ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - SÅLD!

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - Nu prissänkt!

Inlägg av fieldflower »

Yes, nu ligger det bilder uppe.
Inte alls bra - får dregel i tangentbordet...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - Nu prissänkt!

Inlägg av Roger Hedin »

Se till att komma till Prata Bas-träffen hos Bjelkeman, så säljer du den på studs. :)
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - Nu prissänkt!

Inlägg av MatsEriksson »

Ja det hade varit något, men jag är inte ens i närheten av Stockholm då, än midre Rotebro, ännu mer än mindre Sverige... :D
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - Nu prissänkt!

Inlägg av MatsEriksson »

#JULIBUMP
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - Nu prissänkt!

Inlägg av MatsEriksson »

EFTER SEMESTERN BUMP!

Tänker bumpa vid varje "löning"... :nickar:
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - Nu prissänkt!

Inlägg av MatsEriksson »

#AUGUSTILÖNING BUMP!!!

Många har varit intresserade av att "bara" komma å prova den för att kolla vad fanned frets är men inte slagit till. Nu finns de ju bl a på Malmö Musikaffär (Dingwall, Ibanez) så det är bara att åka dit och se hur fanned frets känns.

En person som jag känner som var intresserad, har sagt att jämfört med Dingwalls billigare Asien serie Combustion och så vidare, är detta ett väldigt mycket stabilare bygge. Speciellt med avseende på pickuper, bandstavar och balans. Kroppen känns mer gedigen än Dingwall. Det skall påminnas om att Dingwall kostar kring 14-15 tkr här numera, och ESP/LTD ligger - nya - på kring 17-18 tkr. Så Dingwall har inget att komma med i den prisnivån. Isåfall får man gå upp till det dubbla först.

Och denna är 2 år gammal, knappt använd, och för facila priset av 9.000 kr.

Fördelen med LTD/ESP (och andra) jämfört med Dingwall är Dingwalls nymodigheter med att forma deras egna pickuper, som numera har en välvd kortända att vila tummen på. Samt med deras övriga hårdvara som de envisas med att designa själv. Om ni skulle vilja byta ut pickuperna på den billigaste Dingwall längre fram, så finns det inte så mycket 3:e parts mickar att välja mellan. Bara andra varianter av Dingwalls egna.

LTD/ESP har Nordstrands vanliga standard fyrkantiga format, samt HipShot stall/sadlar vilka följer standard mått. Om man vill kan man senare byta ut till Bartolini, DeLano, Nordstrands övriga varianter, och fler därtill eftersom pickupernas form är standard. Samt stämskruvar och stall ifrån HipShot/GoToH/Graphtech med flera.

Dvs det finns "längre fram i tiden" mera och fler varianter att välja på, om ni skulle få för er att pimpa eller modda basen på något sätt.

Dingwalls pickuper (på deras Asien-serie, Combustion, de billigaste):
Bild

Tidigare serie av Dingwall Combustion såg ju ut så här:
Bild
Vilket är EMG storlek, och en massa andra 3:e parts pickuptillverkare gör pickuper i det formatet. Dvs fyrkantig, rektangulär design. Varför Dingwall ändrade sig vet jag inte. Jag tyckte att på de tidigaste Combustion serierna var det pickuperna som behövdes bytas ut, det första man gjorde. De hade en väldigt enkel singel coil design under skalet. Man kunde sätta på EMG utan problem där och förbättrade allt med basens ton med ungefär 150 procent. Nä, nu överdrev jag kanske, för aktiva pickuper är inte allas grej. Men ändå. Det blev så mycket bättre. Så därför kan man inte göra samma utbytes-experiment med deras nya serie med välvda pickuper med runda hörn så att säga.

F ö kostar nog en 4:a Dingwall NG-2 ungefär samma som en ny LTD/ESP:

https://www.malmomusikaffar.com/dingwal ... ange-76854" onclick="window.open(this.href);return false;
17.795 :-

LTD/ESP:
Bild

Men LTD/ESP saknar (läs: behöver inte) Dingwalls fula strängträd bakom översadeln. Nödvändigt ont på Dingwall kanske, men jag tycker att kan man undvika allt sånt är det bara en fördel. Nu kommer jag att svära i kyrkan men, Dingwalls 4 or i Combustion serien tippar över mer än ESP/LTD. ESP/LTD har lite mer massa i kroppen så lite bättre balans där.

Sedan ÄR det ju en smaksak med Dingwalls trådsmala bandstavar. Det är inte allas grej i heller. LTD/ESP har fetare bandstavar. Jag kan liksom inte förlika mig 100 % med trådsmala bandstavar. Nu är det inte många som spelar glissando på annat än bandlösa instrument, men jag tycker att när man spelar "legato" och glider ifrån ett band bakom den tonen man skall ha, så försvinner sustainen och tonen när man har glidit upp till det band man skall ha. Prova t ex introt till Lou Reeds gamla hit "Walk on the wild side". Tonen dör ut fortare med smala bandstavar, men om man har fetare band, så bibehålls tonens sustain. Och man kan ligga kvar på den ny tonen utan att behöva plocka igen med fingrarna på högrehanden.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - Nu prissänkt!

Inlägg av maxoges »

Jag tar den!
Skickar PM!
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - SÅLD!

Inlägg av MatsEriksson »

SÅLD! Till Maxoges. Men det var ju helt plötsligt vad alla hopade sig mot slutet...det var 2-3 andra också, via blocket och PM här men Maxoges var först till kvarn...
Senast redigerad av MatsEriksson den sön 26 aug 2018, 08:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - SÅLD!

Inlägg av Roger Hedin »

MatsEriksson skrev:SÅLD! Till Maxoges. Men det var ju helt plötsligt vad alla hopade sig mot slutet...det var 2-3 andra också, via blocket och PM här med Maxoges var först till kvarn...
Maxat, Max! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - SÅLD!

Inlägg av MatsEriksson »

Verkade som om alla fick extra lön denna månaden, bonusutbetalningar eller har sålt av sina andra pryttlar under sommaren? Det hann komma in några fler under gårdagen och morgonen som frågade via blocket, om den fanns kvar. Märkligt fenomen. Det verkar vara säsong just nu? ;-)

Och Roger, tack för pep-talk, och hjälp!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - SÅLD!

Inlägg av fieldflower »

Semesterersättning på lönen, plus bilderna från basträffen på alla snea band.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - SÅLD!

Inlägg av maxoges »

I mitt fall såldes 2 basar för att bekosta en begagnad Dingwall, och senare en Dingwall Combustion 5. Denna var för cool för att motstå. Köpte när sista basen (halvakustisk) kom fram till köparen oskadd.
MatsEriksson
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 16:11

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - SÅLD!

Inlägg av MatsEriksson »

Jasså, var det mycket fanned frets på Bjelkeman träffen? Snea bandstavar så man fick nackspärr? Man gick omkring "häll-örad" hela tiden?

Nåväl, den är välpaketerad bakom ytterdörren. Den är ju inte min längre. Första jag gör imorgon efter varit hos tandläkaren är att hänga på låset hos Bussgods.

I gigbagen finns en liten plastpåse i en av de "stora" fickorna. Den plastpåsen innehåller alla insexnycklar du behöver. 2 svarta "vanliga" och en i silver som jag själv fick bidraga med. När skall de släppa några basar eller hardware där det finns antingen BARA SAE/Imperial (tum) ELLER Metriskt system? Jag själv hatar när de blandar. I detta fall amerikansk hårdvara med japansk.
Användarvisningsbild
maxoges
Medlem++
Inlägg: 3412
Blev medlem: tis 18 jul 2006, 23:01
Ort: Stockholm, Haninge

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - SÅLD!

Inlägg av maxoges »

Topp! Ser fram emot att få hem den!
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - SÅLD!

Inlägg av Hånken »

Gött att du fick sålt den. Tog sin lilla did. Men du har ju fortfarande 5:an och den är du nöjd med eller hur?

Var finns det bilder ifrån Bjelkeman träffen?
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - SÅLD!

Inlägg av bjelkeman »

Hånken skrev:Gött att du fick sålt den. Tog sin lilla did. Men du har ju fortfarande 5:an och den är du nöjd med eller hur?

Var finns det bilder ifrån Bjelkeman träffen?
http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... 0#p1378032" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1236
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: ESP LTD 4 str Fanned Fret B-1004SE - SÅLD!

Inlägg av Hånken »

Tackar! skall surfa in och dreggla lite...
Skriv svar