skrev:
blackparkas skrev:Nice grabbar!


Dessvärre så verkar det som att de som äger de sena 70-talarna och ska sälja dem tycker att de är hypervintage och värd sin vikt i guld...
Nu fick du mig nästan att spruta kaffe över hela tangentbordet...
Men är det inte så?
Tycker priserna på sena 70-talarna har brakat i höjden det senaste halvåret. Säger absolut inte att det är motiverat, bara konstaterar fakta. Iaf i Sverige verkar det som att säljarna tycker att de ska kosta 20 lök...
Kolla annonssidorna och kolla en del butiker.
Jo, jag håller med dig! Det var "vardä sin vikt i guld" - analogin jag tyckte var extyremt rolig, eftersom nämnda basar är kända för att väga exteremt mycket...
Haha!! Ja då är jag med! :D


TDHP: Skulle också säga runt 12, men för mig personligen så är en omlack riktigt tråkigt, även om det handlar om sena 70-talare, så för att jag skulle vara intresserad av ett köp så skulle det bli under 10.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

macahan skrev:spontant skulle jag säga mellan 11-13 tusen beroende på HUR bra den är.. men det är en värdering från min sida..
+1 Beroende på om den känns och låter bra.. om den som "återställt" den där jazz mickens hål till orginal gjort ett bra jobb..

Om den inte "lever" skulle jag säga under 10k..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:Jag har ett exempel!

En polare till mig har en -78 P-bas som han antingen ska sälja eller lacka om och göra den som han vill ha den. Den är omlackad i Surf Green och har rak och fin lönnhals med fräscha band. Mickarna är bytta till Bartolini. Det har suttit en J-mick i stalläge men är återställd till original. Det sitter en Hipshot B-bender monterad men originalstämmisen finns. Kåpor till både mickar och stall följer med. Vikten är 4,3-4,4 kg. (Den slipades trären före omlack.) Jättefint originalcase finns. Basen är helt ok att spela på även om jag tycker halsen är lite "yxig" och vikten aningen hög för mig. Den är sålunda inte speciellt vintage, men en helt ok Fender P-bas från -78.

Vad UPPSKATTAR ni att den är värd utan att ha testat den?

(Ska tala om sen vad han hade tänkt sig!)
8-10k om den är vettig att spela på.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag ska inte dra ut på det, han hade tänkt sig RUNT 10 papp vilket är ett ganska realistiskt pris tycker jag! Inget för mig mao, ska det vara dyrt så ska det vara original tycker jag. Denna är för "sabbad" för min smak, även om den är en "player". Däremot har jag inget emot billigare kopior/reissue, bara man gillar dem!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

En bra omlackering på en sen 70-talare måste ju vara ett jättelyft. Lacken på de där asen är rent förjävlig i original. Kan vara millimetertjock eller värre!
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Makten skrev:En bra omlackering på en sen 70-talare måste ju vara ett jättelyft. Lacken på de där asen är rent förjävlig i original. Kan vara millimetertjock eller värre!
Precis vad polarn sa, den vägde ett halvkilo till och var totalt död!
Så då kan man undra: Fick han en bättre bas men sänkte värdet på den eller...? Trots allt är den troligen svårare att sälja omgjord än original, även om den faktiskt är bättre nu.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

TDHP skrev:Precis vad polarn sa, den vägde ett halvkilo till och var totalt död!
Så då kan man undra: Fick han en bättre bas men sänkte värdet på den eller...? Trots allt är den troligen svårare att sälja omgjord än original, även om den faktiskt är bättre nu.
Ingen vettig människa köper väl en sen 70-talare för att den är ett bra instrument om den inte råkar vara ett undantag, som "Litens" bas. Man får ju enormt mycket bättre kvalitet om man kikar på en ny MIM Classic istället. Ändå kommer dessa basar tveklöst att betinga vansinnespriser inom några år, var så säker. Alltså är det nog dumt att lacka om den om man vill bli rik.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Man kan nog konstatera att det finns en mer eller mindre galen basist för varje bas! Ger mig fan på att killen får ut det han vill ha eller iaf i närheten för basen i slutändan, värd det eller ej! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Jag tycker det låter som om flera här inne har väldigt dåliga erfarenheter av sena 70-talare??
Jag har spelat på 5 dåliga 77-79 or.. dessa räknar jag som undantag.. Sitter och räknar på fingrarna och åtmindstonde 11 sena 70-talare jag testat har varit vid liv! 2 av dessa har hängt i affär.. 1 av dem köpte jag..

Hur många här inne tycker 77-79 fenders är bottenskrapet i fenders historia? Baserat på erfarenheter dvs..
historiska fakta tar jag inte in i frågan..
Det kanske är så att jag bara haft otur med alla nya fendrar?? men tur med gammla?
En sprillans customshop kanske är precis det jag saknat??? Vore fantastiskt om så var fallet..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Liten skrev:Jag tycker det låter som om flera här inne har väldigt dåliga erfarenheter av sena 70-talare??
Jag har spelat på 5 dåliga 77-79 or.. dessa räknar jag som undantag.. Sitter och räknar på fingrarna och åtmindstonde 11 sena 70-talare jag testat har varit vid liv! 2 av dessa har hängt i affär.. 1 av dem köpte jag..

Hur många här inne tycker 77-79 fenders är bottenskrapet i fenders historia? Baserat på erfarenheter dvs..
historiska fakta tar jag inte in i frågan..
Det kanske är så att jag bara haft otur med alla nya fendrar?? men tur med gammla?
En sprillans customshop kanske är precis det jag saknat??? Vore fantastiskt om så var fallet..
Det beror ju på vad man jämför. Jag har inga problem att spela på i princip vilken "skit" som helst, bara den är okej justerad. Däremot tycker jag helt klart att sena 70-talare är ren skit jämfört med i princip vad som helst som är nytillverkat, även rena budgetbasar. Jag fattar inte hur man kan betala massor av tusen för en bas som är tung som ett as, har rutten passform på delarna, aptjock lack, zinkstallsadlar, med mera. Klart det inte är några problem att lira på och att de kan låta bra. Men det gör de nya budgetinstrumenten också, till lägre pris.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

Vill bara flika in att farsan hade en svart Jazz 78' som var helt fantastisk. Repade ganska flitigt med den ett tag och gjorde väl ett eller två gig också. Finns fortfarande inom familjen, närmare bestämt hos min farbror i Stockholm. Nu har jag inte testat äldre fendrar än den, men den var helt klart nice.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Vem bjuder 16k för denna plankhög, som dessutom förmodligen är en -79:a?
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.a ... id=5179761
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Borde bara en 79 när serien börjar på 9.. Hur länge har denna "nu krämar vi ut all vi kan ur sena 70-talare" pågått??
Jag hade inte betalat för den.. någonting.. men det är bara för den estetiskt inte tilltalar mig..
På något konstigt vis känns den på bild 1 väldigt asymetrisk.. ?? eller??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Men skulle inte du hellre köpa den där istället för en ny Customshopbas för samma pris, Liten?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Skulle jag gilla den så vore inte priset nåt problem!
Som investeringobjekt är det å andra sidan inget vidare...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

TDHP skrev:Skulle jag gilla den så vore inte priset nåt problem!
Som investeringobjekt är det å andra sidan inget vidare...
Men skulle du köpa en nedmökad SAAB 99 från 1979 för 75 000 också om du gillade den? Vore priset ett problem då?
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:Men skulle inte du hellre köpa den där istället för en ny Customshopbas för samma pris, Liten?
Ärligt talat.. jag skulle inte köpa någon bas som inte föll mig i smaken..
Att köpa ett nytt instrument oavsätt om det är gammalt eller nytillverkat innebär många saker för mig..
De customshop basar jag fingrat på från fender har inte fallit mig i smaken alls.. Finns säkert nya fendrar som skulle kännas kanon.. jag har bara inte haft turen att hitta en.. har iof testat en del.. så det är detta jag baserar min känsla på..

För 16 papp hade jag definitivt köpt något annat.. varken denna 79 eller en customshop.. att köpa ett instrument med lönnbräda är för mig långt borta.. men det har ju med tycke och smak att göra..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
TDHP skrev:Skulle jag gilla den så vore inte priset nåt problem!
Som investeringobjekt är det å andra sidan inget vidare...
Men skulle du köpa en nedmökad SAAB 99 från 1979 för 75 000 också om du gillade den? Vore priset ett problem då?
Men snälla.. :?
Du skämtar va??
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

bootsy skrev:
TDHP skrev:Skulle jag gilla den så vore inte priset nåt problem!
Som investeringobjekt är det å andra sidan inget vidare...
Men skulle du köpa en nedmökad SAAB 99 från 1979 för 75 000 också om du gillade den? Vore priset ett problem då?
En mer adekvat jämförelse vore om jag skulle köpa en nedmökad Corvette från 1979 för 100.000 vilket jag förmodligen skulle om jag var torsk på Corvetter och hade ekonomin till det!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar