Förslag på regler för säljtrådar!

Har du synpunkter eller ideér till forumet? Skriv här!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av blackparkas »

Jag tycker det kan vara en bra idé om vi "näringsidkare" gör det klart och tydligt för er övriga om det är privat eller genom företaget man postar annonser etc.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Sv: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Mungi »

bootsy skrev:
RolleHarris skrev:Plus att man inte skriver "Snygg bas" eller "Hade den varit svart så hade jag köpt den" och liknande
Det är ett forum, ingen annonssajt. Försäljare får ha lite överseende med sådant här.
Sånt kan man väl stå ut med. Det kan ju även vara en välkommen gratisbump. Men när att tjata helt ovidkommande saker som inte har med vad som säljs att göras så är det inte kul. Ibland verkar folk ta mindre hänsyn i säljtrådar än i andra trådar, där det ofta händer att man ber om ursäkt för OT.

Poängen är att det gynnar ingen om folk börjar tycka att det inte är värt att annonsera här. Blir det en särskilt kategori för annons-tips så kan man lika gärna lägga annons på vend (utan pris om man så vill - vend och blocket har inga såna regler) och sedan länka till annonsen i annonstipskategorien. Det vore väl inge kul, eller hur?
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Mungi »

blackparkas skrev:Jag tycker det kan vara en bra idé om vi "näringsidkare" gör det klart och tydligt för er övriga om det är privat eller genom företaget man postar annonser etc.
:tummenupp:
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++
Inlägg: 6287
Blev medlem: sön 13 jan 2008, 01:06
Ort: Lowlands

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av alexon »

Var dök regeln upp som säger att det måste finnas ett exakt pris i en säljesannons? Tittar man på inläggen i den här tråden så tycker hälften att det inte spelar någon roll, övriga uttrycker vagt att det är trevligt med pris, eller att en prisidé kan vara bra. Steget från det, till de fyrkantiga prisdiktaturreglerna är väldigt långt. Som det är nu så är det mer till besvär än till hjälp. Det räcker väl med en rekommendation. Annars får väl priset diskuteras fram i traditionell PB-anda.

Basar / Pryttlar/ Grejer
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av TDHP »

Det måste det inte.
När du lägger in en annons så ska den innehålla

- bild på den faktiska varan
- en prisindikation
- uppgift om var i landet den finns

Eftersom PrataBas är ett diskussionsforum och inte en ren annonsmarknad får man även räkna med en viss diskussion i sin säljtråd.
Tycker man att det går till överdrift kan man dock kontakta en moderator för att rensa bort tveksamma inlägg.

När varan är såld får man gärna låta säljtexten stå kvar men lägga till "Såld" i rubriken. Det är väldigt irriterande med en massa "tomma" säljtrådar.

För frågor eller synpunkter på detta - kontakta en moderator!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Mungi »

Eftersom man kan lägga upp annonser på vend och blocket utan att ange pris så vore det konstigt om man skulle behöva göra det här. Det är ju, som många gillar att påpeka, ett forum och inte en annonssida. Då vore det konstig med striktare regler här.

M.a.o som det står nu gällande pris verkar ju rimligt. En prisindikation är inte detsamma som ett pris.

Lite pladder i säljtråden får man räkna med, men negativ OT borde totalförbjudas. Säljaren måste respekteras, och även seriösa spekulanter.

Jag säkert gjort mig skyldigt till övertramp själv men jag har skällt ut mig själv efter noter och givit mig själv smisk, så nu gör jag aldrig om det.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av TDHP »

Ok, då finns en ny forumkategori för annons-tips o dyl!

http://www.pratabas.se/viewforum.php?f=41" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++
Inlägg: 7746
Blev medlem: lör 22 jul 2006, 16:24
Ort: Malmö

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av peter_s »

blackparkas skrev:Jag tycker det kan vara en bra idé om vi "näringsidkare" gör det klart och tydligt för er övriga om det är privat eller genom företaget man postar annonser etc.
Absolut! Tycker nästan att det borde vara ett krav. Företagets namn kan ju med fördel skrivas i ämnesraden, t.ex.
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Eagle Hazze »

Budgivning tycker jag är avtändande.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Eagle Hazze »

I det riktiga livet så kallas bidgivning för auktioner. Man kanske ska skapa en särskild kategori som heter auktion instrument mm. Tror iofs det är början på slutet att övergå till den typen av försäljning av de produkter som läggs upp där, kan inte riktigt förklara varför.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem
Inlägg: 9031
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 00:09
Ort: Uppsala

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av BB3000S »

Eagle Hazze skrev:I det riktiga livet så kallas bidgivning för auktioner. Man kanske ska skapa en särskild kategori som heter auktion instrument mm. Tror iofs det är början på slutet att övergå till den typen av försäljning av de produkter som läggs upp där, kan inte riktigt förklara varför.
Budgivning tycker jag personligen hör hemma på eBay och Tradera, men jag väl mest en surgubbe. Är det "kom med bud!" I en tråd klickar jag mig snabbt vidare. Nej tack, ett pris vill jag ha! :) Köper o säljer iofs inte på långa vägar lika mkt/ofta som tidigare, men på gott o ont tycker jag mig iaf ha en hel del erfarenhet i ämnet. ;)
| BB2000| BB3000 | BB5000 | BB1024X | BB2025 | 70’s Jazz | S2 Classic | LG5 | STR | Atelier Z |
| Stingray | Big Al | Millenium | Cirrus |

| Aguilar db680/db359 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE-410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Fernan »

Vet inte om det redan tagits upp, men jag tycker att det är förbannat oetiskt att använda skitsnack om andras produkter som säljargument. Produkten som säljs ska i det fall den jämförs med ett annat märke bifogas med referenslänk till tester som visar att säljarens produkt faktiskt är bättre. Om detta inte kan styrkas, ska säljaren omedelbart plocka bort detta ut sin annons.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Geddan »

Har inte hängt med i tråden, men ngt som stör mig är när säljaren ändrar rubrik, och ibland även raderar
första posten, när grejen är såld.
Varför, liksom?

Såg på Ljudbojen att vissa hade gjort rubriken överstruken, när prylen är såld.

Såg nu att vi inte längre har det valet här, tyvärr.
Alltså det som normalt kodas: <strike>text</strike>

Finurligt och tydligt tyckte jag.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Fernan »

Fernan skrev:Vet inte om det redan tagits upp, men jag tycker att det är förbannat oetiskt att använda skitsnack om andras produkter som säljargument. Produkten som säljs ska i det fall den jämförs med ett annat märke bifogas med referenslänk till tester som visar att säljarens produkt faktiskt är bättre. Om detta inte kan styrkas, ska säljaren omedelbart plocka bort detta ut sin annons.
I vilket fall är det av enorm vikt att:

1) Läsaren faktiskt förstår det han läser innan han ger uttryck för sin "enorma" frustration.
2) Skicka iväg ett PM till trådskaparen innan man i affekt börjar thrasha tråden utan någon som helst anledning.

....för DET skulle väl vara oetiskt?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att be om ett förtydligande av ett påstående är fanimej inte att trasha en tråd.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Jan Hellman »

Fernan skrev:
Fernan skrev:Vet inte om det redan tagits upp, men jag tycker att det är förbannat oetiskt att använda skitsnack om andras produkter som säljargument. Produkten som säljs ska i det fall den jämförs med ett annat märke bifogas med referenslänk till tester som visar att säljarens produkt faktiskt är bättre. Om detta inte kan styrkas, ska säljaren omedelbart plocka bort detta ut sin annons.
I vilket fall är det av enorm vikt att:

1) Läsaren faktiskt förstår det han läser innan han ger uttryck för sin "enorma" frustration.
2) Skicka iväg ett PM till trådskaparen innan man i affekt börjar thrasha tråden utan någon som helst anledning.

....för DET skulle väl vara oetiskt?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att be om ett förtydligande av ett påstående är fanimej inte att trasha en tråd.
Hemmasnickrade lådor? Vad är det som behövs förtydligas? Varför är det ens viktigt med ett förtydligande? Har han kränkt någon? Lägg ner nu, Fernan. Det här är löjligt. Det är en säljtråd. Respektera den. Skicka ett PM om du undrar. Eller anmäl säljtråden till moderatorerna om du känner dig kränkt. Säljtrådar är till för att någon har saker att sälja. Moderatorn sa sitt i den tråden. Respektera det.


----------
Tapatalk via mobilen
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Fernan »

Irbit skrev:
Fernan skrev:
Fernan skrev:Vet inte om det redan tagits upp, men jag tycker att det är förbannat oetiskt att använda skitsnack om andras produkter som säljargument. Produkten som säljs ska i det fall den jämförs med ett annat märke bifogas med referenslänk till tester som visar att säljarens produkt faktiskt är bättre. Om detta inte kan styrkas, ska säljaren omedelbart plocka bort detta ut sin annons.
I vilket fall är det av enorm vikt att:

1) Läsaren faktiskt förstår det han läser innan han ger uttryck för sin "enorma" frustration.
2) Skicka iväg ett PM till trådskaparen innan man i affekt börjar thrasha tråden utan någon som helst anledning.

....för DET skulle väl vara oetiskt?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Att be om ett förtydligande av ett påstående är fanimej inte att trasha en tråd.
Hemmasnickrade lådor? Vad är det som behövs förtydligas? Varför är det ens viktigt med ett förtydligande? Har han kränkt någon? Lägg ner nu, Fernan. Det här är löjligt. Det är en säljtråd. Respektera den. Skicka ett PM om du undrar. Eller anmäl säljtråden till moderatorerna om du känner dig kränkt. Säljtrådar är till för att någon har saker att sälja. Moderatorn sa sitt i den tråden. Respektera det.


----------
Tapatalk via mobilen
Jag ville bara veta vad det var för obskyra, hemmasnickrade 112:or som låg ute till salu som man inte skulle köpa (enligt säljaren av andra 112:or). Du behöver inte alls hoppa in som nån barnvakt. Det om något är löjligt. Om någon kommer med ett påstående (även om det är i en säljtråd) så bör man kunna backa upp det med fakta. Simple as that. Respektera det.
Eller menar du att det är ok att jag skulle sätta ut en annons : "Ni behöver inte köpa Eden 112, här finns en obskyr, hemmagjord 112:a istället " . Det är OK alltså ?
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat
Inlägg: 3437
Blev medlem: ons 05 dec 2007, 13:53
Ort: Sundsvall

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Fernan »

OK, då vet vi att det inte är OK att ställa en fråga om något som påstås i en säljtråd. Det räcker med att kalla frågeställaren för troll. Tack för informationen !
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Jan Hellman »

Fernan skrev:Jag ville bara veta vad det var för obskyra, hemmasnickrade 112:or som låg ute till salu som man inte skulle köpa (enligt säljaren av andra 112:or).
Spelar det någon roll? Det ligger ute hemmasnickrade lådor på Vend, Blocket och andra annonssiter lite då och då. Priset på dom här lådorna är inte direkt högt om man ser till vad det handlar om. Är du ens intresserad av att köpa lådorna i annonsen? Om inte så kan det kanske vara läge att inte spamma ner tråden. Du var för övrigt långt ifrån värst. Dereborn´s "Är du full?"-inlägg tog priset.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av blackparkas »

Lägg ner nu.
Det är ganska uppenbart vad trådskaparen syftade på så ingen behöver försvara det hela.

Det är också rätt uppenbart att surgubbsmaffian försöker trigga igång något - och det lyckades de med.
Om nu Inti fått tillgång till köp/sälj-marknaden på Semborgs order så bör vi respektera det även om alla förmodligen visste att det skulle sluta såhär på ett eller annat vis.
Och det är alltid två som träter eller hur man säger...

Och jag räknar verkligen inte in Fernan till surgubbsmaffian, räknar dock med att surgubbsmaffian tål att få kritik då man är duktiga på att komma med obefogade tjuvnyp lite nu och då.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Lägg ner nu.
Det är ganska uppenbart vad trådskaparen syftade på så ingen behöver försvara det hela.
Och VAD syftade trådskaparen på då, om jag får fråga??
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av blackparkas »

Jag tyckte det var ganska uppenbart att han syftade på TKS och jag tror de flesta här inne delar den uppfattningen.

Nåja.
Jag tänker inte lägga ner mer möda på detta.

Natti natti!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:Jag tyckte det var ganska uppenbart att han syftade på TKS och jag tror de flesta här inne delar den uppfattningen.

Nåja.
Jag tänker inte lägga ner mer möda på detta.

Natti natti!
VA?? :o Tycker DU att dom lådor som Tommy bygger kan klassas in som "hemmasnickrade"? Hur i helvete kan man få det som Inti skrev att passa in på tks lådor? VAD har fått dig och andra att tro att Inti tycker att Tommy bygger "hemmasnickrade lådor? HELT otroligt! :o

Har ni inte LITE överdriven fantasi nu? Det är väl lite som om någon skulle skriva "skrotbil" i en bilannons på blocket och någon annan per automation skulle tolka det som "Ford" och bli sur..... Jösses. Lägg ner.


----------
Tapatalk via mobilen
Senast redigerad av Jan Hellman den mån 27 maj 2013, 16:03, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av bjelkeman »

Färdig diskuterat tror jag? Går bra att komma överens om att man inte kommer överens. Tack!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
slarvid
Medlem+
Inlägg: 1486
Blev medlem: tor 14 jan 2010, 22:16
Ort: mariestad

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av slarvid »

Orkar nte plöja alla inlägg, men jag tycker det är störande när folk fått sin pryl såld, då raderar de allt de skrivit.
Räck med skriva såld i rubrik. Jag tycker priset ska ligga kvar så kan man kolla typ marknadsvärdet prylarna, om man ska köpa eller sälja en likadan
Starkare: ardbeg, springbank
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Förslag på regler för säljtrådar!

Inlägg av bjelkeman »

slarvid skrev:Orkar nte plöja alla inlägg, men jag tycker det är störande när folk fått sin pryl såld, då raderar de allt de skrivit.
Räck med skriva såld i rubrik. Jag tycker priset ska ligga kvar så kan man kolla typ marknadsvärdet prylarna, om man ska köpa eller sälja en likadan
+1 :tummenupp:
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Skriv svar