Mesa Walkabout topp (SÅLD)

Säljesannonser om förstärkare och högtalare
jr
Medlem+
Inlägg: 729
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 21:29
Ort: Stockholm

Mesa Walkabout topp (SÅLD)

Inlägg av jr »

Funderar på att sälja min Mesa Walkabout topp.
Ganska nyligen inköpt. Förra ägaren hade just fått den helt genomgången av en Mesa- auktoriserad meckare. Helt perfekt skick. Några repor i topp- och bottenplåt. Mesa väska ingår också. Kostar 14995 på Börsen och ca 13000 i tyskland. SÅLD!

Bild
Senast redigerad av jr den tor 10 apr 2008, 19:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Inlägg av bootsy »

Kan byten vara aktuella?
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

Kan man köpa till delar för att sätta ihop till Combon 12/15"?(Högtalarkabinet med plats för toppen).

Jag kan tänka mig byte mot en moddad Fender P-bas från 78 (se min avatar).

/Kale
jr
Medlem+
Inlägg: 729
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 21:29
Ort: Stockholm

Inlägg av jr »

Inga byten i nuläget. Givetvis kan man "bygga" en scout combo med toppen. Köp bara scout combo högtalaren och skjut in toppen.
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

jr skrev:Inga byten i nuläget. Givetvis kan man "bygga" en scout combo med toppen. Köp bara scout combo högtalaren och skjut in toppen.
Är det den här man skall ha då?
http://www.svenskmusik.se/itempg.aspx?i ... tno=156085
jr
Medlem+
Inlägg: 729
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 21:29
Ort: Stockholm

Inlägg av jr »

Nej, det där är en extralåda om man redan har combon. Den du behöver har ett utrymme för toppen så här:
Bild
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

Kalebas skrev:Kan man köpa till delar för att sätta ihop till Combon 12/15"?(Högtalarkabinet med plats för toppen).

/Kale
NEJ, det går inte att köpa combo-lådan utan topp!
Man får i så fall köpa en Scout-låda... som är en extern låda som ser ut som Combon och den är dyr.
Då kan man lika gärna ha vilken låda som helst.

För övrigt, passa på och köp denna topp, den ÄR grym!

Av bilden att döma så är det den första årgången (2003?) med rött tryck på fronten.
De senare är svart tryck. Men denna är säkert lika bra!
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Inlägg av Foxbat »

wohohho. Jag vill ju testa en Walkabout scout. Finns dem öht begagnade?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+
Inlägg: 2438
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 12:05
Ort: Landskrona

Inlägg av Kale »

lowfreq skrev:Då kan man lika gärna ha vilken låda som helst.
Har du testat toppen med andra högtalare än den som sitter i combon? Jag har fått för mig att högtalarna är specialkonstruerade på nått sätt och kanske anpassade för just denna topp...
jr
Medlem+
Inlägg: 729
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 21:29
Ort: Stockholm

Inlägg av jr »

lowfreq skrev:
Kalebas skrev:Kan man köpa till delar för att sätta ihop till Combon 12/15"?(Högtalarkabinet med plats för toppen).

/Kale
NEJ, det går inte att köpa combo-lådan utan topp!
Man får i så fall köpa en Scout-låda... som är en extern låda som ser ut som Combon och den är dyr.
Då kan man lika gärna ha vilken låda som helst.

För övrigt, passa på och köp denna topp, den ÄR grym!

Av bilden att döma så är det den första årgången (2003?) med rött tryck på fronten.
De senare är svart tryck. Men denna är säkert lika bra!
Det stämmer, min har vinröd text på fronten. Skillnaden är att de tidigare modellerna hade problem med effect loopen som gjorde att toppen kunde lägga av helt plötsligt :shock: . Detta är åtgärdat på min topp. (gjordes gratis av MESA! åt förre ägaren).
jr
Medlem+
Inlägg: 729
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 21:29
Ort: Stockholm

Inlägg av jr »

Kalebas skrev:
lowfreq skrev:Då kan man lika gärna ha vilken låda som helst.
Har du testat toppen med andra högtalare än den som sitter i combon? Jag har fått för mig att högtalarna är specialkonstruerade på nått sätt och kanske anpassade för just denna topp...
Jag har aldrig testat comboversionen. Högtalaren i combon har ett passivt element och vad jag hört ett vintage- aktigt ljud. Passiva element är bara en annan lösning på att stämma en låda. Sparar volym i lådan jämfört med basreflexrör. Jag har sett en hel del begagnade combolådor på eBay i staterna och antog därför att det gick att köpa separat. Kanske bara inte går i Sverige?
En vanlig bra 1x15 eller 1x12 funkar utmärkt med den här toppen istället för MESA:s dyra walkabout- högtalare.
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Inlägg av lowfreq »

jr skrev:
Kalebas skrev:
lowfreq skrev:Då kan man lika gärna ha vilken låda som helst.
Har du testat toppen med andra högtalare än den som sitter i combon? Jag har fått för mig att högtalarna är specialkonstruerade på nått sätt och kanske anpassade för just denna topp...
En vanlig bra 1x15 eller 1x12 funkar utmärkt med den här toppen istället för MESA:s dyra walkabout- högtalare.
Visst är Scout-lådan speciell och låter förbaskat bra! Konstruktionen är sällsynt lyckad då den har så stort lågbasregister som ändå är tajt. Det är en bas-combo som låter som en stor rigg.

Självklart funkar toppen till andra lådor. Jag har testat den med en 4x10-låda och det lät kanon. Walkabout-nördarnas mekka är talkbass.com, där kan man läsa spaltmetrar om Walkabout. Många som kör toppen med 2x12, 3x10, 4x10, 6x10, 8x10, 2x15... allt.
Senast redigerad av lowfreq den ons 02 apr 2008, 21:46, redigerad totalt 1 gånger.
Don't mess with me, I do not want any treble!
jr
Medlem+
Inlägg: 729
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 21:29
Ort: Stockholm

Inlägg av jr »

Ingen som vill lägga ett bud?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Kom igen nu alla stärkarspekulanter! DETTA är en kanontopp! Spelar ihjäl det mesta o är extremt portabel!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37750
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Kom igen nu alla stärkarspekulanter! DETTA är en kanontopp! Spelar ihjäl det mesta o är extremt portabel!
Du som har erfarenhet av båda, hur står sig en sån här mot en SVTIIPro eller en Mesa 400+? Både i botten och volym? Klarar den att driva tex min SVT1540HE med 4x10" + 15"?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

jr
Medlem+
Inlägg: 729
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 21:29
Ort: Stockholm

Inlägg av jr »

Inga byten som det ser ut tyvärr.

Jag har tidigare haft en SVT 3 pro och Mesan spelar faktiskt högre enl min erfarenhet. Den håller ihop ljude bättre när SVT3 blir grötigare vid högt ljudtryck. Borde inte vara problem att driva en SVT1540.
Lägg ett bud!
dereborn

Inlägg av dereborn »

TDHP skrev:
dereborn skrev:Kom igen nu alla stärkarspekulanter! DETTA är en kanontopp! Spelar ihjäl det mesta o är extremt portabel!
Du som har erfarenhet av båda, hur står sig en sån här mot en SVTIIPro eller en Mesa 400+? Både i botten och volym? Klarar den att driva tex min SVT1540HE med 4x10" + 15"?
Den LÅTER bättre. Än Allt jag testat hittills. Dock tror jag att 400+ har kapacitet att spela starkare/mer headroom om man vill spela tokrent. Men försteget i walkabouten är från Gud.
OPm man vill upp i volym med walkabouten ska man spela i 2, eller åtminstone 4 Ohm. i 8 ohm tävlar den inte4 med ovanstående i volym, men den låter fortfarande bättre. Fetare, varmare, bättre. Tydlighet , punch o briljans är heller inget problem att skruva fram!
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

Det här är inte bra för min ekonomi men jag måste ha den här.

Kolla mina förstärkare under säljes så att jag kanske kan få loss lite cash:
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=548&highlight=
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=4968&highlight=
jr skrev:Inga byten som det ser ut tyvärr.

Jag har tidigare haft en SVT 3 pro och Mesan spelar faktiskt högre enl min erfarenhet. Den håller ihop ljude bättre när SVT3 blir grötigare vid högt ljudtryck. Borde inte vara problem att driva en SVT1540.
Lägg ett bud!
Just det jr, du har PM!
dereborn

Inlägg av dereborn »

Heja Klinta! Du kommer att bli SÅ nöjd!
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

dereborn skrev:Heja Klinta! Du kommer att bli SÅ nöjd!
Jag blir nöjd men inte frugan! 8)
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Klinta skrev:
dereborn skrev:Heja Klinta! Du kommer att bli SÅ nöjd!
Jag blir nöjd men inte frugan! 8)
Köp något fint till henne, som t ex en stor bukett blommor eller en resa till Grekland! :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klinta
Medlem+
Inlägg: 685
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 13:10
Ort: Fjollträsk

Inlägg av Klinta »

basmartin skrev:
Klinta skrev:
dereborn skrev:Heja Klinta! Du kommer att bli SÅ nöjd!
Jag blir nöjd men inte frugan! 8)
Köp något fint till henne, som t ex en stor bukett blommor eller en resa till Grekland! :D
Någon typ av muta får det bli om jag köper mesan. Hon reagerade redan i vintras när jag köpte min Ampeg V4B med orden: "men en sån har du ju redan". Att förklara ännu ett stärkarköp inom några månader blir nog svårt att förklara. :D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18144
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Inlägg av basmartin »

Klinta skrev:
basmartin skrev:
Klinta skrev:
dereborn skrev:Heja Klinta! Du kommer att bli SÅ nöjd!
Jag blir nöjd men inte frugan! 8)
Köp något fint till henne, som t ex en stor bukett blommor eller en resa till Grekland! :D
Någon typ av muta får det bli om jag köper mesan. Hon reagerade redan i vintras när jag köpte min Ampeg V4B med orden: "men en sån har du ju redan". Att förklara ännu ett stärkarköp inom några månader blir nog svårt att förklara. :D
Jepp! Måste till mutor, det hör jag på en gång. :D
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
jr
Medlem+
Inlägg: 729
Blev medlem: sön 22 apr 2007, 21:29
Ort: Stockholm

Inlägg av jr »

Klinta skrev:
basmartin skrev:
Klinta skrev:
dereborn skrev:Heja Klinta! Du kommer att bli SÅ nöjd!
Jag blir nöjd men inte frugan! 8)
Köp något fint till henne, som t ex en stor bukett blommor eller en resa till Grekland! :D
Någon typ av muta får det bli om jag köper mesan. Hon reagerade redan i vintras när jag köpte min Ampeg V4B med orden: "men en sån har du ju redan". Att förklara ännu ett stärkarköp inom några månader blir nog svårt att förklara. :D
Fördelen med Mesan är att den är så liten att den lätt kan gömmas. :wink:
Då slipper man muta.
Skriv svar