HIWATT på blocket

Säljesannonser om förstärkare och högtalare
Skriv svar
Användarvisningsbild
Basare
Medlem+
Inlägg: 1013
Blev medlem: tis 22 jan 2008, 23:57
Ort: Kiruna

HIWATT på blocket

Inlägg av Basare »

YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

Fint att han tar 8500 för en gitarr som han inte nämner märket på och som stått i 20 år :D

Angående Hiwatten vet jag inte..

Edit: oj det stog visst i rubriken :oops:
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Tror det är ett helt ok pris om skicket är så bra som han säger.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem
Inlägg: 3148
Blev medlem: fre 27 apr 2007, 22:42
Ort: Vejbystrand (Ängelholm)

Inlägg av straightedge79 »

YZZ skrev:Fint att han tar 8500 för en gitarr som han inte nämner märket på och som stått i 20 år :D

Angående Hiwatten vet jag inte..

Edit: oj det stog visst i rubriken :oops:
Ang. gitarren så har ju Gibson gjort både SG och Les Paul i Firebrand-stuk.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5515
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Inlägg av Danne »

...och ES-335.
YZZ
Medlem++
Inlägg: 7728
Blev medlem: mån 07 apr 2008, 19:27
Ort: Kristianstad

Inlägg av YZZ »

straightedge79 skrev:
YZZ skrev:Fint att han tar 8500 för en gitarr som han inte nämner märket på och som stått i 20 år :D

Angående Hiwatten vet jag inte..

Edit: oj det stog visst i rubriken :oops:
Ang. gitarren så har ju Gibson gjort både SG och Les Paul i Firebrand-stuk.
Mjo det är ju faktiskt sant :)
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

En ny Hiwatt Custom som kan jämföras med de där gamla kostar ju nästan 20.000 kr så priset är nog inte fel, dvs om denna DR103 är så gammal att den är ptp-byggd. Men ska du ha en bra och flexibel Hiwatt för gitarrändamål och inte är helt såld på vintage och ptp så är ju deras nya HiGain-serie både överkomlig i pris och betydligt mer flexibel. Men visst är det ball med en gammal vintagestärk.

/Mats D
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Inlägg av mikkejohansson »

Dr103 låter svinbra till bas med...fråga Peppe...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

MatsD skrev:Men ska du ha en bra och flexibel Hiwatt för gitarrändamål och inte är helt såld på vintage och ptp så är ju deras nya HiGain-serie både överkomlig i pris och betydligt mer flexibel
Vilket får mig att undra, funkar stärkarna i HiGain-serien bra till bas också? Som jag förstått det är den rena kanalen likadan som den på de dyrare modellerna, och de sägs ju vara bra all purpose-toppar - vilket skulle kunna passa mig och mina basar och lågt stämda gitarrer som hand i handske. Någon som testat?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++
Inlägg: 4732
Blev medlem: tis 09 sep 2008, 01:18
Ort: Stockholm

Inlägg av MatsD »

peter_s skrev:
MatsD skrev:Men ska du ha en bra och flexibel Hiwatt för gitarrändamål och inte är helt såld på vintage och ptp så är ju deras nya HiGain-serie både överkomlig i pris och betydligt mer flexibel
Vilket får mig att undra, funkar stärkarna i HiGain-serien bra till bas också? Som jag förstått det är den rena kanalen likadan som den på de dyrare modellerna, och de sägs ju vara bra all purpose-toppar - vilket skulle kunna passa mig och mina basar och lågt stämda gitarrer som hand i handske. Någon som testat?
Jag har inte testat så jag törs inte svara på det. Man ska nog inte förusätta att den rena kanalen på en nytillverkad HiGain är EXAKT samma som på en gammal vintage. Men det brukar inte finnas så stora skäl att skära så mycket botten på en ren kanal i en gitarrstärkare med två kanaler, det är för att få fason på det distade ljudet man måste ta till sånt. Så en kvalificerad gissning är att den rena kanalen på en HiGain borde funka bra till bas och att skillnaderna jämfört med vintagestärkarna är marginella.

Man får ju i så fall en jävligt flexibel stärkare för ett bra pris som funkar både till ens gitarr- och basbehov. I allra värsta fall kan man ju be nån rörguru att ändra värde på ett par kondingar och motstånd på den rena kanalen för att anpassa den för basbehovet, det borde inte göra den sämre för gitarr. Enda kruxet i så fall är väl om det sitter en massa ytmonterade komponenter i den så att den är svårmekad.

För gitarr tror jag en modern gitarrist i de hårdare genrerna uppskattar en ny HiGain mer än en gammal vintage, om man vill att disten ska komma från stärkaren och inte från pedaler. Gamla Hiwatt spelar vansinnigt starkt innan de börjar dista.

/Mats D
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Inlägg av peter_s »

MatsD skrev:Jag har inte testat så jag törs inte svara på det. Man ska nog inte förusätta att den rena kanalen på en nytillverkad HiGain är EXAKT samma som på en gammal vintage. Men det brukar inte finnas så stora skäl att skära så mycket botten på en ren kanal i en gitarrstärkare med två kanaler, det är för att få fason på det distade ljudet man måste ta till sånt. Så en kvalificerad gissning är att den rena kanalen på en HiGain borde funka bra till bas och att skillnaderna jämfört med vintagestärkarna är marginella.

Man får ju i så fall en jävligt flexibel stärkare för ett bra pris som funkar både till ens gitarr- och basbehov. I allra värsta fall kan man ju be nån rörguru att ändra värde på ett par kondingar och motstånd på den rena kanalen för att anpassa den för basbehovet, det borde inte göra den sämre för gitarr. Enda kruxet i så fall är väl om det sitter en massa ytmonterade komponenter i den så att den är svårmekad.

För gitarr tror jag en modern gitarrist i de hårdare genrerna uppskattar en ny HiGain mer än en gammal vintage, om man vill att disten ska komma från stärkaren och inte från pedaler. Gamla Hiwatt spelar vansinnigt starkt innan de börjar dista.

/Mats D
Det där var ungefär vad jag, som inte är det minsta distintresserad, ville höra, tack! Får se till att testa en HiGain någon gång framöver.
Skriv svar