Läcker rick-kopia

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Epiphone kostar runt 3-5k, Squier kostar 2-4k.

Tror det är det han menar, men han får väl svara själv.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

blackparkas skrev:Epiphone kostar runt 3-5k, Squier kostar 2-4k.
precis, för att ta ett exempel.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Alltså det där(orkar inte quota :roll: )


Citat á la makten
""logotypen är en sak, men jämför med ex. kopior av gibson och fender så kan man snabbt inse att prislappen på kopior av dom ligger på lägre prisklasser än 8000:-"

...vilket du blev upprörd över att jag inte höll med om. Lite märkligt tycker jag. "

Hur många kopiamärken vet du som gör kopior för över 8000? Om man bortser från jätteutpimpade special editions, utan bara rent generellt ett märke?
Jag vet inte ett enda faktiskt, upplys mej
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

the_great_alfonzo skrev:Alltså det där(orkar inte quota :roll: )


Citat á la makten
""logotypen är en sak, men jämför med ex. kopior av gibson och fender så kan man snabbt inse att prislappen på kopior av dom ligger på lägre prisklasser än 8000:-"

...vilket du blev upprörd över att jag inte höll med om. Lite märkligt tycker jag. "

Hur många kopiamärken vet du som gör kopior för över 8000? Om man bortser från jätteutpimpade special editions, utan bara rent generellt ett märke?
Jag vet inte ett enda faktiskt, upplys mej
Jag tror Epiphone har guror för över 10k som naturligtvis är kopior på Gibson.
Om man ska vara petig... men normalt så brukar de ligga mycket lägre förstås..

EDIT: Tror t.ex. Zakk Wyldes nå´n signature ligger på runt 9.
Men då är det ju special special...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Tror min polare köpte en SG-gura gjord av Epiphone för 9000. Den har slutats sälja i Sverige eftersom de "riktiga" SG började sälja mindre pga den.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Svarte_Jack skrev:Tror min polare köpte en SG-gura gjord av Epiphone för 9000. Den har slutats sälja i Sverige eftersom de "riktiga" SG började sälja mindre pga den.
Elitist-serien?
the_great_alfonzo skrev:Hur många kopiamärken vet du som gör kopior för över 8000? Om man bortser från jätteutpimpade special editions, utan bara rent generellt ett märke?
Jag vet inte ett enda faktiskt, upplys mej
Makten menade nog Lakland, Clover, Windmill mfl.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Tror det. Den låter väldigt bra i alla fall. Både inspelat och live. Fast det kan ju bero på gitarristen iofs.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

the_great_alfonzo skrev:Hur många kopiamärken vet du som gör kopior för över 8000? Om man bortser från jätteutpimpade special editions, utan bara rent generellt ett märke?
Jag vet inte ett enda faktiskt, upplys mej
Varför ska vi bortse från de dyra märkena? De är också kopior och det är detta jag försöker framföra. Märkesbögarna tycks resonera som så, att om en kopia är tillräckligt billig så är den intressant, eller om den är tillräckligt dyr så är den intressant. Ingenting i närheten av originalets pris är något att ha eftersom den automatiskt är för dyr och ändå inte tillräckligt bra. Står det däremot Lakland eller liknande på huvudet så är det plötsligt inte en kopia längre. Antagligen för att den är så dyr och därmed fin, trots att formgivningen är stulen rakt av.

Det finns ett mycket bra exempel på "ganska" dyra kopior, nämligen Tokai. Jag vet inte om de gör basar, men de gör exempelvis kopior på Gibson Les Paul för 12 lakan. Dessa anses av många vara minst lika bra som en amerikansk LP. Märkesbögar tittar dock först på huvudet och avfärdar dem som "asiatisk skit" utan att ens ha provat.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
the_great_alfonzo skrev:Hur många kopiamärken vet du som gör kopior för över 8000? Om man bortser från jätteutpimpade special editions, utan bara rent generellt ett märke?
Jag vet inte ett enda faktiskt, upplys mej
Varför ska vi bortse från de dyra märkena? De är också kopior och det är detta jag försöker framföra. Märkesbögarna tycks resonera som så, att om en kopia är tillräckligt billig så är den intressant, eller om den är tillräckligt dyr så är den intressant. Ingenting i närheten av originalets pris är något att ha eftersom den automatiskt är för dyr och ändå inte tillräckligt bra. Står det däremot Lakland eller liknande på huvudet så är det plötsligt inte en kopia längre. Antagligen för att den är så dyr och därmed fin, trots att formgivningen är stulen rakt av.

Det finns ett mycket bra exempel på "ganska" dyra kopior, nämligen Tokai. Jag vet inte om de gör basar, men de gör exempelvis kopior på Gibson Les Paul för 12 lakan. Dessa anses av många vara minst lika bra som en amerikansk LP. Märkesbögar tittar dock först på huvudet och avfärdar dem som "asiatisk skit" utan att ens ha provat.
Tokai gör absolut basar!
Riktigt bra sådana också, iaf de ex jag klämt på som alla varit Hard Punchers, Precisionkopior, som många anser vara bättre än många usabyggda.
Är riktigt sugen på Knedys Tokai HP t.ex. men känner att en P-bas får räcka just nu.
Vet inte riktigt vad du är ute efter, men om det finns en "kopia" och en "riktig" och båda kostar lika och båda är exakt lika bra. Varför ska man välja kopian isåfall?
Originalet håller ju värdet bättre och är de exakt lika att spela på så...
Detta var rent hypotetiskt förstås då det i Tokai´s fall garanterat finns många ex som är bättre än originalet....

Sen ang. Lakland så tycker jag inte alls de ens påminner om en Fender utseendemässigt och tycker inte de bör kallas Fenderkopior. De gör Fenderliknandebasar och i princip alla dessa är signaturbasar som någon mer eller mindre känd basist "designat" efter sina gamla Fendrar för att komma någorlunda nära.

Såhär ser en klassisk Lakland ut i mina ögon, inte många likheter designmässigt med en Fender anser jag.
Bild

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Tokai gör absolut basar!
Riktigt bra sådana också, iaf de ex jag klämt på som alla varit Hard Punchers, Precisionkopior, som många anser vara bättre än många usabyggda.
Är riktigt sugen på Knedys Tokai HP t.ex. men känner att en P-bas får räcka just nu.
Minnet är kort men dåligt, jag har ju fan skrivit i hans säljestråd till och med. :oops:
Vet inte riktigt vad du är ute efter, men om det finns en "kopia" och en "riktig" och båda kostar lika och båda är exakt lika bra. Varför ska man välja kopian isåfall?
Originalet håller ju värdet bättre och är de exakt lika att spela på så...
Detta var rent hypotetiskt förstås då det i Tokai´s fall garanterat finns många ex som är bättre än originalet....
Nä, om priset är exakt samma så verkar det ju dumt att köpa kopian, om den inte är bättre än original. Men i det här fallet är kopian ungefär hälften så dyr som originalet.
Sen ang. Lakland så tycker jag inte alls de ens påminner om en Fender utseendemässigt och tycker inte de bör kallas Fenderkopior. De gör Fenderliknandebasar och i princip alla dessa är signaturbasar som någon mer eller mindre känd basist "designat" efter sina gamla Fendrar för att komma någorlunda nära.

Såhär ser en klassisk Lakland ut i mina ögon, inte många likheter designmässigt med en Fender anser jag.
Lakland var ett dåligt exempel. Jag visste uppenbarligen knappt hur de ser ut. Jag är inte särskilt insatt i storfräsarmärken när det gäller bas, men min första parallell till Suhr på gitarrfronten stämmer bättre. Det finns säkert liknande när det gäller basar.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Jag hävdar iofs fortfarande att det går att få tag i en beggad ric för 10-12.
Årnes sålde väl en för 11 för inte allt för länge sedan. En 90-talare vill jag minnas.

Så för en som är ute efter en ric, för ric:ens utseende och sound så tycker jag 8k för en kopia är mycket.
FÖR MIG, är det värt 2-4k mer för att få en riktig ric. Med Rickenbackers mickar och utstyrsel.

Det stod väl tom att mickarna var av det eller det märket för att det ska låta bättre än original, och vem vill ha en rickenbacker som låter bättre än en rickenbacker? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Det stod väl tom att mickarna var av det eller det märket för att det ska låta bättre än original, och vem vill ha en rickenbacker som låter bättre än en rickenbacker? :D
Samma som vanligt; de som vill ha en bra bas, inte en som ska vara exakt si eller så. Som om alla Rickenbackers skulle låta exakt likadant för den delen...
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Det stod väl tom att mickarna var av det eller det märket för att det ska låta bättre än original, och vem vill ha en rickenbacker som låter bättre än en rickenbacker? :D
Samma som vanligt; de som vill ha en bra bas, inte en som ska vara exakt si eller så. Som om alla Rickenbackers skulle låta exakt likadant för den delen...
Det var väl egentligen ingen fråga jag sökte ett svar på...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Okej, jag skulle gärna ha en Rickenbacker som låter bättre än en Rickenbacker. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Jam ska tydligen ta in en Eagle Rick-kopia enligt deras webbsida:
http://www.jamshop.se/html/frankfurt_2007.htm

Svart, vit och Fireglow färg, under sex tusen i pris...

Kan det vara något?

men om den kommer kosta 6 tusen och ha skräpmickar och bolt on hals så känns det som att man kan hosta upp lite fler slantar å köpa Shine-kopian.
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Skriv svar