Fender P Dee Dee Ramone

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Skriv svar
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av F.F. »

Det är bara att krypa till korset... mina små fingrar klarar inte att spela p-bas.

Fantastiskt snygg p-bas till Dee Dee's ära. Mexicobyggd. Aldrig spelad ute, bara hemma. Väldigt bra skick!
Gigbag och casecandy medföljer.

Jag hade hoppats på att få 6500:- för den men det är ok att ha åsikter om priset. Byte med jazzbas, jazzbass special, aerodyne kan vara intressant eller varför inte en Jaguar, mustang eller musicmaster. Kom med förslag. Det enda kravet är att det står Fender på huvudet och halsen är smal.

Basen finns i Nacka


Bild

Bild

Bild

Bild
RICKENBACKER
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av blackparkas »

Hur är de där egentligen?
Känns de lika bra som Mendel-basarna?
Lackad greppbräda?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Re: Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av F.F. »

Kan tyvärr inte uttala mig om det då jag inte testat Nate Mendel-modellen... Det närmaste jag kan referera till är min 78a jag hade för många år sedan. Den känns väldigt mycket som en sen 70-talare (om man nu kan generalisera så..) har man testat några basar från den perioden så förstår man kanske hur jag menar... känns som jag krånglar till det lite nu... kort och gott en rätt rejäl pjäs. Gillar man 57-reissue- basarna så kan nog denna tilltala.

Jupp, lackad greddbräda (och även halsen)
RICKENBACKER
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av gthyni »

Tycker den känns mer som en mex standard än Nate Mendel.
Inte alls en dålig bas, tvärtom, men det där svårgreppbara som som ger en aha-upplevelsen i NM-modellen halsprofil finns inte på denna.

Tuff bas dock.
Senast redigerad av gthyni den fre 10 mar 2017, 11:00, redigerad totalt 1 gånger.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av blackparkas »

F.F. skrev:Kan tyvärr inte uttala mig om det då jag inte testat Nate Mendel-modellen... Det närmaste jag kan referera till är min 78a jag hade för många år sedan. Den känns väldigt mycket som en sen 70-talare (om man nu kan generalisera så..) har man testat några basar från den perioden så förstår man kanske hur jag menar... känns som jag krånglar till det lite nu... kort och gott en rätt rejäl pjäs. Gillar man 57-reissue- basarna så kan nog denna tilltala.

Jupp, lackad greddbräda (och även halsen)

Hm... Det är alltså skitbred hals med V-profil? :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Re: Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av F.F. »

Njae, bred med c-profil är kanske mer rätt... :)
RICKENBACKER
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Re: Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av F.F. »

Även annat som det inte står Fender på kan vara av intresse. Delbyten med pengar åt mitt håll kan också vara intressant. Jag är inte omöjlig. Däremot kvarstår kravet på smal hals.
RICKENBACKER
Schwedlund
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: ons 29 jan 2014, 15:17

Re: Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av Schwedlund »

Har en Ibanez BTB 800 och en Squire Modern Vintage Jazz som jag tänkte sälja, nån av dessa som vore intressant!
Fender Squire Classic Vibe 70's P-bass - Ibanez BTB 700 - Epiphone Thunderbird IV PRO - Fender Telecaster modernplayer - Fender Squire Vintage Modified Jazz - Eagle Rickenbacker 4001 - EBS Classic 450 - Ampeg 810E
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Re: Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av F.F. »

Kan du PMa bilder på Squiern? så kan jag fundera på saken...
RICKENBACKER
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Re: Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av F.F. »

Några förtydliganden då det varit några diskussioner kring halsbredd och vikt på PM.

Halsbredd är 41-42 mm vid sadeln (svårt att mäta exakt med tumstock)

Vikt 4.4 kg (precis som en 70-talare ska väga :) )
RICKENBACKER
F.F.
Medlem
Inlägg: 389
Blev medlem: mån 07 jul 2008, 12:55

Re: Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av F.F. »

Jag har fått en vansinnig Thunderbird-GAS så ett sådant byte är väldigt intressant. Lägger gärna pengar emellan om det är en Gibson. Annars är det Japankopior som är av intresse.

Annars säljer jag basen för 6000:-
RICKENBACKER
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Fender P Dee Dee Ramone

Inlägg av Danne »

gthyni skrev:Tycker den känns mer som en mex standard än Nate Mendel.
Inte alls en dålig bas, tvärtom, men det där svårgreppbara som som ger en aha-upplevelsen i NM-modellen halsprofil finns inte på denna.
Något som gör stor skillnad tycker jag är greppbrädesradien. Den är 9,5" på moderna standardbasar (inkl Dee Dee Ramone) medan Nate Mendeln har vintage 7,25" vilket jag tycker Dee Dee-basen borde haft också om den skall efterlikna hans original 70-talare.
Skriv svar