Fender på Vendolin: att hålla isär begreppen...

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Fender på Vendolin: att hålla isär begreppen...

Inlägg av mikkejohansson »

http://www.vendolin.se/annonce_detail.a ... id=5346454

Viss skillnad är det väl på "classic 50's" och "57 reissue"? Den senare finns inte i mexikotillverkning vad jag vet, däremot US eller Japan...

Hur som helst en himla fin bas...men en 50's classic ska väl kosta lite mindre?
Fender - Pedaler - GK - TKS
Basstore
VIP medlem
Inlägg: 18436
Blev medlem: sön 23 jul 2006, 19:55
Ort: Mellbystrand

Inlägg av Basstore »

Nix finns inge 57´reissue som är mex tillverkade tror jag.
Men att det är SUPER skillnad på 50´Classic och 57´Reissue basarna det vettifan. Visst 57 basen är byggd i US. Men 50´Classic basarna håller så jäkla hög kvalite tycker ja så jag köper heller 3 stycken 50´ Classic basar än en 57´reissue faktiskt.. Man kan ju då byta mick på nån bas hit och dit så får man 3 stycken basar som låter kanonbra istället för en..

Men That's me..

Och då e vi inne på Anli's tråd. Ska man ha mer än 2 basar.. :)
KLART MAN SKA!
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det är grymt många som använder "57 Reissue" på de där rackarna... tycker det är helt fel... även om det väl är 57:an som de utgått från någorlunda..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

blackparkas skrev:Det är grymt många som använder "57 Reissue" på de där rackarna... tycker det är helt fel... även om det väl är 57:an som de utgått från någorlunda..
någorlunda? det ÄR en 57 RI sånär som på lacken och några andra smådetaljer. :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Richard
Medlem+
Inlägg: 2004
Blev medlem: sön 02 sep 2007, 18:59
Ort: Västerås

Inlägg av Richard »

Finns inga som heter "american classic" heller, så annonsören har väl inte så bra koll..
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Störst skillnad är att Am Vintage 57 RI har Cello lack och annan mick, Mex 50 Classic har Poly lack och vad som troligen är en sämre mick även om jag hade för mig att det var samma på båda. Båda har Al kropp och lönn hals och båda bygger på 57 p-basarna. Dessutom ingår kåpor och tumstöd i den Amerikanska.

Håller med Marcbass, kvaliten i Mexico varianten är så bra att jag aldrig skulle spendera 3 gånger pengarna på en AM Vintage, har gjort en A/B test som ligger här någonstans. Lacka om kroppen i cellulosa och byt mick, så har man lyft den ytterligare och dessutom kommer man på en hyfsad semester/weekend för resten av slantarna :wink:

Däremot ska man inte förväxla dagens AM vintage med dem tidiga som är byggda av det som idag är fenders custom shop och de håller betydligt högre klass och kostar också en slant. 8)
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

hosse skrev:
blackparkas skrev:Det är grymt många som använder "57 Reissue" på de där rackarna... tycker det är helt fel... även om det väl är 57:an som de utgått från någorlunda..
någorlunda? det ÄR en 57 RI sånär som på lacken och några andra smådetaljer. :wink:
Jadå. Och billigt mousserande vin ÄR champagne, bortsett från några smådetaljer.
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem
Inlägg: 4639
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 18:53
Ort: basstown

Inlägg av groovyjr »

Glömde ju tidigare, Am vintage finns även med Ask-kropp om man ska ha den i Blonde. Dessutom är det utan tvekan så att det är bättre träbitar överlag i den Amerikanska jämfört med Mexico.

*edit: hade jag haft råd så skulle jag vilken dag som helst köpt en äkta 57 p-bas framför både AM vintage och Mex classic...
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

bootsy skrev:
hosse skrev:
blackparkas skrev:Det är grymt många som använder "57 Reissue" på de där rackarna... tycker det är helt fel... även om det väl är 57:an som de utgått från någorlunda..
någorlunda? det ÄR en 57 RI sånär som på lacken och några andra smådetaljer. :wink:
Jadå. Och billigt mousserande vin ÄR champagne, bortsett från några smådetaljer.
hahaha! du har fattat vinken :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

hosse skrev:
bootsy skrev:
hosse skrev:
någorlunda? det ÄR en 57 RI sånär som på lacken och några andra smådetaljer. :wink:
Jadå. Och billigt mousserande vin ÄR champagne, bortsett från några smådetaljer.
hahaha! du har fattat vinken :wink:
Jo.
Det beror helt enkelt på vem du frågar. För egen del tycker jag att skillnaden mellan en mexikansk 50s precision och en riktig amerikansk AVRI 57:a är oerhört stor.
För en annan person kan skillnaden vara minimal.

På samma sätt kan många människor gladeligen sopa i sig billiga bubbelviner och vara nöjda med det.
Jag kan avundas dem ibland.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25787
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

bootsy skrev:
hosse skrev:
bootsy skrev:
hosse skrev:
någorlunda? det ÄR en 57 RI sånär som på lacken och några andra smådetaljer. :wink:
Jadå. Och billigt mousserande vin ÄR champagne, bortsett från några smådetaljer.
hahaha! du har fattat vinken :wink:
Jo.
Det beror helt enkelt på vem du frågar. För egen del tycker jag att skillnaden mellan en mexikansk 50s precision och en riktig amerikansk AVRI 57:a är oerhört stor.
För en annan person kan skillnaden vara minimal.

På samma sätt kan många människor gladeligen sopa i sig billiga bubbelviner och vara nöjda med det.
Jag kan avundas dem ibland.
"Med enkla nöjen har man roligt ofta"
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

fieldflower skrev: "Med enkla nöjen har man roligt ofta"
"Buy quality - cry once."
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25787
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Inlägg av fieldflower »

bootsy skrev:
fieldflower skrev: "Med enkla nöjen har man roligt ofta"
"Buy quality - cry once."
De är inte mutually exclusive...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

fieldflower skrev:
bootsy skrev:
fieldflower skrev: "Med enkla nöjen har man roligt ofta"
"Buy quality - cry once."
De är inte mutually exclusive...
Nej, precis. Det ena utesluter inte det andra...
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

bootsy skrev:
hosse skrev:
bootsy skrev:
hosse skrev:
någorlunda? det ÄR en 57 RI sånär som på lacken och några andra smådetaljer. :wink:
Jadå. Och billigt mousserande vin ÄR champagne, bortsett från några smådetaljer.
hahaha! du har fattat vinken :wink:
Jo.
Det beror helt enkelt på vem du frågar. För egen del tycker jag att skillnaden mellan en mexikansk 50s precision och en riktig amerikansk AVRI 57:a är oerhört stor.
För en annan person kan skillnaden vara minimal.

På samma sätt kan många människor gladeligen sopa i sig billiga bubbelviner och vara nöjda med det.
Jag kan avundas dem ibland.
viner ska jag inte kommentera. jag är mer en t-röd typ.

när det gäller 50's frågan så håller jag med dig. i mina händer känns det vilken som är MIM och AVRI. skulle jag fått välja så är det AVRI varje dag.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar