Är de extra tusenlapparna motiverade? (Högtalarlådor)

Prata om förstärkare och högtalare

Är de extra tusenlapparna motiverade? (Högtalarlådor)

Inläggav Haydn » sön 27 maj 2012, 23:07

Hej!

Jag sitter och kikar på lite olika lådor för att komplettera min tks215 (Det uppenbara är kanske en 2128!?)
Det som slår mig är att de flesta stora tillverkare har flera serier och frågan är hur mycket bättre prestanda får jag pm jag väljer en, låt säga, 4x10 för 10-12tkr jämfört med en för 5-6tkr?

Vikten verkar ha viss betydelse för priset, men i övrigt då? Låter de så mycket bättre att det är "värt" den extra pengen?

Hur resonerar ni?

Vänligen,
Wilhelm
Haydn
Medlem

Inläggav Peavey Dude » sön 27 maj 2012, 23:14

Jag brukar resonera som så att allt är bättre med en dyrare låda. Låter oftast bättre, mer och framför allt håller bättre. Därför jag alltid föredrar dyra grejer.
Warwick Thumb LTD '06 / Warwick Infinity SN '02
Gallien-Krueger Backline 600 / Stok BW-F115 / Stok BW-S115
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inläggav slarvid » sön 27 maj 2012, 23:15

Läste lite i glanshamnartråden! De testade billiga mot dyra lådor. De jag läste om lät väldigt lika tills de krämade på rejält! Då hängde inte de billiga med samt att de va sämre i lågbasen! Om jag nu inte minns helt fel! När jag kompletterade min 115 va måttet viktigast på 410 så de passade på varandra! Element går ju byta
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+

Inläggav jimbeam » sön 27 maj 2012, 23:18

I vissa fall ja det är värt det.
I Glanshammar a/b testades en ampeg 8x10 (10kkr) vs en ashdown 8x10 (4-5kkr) och på human volym och eadg-stämning lät dom båda mycket bra men så fort det kom fram en nedstämd bas så märktes det vart dom extra tusenlapparna låg, ashdownen kroknade ganska fort.

Om du söker hittar du säkert tråden..

EDIT: tvåa på bollen :lol:
Användarvisningsbild
jimbeam
Medlem+

Inläggav BB3000S » sön 27 maj 2012, 23:22

Varför inte helt enkelt skaffa en till tks-215 om du är nöjd med den men vill ha ännu mer av det goda? Det skulle nog vara min spontana tanke iaf. Eller vad menar du med komplettera, vill du ha en låda med annan karaktär för att kunna köra olika lådor vid olika sammanhang, eller vill du "bygga ut" din rigg?
If you can't dream it, you can't do it.
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inläggav mikkejohansson » mÃ¥n 28 maj 2012, 00:41

BB3000S skrev:Varför inte helt enkelt skaffa en till tks-215 om du är nöjd med den men vill ha ännu mer av det goda? Det skulle nog vara min spontana tanke iaf. Eller vad menar du med komplettera, vill du ha en låda med annan karaktär för att kunna köra olika lådor vid olika sammanhang, eller vill du "bygga ut" din rigg?

+1

+ detta: Tommys lådor låter lika bra, eller bättre, som MÅNGA lådor jag hört som kostat MÅNGA gånger mer.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Bygga ut var tanken!

Inläggav Haydn » mÃ¥n 28 maj 2012, 09:17

Hej igen, tack för all info!

Tanken var att bygga ut riggen. Jag sålde precis en tks112 som passade bra, dock var lasten inte optimal!
Som "hi-fi nörd" så blir jag nervös av bara stora element, därav tanken på komplettering!?
Jag har länge sneglat på tks2128, vilket säkert passar kanon ihop med min Fafner och 215 låda!?
Frågan var mer av nyfikenhet, vad händer om man väljer en dyrare låda?

Intressant att höra att de billigare lådorna inte orkar med vid höga volymer, det hade jag inte tänkt på.

Trevlig vecka!

Vänligen,
Wilhelm
Haydn
Medlem

Inläggav Nick » mÃ¥n 28 maj 2012, 13:08

Skulle rekomendera en 2156 isåfall. Den kommer nog att arbeta bäst tillsammans med din befintliga låda.

Ifallet med 212lådan, så är det inte alltid okomplicerat att blanda olika element. De fungerar ju lite olika, och kan lätt krocka i registret.

2156 är uppdelad så att varje element jobbar optimalt. Tror den borde fungera mycket bra med din gamla 215 låda. Kolla med tks här på forumet så kan han säkert hjälpa dig i val av låda.
Min presentation

marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem

Inläggav Alexander » mÃ¥n 28 maj 2012, 13:46

Pris kontra kvalitet?
Generellt finns det inget som garanterar att en dyr produkt är bra. Däremot är det helt säkert att god kvalitet och prestanda inte går att göra hur billigt som helst.

Så länge elbaslådor består av hopfogade plywoodskivor, lite dämpull, snarlika Eminence-element och Fosterdiskanter (typ SWR, Fender, Ampeg, Marshall mfl)bör man inte förvänta sig enorma skillnader i prestanda.
Dock finns det ju sämre lådor med sämre material (spånskiva, OSB, MDF), bristfällig montering, sunkigare elment med mera. (Behringer, startmodellerna från Ashdown, vissa billigare Hartke och Peavey osv.)

tks ligger nog väldigt bra till i pris och är smart byggda.
Alexander
Medlem+

Inläggav Anders » mÃ¥n 28 maj 2012, 23:42

Jag hade gått efter vad du får ut av lådan,bara.Alltså,tycker jag att den låter och fungerar bättre,hade jag köpt just den.Priset hade kommit i andra hand.Antagligen har dyrare lådor bättre element,konstruktion och fungerar bra i flera sammanhang,(bara att prova,så gott det går).
I det här fallet när du ska matcha en låda som redan finns,TKS 215,skulle jag tycka att det är ännu viktigare att lyssna sig fram.
Fråga Tommy vad han säger.Han har säkert tips vad som passar.Han har väl en 2128 och 215.(Om han använder båda samtidigt vet jag inte iofs.)
Fråga Tommy som sagt.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,AmpegV4BH,
TKS212,TKS2156(sluten)
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem

Inläggav Haydn » tis 29 maj 2012, 08:13

Tack för alla svar!

Jag kanske uttryckte mig felaktigt, det handlar inte så mycket om vad jag skall ha för låda (det blir en ny tråd ; )
utan mera allmänt om prisskillnaderna på olika lådor med samma bestyckning!

Vänligen,
Wilhelm
Haydn
Medlem

Inläggav Nick » tis 29 maj 2012, 08:44

En generell sammanfattning.

Billig låda:
Tunt material/dåliga stag vilket leder till en ostabil låda.
Ofta dålig dämpning.
Läcker ofta luft. Kan ge pysande/visslande ljud samt att du tappar lite tryck i lådan.
Sämre element.

En billig låda kan ofta låta bra i standardstämning och moderat volym. När man fläskar på volymen, eller spelar nerstämnt/femsträngat så orkar den billiga lådan inte alltid med lika bra som den mer välgjorda.

En låda behöver inte vara bra för att den är dyr,men kvalitet brukar kosta.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem

Inläggav lowfreq » tis 29 maj 2012, 20:42

Man får betala flera tusen extra för bara namnet t.ex. Mesa, Aguilar, EBS, etc.
TKS som vad jag har förstått är lika bra som dessa och kostar HÄLFTEN så lite.

Men visst, en bra konstruktion med bra element får man oftast betala en hyfsad slant för,
i synnerhet när namnet (fabrikatet) är väl etablerat och gjort sig känt för att vara bra kvalitet.

Det bästa är väl att köpa bra kvalitet begagnat. Eller en ny TKS.
Lakland US Joe Osborn - Fender CS Pino P - Fender Bassman TV Fifteen - EBS Session 120
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inläggav Alexander » ons 30 maj 2012, 09:04

lowfreq sa:
Man får betala flera tusen extra för bara namnet t.ex. Mesa, Aguilar, EBS, etc.

+1!

Anders sa:
Antagligen har dyrare lådor bättre element,

Finns det någon speciell anledning att tro att det är så? EBS ProLine använder flera standardelement från Eminence. I 410:an (som väl kostar ca 11-12 000 kr) sitter det Gamma 10 som idag kostar 709 kr/st på Thomann... Det finns massor av exempel på på fabrikat med liknande prisförhållande.
Alexander
Medlem+

Återgå till Förstärkare