Läcker rick-kopia

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Läcker rick-kopia

Inlägg av knedy »

http://www.tiptop.se/cgi-bin/multipage.cgi?id=2525
Bild
Bild

Borde vara vettiga ändå tycker man ju, snygg färgkombination.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

Jag har testat dessa. Är ingen Rick-kännare av rang men fick A-B jämföra med en äkta Rick de hade i affären.
Originalet lät bra, kändes bra, såg bra ut men hade lite för mycket brännbollsträ-tjock hals för min smak.
Kopian lät bra, kändes bra och såg mycket bra ut. Seymour Duncan mickar och neck through!
Jag skulle lätt köpa kopian och planerar att göra det när jag sparat tillräckligt mycket veckopeng.
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Kopian slår ALDRIG originalet... inte ens om den låter bättre....

Men de ser läckra ut och till rätt peng även intressant för min egen del!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

är det inte en riktigt dyr kopia egentligen? 8000 är mycket pengar för en kopia i mina ögon..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:är det inte en riktigt dyr kopia egentligen? 8000 är mycket pengar för en kopia i mina ögon..
Håller med fullständigt!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Lazydog
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: tor 26 jul 2007, 09:43
Ort: Norrbottning med turistvisum i Stockholm

Inlägg av Lazydog »

blackparkas skrev:
macahan skrev:är det inte en riktigt dyr kopia egentligen? 8000 är mycket pengar för en kopia i mina ögon..
Håller med fullständigt!
Visst, 8000 är mycket för en dålig kopia.
Men,
8000 är överkomligt för en bra kopia av en schwiiinigt dyr bas som jag aldrig kommer ta mig råd att köpa.

Så resonerar jag.
/Slöhund

Slö för det mesta, roligare än de flesta!

OLP MM2, Zoom 506II, Ampeg SVX
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ägde tidigare en Rick-kopia av okänt märke.
Väldigt lik originalet men tyvärr inget vidare att spela på.
Hade bud på den runt 3-4000 men bytte den mot en HPD-strata istället.
Mycket trevlig gura! Ångrar mig ändå lite...

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:är det inte en riktigt dyr kopia egentligen? 8000 är mycket pengar för en kopia i mina ögon..
Om man likt blackparkas anser att logotypen är viktigare än ljud, spelkänsla och utseende så är det dyrt, ja.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

logotypen är en sak, men jämför med ex. kopior av gibson och fender så kan man snabbt inse att prislappen på kopior av dom ligger på lägre prisklasser än 8000:-
om jag skulle köpa en rick skulle jag spara till jag hade 15 och lusläsa annonser istället. Om den hade kostat 4-5 tusen istället hade det varit en annan historia.. men 8000:- c'mon det är ju verkligen i överkant för en "kopia". Även om den är bra. det är ju inte en förädling av designen motsvarande lakland mfl som vi pratar om.
Ska man lägga mycket pengar på en bas, över 5000:- tycker jag baske mig att det ska vara rätt logotyp på basen. SÅ tycker jag.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

En liten reflektion på dyra amerikanska inte alltid högkvalitativa produkter:

Jag åker även motorcykel och då företrädesvis H-D.

Det finns massor av hojar som ser likadana ut, låter ungefär likadant och troligtvis är en mycket bättre produkt.

Det skulle aldrig falla mig in att köpa en sån trots att priset ligger MINST 50% lägre på en NY dylik jämfört med mitt sönderskruvade skit från 60-talet...

Fast det har ju egentligen inget med basar att göra! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
macahan skrev:är det inte en riktigt dyr kopia egentligen? 8000 är mycket pengar för en kopia i mina ögon..
Om man likt blackparkas anser att logotypen är viktigare än ljud, spelkänsla och utseende så är det dyrt, ja.
Börja inte igen nu.
Det var inte länge sedan det var en 70-tals ric för 12k ute på blocket.
Då är det definitivt smartare att spara ihop några tusenlappar till och köpa the real deal.
Förresten makten, låter verkligen Shines kopior bättre än originalet alltså? Intressant. Isåfall så är ju 8000 ett kap!

Att den skulle se bättre ut håller jag inte med om.



EDIT: Den som kikar på Rickenbackerkopior antar jag egentligen är sugen på en Rickenbacker pga känslan och soundet, tvivlar starkt på att denna kopia vare sig känns eller låter som en Ric.
Speciellt m tanke på att en Ric inte låter som NÅGOT annat...
TDHP skrev:
Fast det har ju egentligen inget med basar att göra! :D
Åjo... mer än du tror... :D
Senast redigerad av blackparkas den mån 10 sep 2007, 16:32, redigerad totalt 2 gång.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

Att den är ny och har bra specs tror jag kan vara värd priset. Inte bara för att det är en rick-kopia. :oops:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

8000 för en sån kopia, det kan väl likväl vara som en Mexico fender eller nåt? Det må vara fender men det är ingen USA, det är förstås en annan sak då det inte alls är en rickenbacker, varken mexico eller japan eller vad som helst, men ändå. Én fender mexico klassas väl inte som en "Riktig" fender?
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

alfonzo: en fender är en fender är en fender, vare sig den är byggd i USA, Mexico, Japan, Bulgarien eller Tunisien.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

ja en fender är en fender, men en squier är inte en fender hur mycket den än försöker.. en olp är inte en musicman och en epiphone är inte en gibson.. punkt slut. att det sedan finns "kvalitetsrang" beroende på var en specifik fender är tillverkad är inte särskilt konstigt. dyrast är alltid mest exklusivt.. och i fenders fall är det ingen "riktig" fender om den inte är tillverkad i usa... vad man än säger så kommer många se det så. Det har mer med värde att göra än spelkänsla.. att sedan många mexicotillverkade fenders blivit bättre i kvaliteten och dessutom ligger högre i prisklass har tyvärr en skugga liggande över sig på grund av det förflutna då det var ännu mer lågbudget.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

HAh okej det var väl en smula ogenomtänkt sagt :P Men vad jag försökte få sagt var nog att ... hmm... Att det finns billigare versioner av dyrare basar.. kanske...? Ja så kan det nog vart faktiskt
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

the_great_alfonzo skrev:HAh okej det var väl en smula ogenomtänkt sagt :P Men vad jag försökte få sagt var nog att ... hmm... Att det finns billigare versioner av dyrare basar.. kanske...? Ja så kan det nog vart faktiskt
Visst gör det det. Men man får också vad man betalar för.



Skit samma.
Är man ute efter en nice bas som kanske låter bra och ser cool ut, visst DÅ kanske den där vita är skitbra val! Men det finns å andra sidan de som tycker det är värt några loppor till för att få mojon, eller åtminstone få en riktig Ric.

Men ser man den vita som en billig Ric, då tror jag man är lurad. För jag tror inte den låter som en ric för 5 öre..
Men hey, hittar jag en beggad så´n där för 4-5k så skulle jag säkert slå till!
Men jag kan lova att jag skulle sätta dit en fake Ric-logga....
Eller en "Prickenbacker"-logga....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:logotypen är en sak, men jämför med ex. kopior av gibson och fender så kan man snabbt inse att prislappen på kopior av dom ligger på lägre prisklasser än 8000:-
Det finns Fenderkopior som kostar över 30 lakan. Bara det att de inte brukar kallas kopior. Suhr är ett bra exempel.
men 8000:- c'mon det är ju verkligen i överkant för en "kopia". Även om den är bra.
Varför då, om den är lika bra? Jag vet inte om den är det, men det är ju lustigt att tycka att det är dyrt ÄVEN om den är bra.
blackparkas skrev:Börja inte igen nu.
Det var inte länge sedan det var en 70-tals ric för 12k ute på blocket.
Då är det definitivt smartare att spara ihop några tusenlappar till och köpa the real deal.
Om man som du måste ha ett original ja. För oss som använder instrumenten att spela på så spelar det inte så stor roll vad det står på huvudet, bara basen är bra.
Förresten makten, låter verkligen Shines kopior bättre än originalet alltså? Intressant. Isåfall så är ju 8000 ett kap!
Ingen aning, jag har inte testat. Har du?

Tillägg: Jag ska nog åka och testa den där om jag har tid någon dag. Jag har haft en 4001:a i några år, så jag har något att jämföra med. Rickenbacker är inte direkt några mirakelinstrument, så det skulle inte förvåna mig ett dugg om den är bättre.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev: Om man som du måste ha ett original ja. För oss som använder instrumenten att spela på så spelar det inte så stor roll vad det står på huvudet, bara basen är bra.
Förresten makten, låter verkligen Shines kopior bättre än originalet alltså? Intressant. Isåfall så är ju 8000 ett kap!
Ingen aning, jag har inte testat. Har du?

Vem är det nu som sysslar med personangrepp...


Nej, jag har inte testat, därför jag tyckte det verkade intressant,
speciellt m tanke på att det lät som att du visste att den såg bättre ut, lät bättre, kändes bättre. Trodde du hade lite inside info och hade klämt på den. Men jag tolkade fel verkar det som.
Det hade ju annars som sagt varit ett kap, och visst är jag intresserad att spela på den om det vore så...


EDIT: Ja, åk och testa, delge gärna hur den känns och låter sedan, kul att höra.
Rickenbackers kanske inte är några "mirakelinstrument" som du skriver, men det spelar ingen roll.... de är hur coola som helst ändå...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Vem är det nu som sysslar med personangrepp...
Eh, va? Denna stillsamma sarkasm var ju ganska många mil ifrån vad du kallat mig, milt sagt.
Nej, jag har inte testat, därför jag tyckte det verkade intressant,
speciellt m tanke på att det lät som att du visste att den såg bättre ut, lät bättre, kändes bättre. Trodde du hade lite inside info och hade klämt på den. Men jag tolkade fel verkar det som.
Det hade ju annars som sagt varit ett kap, och visst är jag intresserad att spela på den om det vore så...
Jag vet lika lite som du. Därför blev jag lite förvånad över detta uttalande av dig: "Kopian slår ALDRIG originalet... inte ens om den låter bättre..."

Tillägg: Att den SER bra ut tycker jag att man kan avgöra på bilden. Ruskigt snyggt med det plektrumskyddet mot vitt, och den helkromade halsmicken.
EDIT: Ja, åk och testa, delge gärna hur den känns och låter sedan, kul att höra.
Rickenbackers kanske inte är några "mirakelinstrument" som du skriver, men det spelar ingen roll.... de är hur coola som helst ändå...
Japp, de är riktigt balla. Men rysligt obekväma för höger underarm om man har basen i armhålan som jag. :wink:
Senast redigerad av Makten den mån 10 sep 2007, 17:49, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Makten skrev:
macahan skrev:logotypen är en sak, men jämför med ex. kopior av gibson och fender så kan man snabbt inse att prislappen på kopior av dom ligger på lägre prisklasser än 8000:-
Det finns Fenderkopior som kostar över 30 lakan. Bara det att de inte brukar kallas kopior. Suhr är ett bra exempel.
Sa jag något annat eller? läs längre ner i posten angående "förädling" vetja! Genom att skriva på det sättet får du det att låta som att jag har noll koll på vad som finns därute.
Makten skrev:
macahan skrev:men 8000:- c'mon det är ju verkligen i överkant för en "kopia". Även om den är bra.
Varför då, om den är lika bra? Jag vet inte om den är det, men det är ju lustigt att tycka att det är dyrt ÄVEN om den är bra.
Därför att JAG tycker det. ÄVEN om den är lika bra. Men är det ett sådant instrument man letar efter och tycker det är värt dom pengarna. go ahead men det blir sannolikt ett ruttet andrahandsvärde. Det är knappast så att shine kommer bli ett nytt lakland.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:Sa jag något annat eller?
Ja, det var ju just det du gjorde, nämligen att de inte kostar i prisklassen 8000:-.
läs längre ner i posten angående "förädling" vetja! Genom att skriva på det sättet får du det att låta som att jag har noll koll på vad som finns därute.
Vad är det som säger att man inte kan anse denna Rickenbackerkopia som en "förädling" då? För att den är för billig? Den är ju inte direkt originaltrogen.
Makten skrev:Därför att JAG tycker det. ÄVEN om den är lika bra. Men är det ett sådant instrument man letar efter och tycker det är värt dom pengarna. go ahead men det blir sannolikt ett ruttet andrahandsvärde. Det är knappast så att shine kommer bli ett nytt lakland.
Jag köper inte basar för andrahandsvärdet, utan för att spela på dem. Ju billigare den är, desto mindre betydelse har andrahandsvärdet.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

lägg av.. LÄS vad jag SKRIVER!
VAR I HELVETE SKREV JAG ATT DET INTE FINNS "KOPIOR" SOM KOSTAR MER ÄN 8000????
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:lägg av.. LÄS vad jag SKRIVER!
VAR I HELVETE SKREV JAG ATT DET INTE FINNS "KOPIOR" SOM KOSTAR MER ÄN 8000????
Dags att lugna sig lite tror jag. Du skrev:

"logotypen är en sak, men jämför med ex. kopior av gibson och fender så kan man snabbt inse att prislappen på kopior av dom ligger på lägre prisklasser än 8000:-"

Jag svarade:

"Det finns Fenderkopior som kostar över 30 lakan. Bara det att de inte brukar kallas kopior. Suhr är ett bra exempel."

Du svarade:

"Sa jag något annat eller? läs längre ner i posten angående "förädling" vetja! Genom att skriva på det sättet får du det att låta som att jag har noll koll på vad som finns därute."

Här har du alltså tappat tråden. "Nåt annat" var just vad du sade, nämligen att kopiorna är billigare än 8000:- när det gäller Fender och Gibson.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

here we go again.. FÖRSTÅ att jag inte menar att exempelvis lakland är en kopia på fender. HUR svårt är det att förstå Att jag menar b-i-l-l-i-g-a-r-e kopior när jag skriver att kopior normalt ligger på lägre prisklasser än 8000:- ÄR det för mycket begärt att du ska förstå det? eller ska jag slänga in en smiley så du förstår att det kanske finns undantag?? JÖSSES!

tappa tråden.. tack för den. DET HÄR börjar likna diskussionen om vad man menar med JÄMNT i fråga om basljud.

För att inte gå till personangrepp tänker jag inte kommentera det här något mer. Men du ska ha klart för dig att jag AVSKYR när du tolkar mina svar "åt mig".
Skriv svar