Allt om rörtoppar!

Prata om förstärkare och högtalare
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av jisac »

Är det stor skillnad i ljud på olika slutstegsrörsmärken? JJ, EHX, Ruby, Tung Sol osv.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1112
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Anders »

jisac skrev:Är det stor skillnad i ljud på olika slutstegsrörsmärken? JJ, EHX, Ruby, Tung Sol osv.
Det kan upplevas skillnad mellan dem,men det är tydligen olika beroende på vilken stärkare du har,vilka rör,6550/6L6 osv.
Jag är absolut ingen expert,men har frågat runt och provat en del i några toppar.
Enligt Derek Rocco på Watford valves (en basist) kommer sovtek, EH och Tungsol från samma fabrik,ingen jätteskillnad.De är lite basigare och livligare än t.ex svetlana winged c 6550 och JJ.
6l6 rör däremot vet jag nästan inget om,förrutom att de låter bra i min Ampeg v4bh.Med bra menar jag tight bas går hyffsat långt ner,varmt men tydligt ljud.Disten kanske inte är så rolig men rent till halvsprucket är bra.

Kolla på lite länkar annars och försök hitta åsikter från sådana med samma stärkare som du.Då är det bara tycke och smak som kan skilja i uppfattning.Annars är det en jävla djungel IMO.

Inte ultimat,men här är några jämförelser som i alla fall har testats i bastoppar av en bassist:(annars finns många omdömen från gitarrister på nätet)
http://www.watfordvalves.com/reports.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Annars,maila TAD och säg vad du vill ha,de har väldigt bra koll IME
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av jisac »

Tackar så mycket för det svaret. Jag ska gräva vidare. Ljudet jag letar efter ska vara rått och tajt. Typ, grävmaskin/bulldozer. Rören är KT88 i en Traynor YBA-200-2.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem
Inlägg: 1112
Blev medlem: ons 06 feb 2008, 22:33
Ort: Lerum,Göteborgområdet

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Anders »

Spontant JJ KT88 tror jag kan vara något,men kolla runt som sagt.
Fender American Standard Precision V
Ampeg SVT Cl,Orange AD200MK3
TKS212,Barefaced two10,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Musikanten »

Har jobbat mycket med elektronrör i mitt yrke sedan 60-talet.
Rent spontant kan jag väl säga att skillnader på rörfabrikaten handlar mest om elektrodernas stabilitet.
Om en viss rörtyp heter KT-88 så skall själva data på rören vara samma, oavsett fabrikat.
Däremot kan kvalitén (hållbarhet och stabilitet) på olika rör vara olika.
Vad man skall tänka på är att det inte går att byta slutstegsrör utan att hålla koll på biasinställningen (rörens arbetspunkt). Annars kan man säkert bli lurad på ljudkvalitén.
Förstärkarens utgångstransformator (primärlindning) är anpassad till slutrörens anodimpedans, så att byta rakt av till en helt annan rörtyp rekommenderas inte, även om rören passar i hållarna. :D
Dagens rörfabrikat har jag ingen erfarenhet av. Däremot de gamla fabrikaten såsom Philips, Telefunken, Valvo och Siemens. De var ganska jämna i kvalitén.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av jisac »

Musikanten skrev:Har jobbat mycket med elektronrör i mitt yrke sedan 60-talet.
Rent spontant kan jag väl säga att skillnader på rörfabrikaten handlar mest om elektrodernas stabilitet.
Om en viss rörtyp heter KT-88 så skall själva data på rören vara samma, oavsett fabrikat.
Däremot kan kvalitén (hållbarhet och stabilitet) på olika rör vara olika.
Vad man skall tänka på är att det inte går att byta slutstegsrör utan att hålla koll på biasinställningen (rörens arbetspunkt). Annars kan man säkert bli lurad på ljudkvalitén.
Förstärkarens utgångstransformator (primärlindning) är anpassad till slutrörens anodimpedans, så att byta rakt av till en helt annan rörtyp rekommenderas inte, även om rören passar i hållarna. :D
Dagens rörfabrikat har jag ingen erfarenhet av. Däremot de gamla fabrikaten såsom Philips, Telefunken, Valvo och Siemens. De var ganska jämna i kvalitén.
Okej. Är det kinkigt att ställa in bias själv? Det finns ju bara en trimpot att vrida på i just den förstärkaren jag har (Traynor YBA-200-2). I manualen står det:

Note: When changing output tubes, a qualified technician should adjust the amplifier's bias; Readjusted for 40ma per tube (80 mV at the test points)

...kan jag råka handla rör som har helt fel värden för min förstärkare även om rören är KT88?
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

jisac skrev: Okej. Är det kinkigt att ställa in bias själv? Det finns ju bara en trimpot att vrida på i just den förstärkaren jag har (Traynor YBA-200-2). I manualen står det:

Note: When changing output tubes, a qualified technician should adjust the amplifier's bias; Readjusted for 40ma per tube (80 mV at the test points)

...kan jag råka handla rör som har helt fel värden för min förstärkare även om rören är KT88?
Nej, men de ska vara matchade. Och eftersom trimpoten och testpunkterna sitter inne i förstärkaren så måste jag varna för risken att bli grillad till döds av 600V likspänning som kommer att finnas på olika ställen i stärkaren (inte så långt från trimpoten heller för den delen).
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av jisac »

Fernan skrev:Nej, men de ska vara matchade. Och eftersom trimpoten och testpunkterna sitter inne i förstärkaren så måste jag varna för risken att bli grillad till döds av 600V likspänning som kommer att finnas på olika ställen i stärkaren (inte så långt från trimpoten heller för den delen).
Låter läskigt men med torrdräkt borde det gå bra :)
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

jisac skrev:
Fernan skrev:Nej, men de ska vara matchade. Och eftersom trimpoten och testpunkterna sitter inne i förstärkaren så måste jag varna för risken att bli grillad till döds av 600V likspänning som kommer att finnas på olika ställen i stärkaren (inte så långt från trimpoten heller för den delen).
Låter läskigt men med torrdräkt borde det gå bra :)

OK.
Användarvisningsbild
Musikanten
Medlem+
Inlägg: 734
Blev medlem: sön 16 sep 2012, 17:23
Ort: Lund

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Musikanten »

Note: When changing output tubes, a qualified technician should adjust the amplifier's bias; Readjusted for 40ma per tube (80 mV at the test points)
Så det gäller att dels ha rätt mätinstrument, veta när och var man skall mäta och vara försiktig!
Senast redigerad av Musikanten den mån 17 dec 2012, 19:34, redigerad totalt 1 gånger.
- Ingvar -
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av jisac »

Musikanten skrev:Så det gäller att dels ha rätt mätinstrument, veta när och var man skall mäta och vara försiktig!
Du lutar väldigt starkt åt att någon mer kunnig får ordna ihop det. Känns lite fel att riskera släcka sig själv och grannskapet så här nära inpå julen! :)

Tack för alla kloka svar!
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av hitman »

Transistorn är Svaret och EBS är dess främsta profet! Det finns goda skäl till att du inte har rör i TV´n eller datorn längre, osv...

Men efter att ha provat på några gig och rep så måste även en transistortaliban som jag erkänna att det kan låta rätt gott att köra P-bas genom en Marshall JMP...
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

Kan vi inte städa bort en del ur den här tråden och bara ha den som en faktatråd för rörstärkare ? Bara ett förslag.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av hitman »

Nej, det går inte - den skall ju handla om "ALLT" rörtoppar.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

hitman skrev:Nej, det går inte - den skall ju handla om "ALLT" rörtoppar.
Whatever... tack och lov så finns "Rörsnack" på Ljudbojen.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av hitman »

Fernan skrev:
hitman skrev:Nej, det går inte - den skall ju handla om "ALLT" rörtoppar.
Whatever... tack och lov så finns "Rörsnack" på Ljudbojen.
Du kan ju starta en tråd "rörsnack" här också?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

hitman skrev:
Fernan skrev:
hitman skrev:Nej, det går inte - den skall ju handla om "ALLT" rörtoppar.
Whatever... tack och lov så finns "Rörsnack" på Ljudbojen.
Du kan ju starta en tråd "rörsnack" här också?
Jag tror att det var precis det som trådskaparen ville att den här tråden skulle användas till om man läser inlägg #1, men det sprack.
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Ente »

OT:
Mickning för de som gillar förstärkarens ljud mer än högtalaren... :-)

Bild
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av xfredrikx »

Ser gärna att detta är en tråd om allt som har med rörtoppar att göra. Matnyttig fakta finns ju redan på de första sidorna. :)
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av EADGC »

Jag kan inte se att detta ämne har avhandlats:

How to use a standby switch

Många är nog de som har lämnat stärkaren i standbyläge i timmar i tron att man skonar rören när man i själva verket riskerar att skada dem istället...

Vad säger Fernan och Racing i frågan?
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av kmo »

Eller att man glömt power på i en vecka (inte stand by). Hände en kompis nyligen.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

EADGC skrev:Jag kan inte se att detta ämne har avhandlats:

How to use a standby switch

Många är nog de som har lämnat stärkaren i standbyläge i timmar i tron att man skonar rören när man i själva verket riskerar att skada dem istället...

Vad säger Fernan och Racing i frågan?
Jag går i Standby om jag har 20 min paus eller nåt mellan seten, annars stänger jag av helt om det är längre avbrott. Katodförgiftning kan uppstå om man bara kör glöden. Tänk på alla gamla radioapparater som helt saknar Standby.
Vid avstängning så slår jag ibland av Power direkt, kondingarna laddar ur fortare då om man dessutom spelar lite. Inget större problem om man inte ska mecka iofs.

Sen har jag thermistorer i mina stärkare som minskar ströminrusningen när man går ur Standby (funkar åtminstone när thermistorerna är kalla).
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

kmo skrev:Eller att man glömt power på i en vecka (inte stand by). Hände en kompis nyligen.
Att rören varit på i tomgång en vecka är väl kanske mindre skadligt för rören än för omgivande komponenter om kylningen är otillräcklig.
Användarvisningsbild
EADGC
Medlem+
Inlägg: 571
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 23:58

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av EADGC »

Fernan skrev:
EADGC skrev:Jag kan inte se att detta ämne har avhandlats:

How to use a standby switch

Många är nog de som har lämnat stärkaren i standbyläge i timmar i tron att man skonar rören när man i själva verket riskerar att skada dem istället...

Vad säger Fernan och Racing i frågan?
Jag går i Standby om jag har 20 min paus eller nåt mellan seten, annars stänger jag av helt om det är längre avbrott. Katodförgiftning kan uppstå om man bara kör glöden. Tänk på alla gamla radioapparater som helt saknar Standby.
Vid avstängning så slår jag ibland av Power direkt, kondingarna laddar ur fortare då om man dessutom spelar lite. Inget större problem om man inte ska mecka iofs.
Precis. Det finns ju även instrumentförstärkare som saknar standby-switch, t ex nyare modeller av Fender Super Twin respektive Studio Bass (båda 180 - 200 W RMS). Däremot undrar jag om det inte är bättre att helt enkelt låta stärken vara på (ej standby-läge) mellan seten oavsett om pausen är 10 min eller 1 timme. Alla på/av-transienter frestar på elektroniken och klass AB-steg drar ju inte så fasligt med tomgångsström...
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Allt om rörtoppar!

Inlägg av Fernan »

EADGC skrev:
Fernan skrev:
EADGC skrev:Jag kan inte se att detta ämne har avhandlats:

How to use a standby switch

Många är nog de som har lämnat stärkaren i standbyläge i timmar i tron att man skonar rören när man i själva verket riskerar att skada dem istället...

Vad säger Fernan och Racing i frågan?
Jag går i Standby om jag har 20 min paus eller nåt mellan seten, annars stänger jag av helt om det är längre avbrott. Katodförgiftning kan uppstå om man bara kör glöden. Tänk på alla gamla radioapparater som helt saknar Standby.
Vid avstängning så slår jag ibland av Power direkt, kondingarna laddar ur fortare då om man dessutom spelar lite. Inget större problem om man inte ska mecka iofs.
Precis. Det finns ju även instrumentförstärkare som saknar standby-switch, t ex nyare modeller av Fender Super Twin respektive Studio Bass (båda 180 - 200 W RMS). Däremot undrar jag om det inte är bättre att helt enkelt låta stärken vara på (ej standby-läge) mellan seten oavsett om pausen är 10 min eller 1 timme. Alla på/av-transienter frestar på elektroniken och klass AB-steg drar ju inte så fasligt med tomgångsström...
En anledning att slå av den är om nån fyllskalle ska upp på scenen i pausen, men det händer tack o lov inte så ofta. Det beror lite på hur scenen ser ut. Ibland så är det nåt jippo på scenen i paus, då stänger jag av oftast.
Skriv svar