Läcker rick-kopia

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:here we go again.. FÖRSTÅ att jag inte menar att exempelvis lakland är en kopia på fender. HUR svårt är det att förstå Att jag menar b-i-l-l-i-g-a-r-e kopior när jag skriver att kopior normalt ligger på lägre prisklasser än 8000:- ÄR det för mycket begärt att du ska förstå det? eller ska jag slänga in en smiley så du förstår att det kanske finns undantag?? JÖSSES!
Vad är en "normal" kopia? Nu är jag ingen hejare på Lakland, så jag vet inte om de skiljer sig i formen från Fender, men gör de inte det så är de kopior, det är ju givet. Priset spelar ingen roll.
För att inte gå till personangrepp tänker jag inte kommentera det här något mer. Men du ska ha klart för dig att jag AVSKYR när du tolkar mina svar "åt mig".
Det är bäst att du lär dig uttrycka dig så att jag inte tolkar dina feltolkbara meningar just fel då. För mig var det ganska uppenbart att detta betydde att Fenderkopior kostar betydligt mindre än 8000:-. Det vore intressant om någon annan gjorde en annan tolkning.

"logotypen är en sak, men jämför med ex. kopior av gibson och fender så kan man snabbt inse att prislappen på kopior av dom ligger på lägre prisklasser än 8000:-"

Lägg inte skulden för dina problem på mig, tack.


Tillägg: Förresten är allt detta helt ointressant. Vad som är intressant är att en del av er utan att ha testat basen ifråga vet att den är sämre än original. Det säger en del om hur ni tänker.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

eeeh.. du kan inte låta bli va? Mina problem, vem har sagt att jag har problem? Är det något du anser? Det har inte du något med att göra. Isåfall tycker jag att du kan hålla det för dig själv! Du har ingen som helst rätt eller att ens föra sånt på tal.

För dig är tydligen allting ganska uppenbart märker jag, utom varför du uppfattas som besserwisser och dryg.
Vilket för mig är alltför uppenbart.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:eeeh.. du kan inte låta bli va? Mina problem, vem har sagt att jag har problem? Är det något du anser? Det har inte du något med att göra. Isåfall tycker jag att du kan hålla det för dig själv! Du har ingen som helst rätt eller att ens föra sånt på tal.
Sant, jag ber om ursäkt. Men jag kan inte hjälpa att du formulerar meningar som säger en sak när du menar en annan. Att du sen blir arg för att jag läser det som står istället för din dolda baktanke kan jag heller inte hjälpa.
För dig är tydligen allting ganska uppenbart märker jag, utom varför du uppfattas som besserwisser och dryg.
Vilket för mig är alltför uppenbart.
Nej, det är inte särskilt svårt att förstå.

Kan vi återgå till ämnet kanske? Ett par mycket enkla frågor:

-Hur kan du eller någon annan veta att denna bas är sämre än original om ni inte provat den?

-Hur kan du tycka att den är dyr utan att veta vilken kvalitet den håller?
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Basen var fin. Köp den.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Jag har inte kommenterat kvaliteten på instrumentet.
Däremot vet jag att shine är ett koreanskt företag som bland annat tillverkar delar till epiphone, ibanez och peavey. Det säger mig en hel del avseende kvalitet.

Prismässigt gör det mig varken eller om den vore dyrare eller billigare. Jag kommenterar enbart att shine inte direkt är något välkänt märke eller fabrikat ifråga om sitt namn. Även om dom säger att dom har "bästa materialen, bästa kvalitetskontrollen etc"

edit: kollar man längre ner på tiptops hemsida så ser man vad dom tar för dom andra shine-basarna.
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:Prismässigt gör det mig varken eller om den vore dyrare eller billigare. Jag kommenterar enbart att shine inte direkt är något välkänt märke eller fabrikat ifråga om sitt namn. Även om dom säger att dom har "bästa materialen, bästa kvalitetskontrollen etc"
Nä, okända märken är ju alltid dåliga. Att instrument är bra sitter helt enkelt i hur känt märket är. 8)

Nä, nu börjar detta bli lika löjligt som vanligt. Jag tänker åka och testa "skiten" när jag har tid som sagt. Just nu är jag tyvärr sjuk, så det får bli till helgen. Sen kan ni andra sitta med era förutfattade meningar och tro vad fan ni vill utan att ha en aning om vad ni snackar om. Jag är ganska övertygad om att ingen kommer tro mig om jag säger att den är bra i alla fall, så det är nog rätt lönlöst med ett omdöme, om den inte är riktigt dålig alltså.

Köp inte Shine, den är säkert dålig och den kan omöjligen låta som en Rick, även om det är exakt samma konstruktion. :lol:

Ni är för roliga ibland... Tack och ajö.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

*suck*
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18435
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Makten?

Hört Whitesnakes låt "Here I go again"..

den går så här.

Here I go again on my own...
typ..
Den e bra..
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Ja, den är rätt bra. :wink:

Det fina är att jag inte känner att jag behöver nåt stöd för att uttrycka mina åsikter. Jag tittar mig inte ängsligt över axeln för att se om någon håller med mig. Alltså går det bra att vara "on my own" även när alla andra tycker annorlunda. :roll:

Tillägg: Kommentarer som din är alltid lika roliga förresten. Läsare som inte vågat lägga näsan i blöt i debatten, men som gärna kastar ur sig små tjuvnyp som inte har med saken alls att göra. Och kommer en sådan kommentar så är det snart fullt av dem (se bara "medhållaren" på nästa sida, mycket typisk). Som små störande barn som springer omkring och drar de vuxna i byxbenen när de försöker samtala med varandra.
Senast redigerad av Makten den mån 10 sep 2007, 19:44, redigerad totalt 2 gång.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

marcbass skrev:Makten?

Hört Whitesnakes låt "Here I go again"..

den går så här.

Here I go again on my own...
typ..
Den e bra..
Mycket bra! :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

Begriper inte varför dom gjort en nästan-kopia, kan det vara för att kringgå copyrightlagar tro?
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++
Inlägg: 3400
Blev medlem: sön 13 maj 2007, 03:27
Ort: Göteborg

Inlägg av Kim S »

GrafZeppelin skrev:Begriper inte varför dom gjort en nästan-kopia, kan det vara för att kringgå copyrightlagar tro?
Ja, hur var det med allt det här om 'lawsuit' egentligen? Vart det några faktiska lawsuits? Samma med skorna Converse All-Stars. 'Alla' har ju gjort en All-star modell. Även okända koreanska, kinesiska och taiwanesiska fabrikat av något varierande kvalitet 8) Är de så klassiska att de av konkurrensskäl måste dela med sig av sin design?
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Skulle väl kunna vara för Rick är kända för att vara hårdast på att jaga kopiatörer! Vad kan det vara för årgång på basen som den här tråden egentligen handlade om? :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++
Inlägg: 12154
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 21:39
Ort: Jnökpöping

Inlägg av the_great_alfonzo »

Kan ju bara säga att jag är stolt innehavare av en Shine, riktigt jäkla fin sak, en jazzmick som låter toppen, riktigt jäkla knorrigt och bra, och en MM mick, fast den används inte så mycket eftersom att jag klart föredrar jazzljudet, men den e också riktigt bra! Har även prövat en sån där telecaster shine som fanns på tiptop, bara att den var i natur och typ 100000 gånger snyggare, riktigt bra den med, när jag skulle köpa första bas stod det mellan den jag har nu och telen, kanske var lika bra eftersom att den inte hade några jazzmickar :P Så iallafall, what my point is är att shine är ett väldigt bra märke! Och tro mej, det där var inget som jag sa bara för att den kanske blir till salu snart, det är sanning....

Även om ni ska komma ihåg att den kan bli till salu, KANSKE :)
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem
Inlägg: 16397
Blev medlem: tor 01 mar 2007, 14:04
Ort: Umeå.

Inlägg av knedy »

TDHP skrev:Skulle väl kunna vara för Rick är kända för att vara hårdast på att jaga kopiatörer! Vad kan det vara för årgång på basen som den här tråden egentligen handlade om? :wink:
Dom är nytillverkade tror jag, tiptop har sålt Shine nästan-rick-kopior tidigare som har varit betydligt mer fel än dessa. Dom här tycker jag ser iaf ok ut.
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
Danko_Jim
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: sön 24 jun 2007, 22:58
Ort: Flädie

Inlägg av Danko_Jim »

En bra bass är en bra bass även om den är en kopia.... :D
Malt är bättre än majs.
-----------------------------------------------------------
Ibanez SR, Kasuga J Bas,
, Calsbro stingray, Ibanez PD7, Ashdown envelope, Line 6 Bas pod, osv
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37752
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Danko_Jim skrev:En bra bass är en bra bass även om den är en kopia.... :D
Word!
Fast billigare! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

knedy skrev:Dom här tycker jag ser iaf ok ut.
Jag tycker att just den vita är snyggare än original faktiskt. Det är väl ingen vits att försöka tilltala originalmaffian ändå eftersom det ju bara är en sketen kopia. :wink:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
knedy skrev:Dom här tycker jag ser iaf ok ut.
Jag tycker att just den vita är snyggare än original faktiskt. Det är väl ingen vits att försöka tilltala originalmaffian ändå eftersom det ju bara är en sketen kopia. :wink:

När det gäller just Ric så vill jag ha en ric. Inte någon kopia som kanske låter snarlik.
Här tycker jag det är skillnad på Fender och Ric. En Jazzbas låter ju oftast som en Jazzbas, på ett ungefär...

Som jag skrev tidigare som ingen verkar bry sig om, är att de som är ute efter en ric, vill oftast ha just Rickenbackers karaktäristiska sound, vilket jag faktiskt inte alls tror att man kan återskapa m andra mickar o dylikt.
Vill man däremot ha en cool bas som sticker ut och säkert låter annorlunda så måste det ju vara ett ypperligt tillgälle.
När det gäller just Shine så har jag testat deras jazzbasar.
Inget fel i sig på de basarna, men det känns att det är billigare grejer, men funkar säkerligen kanon ändå

Så med tanke på att jag testat Shine-basar av annan model, + att det skiljer mer än man tror på Shine-Ric:en och en vanlig Ric så kan man nog lugnt säga att 8000 är ganska dyrt ändå bara för att få en cool bas.
Epiphone Thunderbirden skulle jag tro har likvärdig kvalitet, om än inte NT, och kostar 5000 spänn ny...


Tycker för övrigt att den vita var ganska ful... frän men ful...


Makten: I all välmening. Det är inte tänkt att alla på dett forum ska behöva tänka på hur de formulerar sig för att inte DU och enbart DU ska misstolka det. Vi andra förstår.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

blackparkas skrev:Makten: I all välmening. Det är inte tänkt att alla på dett forum ska behöva tänka på hur de formulerar sig för att inte DU och enbart DU ska misstolka det. Vi andra förstår.
Ämen lägg ner, det har jag väl aldrig sagt? Det råkar vara så att en viss herre skriver en sak och ibland tydligen menar en helt annan. Ingen fara med det, men han får gärna låta bli att bli arg när man tror att han tycker det han skriver. :o

Angående basen; om den inte håller högre kvalle än Epifån så är det lite dyrt, men å andra sidan har man inte så mycket att välja på om man vill ha en Rickenbacker men inte har råd. En Bach kanske är ett bättre val, men de är ju i helt fel träslag och lär om något låta alldeles annorlunda. Den här låter nog akustiskt som en Rick, och är mickarna någorlunda lika så duger det nog.
Personligen tycker jag inte att det spelar nån som helst roll om den låter som originalet, bara den låter bra och har karaktär. Någon tyckte att min förra P-bas (ja, det var en Fender) lät som en Rickenbacker förresten. Låter det bra så låter det bra. :)
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++
Inlägg: 3614
Blev medlem: mån 05 feb 2007, 22:37
Ort: Staden av bajs

Inlägg av Svarte_Jack »

Se basen för vad det är. Det är en Shine. Inte rickenbacker. Är den bra? Köp den. Suger den? Låt bli. Svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

Tycker den där Shine-basen såg helt ok ut. Lite kul med beskrivnigen bara.
2 USA Seymour Duncan pickups makes it sound better than the original pickups from RIC
Det innebär alltså att den låter bättre om man är missnöjd med hur en original Ric låter? Kan ju gynna många eftersom jag hört många som köpt en Ric pga utseendet och när de märker att den inte låter som en Precision så har de blivit missnöjda. Å andra sidan kanske det är samma kategori köpare som helst vill att det står Rickenbacker på dragstångsluckan.

Om man har ont om pengar kan ju de extra 4000-8000 som ett original kostar svida en del. Man får då vara ganska säker på att man vill behålla den ett tag eftersom den lär sjunka till högst halva nypriset i samma stund som man får kvittot. De 4000 i förlust lär kunna svida lika mycket.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

så var vi där igen..
Fruktansvärt fräckt att påstå att jag skriver en sak och menar en helt annan, för det är inte sant. Det är du som inte lyckas läsa vad jag egentligen skriver och det tar jag som en ren förolämpning ska du ha klart för dig.
Genom att påstå att jag inte kan formulera mig och bör lära mig det som grädde på moset..

Klart tusan man blir irriterad när det man skriver blir taget ur sitt sammanhang.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Makten skrev:
blackparkas skrev:Makten: I all välmening. Det är inte tänkt att alla på dett forum ska behöva tänka på hur de formulerar sig för att inte DU och enbart DU ska misstolka det. Vi andra förstår.
Ämen lägg ner, det har jag väl aldrig sagt? Det råkar vara så att en viss herre skriver en sak och ibland tydligen menar en helt annan. Ingen fara med det, men han får gärna låta bli att bli arg när man tror att han tycker det han skriver. :o

Angående basen; om den inte håller högre kvalle än Epifån så är det lite dyrt, men å andra sidan har man inte så mycket att välja på om man vill ha en Rickenbacker men inte har råd. En Bach kanske är ett bättre val, men de är ju i helt fel träslag och lär om något låta alldeles annorlunda. Den här låter nog akustiskt som en Rick, och är mickarna någorlunda lika så duger det nog.
Personligen tycker jag inte att det spelar nån som helst roll om den låter som originalet, bara den låter bra och har karaktär. Någon tyckte att min förra P-bas (ja, det var en Fender) lät som en Rickenbacker förresten. Låter det bra så låter det bra. :)
Det är det här inlägget jag tänker på:
"Det är bäst att du lär dig uttrycka dig så att jag inte tolkar dina feltolkbara meningar just fel då"

Jag förstod vad Macahan menade t.ex. Och det tror jag du gjorde också.



Ang. Shine så kan säkert den här vara ännu bättre byggd än de basar på Jam jag testat.
Men som sagt, man ska nog ha inställningen att det är en cool udda bas som låter fränt, inte att man ska ha en Rickenbacker.
Men det är mina tankar, mycket fördomar, men jag tror det kan stämma någotlunda i detta fall.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

macahan skrev:så var vi där igen..
Fruktansvärt fräckt att påstå att jag skriver en sak och menar en helt annan, för det är inte sant. Det är du som inte lyckas läsa vad jag egentligen skriver och det tar jag som en ren förolämpning ska du ha klart för dig.
Genom att påstå att jag inte kan formulera mig och bör lära mig det som grädde på moset..

Klart tusan man blir irriterad när det man skriver blir taget ur sitt sammanhang.
Du får gärna förklara vad det här betyder, för jag kan inte tolka det på något annat sätt än det som står rakt upp och ned, nämligen det fetstilta.

"logotypen är en sak, men jämför med ex. kopior av gibson och fender så kan man snabbt inse att prislappen på kopior av dom ligger på lägre prisklasser än 8000:-"

...vilket du blev upprörd över att jag inte höll med om. Lite märkligt tycker jag.
blackparkas skrev:Ang. Shine så kan säkert den här vara ännu bättre byggd än de basar på Jam jag testat.
Men som sagt, man ska nog ha inställningen att det är en cool udda bas som låter fränt, inte att man ska ha en Rickenbacker.
Men det är mina tankar, mycket fördomar, men jag tror det kan stämma någotlunda i detta fall.
Tja, alla har inte råd med en Rickenbacker, och den där är väl närmare än en Fender för åttatusen.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Skriv svar