Svensk progressiv rock?

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Svensk progressiv rock?

Inlägg av joachime »

Irbit skrev:Var en av få Stick-spelare i landet.
Apropå det såg jag Per Boysen spela stick på Drottninggatan för en eller två veckor sedan. Mitt i rusningstid. Smått bisarr upplevelse. Som en korsning mellan gatumusiker och konsthappening.

Förlåt för OT. Instämmer i hyllningarna. Det är kul att det finns en levande (och internationellt uppmärksammad) psych/progg-scen i Sverige. Jag spelar förresten bas i ett projekt där Mattias från My brother the wind är involverad. Grymt trevlig snubbe och duktig musiker. Han var förresten med i Gösta Berlings Saga i ett tidigt skede. Jag var själv involverad i deras första album Tid är ljud. Mixade och mastrade.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Svensk progressiv rock?

Inlägg av Mungi »

joachime skrev:
Irbit skrev:Var en av få Stick-spelare i landet.
Apropå det såg jag Per Boysen spela stick på Drottninggatan för en eller två veckor sedan. Mitt i rusningstid. Smått bisarr upplevelse. Som en korsning mellan gatumusiker och konsthappening.

Förlåt för OT. Instämmer i hyllningarna. Det är kul att det finns en levande (och internationellt uppmärksammad) psych/progg-scen i Sverige. Jag spelar förresten bas i ett projekt där Mattias från My brother the wind är involverad. Grymt trevlig snubbe och duktig musiker. Han var förresten med i Gösta Berlings Saga i ett tidigt skede. Jag var själv involverad i deras första album Tid är ljud. Mixade och mastrade.
Har också spelat med Mathias och intyger härmed dina påståenden. Vad är det för spännande projekt ni har på gång?

Mathias kan man ju inte nämna utan att nämna Makajodama:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1RwpO3QClzM[/youtube]
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Svensk progressiv rock?

Inlägg av Mungi »

Apropå Mathias igen- för två veckor sen var jag och han på realesefest med Me and My Kites. 15 personer på scenen som spelade igenom hela debutskivan. En helt underbar kväll. Me i Me and My Kites är David Svedmyr. My Kites är alla hans vänner som hjälpt till med skivan - sammanlagt 30 personer inkl folk från Dungen, Lost in Rick's Wardrobe, Life on Earth!, Lisa & Pui, Kain & Abel, AnnaMy. Och från mitt band också (Davids bror Johan). Musiken rör sig i gränslandet mellan psych och soft prog (bandnamnet kommer från en låt av progbandet Fuchsia), och den är helt fantastisk.

Ett smakprov:

[spotify]spotify:track:7cWuaJ56fsRmt0rL66NWxC[/spotify]
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
joachime
Medlem++
Inlägg: 2663
Blev medlem: tis 03 jun 2008, 00:19
Ort: Stockholm

Re: Svensk progressiv rock?

Inlägg av joachime »

Mungi skrev:Har också spelat med Mathias och intyger härmed dina påståenden. Vad är det för spännande projekt ni har på gång?
Inget proggigt så nu drar jag OT igen. Ber om ursäkt för det.
Projektet heter Blood Music och är åt singer/songwriter-hållet med kärlek till malinesisk pop, Grateful Dead och Bill Callahan. Bland annat.
Mathias kom med på pedal steel i samband med en spelning på TV4 morgon i höstas. Han trivdes och har hängt med sedan dess. Nu är ett nytt album på gång. Det är spännande och kul att ha med pedal steel i grundtagningarna istället för att ha det som extra sås på vissa låtar som det annars brukar bli.
Jobbar på Reason Studios
Spelar musik och omusik på fritiden
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem
Inlägg: 2941
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 11:56
Ort: Stockholm

Re: Svensk progressiv rock?

Inlägg av Mungi »

joachime skrev:
Mungi skrev:Har också spelat med Mathias och intyger härmed dina påståenden. Vad är det för spännande projekt ni har på gång?
Inget proggigt så nu drar jag OT igen. Ber om ursäkt för det.
Projektet heter Blood Music och är åt singer/songwriter-hållet med kärlek till malinesisk pop, Grateful Dead och Bill Callahan. Bland annat.
Mathias kom med på pedal steel i samband med en spelning på TV4 morgon i höstas. Han trivdes och har hängt med sedan dess. Nu är ett nytt album på gång. Det är spännande och kul att ha med pedal steel i grundtagningarna istället för att ha det som extra sås på vissa låtar som det annars brukar bli.
Jahaja, det där visste jag ju om ju. Missade tyvärr spelningen på Debaser. Pedal steel är ett så grymt häftig instrument. Det borde användas mycket mer i progressiv musik (sådär, nu blev det inte OT :D )
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Svensk progressiv rock?

Inlägg av Jan Hellman »

joachime skrev:Apropå det såg jag Per Boysen spela stick på Drottninggatan för en eller två veckor sedan. Mitt i rusningstid. Smått bisarr upplevelse. Som en korsning mellan gatumusiker och konsthappening.
Han är skojjig. Per och jag håller på med en pryl som det är tänkt ska gå av stapeln under ett par veckor nästa vår som ni nog kommer få höra talas om ifall allt går enligt planerna. ;) Jag är för övrigt också på väg ut på gatorna. Skaffade en batteridriven förstärkare tidigare i våras. Hinner nog inte ut förrän efter sommaren troligtvis. Ska göra ett gig på Gotland om en månad dock då jag enbart kommer spela Stick. Ska bli kul.


----------
Tapatalk via mobilen
MiWa
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 12 dec 2016, 10:43

Re: Svensk progressiv rock?

Inlägg av MiWa »

Hej
Det finns en sida på Facebook om Martin med all hans musik från Friendship Time tiden och vem han var,hur han spelade m.m.
Välkommen in !

https://www.facebook.com/groups/118139224882867/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Svensk progressiv rock?

Inlägg av gthyni »

Future Elefants? är en nygammalt inslag på scenen, med nysläppt platta.
Rickenbacker-basist är min gamla kompis musikjournalistern Anders Lundquist.
Check it out.

https://www.facebook.com/Future-Elephan ... 422288620/
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17224
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Svensk progressiv rock?

Inlägg av BBQV »

Kaipa da capo (Roine Stolt, Ingemar Bergman och Tomas Eriksson från Kaipa plus Max Lorentz och Micke Stolt) har nyligen släppt en ny platta, Dårskapens monotoni, som fått bra recensioner.

Bra grejer! Såg dem live här i Uppsala nyligen.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
motorman
Medlem+
Inlägg: 695
Blev medlem: tis 30 okt 2007, 20:07
Ort: Malmö

Re: Svensk progressiv rock?

Inlägg av motorman »

BBQV skrev:Kaipa da capo (Roine Stolt, Ingemar Bergman och Tomas Eriksson från Kaipa plus Max Lorentz och Micke Stolt) har nyligen släppt en ny platta, Dårskapens monotoni, som fått bra recensioner.

Bra grejer! Såg dem live här i Uppsala nyligen.
Vi delade scen med Roine här i Malmö i höstas. Progressive Circus med Både Samla Mammas och Kaipa da capo.
Får jag säga det själv, och det gör jag nu, så är vi för djävla bra. :wink:
HOOFFOOT
https://www.youtube.com/watch?v=3lmHihp4tGY
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem
Inlägg: 4017
Blev medlem: fre 08 apr 2011, 21:49
Ort: San Franseslöv, Scanefornien

Re: Svensk progressiv rock?

Inlägg av AlbinH »

Jag bara älskar när gamla avsommnade trådar återuppväcks!
Det finns så mycket KUL att läsa!
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Skriv svar