Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sätt?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
Iwannabeadored
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 10 dec 2012, 22:09

Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sätt?

Inlägg av Iwannabeadored »

Jag är nybliven basist och håller på att komponera de första låtarna. Jag vill få en insikt i hur andra gör så kanske man kan plocka på sig några tips.

I nuläget Skriver jag ned alla grundtoner (utan att nämna antal rep per ton, utan det tar jag på gehör)

Exempelvis;

E1 A3 E3 E A3 E3 A A3 E3 A A3 E3 A A4 E3 A3 E3 E A3 E A3 A A2 A A3 E3 A A3 E3 A1 A E3 A3 E3 E A3 E A3 A A2 E A3 E3 A5 E A3 E3 –A2- A A3 E3 A6

Varför jag skrivit grundtonerna är pga att jag tänker att man kan utgå från dem när man skapar basgången. Mina funderingar är om det är nödvändigt att skriva ned grundtonerna om jag ska komponera till ett basspelande i en låt? Om jag börjar från grunden så antar jag att jag enbart kör på den basgång jag kommit på direkt och bygger på därifrån men när resterande bandmedlemmar skrivit en låt och jag ska lägga till ett basspelande känns det mest logiskt att jag först skriver ner grundtonerna och sedan utgår därifrån.

Jag tycker ändå det blir grötigt alltihop och vill ha lite mer struktur. Går man möjligen genom en stegsprocess när man komponerar till en låt? Samt, finns det något smidigt sätt att skriva det man komponerar så att det blir lättläst?

Mvh
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av funkys**t »

Titta lite i Real Rockbook och hur de låtarna är nedskrivna där och gör nåt liknande.

Eller så skippar du att skriva, utan bara lirar på. :)
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av Nick »

Jag brukar ofta skriva ner en enkel ackordanalys. Sätter man ut lite taktsteck så brukar det bli lätt att läsa också. Säg att versen på en låt är två takter C, två takter am, två takter F och två takter G. Då skulle jag skriva det såhär.

| C | C | am | am | F | F | G | G |

Vilka toner jag spelar, brukar jag sällan skriva ner. Men att ha ackorden nedskrivna tycker jag kan vara en stor hjälp.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av funkys**t »

Nick skrev:Jag brukar ofta skriva ner en enkel ackordanalys. Sätter man ut lite taktsteck så brukar det bli lätt att läsa också. Säg att versen på en låt är två takter C, två takter am, två takter F och två takter G. Då skulle jag skriva det såhär.

| C | C | am | am | F | F | G | G |

Vilka toner jag spelar, brukar jag sällan skriva ner. Men att ha ackorden nedskrivna tycker jag kan vara en stor hjälp.
Mycket bra tips!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Iwannabeadored
Medlem
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 10 dec 2012, 22:09

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av Iwannabeadored »

Nick skrev:Jag brukar ofta skriva ner en enkel ackordanalys. Sätter man ut lite taktsteck så brukar det bli lätt att läsa också. Säg att versen på en låt är två takter C, två takter am, två takter F och två takter G. Då skulle jag skriva det såhär.

| C | C | am | am | F | F | G | G |

Vilka toner jag spelar, brukar jag sällan skriva ner. Men att ha ackorden nedskrivna tycker jag kan vara en stor hjälp.
Tackar. En följdfråga, varför spelar du ackord ibland? Duger inte toner?
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av funkys**t »

Bra följdfråga...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av Nick »

För att veta vilka toner jag kan spela utan att det låter falskt, så behöver jag veta vilka ackord det är.

Ett ackord består i sin enklaste form av tre toner. Grundton, ters och kvint. Ett C-dur består alltså av tonerna c, e och g. Första, tredje och femte tonen i c-durskala.

Om det däremot är ett c-moll, så består ackordet av tonerna c, eb(ett sänkt e) och g.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Per
Medlem++
Inlägg: 9057
Blev medlem: ons 23 jul 2008, 00:33
Ort: Vollsjö

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av Per »

Och dela gärna av raderna med jämna antal takter, eller så att det blir logiskt att läsa. Nicks exempel på 8 takter kan bli mera logiskt att läsa som
| C | C | am | am |
| F | F | G | G |
om det är två fraser över två takter vardera.
Sonnerup 5:a, Rikshabacker 5:a, Epiphone Thunderbird Pro V, Bach Jazz 5:a + några till
Ampeg SVPCL & SVT-IIP, Lab iP 450, Magellan 800, Streamliner 600, tks 2 x 112 + 212 + lite till
Medlem av PrataBas Gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Inlägg: 8209
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 19:07
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av Nick »

Bra där, Per!

Ibland så händer det ju att det är mer än ett ackord per takt. T ex.

| C am| F G| C am | F G |

| C am| F G| C am | F G |
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av trikloretylen »

+1 på allt som skrivits hitills .

förutom som redan sagts om att skriva ackorden för att veta vilka toner man kan spela,

så är det bra att dom andra vet om det är ett A eller Am som ska spelas .

som ex kan jag bara ta mig själv (är obasist från början)

under en spelning tvungen att kolla på basistens ackordanalys.

och han skrev bara grund tonen i ackordet
| E | B | A |

men jag skulle spela

| Emaj9 | Bmaj | Esus4/A | ( jan johannsens se på mig)

lät allt annat än bra kan man lugnt säga innan jag mindes vilka ackord det var.
Fårfiol -98.
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av pieco »

Brukar använda mig av / för att markera taktslagen i varje takt. Det behövs om det är flera ackord i samma takt för att visa var ackordsbytet sker. / = Samma ackord som föregåense taktslag. Tex:

| C / / / | G / Am / |

Är framför allt bra när bytena inte sker på 1 och 3. Tex:

| C / / G | Am / / F | G / / / |
hulkenstrong
Medlem+
Inlägg: 694
Blev medlem: mån 17 mar 2008, 14:58
Ort: Nyköping

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av hulkenstrong »

Iwannabeadored skrev:Jag är nybliven basist och håller på att komponera de första låtarna. Jag vill få en insikt i hur andra gör så kanske man kan plocka på sig några tips.

I nuläget Skriver jag ned alla grundtoner (utan att nämna antal rep per ton, utan det tar jag på gehör)

Exempelvis;

E1 A3 E3 E A3 E3 A A3 E3 A A3 E3 A A4 E3 A3 E3 E A3 E A3 A A2 A A3 E3 A A3 E3 A1 A E3 A3 E3 E A3 E A3 A A2 E A3 E3 A5 E A3 E3 –A2- A A3 E3 A6

Varför jag skrivit grundtonerna är pga att jag tänker att man kan utgå från dem när man skapar basgången. Mina funderingar är om det är nödvändigt att skriva ned grundtonerna om jag ska komponera till ett basspelande i en låt? Om jag börjar från grunden så antar jag att jag enbart kör på den basgång jag kommit på direkt och bygger på därifrån men när resterande bandmedlemmar skrivit en låt och jag ska lägga till ett basspelande känns det mest logiskt att jag först skriver ner grundtonerna och sedan utgår därifrån.

Jag tycker ändå det blir grötigt alltihop och vill ha lite mer struktur. Går man möjligen genom en stegsprocess när man komponerar till en låt? Samt, finns det något smidigt sätt att skriva det man komponerar så att det blir lättläst?

Mvh
Antar att A6 = 6 bandet på A strängen? Isåfall mitt största tips är lär dig d#/e (hur fan skriver man flat) haha aja min grundtanke kom nog fram. Du skjuter dig själv i foten annars som fan. Been there done that!
Harley Benton MB-4 SB Deluxe Series
dereborn

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av dereborn »

Lär dig lite grundläggande musikteori och notskrivning/läsning. Det är precis vad det här handlar om!
Inte tråkigt och onödigt, utan förenklande och utvecklande!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av Jan Hellman »

Om du vill lära dig hur andra tänker när dom komponerar skulle jag rekommendera att du plankar lite låtar du gillar och på så vis fundera lite över hur saker och ting passar ihop.




----------
From ze iPhoooneeee
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av Fredde79 »

dereborn skrev:Lär dig lite grundläggande musikteori och notskrivning/läsning. Det är precis vad det här handlar om!
Inte tråkigt och onödigt, utan förenklande och utvecklande!
+1
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Bumsebrul
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 27 dec 2008, 15:55
Ort: Uppsala

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av Bumsebrul »

dereborn skrev:Lär dig lite grundläggande musikteori och notskrivning/läsning. Det är precis vad det här handlar om!
Inte tråkigt och onödigt, utan förenklande och utvecklande!
Mycket bra råd. Teori handlar om att underlätta förståelse och kommunikation. Ibland finns missförståndet att musikteori är onödig, är svårt att lära sig eller att det är snobberi. Se det istället som att lära sig skriva ned språk. Det kommer inte på något sätt att vara ett hinder för det talade språket, tvärtom.

För att försöka bidra med något konkret och direkt användbart till alla bra råd som hittills getts:

1) lär dig tonernas namn på basen. Börja med E-strängen upp t.o.m. 5 band, sedan A-strängen upp t.o.m. 7 band. Sedan kan du lära dig fler allteftersom. Träna tills du lärt dig tonerna flytande. Efter det kan du hitta varje ton åtminstone någonstans på basen!
2) Känn dig stolt!
3) När bandkompisarna kommer med en låt, be om att få ackorden (hela ackorden, som t.ex. Am G9 etc.) Använd till att börja med tonen som motsvarar ackordets namn. Om det står ett snestreck, t.ex. C/G använder du tonen som står efter strecket istället.
4) Utsmyckningar utöver grundtonen kan du börja göra på gehör, men ta det lugnt i början. Man kommer långt med få toner, fokusera på rytmen och ha roligt med tonerna du har!

Sedan kan du fortsätta lära dig mer teori, men där har du en start för att kunna kommunicera med andra. Lycka till!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av bjelkeman »

Bumsebrul skrev: 1) lär dig tonernas namn på basen. Börja med E-strängen upp t.o.m. 5 band, sedan A-strängen upp t.o.m. 7 band. Sedan kan du lära dig fler allteftersom. Träna tills du lärt dig tonerna flytande. Efter det kan du hitta varje ton åtminstone någonstans på basen!
När jag startade och spela bas igen så hade jag totalt glömt vad noternas namn var på basen. Sen hittade jag en iPad app som gör det sketalätt att lära sig det igen. Den kan mycket mer än så, som att lära en noter, men noternas namn och placering var precis vad jag letade efter. Endast 15 kr eller något, Fret Tester, heter appen.
image.jpg
image.jpg (143.26 KiB) Visad 4970 gånger
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av r0ddan »

Gillade ditt nick, nu måste jag hitta nånn gammal stone roses vinyl...
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av r0ddan »

Och en fråga: ska någon annan läsa det du vill lira på låtarna?
Tänker såhär, om det bara är för egen skull så hade jag spelat in det på ngt sätt.
MartyWilson
Medlem
Inlägg: 49
Blev medlem: tor 08 maj 2014, 19:43

Re: Hur skriver man samt komponerar en låt på ett smidigt sä

Inlägg av MartyWilson »

Lär dig lite grundläggande musikteori, som de vanligaste ackorden och tonarterna.
C-dur är enklast att börja med. Lär dig vilka ackord som ingår i C-dur, och så om kvintcirkeln och pararelltonarter.

Med kvintcirkeln så "flyttar" man en tonart en kvint upp. Man lär sig mönstret tonarterna är harmoniserade, så kan man använda sig av olika tonarter och blir inte låst till en. Flyttar man C-dur en kvint högre blir det G-dur.

Pararelltonarter är tonarter med samma toner och ackord, fast i en annan ordning. Varje durtonart har sin pararella tonart i moll. C-dur har sin pararell i A-moll, G-dur har sin pararell i E-moll osv.
Skriv svar