Behövs det moderatorer?

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!

Behöver vi moderatorer?

JA!
24
25%
NEJ!
71
75%
 
Antal röster: 95

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Behövs det moderatorer?

Inlägg av blackparkas »

Japp.

Här är pollen.

Vill vi ha moderatorer eller icke?
Vet inte om Semborg öht är intresserad av att ta in någon moderator men jag slänger upp den här pollen iaf för att se intresset.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Nä, jag tycker inte det. Detta är inte den typen av forum där det borde behövas. Trots en del hårda ord ibland så är det väl egentligen inget som vi intebrukar klara ut! Att det blir larvigt ibland är ju inte direkt nåt för en moderator, den ska väl ta hand om allvarligare saker och sånt har jag aldrig sett här.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Nix.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

Det har ju hänt att någon la upp porr bilder här så varför inte…
jag tror att det var det som macahan tänkte på… fast Semborg fixade det snabt…
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 09 sep 2007, 21:59
Ort: Eskilstuna

Inlägg av Fisken »

Någon kan ju behövas om det kommer t.ex en spamattack eller något sånt. Fast jag vet inte om det har spammats mycket på det här forumet..? Så det kanske inte behövs.. Men någon extra skulle nog vara bra för säkerhetsskull.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det kom som sagt lite porr ett tag. men det tog ju Semborg hand om illa kvickt!


Intressant!
Nyfiken på vad som gör att en del trycker JA!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
EA
Medlem+
Inlägg: 738
Blev medlem: tis 05 sep 2006, 13:49

Inlägg av EA »

blackparkas skrev:Det kom som sagt lite porr ett tag. men det tog ju Semborg hand om illa kvickt!


Intressant!
Nyfiken på vad som gör att en del trycker JA!
en spamattack eller något liknande (att forumet kraschar) när semborg är på semester, sjuk eller har börjat spela flöjt…
I live and I learn!
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:Det kom som sagt lite porr ett tag. men det tog ju Semborg hand om illa kvickt!


Intressant!
Nyfiken på vad som gör att en del trycker JA!
Jag har varit inne lite sporadiskt på sistone, så rätta mig om jag har fel,
men du är väl själv en del av anledningen att diskussionen tagit fart, Parkas?!

Det är väl 2 trådar i forumets historia som har väckt frågan...och Plywood-tråden var väl en ....
och du var väl en av dem som lät mest och högst i den?!

Säger inte detta för att vara dum på ngt sätt, men eftersom du själv ställer frågan.
Senast redigerad av Geddan den ons 24 okt 2007, 15:15, redigerad totalt 1 gånger.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Kanske hade varit på sin plats att utveckla det här med moderatorer lite. Vad är syftet med moderatorer? Hyfsa till språket? Vakta på spamare eller? Det är uppenbart att det finns olika tolkningar på varför det skulle behövas/inte behövas moderatorer. Eftersom flera har röstat ja kanske det är något på forumet som upplevs som mindre bra! Det enda jag isåfall kan göra är att uppmana alla att berätta om det är nåt som inte känns okej! Macahan t.ex, varför detta önskemål? Omtanke om Semborg eller tycker du att nåt inte funkar som det borde?

Är det något som upplevs som ett problem idag kanske vi kan ta upp det till diskussion till att börja med?

Så: Vad är problemet?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem
Inlägg: 18375
Blev medlem: sön 12 aug 2007, 00:33
Ort: Herd Island

Inlägg av Klopper »

I nuläget NEJ!
Och hoppas att det inte skall behövas i framtiden heller!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:Det kom som sagt lite porr ett tag. men det tog ju Semborg hand om illa kvickt!


Intressant!
Nyfiken på vad som gör att en del trycker JA!
Jag har varit inne lite sporadiskt på sistone, så rätta mig om jag har fel,
men du är väl själv en del av anledningen att diskussionen tagit fart, Parkas?!

Det är väl 2 trådar i forumets historia som har väckt frågan...och Plywood-tråden var väl en ....
och du var väl en av dem som lät mest och högst i den?!

Säger inte detta för att vara dum på ngt sätt, men eftersom du själv ställer frågan.

Lät jag mest och högst i Plywood-tråden?
Nja. Jaha. Kanske det. Jag vet faktiskt inte. I pedofiltråden kanske, men Plywood?
vad har det förresten med att göra att jag är fundersam över varför en del tycker det behövs moderatorer?

Men visst, jag får ta på mig ansvaret delvis att det har kommit på tal, helt klart. DET är pinsamt och just den biten kanske man borde be om ursäkt för..

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Svensson skrev: Så: Vad är problemet?
Problemet som är anledningen till att frågan väcktes hos mig är att jag själv inte anser att en person ensam skall tvingas ta ett tungt jobb när det gäller saker som händer specifikt på forumet. En moderator som rättar språk, upplyser om regler etc är inte det jag syftade på. Moderatorer har ju flera funktioner och den största skillnaden mellan en vanlig användare och moderator är ju att ha ÅTKOMST till och kunna radera och justera i trådar etc. Exempelvis spam i det fallet. nu har vi ju ett spamfilter här så det är inte troligt att såna problem dyker upp frekvent. Det är självklart att om fel person åtkomst och får för mycket "makt" att ändra i trådar etc. skulle det balla ur fullständigt. Vore det här ett forum för en tillverkare skulle regler satts upp och moderatorerna på ett sånt forum är ju där för att se till att reglerna efterföljs. Men att ändra vad folk skrivit etc. är INTE det behov som jag ser för det här forumet. En moderator bör i det här fallet enbart ha en administrativ funktion i fråga om att ev. godkänna nya medlemmar mm..

ja, det är bara tankar.. så sorry om någon trodde att jag ville ha poliser på forumet för det är verkligen inte tanken.

men det kanske bara är jag som tycker att det är bra om möjligheten fanns.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:Det kom som sagt lite porr ett tag. men det tog ju Semborg hand om illa kvickt!


Intressant!
Nyfiken på vad som gör att en del trycker JA!
Jag har varit inne lite sporadiskt på sistone, så rätta mig om jag har fel,
men du är väl själv en del av anledningen att diskussionen tagit fart, Parkas?!

Det är väl 2 trådar i forumets historia som har väckt frågan...och Plywood-tråden var väl en ....
och du var väl en av dem som lät mest och högst i den?!

Säger inte detta för att vara dum på ngt sätt, men eftersom du själv ställer frågan.

Lät jag mest och högst i Plywood-tråden?
Nja. Jaha. Kanske det. Jag vet faktiskt inte. I pedofiltråden kanske, men Plywood?
vad har det förresten med att göra att jag är fundersam över varför en del tycker det behövs moderatorer?

Men visst, jag får ta på mig ansvaret delvis att det har kommit på tal, helt klart. DET är pinsamt och just den biten kanske man borde be om ursäkt för..
EN av dem som lät högst, skrev jag.
Det är väl mest pga av just dessa trådar som vissa börjar känna viss oro för att forumet är på väg åt fel håll, om jag ska gissa anledningen.

Och botemedlet är väl egentligen ganska enkelt;
säg/skriv inte ngt, som du inte skulle kunna säga straight 2 someone´s face.
Om alla tänker den tanken innan man postar ngt tvivelaktigt, så är nog problemet ur världen.

Det tror iaf jag.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Geddy_Lee skrev:Det är väl mest pga av just dessa trådar som vissa börjar känna viss oro för att forumet är på väg åt fel håll, om jag ska gissa anledningen.
Det vore väl väldigt tråkigt om öppen och livlig debatt betraktades som "fel håll".
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev: EN av dem som lät högst, skrev jag.
Det är väl mest pga av just dessa trådar som vissa börjar känna viss oro för att forumet är på väg åt fel håll, om jag ska gissa anledningen.

Och botemedlet är väl egentligen ganska enkelt;
säg/skriv inte ngt, som du inte skulle kunna säga straight 2 someone´s face.
Om alla tänker den tanken innan man postar ngt tvivelaktigt, så är nog problemet ur världen.

Det tror iaf jag.
Ursäkta, läste väl slarvigt som vanligt :D

Men då har vi ju genast problem.
Jag säger det jag tycker även om det så är IRL eller på ett forum. Oftast.
Det mesta av det som jag sagt i diskussioner med Makten är inget som jag inte skulle sagt om det var IRL.
Senast redigerad av blackparkas den ons 24 okt 2007, 16:36, redigerad totalt 1 gånger.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

en sak är säker.. jag skulle inte tänkt efter så länge som jag gör innan jag postar om det vore IRL... :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54756
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

macahan skrev:en sak är säker.. jag skulle inte tänkt efter så länge som jag gör innan jag postar om det vore IRL... :D
Samma här... tro´t eller ej... jag tänker oftast en del när innan jag skriver... ni skulle bara veta hur första utkastet ser ut.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

macahan skrev:
Svensson skrev: Så: Vad är problemet?
Problemet som är anledningen till att frågan väcktes hos mig är att jag själv inte anser att en person ensam skall tvingas ta ett tungt jobb när det gäller saker som händer specifikt på forumet. En moderator som rättar språk, upplyser om regler etc är inte det jag syftade på. Moderatorer har ju flera funktioner och den största skillnaden mellan en vanlig användare och moderator är ju att ha ÅTKOMST till och kunna radera och justera i trådar etc. Exempelvis spam i det fallet. nu har vi ju ett spamfilter här så det är inte troligt att såna problem dyker upp frekvent. Det är självklart att om fel person åtkomst och får för mycket "makt" att ändra i trådar etc. skulle det balla ur fullständigt. Vore det här ett forum för en tillverkare skulle regler satts upp och moderatorerna på ett sånt forum är ju där för att se till att reglerna efterföljs. Men att ändra vad folk skrivit etc. är INTE det behov som jag ser för det här forumet. En moderator bör i det här fallet enbart ha en administrativ funktion i fråga om att ev. godkänna nya medlemmar mm..

ja, det är bara tankar.. så sorry om någon trodde att jag ville ha poliser på forumet för det är verkligen inte tanken.

men det kanske bara är jag som tycker att det är bra om möjligheten fanns.
Kloka tankar! Du behöver inte be om ursäkt, tänkte just bara bena ut saker och ting så att vi pratar om samma sak! Om Semborg känner att det blir övermäktigt hoppas jag att han hojtar till! OM det börjar balla ur kan man ju altid komma överens om vissa regler. Det kan faktiskt underlätta att ha vissa fastlagda regler även om man inte utnämner någon regelpolis. Typ "Det står i det regelverk du godkänt att vi inte tolererar hets mot folkgrupp" om nån liten rasist skulle dyka upp här t.ex.

Men som sagt, en eller flera moderatorer som stöd för Semborg, helt klart om han vill! "Polis" moderatorer tycker jag att vi kan ge oss fan på att vi inte behöver och det har ju som redan sagts fungerat bra hittills!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

Geddy_Lee skrev:
Och botemedlet är väl egentligen ganska enkelt;
säg/skriv inte ngt, som du inte skulle kunna säga straight 2 someone´s face.
Om alla tänker den tanken innan man postar ngt tvivelaktigt, så är nog problemet ur världen.

Det tror iaf jag.
Exakt! Och räkna gärna till 10 (eller 20 eller 30) innan man kastar sig på tangenterna!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

Svensson skrev:Exakt! Och räkna gärna till 10 (eller 20 eller 30) innan man kastar sig på tangenterna!
Jag väntar ibland i flera timmar med att svara om jag finner något alldeles för retsamt. :lol:
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
calif de funk
VIP medlem
Inlägg: 3159
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 19:00
Ort: Göteborg

Inlägg av calif de funk »

Makten skrev:
Svensson skrev:Exakt! Och räkna gärna till 10 (eller 20 eller 30) innan man kastar sig på tangenterna!
Jag väntar ibland i flera timmar med att svara om jag finner något alldeles för retsamt. :lol:
Just det! Jag är helt övertygad :lol:
"En kopia räknas ALDRIG som ett original.
Man har t.ex. INTE sett ABBA när man varit på wallmans (om man nu skulle råka hamna just där...)"
- Dereborn
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

som det ser ut i dagsläget så känns moderatorer onödigt i min mening. vi har ett jävla roligt och livligt forum, diskussionerna är levande och många om än att det blir hårda ord emellanåt. det är ju en del av ett levande forum tycker jag. dessutom finns det fler forum som är betydligt mycket hårdare och mer utflippade.

dessutom tror jag att moderatorer kommer leda till ett lite kyligare klimat här. ljudbojen vill jag använda som skräckexempel. vi har förbannat roligt trots enstaka dispyter och det skulle ju försvinna om nån titt som tätt ropade på moderator och låsta trådar.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Makten
Medlem++
Inlägg: 3476
Blev medlem: mån 28 maj 2007, 00:33
Ort: Stockholm

Inlägg av Makten »

calif de funk skrev:
Makten skrev:
Svensson skrev:Exakt! Och räkna gärna till 10 (eller 20 eller 30) innan man kastar sig på tangenterna!
Jag väntar ibland i flera timmar med att svara om jag finner något alldeles för retsamt. :lol:
Just det! Jag är helt övertygad :lol:
Du vet väl inte hur jag skulle skriva i dessa fall om jag inte väntat? :wink:

Tillägg: Moderatorer behöver man när det är troll i farten. Här finns inte ett enda troll vad jag vet. På Ljudbojen är det inte dåligt drag på grund av modereringen, utan för att det är för få aktiva medlemmar.
Klart man kan ha moderatorer bara de inte lägger sig i om det inte behövs. Och när behövs det egentligen? Vid rena hot och liknande kanske. Annars inte. GMF-planket är ett bra exempel där moderatorer skulle behövas. Maken till gödselstack är svårt att finna.
Skriv som klåpare om du vill uppfattas som en klåpare.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37754
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Vad är ett troll?? :?:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Inlägg av Svensson »

TDHP skrev:Vad är ett troll?? :?:
Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Skriv svar