Hör inte min Bas!

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Jerry Lundgren
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: tor 20 mar 2008, 18:14

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av Jerry Lundgren »

Jag ÄLSKAR att stå en meter från min rigg.... (Sunn+4x12+2x15)
En meter ifrån får man allt byxfladder och fläsk och attack och allt man behöver....!!!
Samma här, det händer att jag sitter på en pall och lutar mig mot min stärkare (Peavey Firebass700, 4st 1x15)

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
Shotgun_Carlsson
Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: mån 05 nov 2012, 19:12
Ort: Falun
Kontakt:

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av Shotgun_Carlsson »

Förr när jag hade liten basrigg (1x15 combo), så såg jag till att få upp den så elementet träffar i solar plexus-höjd. Att vinkla den uppåt räckte inte; -jag behöver känna basen i bröstkorgen. Sen såg jag till att stå väldigt nära.

Numera har jag helstack med dubbla 4x10:or, och då löser sig höjdfrågan av sig självt... =)
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av Bullen »

Att få upp ludet högre än knähöjd är bra. Åsså mid! Låter det lite för hårt och skrammligt solo så är det oftast bra i en ljudbild. Justera efter hur det låter när ni spelar så lär du hitta din sweetspot till slut.

Ligger nånting i det parkas säger också, p-bas. Just för att den har mycket mid.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Jeff
Medlem+
Inlägg: 835
Blev medlem: mån 12 nov 2007, 01:07
Ort: Borlänge

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av Jeff »

Bullen skrev:Att få upp ludet högre än knähöjd är bra. Åsså mid! Låter det lite för hårt och skrammligt solo så är det oftast bra i en ljudbild. Justera efter hur det låter när ni spelar så lär du hitta din sweetspot till slut.

Ligger nånting i det parkas säger också, p-bas. Just för att den har mycket mid.
Provad att ställa min 410 på en stol men tyckte det bara lät diskantigt... Vad gör jag för fel?
No Parole from Rock 'n' Roll
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av Hatt_Johan »

Bullen skrev:Att få upp ludet högre än knähöjd är bra. Åsså mid! Låter det lite för hårt och skrammligt solo så är det oftast bra i en ljudbild. Justera efter hur det låter när ni spelar så lär du hitta din sweetspot till slut.

Ligger nånting i det parkas säger också, p-bas. Just för att den har mycket mid.
Mer p-bas åt folket :D

Det är i sånna här situationer som man är glad över grafisk EQ
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av bjelkeman »

Bass Mayhem skrev:Scoopad ton är döden för basistens möjlighet att höra sig själv.
Vad är en "scoopad ton"?
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av BBQV »

Hängmatte-EQ, bostad bas och diskant med skuren mid.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av bjelkeman »

Aha! Det ser ut som min EQ, en hängmatta alltså. Hur ser era EQ-former ut för att det skall låta bra i band-miljö? Som en kulle? Uppförsbacke? Nedförsbacke? Rak? Random?

När jag spelade sist i band så hade jag ingen EQ. Nu har jag det. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av BBQV »

Lär av de bästa! Jack Bruce vet hur en EQ-kurva ska se ut!

Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
DrJKO
VIP medlem
Inlägg: 850
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 17:45
Ort: Osby

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av DrJKO »

BBQV skrev:Lär av de bästa! Jack Bruce vet hur en EQ-kurva ska se ut!

Bild
Tror nog att det inte finns något ideal vad det gäller EQ utan att det skiftar väldigt mycket beroende på vad för typ av musik det är ;)
Min utrustning:
* Ibanez BTB 405 QM
* Ibanez BTB 406-Qm
* Woodo B6 Walnut
* Darkglass Electronics B7K
* Hartke 2500
* SVT 15-E
Användarvisningsbild
Dansk_se
Medlem
Inlägg: 320
Blev medlem: lör 20 apr 2013, 22:52
Ort: Borlänge

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av Dansk_se »

bjelkeman skrev:Hur ser era EQ-former ut för att det skall låta bra i band-miljö? Som en kulle? Uppförsbacke? Nedförsbacke? Rak? Random?)
Eq är väl att överdriva, men bas: 7, diskant: 7, volym: 3 för rent ljud, högre för mer dist.
Det är enklare att få bra ljud om man inte har så många rattar att ratta fel på :wink:
Bas.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem
Inlägg: 5506
Blev medlem: sön 04 okt 2009, 18:00
Ort: Varberg

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av Poester »

Säger som någon annan gjorde innan... Det är gitarristernas fel.
Prova att plocka bort lite botten på deras ljud så kommer du att få plats galant!
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av Fredde79 »

Två ord (eller tre, beroende på hur man räknar): In-Ear Monitor.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
RexHunter
Medlem
Inlägg: 331
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av RexHunter »

Ställ tonkontrollerna rakt och höj master volymen i stället!
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 603
Blev medlem: tor 01 aug 2013, 13:57
Ort: Norrköping

Re: Sv: Hör inte min Bas!

Inlägg av bassmayhem »

RolleHarris skrev:Ställ inte in ljudet så det låter bra när du spelar själv. Ställ in ljudet så det låter bra när de andra spelar. Det kanske låter skit när du spelar själv men så är det. Bandets sound är viktigare än ditt sound.
Tyvärr tenderar många gitarrister att sträva efter att alltid låta bra själva och sen får alla andra anpassa sig. Den som oftast får anpassa sig är basisten. Nedstämda gitarrer? Vems tassemarker är man inne på då, t.ex? Skräckexemplet på taskigt gruppsound hörde jag på Bråvallafestivalen i somras, då The Gaslight Amthem spelade. Tre gitarrister som alla spelade Les Paul och spelade samma sak (harvade komp) med samma sound. Obegåvat! De hade kunnat ta bort två av posörerna och ersatt med lite slap-back-eko för att få samma skräpiga otajthet som det resulterade i. Basen försvann - naturligtvis, eftersom det är ljudteknikerns ideal - i bastrummans efterklang i subbasen. Tråkigt band, för övrigt...

Som Rolle så korrekt påpekar, fast med andra ord: snyggt basljud hörs aldrig. Ful kartongklang gör att basen går genom och lägger sig fint i mixen. Distad bas försvinner också lätt då kärnan i tonen spricker upp och smulas sönder i ljudmattan. Detta kan bara kompenseras med ökad volym, men då får någon annan spader.

Den perfekta "kartongbasen" är ju P-basen; den sitter alltid rätt i en mix, även om tonen i sig själv kan låta lite tråkig och "urrrpig" på egen hand. Lyssna bara på alla ljudklipp på YouTube, där någon duktig person ska demonstrera hur bra en förstärkare låter. Ofta har de en P-bas, och hur de än skruvar och visar tonala möjligheter låter det ändå likadant: P-bas.

Nä, för att få ett bra sound och höra dig själv måste ni sitta ner i bandet och komma fram till vad det är ni vill. Ska bandet ha ett sound, eller ska det vara en bakgrund för gitarristerna?
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av HirYoshima »

Jag har lite samma problem. Det beror på gitarristerna.

Ett av banden spelar jag med 610 och har svårt att höra mig för att det är så många djupdistade och C#-stämda gitarrer som ska höras över allt och ingen dynamik ska det vara heller.

Det andra kör vi med lite mild overdrive på gitarren och jag kör med 112 och har aldrig några problem att höra mig. Faktum är att jag hörde mig själv sämre när jag körde med 410+115 i det bandet, inte lika definierat ljud, bara bumligare.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: Hör inte min Bas!

Inlägg av strummer »

bassmayhem skrev:
RolleHarris skrev:Ställ inte in ljudet så det låter bra när du spelar själv. Ställ in ljudet så det låter bra när de andra spelar. Det kanske låter skit när du spelar själv men så är det. Bandets sound är viktigare än ditt sound.
Tyvärr tenderar många gitarrister att sträva efter att alltid låta bra själva och sen får alla andra anpassa sig. Den som oftast får anpassa sig är basisten. Nedstämda gitarrer? Vems tassemarker är man inne på då, t.ex? Skräckexemplet på taskigt gruppsound hörde jag på Bråvallafestivalen i somras, då The Gaslight Amthem spelade. Tre gitarrister som alla spelade Les Paul och spelade samma sak (harvade komp) med samma sound. Obegåvat! De hade kunnat ta bort två av posörerna och ersatt med lite slap-back-eko för att få samma skräpiga otajthet som det resulterade i. Basen försvann - naturligtvis, eftersom det är ljudteknikerns ideal - i bastrummans efterklang i subbasen. Tråkigt band, för övrigt...

Som Rolle så korrekt påpekar, fast med andra ord: snyggt basljud hörs aldrig. Ful kartongklang gör att basen går genom och lägger sig fint i mixen. Distad bas försvinner också lätt då kärnan i tonen spricker upp och smulas sönder i ljudmattan. Detta kan bara kompenseras med ökad volym, men då får någon annan spader.

Den perfekta "kartongbasen" är ju P-basen; den sitter alltid rätt i en mix, även om tonen i sig själv kan låta lite tråkig och "urrrpig" på egen hand. Lyssna bara på alla ljudklipp på YouTube, där någon duktig person ska demonstrera hur bra en förstärkare låter. Ofta har de en P-bas, och hur de än skruvar och visar tonala möjligheter låter det ändå likadant: P-bas.

Nä, för att få ett bra sound och höra dig själv måste ni sitta ner i bandet och komma fram till vad det är ni vill. Ska bandet ha ett sound, eller ska det vara en bakgrund för gitarristerna?
Håller med till 100%.
Kompressor, det är livet!
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av trikloretylen »

Håller med dom föregående skrivarna !
Men här kommer mitt men .
Det är en sak att stå i en replokal , när man står på en scen ändras alla variabler totalt !
Har själv aldrig haft problem att höra mig själv i repan . Men alltid när jag står på en scen !
Förhoppningsvis slipper jag det nu mera efter att ha skaffat ett iem system !
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Basiiwan
Medlem
Inlägg: 251
Blev medlem: tis 04 dec 2012, 09:51
Ort: Helsingborg

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av Basiiwan »

I vår replokal fungerar det ganska bra. Två gitarrer, varav den ena är ganska basig, den andra ganska diskantig. På en 7-bands EQ så har jag en inverterad "scoop" med en liten uppsving på basen. Det fungerar oftast bra eftersom det är mycket riff, där vi ligger hyfsat samma. Men sen är det alla pedalerna som gitarristerna har.. Den ena har 5 steg av dist/fuzz/OD så det kan ju ändras lite beroende på var i låten man är.. Men det är bara att ta en dag och skruva ljud tillsammans! :)
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: Hör inte min Bas!

Inlägg av Chopper »

När det gäller repan. Bästa sättet jag vet att höra sig bättre är att varje musiker med stärkare ställer sig så långt ifrån sin rigg de kan och riktar den mot sig själv. På det sättet sänker de flesta (främst gitarrister) sin stärkare och alla hör sig själv bättre.
På scen brukar jag ha 410 ovanpå 215 och ett par meter bakom ryggen. Jag både hör och hörs :)
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar