DR-strängar - bra eller skit?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re:

Inlägg av Chopper »

BBQV skrev:
Geddan skrev:Alla strängar av stål har väl förutsättningar. Är det nickel, är det skit!
Frågor på det?
Ja. Hur kan man ha så fel?
+1 :tummenupp:
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Bullen »

Älskar mina hi-beams 50-110 mer för varje dag. Helt perfekt när man stämmer ner ett tonsteg och spelar plektrum och låter överjävligt bra. Heja DR!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av blackparkas »

DR är bäst.


Strängade upp Rex:en idag med DR´s Drop Tuner-bla bla bla.
Inte testat i rigg än men det känns inte alls som det är sämre än Lo Riders.


Lite sur dock på Flaa att de inte har lösa Lo rider-strängar, hade helst satt Lo Riders 50-110 men dropat G-strängen och smackat på en 125-130´s B-sträng. Men tyvärr har Flaa inga lösa Lo Riders...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Mungi »

Har spelat lite mer på mina DR Legend flats nu. Spelkänslan och ljudet är klart de bästa flats jag testat. Dom känns riktigt sköna för båda händer.

Det enda jag kan klaga på är att tension skiljer sig mellan strängarna. G har högst tension och sen verkar det bli något lite lösare för varje sträng. Det gillar jag inte och det är ju lite svårt att förstå varför dom gjort så.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Chopper
Medlem+
Inlägg: 1899
Blev medlem: fre 05 dec 2008, 15:56
Ort: Torsby
Kontakt:

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Chopper »

Fredde79 skrev:
BBQV skrev: Bra med lite jämförelser!
Hur skulle du beskriva Hi-Beams ljudmässigt? Är de lika styva som Lo-Riders?
Det låg rätt välanvända Hi-beams på min P-bas när jag köpte den och jag fick helt enkelt lust att byta till Lo-riders eftersom jag visste att jag gillar dem mera. Om jag ska vara helt ärlig så minns jag inte riktigt varför jag tyckte mindre om Hi-beamsen, kanske för lite mellanregister i min smak, saknades ett "grr" som jag tycker att Lo-riders har. Och de är inte lika styva som Lo-riders.

Den här har säkert länkats tidigare, men Ed Friedland har gjort en rätt utförlig recension av de flesta DR-strängar (inkl. ljudprov) här: The Bass Whisperer Reports: DR Strings
Tackar.
Jag har tänkt tanken att den dag jag får råd ska jag köpa ett set av varje och jämföra sida vid sida på de två likadana basar jag har. Den dagen kommer dock aldrig att inträffa...

Vad gäller de Coatade DR-strängar jag köpt, dvs Black beautys och oranga neon så har coatingen försvunnit rätt snabbt vid högerhanden och jag spelar bara med fingrarna och slappar inte. Jag har ett par rosa liggande som ska på min nästa hpd. Det ska bli intressant att se om det är samma sak med dom.
http://www.myspace.com/superscreamersweden" onclick="window.open(this.href);return false;
http://open.spotify.com/artist/7B4p8IIC3HhzMZw9BFbCSm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.gehor.org/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Fredde79 »

Chopper skrev:
Fredde79 skrev:
BBQV skrev: Bra med lite jämförelser!
Hur skulle du beskriva Hi-Beams ljudmässigt? Är de lika styva som Lo-Riders?
Det låg rätt välanvända Hi-beams på min P-bas när jag köpte den och jag fick helt enkelt lust att byta till Lo-riders eftersom jag visste att jag gillar dem mera. Om jag ska vara helt ärlig så minns jag inte riktigt varför jag tyckte mindre om Hi-beamsen, kanske för lite mellanregister i min smak, saknades ett "grr" som jag tycker att Lo-riders har. Och de är inte lika styva som Lo-riders.

Den här har säkert länkats tidigare, men Ed Friedland har gjort en rätt utförlig recension av de flesta DR-strängar (inkl. ljudprov) här: The Bass Whisperer Reports: DR Strings
Tackar.
Jag har tänkt tanken att den dag jag får råd ska jag köpa ett set av varje och jämföra sida vid sida på de två likadana basar jag har. Den dagen kommer dock aldrig att inträffa...

Vad gäller de Coatade DR-strängar jag köpt, dvs Black beautys och oranga neon så har coatingen försvunnit rätt snabbt vid högerhanden och jag spelar bara med fingrarna och slappar inte. Jag har ett par rosa liggande som ska på min nästa hpd. Det ska bli intressant att se om det är samma sak med dom.
En liten uppdatering angående Lo-riders. Läste någonstans om någon som hade bytt från Medium till Light och varit nöjd så jag tänkte att jag skulle testa, och herrejösses vad de är bra på min P! Tänker lägga sådana på min J också. Märker ingen negativ effekt på soundet, men de känns inte lika styva som medium. Åtminståne på min bas tillåter de lika låg action utan att börja slamra.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+
Inlägg: 1661
Blev medlem: tis 10 jul 2007, 21:29
Ort: Strandbaden / Höganäs

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Dan the Man »

Är lite sugen på att testa Lo-riders. Men nån varningsklocka ringer i bakhuvudet att stainless äter band, stämmer det? Finns ju Nickel Lo-riders också men hittar inte dom på Thomann där jag tänkte handla.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av bootsy »

Brukar finnas på saitenmarkt eller ebay.
Om du vill ha mindre tension finns sunbeams, låter också kanon.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Ljusspektrum
Medlem
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 11 feb 2012, 16:12

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Ljusspektrum »

Jag kör på hi-beams med 095 på E. Folk tycker att det är lite löst ibland, men spelar man lagom hårt så är det fint. Låg action utan störande mycket skrammel också
Jag gillar blåa basar
Användarvisningsbild
Fredde79
Medlem+
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 11 aug 2011, 14:21
Ort: Helsingfors

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Fredde79 »

Dan the Man skrev:Är lite sugen på att testa Lo-riders. Men nån varningsklocka ringer i bakhuvudet att stainless äter band, stämmer det? Finns ju Nickel Lo-riders också men hittar inte dom på Thomann där jag tänkte handla.
Finns visst på thomann, de är lite klurigt namngivna bara, kallas: DR Strings Tite Fite Medium NMH-45 och NMH-40.
/Fredde

Spela och tabba på VirtualBass!

- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av RolleHarris »

blackparkas skrev:DR är bäst.


Strängade upp Rex:en idag med DR´s Drop Tuner-bla bla bla.
Inte testat i rigg än men det känns inte alls som det är sämre än Lo Riders.


Lite sur dock på Flaa att de inte har lösa Lo rider-strängar, hade helst satt Lo Riders 50-110 men dropat G-strängen och smackat på en 125-130´s B-sträng. Men tyvärr har Flaa inga lösa Lo Riders...
http://www.basstringsonline.com" onclick="window.open(this.href);return false; Där finns alla strängar du haft våta drömmar om. Du kan även custombeställa dina egna strängset ;)
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Phear »

Seaweed skrev:
Aslan skrev:
Seaweed skrev:Jag är helt kär i mina nya DR DDT 55-115. Stiffa, helrätt ljud och verkar hålla rätt bra. Har gjort 3-4 svettiga gig och kanske repat 10 gånger och det är fortfarande lite zzing kvar.
Låter intressant! Vad har du för stämning på 55-115? Själv kör jag HiBeams 50-110 och stämmer ner till D...
CGCF. Om man ska va petig så hade nog en 120 istället för 115 varit perfekt, men det funkar betydligt bättre än t.ex. GHS 55-115. Mycket mer distinkt i tonen.
+1 på alla punkter! Hade gärna haft en 120-sträng. Min Warwick Vampyre fick nytt liv, strängarna har en STARK ton akustikt. Nästan så basen hoppar när den ligger ner och man slår an en sträng ... Jämförde Warwicken m dr ddt mot min Yamma bb800 med sprillans Dunlop 60-120. BB:n har alltid låtit bättre förut oavsett strängar, men nu ville jag nästan sälja bb:n...
Är lite sugen att mejla DR om den där 120-strängen som skulle behövas ;)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Mungi »

RolleHarris skrev:
blackparkas skrev:DR är bäst.


Strängade upp Rex:en idag med DR´s Drop Tuner-bla bla bla.
Inte testat i rigg än men det känns inte alls som det är sämre än Lo Riders.


Lite sur dock på Flaa att de inte har lösa Lo rider-strängar, hade helst satt Lo Riders 50-110 men dropat G-strängen och smackat på en 125-130´s B-sträng. Men tyvärr har Flaa inga lösa Lo Riders...
http://www.basstringsonline.com" onclick="window.open(this.href);return false; Där finns alla strängar du haft våta drömmar om. Du kan även custombeställa dina egna strängset ;)
Riktigt bra priser, snabb leverans och kanonschysst kille dessutom.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
tias
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tis 06 okt 2009, 13:13
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av tias »

För kanske två månader sedan provade jag DR Lo Rider nickelsträngar för första gången på min Jazzbas och vilket lyft det blev! Det måste vara första gången jag spelar på strängar med sexkantig kärna, för känslan är helt ny. Lo Ridersarna är mycket styvare än vad jag är van vid och min första tanke var att det här kommer inte fungera för mina klena fingrar, men nu är det rena himmelriket. Jag har hela tiden levt i villfarelsen att jag behöver lite "mjukare" stängar, men nu har jag äntligen sett ljuset! Jag kan spela ifrån Billy Sheehan vilken dag som helst nu - true story!

Så detta är kanske i första hand en hyllning till strängar med sexkantig kärna, men faktum är att jag är så nöjd med DR-strängarna nu att jag inte vad som ska till för att jag ska orka prova någonting nytt.
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2537
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Håcke »

Nu när den här DR-hyllningstråden dyker upp igen så känner jag ett behov av att balansera saken lite.
Jag köpte DR lowrider stainless nu senast och jag är inte alls lika glad som alla andra verkar vara.

Jag förstår att om man slappar mycket eller gillar ett argt ljud så måste dom vara toppen.
Det är ett grymt tryck i dom med massor av övertoner som säkert passar många.
Men inte mig.

För min del hoppas jag dom blir "gamla" snart så att dom bli är lite mindre elaka.
Jag vill ha ett mycket mjukare ljud och saknar verkligen den sköna känslan av mina gamla Elexir-strängar.

Vi är väl olika.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Mungi »

Köp DR Legends så blir du nöjd och glad du med! :D
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av lowfreq »

Uppdatering...

Hi-Beams 45-105 på JO4:an
Hi-Beams 50-110 på Pino'n
(EADG på bägge)

Frågor på det?
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av BB3000S »

lowfreq skrev:Uppdatering...

Hi-Beams 45-105 på JO4:an
Hi-Beams 50-110 på Pino'n
(EADG på bägge)

Frågor på det?
Inte direkt. :tummenupp:
Noterar att du återgått till EADG, precis som det ska vara. :nickar:
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av lowfreq »

BB3000S skrev:Noterar att du återgått till EADG, precis som det ska vara. :nickar:
Jo, efter att ha kört DGCF en längre tid så har jag återgått till EADG, jag saknade dom vanliga naturliga positionerna på halsen + att tonen är bättre i normal-stämning dvs tightare med mer punch och bite.
Tycker också att Hi-Beams tillför ett skönt mjukt och basigt ljud, trots stainless steel.
Åsså skall JO4:an få en D-tuner. :nickar:

Hi-Beams 50-110 blev överraskande bra på p-basen, mycket tack vare den mjukare runda kärnan i strängen. Tycker tension i Hi-Beams 50-110 är ungefär som tension i 45-105 Lo-Riders.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av BB3000S »

lowfreq skrev:
BB3000S skrev:Noterar att du återgått till EADG, precis som det ska vara. :nickar:
Jo, efter att ha kört DGCF en längre tid så har jag återgått till EADG, jag saknade dom vanliga naturliga positionerna på halsen + att tonen är bättre i normal-stämning dvs tightare med mer punch och bite.
Tycker också att Hi-Beams tillför ett skönt mjukt och basigt ljud, trots stainless steel.
Åsså skall JO4:an få en D-tuner. :nickar:

Hi-Beams 50-110 blev överraskande bra på p-basen, mycket tack vare den mjukare runda kärnan i strängen. Tycker tension i Hi-Beams 50-110 är ungefär som tension i 45-105 Lo-Riders.
Coolt!
Jag har kommit till samma slutsats vad gäller Hi/Fat Beams vs Lo Riders, 45-105 på Hi/Fat känns väldigt likt 40-100 på Lo Riders.
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av strummer »

Efter många år helt utan DR har jag nu strängat en bas (Sandberg TM5) med Hi-beams 45-130, och dessutom ska jag kötta på Legends (Tack Mattias) på Bongon. Hi-Beams känns precis som jag minns dem, ett kärt återseende minsann:)
Kompressor, det är livet!
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Bullen »

lowfreq skrev:
BB3000S skrev:Noterar att du återgått till EADG, precis som det ska vara. :nickar:
Jo, efter att ha kört DGCF en längre tid så har jag återgått till EADG, jag saknade dom vanliga naturliga positionerna på halsen + att tonen är bättre i normal-stämning dvs tightare med mer punch och bite.
Tycker också att Hi-Beams tillför ett skönt mjukt och basigt ljud, trots stainless steel.
Åsså skall JO4:an få en D-tuner. :nickar:

Hi-Beams 50-110 blev överraskande bra på p-basen, mycket tack vare den mjukare runda kärnan i strängen. Tycker tension i Hi-Beams 50-110 är ungefär som tension i 45-105 Lo-Riders.
Hi-beams på P är helt gudomligt bra! Kör DGCF nu med 50-110 set och det både låter och känns helrätt. Lite sugen på att testa Lo-riders stainless 50-110 dock och se om lite mer tension blir ännu bättre.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av Bullen »

strummer skrev:Efter många år helt utan DR har jag nu strängat en bas (Sandberg TM5) med Hi-beams 45-130, och dessutom ska jag kötta på Legends (Tack Mattias) på Bongon. Hi-Beams känns precis som jag minns dem, ett kärt återseende minsann:)
Ett litet utlåtande om Legends vore intressant när du testat dem lite :)
DR är verkligen i en klass för sig, kommer nog aldrig se åt ett annat håll om man inte får spons eller nåt.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Sv: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av strummer »

Bullen skrev:
strummer skrev:Efter många år helt utan DR har jag nu strängat en bas (Sandberg TM5) med Hi-beams 45-130, och dessutom ska jag kötta på Legends (Tack Mattias) på Bongon. Hi-Beams känns precis som jag minns dem, ett kärt återseende minsann:)
Ett litet utlåtande om Legends vore intressant när du testat dem lite :)
DR är verkligen i en klass för sig, kommer nog aldrig se åt ett annat håll om man inte får spons eller nåt.
Absolut, jag återkommer:-)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++
Inlägg: 5351
Blev medlem: mån 17 jul 2006, 23:33
Ort: Traneberg

Re: DR-strängar - bra eller skit?

Inlägg av lowfreq »

Bullen skrev:Lite sugen på att testa Lo-riders stainless 50-110 dock och se om lite mer tension blir ännu bättre.
Kör du DGCF tror jag du skulle digga Lo-Riders 50-110 snäppet bättre.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Skriv svar