SÅLD Fender America Hot Rod Precision Bass

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
Användarvisningsbild
bassmastergeneral
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 08 mar 2015, 19:39

SÅLD Fender America Hot Rod Precision Bass

Inlägg av bassmastergeneral »

Jag säljer min Fender American Hot Rod Precision Bass. Tillverkad 2000 i Corona, California. En ägare före mig och vi har båda tagit väldigt bra hand om den. Fantastiskt skön att spela på och låter som den ska.

Fender tillverkade dessa basar 99-02 i två varianter. Min tillhör den första varianten med original Schaller strap locks och utan skunk stripe på halsen.

Ett par anmärkningar:

- Mycket fint skick förutom en ding strax ovanför bakre strap lock. Se bild. Detta hände innan jag ägde basen och det verkar ha hänt när den legat i sitt case. Original-caset, som följer med, har en buckla på exakt samma ställe. Annars bara ett fåtal repor.

- Jag har bytt p-micken till en Seymour Duncan SPB-3. Originalmicken finns givetvis kvar och följer med. Jag har alltid gillat SPB-3 och haft det på tidigare p-basar jag ägt. Men basen lät nog egentligen bättre med original...

Finns i Malmö. Kan skickas.

Pris: SÅLD

Jag lånar följande info från forumet:

"Mer info från Talkbass:
1999-6/2000 American Hot-Rod Precision
6/2000 Fender introduced the American Series
6/2000-1/2002 American Hot-Rodded Precision [alternative name]
1/2002 Discontinued

Style: 4 string
Finish: 3 Color Sunburst
-------Olympic White
-------Black
-------Natural (ash)
-------Sunset Orange Transparent (ash)
Scale Length: 34” (864 mm)
Neck: Graphite Reinforced Maple Modern “C” Shape
Nut: Cyclovac- Fender's Bone
Width at Nut: 1.625" (41.3 mm)
Fingerboard: Rosewood or Maple, (9.5” Radius/241 mm)
Frets: 20
Rolled Fingerboard Edges
Pickups: 1 “New” Hot-Vintage P-Bass
-------- 1 “New” Hot-Vintage J-Bass
Strap buttons: Schaller Strap-lock
Pickguard: Shell
Bridge: Deluxe Bridge Top-Load/Strings-thru-Body
Side-mount Jack
Controls: 250k Solid Shaft (2 Volumes, 1 Tone)
Strings: Fender Super Bass 8250M

Wt. 9.05 lbs.

MSRP: $1,429.99: Alder Body, $1,579.99: Ash Body, $1,349.00: Left handed models

The P and J-Bass pickups volume balance very well together. The control layout is the standard VVT. By turning the individual volume knobs you can blend different amounts of each sound. The J-Bass pickup is Hot (over wound) in comparison to the American Standard J. The split-coil P-Bass pickup, also Hot (over wound), maintains the vintage Precision tone- harmonically rich, solid and warm. The split-coil pickup is suitable for comparison to Fender’s ’62 Reissue split-coil. The body has resonance and sensitivity.

The Hot-Rod Precision (HRP) arrived at stores with the usual poor set-up due to regional climate changes and bumpy roads. After a good set-up everything is right. The neck is capable of handling super low action, frets level and dressed with special attention to the nut.

The HRP is a standard Precision bass with the option of a dose of Jazz on steroids. Since the introduction of the Jazz bass electric bass players have desired a bass that is a combination of the best parts of Leo Fender's Precision and Jazz bass. The Hot-Rodded Precision was introduced in 1999. It was FMIC's first successful attempt in the US apart from the Custom Shop to provide players a balanced volume between the passive P/J pickup configuration within a Precision body and neck. The Hot-Rod Precision does sound and feel superior to similar models MIM P-Deluxe series, MIJ Aerodyne and MIA/MIM California Special series. Fender hit another home-run with HRP unfortunate that it was discontinued in the fall of 2001.

Once largely unknown by Fender enthusiasts recent years have seen an increase in popularity and second hand values."
BildBildBildBildBildBildBildBild
Senast redigerad av bassmastergeneral den sön 12 aug 2018, 12:29, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
bassmastergeneral
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 08 mar 2015, 19:39

Re: Fender America Hot Rod Precision Bass

Inlägg av bassmastergeneral »

Jag blir lätt otålig... så kom gärna med kommentarer på basen: för dyr, fel färg, fel hals, fel modell, för varmt ute?

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Fender America Hot Rod Precision Bass

Inlägg av Roger Hedin »

Åååå vad jag suktade efter en orange sån där när de kom...
För lite på leksakskontot, och inte orange. Det och att jag har fullt hemma. Finfin bas!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
bassmastergeneral
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 08 mar 2015, 19:39

Re: Fender America Hot Rod Precision Bass

Inlägg av bassmastergeneral »

Roger Hedin skrev:Åååå vad jag suktade efter en orange sån där när de kom...
För lite på leksakskontot, och inte orange. Det och att jag har fullt hemma. Finfin bas!
Ja, den är grym men jag har nya planer och andra basar som ska köpas! Håller med, orange är riktigt snyggt på de här.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
bassmastergeneral
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 08 mar 2015, 19:39

Re: Fender America Hot Rod Precision Bass

Inlägg av bassmastergeneral »

Jag ändrar formuleringen kring pris litegrann.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Fender America Hot Rod Precision Bass

Inlägg av blackparkas »

Det är nog fel årstid helt enkelt...!
Många som tömt plånboken under semestern!

Hav tålamod så ska du se att det rör på sig lite om nån vecka när folk är tillbaka i vanliga hjulspår och börjar ladda inför gig-hösten!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bassmastergeneral
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: sön 08 mar 2015, 19:39

Re: Fender America Hot Rod Precision Bass

Inlägg av bassmastergeneral »

blackparkas skrev:Det är nog fel årstid helt enkelt...!
Många som tömt plånboken under semestern!

Hav tålamod så ska du se att det rör på sig lite om nån vecka när folk är tillbaka i vanliga hjulspår och börjar ladda inför gig-hösten!
Jag vet. Men när jag bestämt mig för att sälja något så är det redan borta i mina ögon. Jag är redan på väg mot nästa grej. Ingen sentimentalitet!

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Skriv svar