Löjligt dyr Fender P bas

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
bootsy skrev:
TDHP skrev:Skulle jag gilla den så vore inte priset nåt problem!
Som investeringobjekt är det å andra sidan inget vidare...
Men skulle du köpa en nedmökad SAAB 99 från 1979 för 75 000 också om du gillade den? Vore priset ett problem då?
Men snälla.. :?
Du skämtar va??
Ja lite.

Men ändå, han sa att priset inte skulle vara ett problem om han gillade basen - jag bara överförde resonemanget på en bil som jag tycker kan beskrivas som likvärdig med en del sena 70-talare jag stött på.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
bootsy skrev:Men skulle inte du hellre köpa den där istället för en ny Customshopbas för samma pris, Liten?
Ärligt talat.. jag skulle inte köpa någon bas som inte föll mig i smaken..
Såklart inte!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
Liten skrev:
bootsy skrev:
TDHP skrev:Skulle jag gilla den så vore inte priset nåt problem!
Som investeringobjekt är det å andra sidan inget vidare...
Men skulle du köpa en nedmökad SAAB 99 från 1979 för 75 000 också om du gillade den? Vore priset ett problem då?
Men snälla.. :?
Du skämtar va??
Ja lite.

Men ändå, han sa att priset inte skulle vara ett problem om han gillade basen - jag bara överförde resonemanget på en bil som jag tycker kan beskrivas som likvärdig med en del sena 70-talare jag stött på.
Was getting worried... :roll:
men.. om man tar resonemanget vidare så är jämförelsen rent prismässigt inte så far off om jag tar i beaktning vilken kvalite du anser sena 70-talare har.. Dock slipper man underedsbehandligen på en sen70-bas .. de lagren lack dom la på håller för vilken besikning som helst... då, nu och 4 ever! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
Was getting worried... :roll:
men.. om man tar resonemanget vidare så är jämförelsen rent prismässigt inte så far off om jag tar i beaktning vilken kvalite du anser sena 70-talare har.. Dock slipper man underedsbehandligen på en sen70-bas .. de lagren lack dom la på håller för vilken besikning som helst... då, nu och 4 ever! :D
Sant! Vore SAABar lackförslutna på samma sätt som 70-talsfendrar skulle de överleva allt. Och väga 20 ton!
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

:nickar:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Strippning av lack refining vore kanske lagom då!
(Om han släpper den för typ halva summan!) :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem
Inlägg: 489
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 07:42
Ort: Västerås

Inlägg av TommyLove »

Äh, nu kan jag inte hålla mej längre..

Jag måste försvara P-basarna från sent sjuttiotal. Märk väl att jag inte vill försvara att de säljs för 20K. Och det tillverkades riktigt mökiga ex då, det erkännes men jag har aldrig ångrat att jag köpte min -78 (för 12 år sedan) fast den var lite slapp i halsfickan. Jag limmade helt enkelt halsen och fick då en kanonbas. Det sänkte nog priset på den men höjde värdet för mej. I övrigt är den orginal.
Och angående vikten... (nu tänker jag på en annan tråd..)... Jag vägde just basarna på våran opålitliga vintageköksvåg, 4,9kg och den bandlösa -78an 5,2kg.... är det någon som inte orkar med det? Eller allvarligt, det är inte svårare att rocka på ett instrument för att det väger 3 hekto mer än ett annat.
Jag tvivlar inte på att en bra pre-CBS är bättre än en bra -78, men en bra -78 är fortfarande inte ett dåligt instrument.

Ville bara få det ur mej...
www.myspace.com/tommylovesweden


Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Kanske lite off topic, men ändå.. Jag har en likadan fast 80a utan lack. Undrar vad den kan vara värd. Allt är original förutom lacken. Jag har haft den typ jämt. Blir det mycket värdeminskning om lacken är borta? Har funderat på att återställa den till sitt ursprungliga utseende. Hur gör man då?
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

funkys**t skrev:Kanske lite off topic, men ändå.. Jag har en likadan fast 80a utan lack. Undrar vad den kan vara värd. Allt är original förutom lacken. Jag har haft den typ jämt. Blir det mycket värdeminskning om lacken är borta? Har funderat på att återställa den till sitt ursprungliga utseende. Hur gör man då?
man lackar den? :P
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

:clappy:
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Om lacken är borta eller om det är Refin på en 80:a tror jag nästan inte spelar någon roll värdemässigt nästan.

För en del är såklart en refin mer värdefullt, men i det stora hela så är det nog hugget som stucket.
Gör du en refin nu så om 30 år så kan du skriva "old refin" och försöka få en massa extra pengar på det :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

för ren nyfikenhets skull så undrar jag vad en 80' Fender betingar i värde egentligen? no disrespect, men borde inte just dom tidiga åttitalarna räknas till det värsta bottenskrapet fender någonsin producerat? Det sägs ju att de sena 70-talarna är riktigt dåliga. CBS släppte väl inte Fender förrän tidigt 1980 nångång?

Rätta mig gärna om jag har fel.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem
Inlägg: 16197
Blev medlem: mån 07 aug 2006, 15:33
Ort: Göteborg

Inlägg av 200071 »

hosse skrev:för ren nyfikenhets skull så undrar jag vad en 80' Fender betingar i värde egentligen? no disrespect, men borde inte just dom tidiga åttitalarna räknas till det värsta bottenskrapet fender någonsin producerat? Det sägs ju att de sena 70-talarna är riktigt dåliga. CBS släppte väl inte Fender förrän tidigt 1980 nångång?

Rätta mig gärna om jag har fel.
Det bästa Fender gjorde i början på 80-talet var RI som gjordes i Japan.
Användarvisningsbild
prunier
Medlem+
Inlägg: 725
Blev medlem: ons 14 feb 2007, 23:28
Ort: Simrishamn

Inlägg av prunier »

hosse skrev:för ren nyfikenhets skull så undrar jag vad en 80' Fender betingar i värde egentligen? no disrespect, men borde inte just dom tidiga åttitalarna räknas till det värsta bottenskrapet fender någonsin producerat? Det sägs ju att de sena 70-talarna är riktigt dåliga. CBS släppte väl inte Fender förrän tidigt 1980 nångång?

Rätta mig gärna om jag har fel.
79 eller 80 gör väl ingen skillnad egentligen. Det är väl mera en psykologisk fråga. 79 är 70tal och mycket äldre än en 80talare.
Så blir det när det inte är förnuftet som styr priserna :wink:
mvh Prunier
som slappar i soffan med vita damen
Användarvisningsbild
durito
VIP medlem
Inlägg: 810
Blev medlem: tor 14 jun 2007, 09:34
Ort: el mundo

Inlägg av durito »

Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

200071 skrev:
hosse skrev:för ren nyfikenhets skull så undrar jag vad en 80' Fender betingar i värde egentligen? no disrespect, men borde inte just dom tidiga åttitalarna räknas till det värsta bottenskrapet fender någonsin producerat? Det sägs ju att de sena 70-talarna är riktigt dåliga. CBS släppte väl inte Fender förrän tidigt 1980 nångång?

Rätta mig gärna om jag har fel.
Det bästa Fender gjorde i början på 80-talet var RI som gjordes i Japan.
Nästan det bästa! Am Vint Re var bättre.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

calif de funk skrev: Nästan det bästa! Am Vint Re var bättre.
Exakt. Fast Japan började något år tidigare, så de fick vara herre på täppan ett litet tag...
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Har ingen aning om ryktet för just min bas. Men jag har aldrig spelat på en bättre.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

funkys**t skrev:Har ingen aning om ryktet för just min bas. Men jag har aldrig spelat på en bättre.
Riktigt!
Skit i ryktet!
Jag vill också ha en Fender från bottenskrapet av Fenders historia som någon uttryckte det här på forumet...
Give me a 78 Precision!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

hosse skrev:CBS släppte väl inte Fender förrän tidigt 1980 nångång?

Rätta mig gärna om jag har fel.
OK då, 1985 var det... :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

bootsy skrev:
calif de funk skrev: Nästan det bästa! Am Vint Re var bättre.
Exakt. Fast Japan började något år tidigare, så de fick vara herre på täppan ett litet tag...
Nix-pix. 1982 är startåret för båda :wink:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

BarbequeVillage skrev:
hosse skrev:CBS släppte väl inte Fender förrän tidigt 1980 nångång?

Rätta mig gärna om jag har fel.
OK då, 1985 var det... :wink:
Helt rätt. Mars ´85 köper Bill Schultz och ett gäng investerare Fender Musical Instrument. Firman flyttas från Fullerton till Corona.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17232
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Inlägg av BBQV »

Såg just att inte ens Tip Top spräcker 20k-vallen för sina sena 70-talare!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++
Inlägg: 6946
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 23:36
Ort: Umeå

Inlägg av Diesel »

calif de funk skrev:
BarbequeVillage skrev:
hosse skrev:CBS släppte väl inte Fender förrän tidigt 1980 nångång?

Rätta mig gärna om jag har fel.
OK då, 1985 var det... :wink:
Helt rätt. Mars ´85 köper Bill Schultz och ett gäng investerare Fender Musical Instrument. Firman flyttas från Fullerton till Corona.
¨

Så det var mellan 82 till 85 som de tillverkade amerikan vintage i fullertonefabriken?
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"


http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Diesel skrev:
calif de funk skrev:
BarbequeVillage skrev:
hosse skrev:CBS släppte väl inte Fender förrän tidigt 1980 nångång?

Rätta mig gärna om jag har fel.
OK då, 1985 var det... :wink:
Helt rätt. Mars ´85 köper Bill Schultz och ett gäng investerare Fender Musical Instrument. Firman flyttas från Fullerton till Corona.
¨

Så det var mellan 82 till 85 som de tillverkade amerikan vintage i fullertonefabriken?[/quote]
Inte bara då. Am Vi Re har sedan ´82 tillverkats kontinuerligt. Idag heter serien American Vintage.

Edit: Oops, det gick förfort... Du har alldeles rätt i det du säger (bold) då tillverkningen flyttades till Corona CL 1985.
Senast redigerad av calif de funk den sön 16 sep 2007, 16:20, redigerad totalt 1 gånger.
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Skriv svar