PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
engson
Hedersmedlem
Inlägg: 8593
Blev medlem: lör 28 jun 2008, 23:33
Ort: Perstorp

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av engson »

Bullen skrev:Nu ska jag göra ett tappert försök att förändra mitt sunkiga leverne. Mycket sallad och kycling istället för kött/korv och mindre pasta och sånt skit. Även alkoholintaget måste minskas och mer motion. 100 pannor och 180cm, 84 vägde jag för några år sedan och hade ändå lite kula. Wish me luck! Sluta snusa tänker jag dock inte göra...
Good luck! Break a leg. Spark i baken... GO GO GO!!!


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Bullen »

Danke skön!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
RexHunter
Medlem
Inlägg: 332
Blev medlem: tor 04 okt 2012, 13:51
Ort: Västerås

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av RexHunter »

Kolla på en app som heter "Shape up"! Hjälper mig iaf...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fender P Am Pro, Fender J Am std, Fender J FL Mexico.
Mesa WA Scout 12, GK MB200 o MB500, Mesa Subway112, TKS2128.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av GandhiMK2 »

Bullen,om du ör seriös och vill hitta ett bra sätt att gå ned i vikt som INTE innefattar en konstig diet som du bara orkar hålla i 1 månad för att sen tröstäta i 2 så tycker jag att du ska gå med i viktklubb.se och fylla i dina uppgifter och hur mycket du vill gå ned på hur lång tid. Då får du veta hur många kalorier du får äta om dagen för att gå ned i den takt du vill,du får en högst interaktiv dagbok där du fyller i att du käkat 2 stekta ägg,200 g rökt skinka,200 g körsbärstomater och en matsked ketchup till frukost varpå dagboken räknar ut att du gjort av med 450 av dina 1900 kalorier du får stoppa i dej per dag. Om du sen skulle cykla i en timme i 25 km/h så lägger du in det och vips får du stoppa i dej 800 kalorier till ELLER bara gå ned snabbare genom att inte kompensera för det du tränat.
Den otroligt fina bieffekten detta har är att man snabbt lär sej att en chorizo innehåller ca 3 ggr så mycket kalorier som fläskfilet,tex eller en ungersk salami som innehåller mer än FEM ggr så mycket kalorier och det fina med den kunskapen är att man börjar göra aktiva val...
Jag är sugen på en chorizo men fan... Kan lika görna käka en lammkorv som är hälften så usel... Eller köka TVÅ lammkorvar till kostnaden av en chorizo.... Osv osv...
Ibland är det värt att käka 2 magnum på en dag men ibland byter man ut den ena emot en solero som innehåller en femtedel av magnumens kalorier.
Man får kunskap och som den någorlunda intelligenta människa man är så kan man ta någorlunda välgrundade beslut.
Det finaste är att man behöver knte sluta äta nånting om man inte vill. Man får dock kanskw inte käka såna mängder chips... ELLER så springer man en mil för då är chipspåsen mer eller mkndre förbrukad...

DO IT! :-) Worked for me!
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av FreCKo »

Bullen skrev:Nu ska jag göra ett tappert försök att förändra mitt sunkiga leverne. Mycket sallad och kycling istället för kött/korv och mindre pasta och sånt skit. Även alkoholintaget måste minskas och mer motion. 100 pannor och 180cm, 84 vägde jag för några år sedan och hade ändå lite kula. Wish me luck! Sluta snusa tänker jag dock inte göra...
Tung styrketräning är the way to go! http://www.stronglifts.com" onclick="window.open(this.href);return false; är kalas för att komma i form snabbt och bygga en ordentlig grundstyrka. Den tunga träningen ökar på metabolismen, vilket då gör att du förbränner mer under en längre period.

Kombinera det med 1-2 korta intervallpass på dagar du inte styrketränar (stronglifts ska köras 3ggr/vecka), skit i spriten, ät "normal" mat och du kommer gå ner på direkten.

Jag är nere 6kg på 4 veckor genom att helt enkelt skippa spriten, köra tung styrketräning kombinerat med intervallpass och bara tänka på vad man käkar.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Tripod »

FreCKo skrev:
Bullen skrev:Nu ska jag göra ett tappert försök att förändra mitt sunkiga leverne. Mycket sallad och kycling istället för kött/korv och mindre pasta och sånt skit. Även alkoholintaget måste minskas och mer motion. 100 pannor och 180cm, 84 vägde jag för några år sedan och hade ändå lite kula. Wish me luck! Sluta snusa tänker jag dock inte göra...
Tung styrketräning är the way to go! http://www.stronglifts.com" onclick="window.open(this.href);return false; är kalas för att komma i form snabbt och bygga en ordentlig grundstyrka. Den tunga träningen ökar på metabolismen, vilket då gör att du förbränner mer under en längre period.

Kombinera det med 1-2 korta intervallpass på dagar du inte styrketränar (stronglifts ska köras 3ggr/vecka), skit i spriten, ät "normal" mat och du kommer gå ner på direkten.

Jag är nere 6kg på 4 veckor genom att helt enkelt skippa spriten, köra tung styrketräning kombinerat med intervallpass och bara tänka på vad man käkar.
Det är jag helt med på, förutsatt att "tänka på vad man käkar" innebär att dra ner på socker och stärkelse och gärna öka på fettet för att ändå bli mätt. Det är dessutom förenat med stora hälsovinster. Alla mätbara hälsomarkörer förbättras radikalt. Lägre blodsocker är nyckeln till bättre hälsa och lägre vikt. Högt blodsocker driver på de flesta allvarliga sjukdomar som finns.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av FreCKo »

Tripod skrev:
FreCKo skrev:
Bullen skrev:Nu ska jag göra ett tappert försök att förändra mitt sunkiga leverne. Mycket sallad och kycling istället för kött/korv och mindre pasta och sånt skit. Även alkoholintaget måste minskas och mer motion. 100 pannor och 180cm, 84 vägde jag för några år sedan och hade ändå lite kula. Wish me luck! Sluta snusa tänker jag dock inte göra...
Tung styrketräning är the way to go! http://www.stronglifts.com" onclick="window.open(this.href);return false; är kalas för att komma i form snabbt och bygga en ordentlig grundstyrka. Den tunga träningen ökar på metabolismen, vilket då gör att du förbränner mer under en längre period.

Kombinera det med 1-2 korta intervallpass på dagar du inte styrketränar (stronglifts ska köras 3ggr/vecka), skit i spriten, ät "normal" mat och du kommer gå ner på direkten.

Jag är nere 6kg på 4 veckor genom att helt enkelt skippa spriten, köra tung styrketräning kombinerat med intervallpass och bara tänka på vad man käkar.
Det är jag helt med på, förutsatt att "tänka på vad man käkar" innebär att dra ner på socker och stärkelse och gärna öka på fettet för att ändå bli mätt. Det är dessutom förenat med stora hälsovinster. Alla mätbara hälsomarkörer förbättras radikalt. Lägre blodsocker är nyckeln till bättre hälsa och lägre vikt. Högt blodsocker driver på de flesta allvarliga sjukdomar som finns.
Menar du LCHF-style med att öka på fettet? Nu verkar det ju som att dom börjar upptäcka samband mellan ökat intag av fett iom LCHF och hjärt- och kärlsjukdomars uppsving de senaste åren. Personligen tycker jag att man kan öka på grönsakerna istället, äta ordentligt 3-4ggr/dag men aldrig ta seconds.

Det viktigaste är ju att se till att det man stoppar i sig är så "rent" som möjligt. Ju färre saker man stoppar i sig med E-ämnen och tillsatt socker och salt desto större chans har man till viktnedgång. USA åker ju på diabetes och sjukdomar som kommer från fetma i och med allt socker, men svenskarna är inte mycket bättre med tanke på att vi i större utsträckning åker på hjärt- och kärlsjukdomar, beroende på allt salt och fett vi stoppar i oss.

I princip - käka bra, träna 3-4ggr/vecka och det kommer rinna av en.
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av FreCKo »

Oavsett hur man går ner i vikt så kan jag nog rekommendera att INTE äta en sån här:

http://tjock.se/strupen/art/279769/hamb ... as_i_sver/" onclick="window.open(this.href);return false;
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av HirYoshima »

FreCKo skrev:Oavsett hur man går ner i vikt så kan jag nog rekommendera att INTE äta en sån här:

http://tjock.se/strupen/art/279769/hamb ... as_i_sver/" onclick="window.open(this.href);return false;
Springer du en ultramara så har du gjort av med så mkt kalorier att det går bra ;)
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Tripod »

FreCKo skrev:
Menar du LCHF-style med att öka på fettet? Nu verkar det ju som att dom börjar upptäcka samband mellan ökat intag av fett iom LCHF och hjärt- och kärlsjukdomars uppsving de senaste åren. Personligen tycker jag att man kan öka på grönsakerna istället, äta ordentligt 3-4ggr/dag men aldrig ta seconds.

Det viktigaste är ju att se till att det man stoppar i sig är så "rent" som möjligt. Ju färre saker man stoppar i sig med E-ämnen och tillsatt socker och salt desto större chans har man till viktnedgång. USA åker ju på diabetes och sjukdomar som kommer från fetma i och med allt socker, men svenskarna är inte mycket bättre med tanke på att vi i större utsträckning åker på hjärt- och kärlsjukdomar, beroende på allt salt och fett vi stoppar i oss.
Det sambandet finns inte. Det var Maj-Lis Hellenius som vantolkade siffrorna avsiktligt. Överhuvud taget finns det ingen ökning av hjärt- kärlsjukdomar totalt sett. Det är en mycket klar minskning, vilket hon dessutom i andra sammanhang har bekräftat.

Den enda ökning som finns är hos lågutbildade lite yngre kvinnor, och den ökningen pågår obrutet sedan 25 år. Så det blir lite svårt att beskylla LCHF för en ökning som uppkommit långt innan LCHF. Däremot har minskningen uppkommit efter LCHF. Detta ligger också helt i linje med de senare årens forskning. Så det där tramset att det skulle orsaka hjärt- och kärlsjukdom är enbart en rest av gångna tiders tro.

Sammanfattning av läget av Robert Rönngren:
"Resultat från interventionsstudier är motsägelsefulla, men de större visar inte något starkt samband mellan intaget av mättat fett och hjärt-kärlsjukdomar. Data från omfattande prospektiva kohortstudier som Nurses’ Health Study, Health Professionals Study och Malmö kost-cancer ger inte något stöd för att ovan nämnda samband skulle finnas. Seven Countriesstudien som utfördes på 60-talet är den största prospektiva kohorten som har uppvisat ett samband, men den har stora brister. Debatten verkar idag svänga till förmån för de som påstår att det mättade fettet är ofarligt, även fast stödet från stora delar av forskarvärlden fortfarande är starkt för att mättat fett skulle vara farligt. Framtida kostråd bör baseras på vetenskap och då kan de knappast innehålla rekommendationen att Sveriges befolkning bör minimera sitt intag av mättat fett."

Att stödet från delar av forskarvärlden fortfarande finns beror mest på att det är mycket svårt att acceptera ändrad betydelse för det man alltid betraktat som självklart. Jag hade också svårt att acceptera att fett skulle vara ofarligt. Vi är ju alla uppvuxna med fettets farlighet som en självklarhet. För den som är expert på ett eller annat sätt är det ännu svårare. För en dietist som hela sitt yrkesliv givit råd som fått folk att äta så fettsnålt som möjligt (och därmed ätit produkter med en massa socker och E-tillsatser istället) har oftast mycket svårt att acceptera ny vetenskap som i princip klargör att hela deras livsgärning är negativ. Men i dag tillkommer hela tiden ett flöde även av läkare och andra experter till LCHF-anhängarnas skara. Men än så länge är det mest de med stor integritet som förmått sig att ta till sig de nya kunskaperna.

Ett exempel på höjdare som tagit till sig det nya är Arne Aastrup. Han är en känd dansk forskare som tidigare var en av lågkolhydratsprincipens största motståndare i världen. Han kapitulerade helt och kom fram till Gary Taubes som är den antagligen främste lågkolhydratsförespråkaren i världen och sa: "I was wrong - You were right".
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Tripod »

För övrigt kan jag tillägga att livsmedelsverkets nya kostråd som snart ska ges ut var på väg att ändras kraftigt och sluta avråda från fett. Det var vad deras vetenskapliga råd kom fram till motsvarade dagens vetenskap. Men efter remissförfarandet lyckades livsmedelsindustrins lobbyister ändra inriktningen på det så att det i princip inte blir några ändringar på råden. Det skulle nämligen riskera att kosta industrin en hel del pengar.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av FreCKo »

Tripod - Standarden i naturvetenskapen i grundskolan var ju att mättat fett alltid är dåligt, medan fleromättat fett innehöll sånt som var bra för en. Men som du säger - Det finns sidor som säger båda sakerna, och studier som säger båda sakerna också. Jag tycker att mycket grönsaker (som är lågt i kaloriinnehåll och högt i mineraler), kombinerat med bra kolhydrater, proteiner och fett (fleromättat) fungerat "bäst" av allt jag testat, och även det jag läst på om.

DOCK är jag alltid öppen för att omvärdera! :vinkar:
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Tripod »

Ja visst. Vi är ju alla itutade att fett är livsfarligt. Det är jag uppvuxen med. Jag också. Det är därför det är så svårt att ta till sig det.

Att både överviktsepidemin och diabetesboomen har slagit till mot västvärlden sedan 80-talet är ingen slump. Det är en följd av kostråd som baseras på de gissningar som Ancel Keys gjorde i USA på 50-talet. Även då insåg forskarna att det finns inga bevis för att det är fettet som ligger bakom. Men de amerikanska hälsovårdsmyndigheterna valde att tro på Keys och tyckte inte det fanns någon tid att vänta på oemotsägliga vetenskapliga bevis. De ville agera direkt för att motverka övervikt och hjärtproblem.

Alltså drog de igång kampanjen. Och när sedan president Lyndon B. Johnson fick hjärtinfarkt 1973 förklarade en övertygande läkare i TV att det berodde på kolesterol. Och att det i sin tur berodde på mättat fett som presidenten ätit. Därmed var det etablerat som absolut sanning.

1986 hade sedan TIMES magasin ett temanummer om fettets farlighet, som fick oerhört genomslag. Sedan dess har lågfettprodukter fått en otrolig dominans och de innehåller mycket socker och andra tillsatser. Detta har gjort att övervikt och diabetes och andra metabola sjukdomar, samt hjärtproblem skenar. Varvid myndigheterna varnar ännu mer för fett, varvid det blir ännu värre.

Men i Sverige, som är världsledande på spridning av lågkolhydratsidéerna, har alltså antalet hjärtinfarkter minskat efter ökningen av fettkonsumtionen.

Och kanske mest av allt, alla mätbara "hälsomarkörer" blir i princip alltid väldigt mycket bättre för den som byter till lågkolhydratskost.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av inber »

Sumobrottare äter en speciell kolhydratrik gryta med låg fetthalt för att kunna komma upp i sån fläskbergsstorlek som de har. Att det är lite fett i är viktigt, för annars blir de alldeles för mätta för att kunna komma upp i sin matchvikt.

Tänkvärt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av FreCKo »

Officiellt ner över 6kg imorse! Nu är det bara 12kg kvar...
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Svensson »

Jag körde LCHF rätt flitigt för ett par år sen med gott resultat, efter nåt år så återgick jag dock till gamla vanor. I maj i år började jag om igen och har gått ner 8 kg, dock har det planat t under sommaren och tyvärr vänt uppåt nåt kilo pga semestermat och dryck...

Om man bortser från att man tappar vikt så mår jag bättre med LCHF. Jag har haft i princip kronisk halsbränna och allmänt dålig mage, har antagit att det är pga av stress men när jag äter enligt LCHF har jag aldrig problem med detta! Ha ingen aning om vad det beror på, om det är kolhydrater i allmänhet som ger dessa problem eller om det är sockret.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Tripod
Medlem++
Inlägg: 3039
Blev medlem: tor 01 nov 2007, 10:34
Ort: Eslöv/ Halden, Norge

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Tripod »

Socker är ju 100% kolhydrater. Det finns listor med vilka sjukdomar som kolhydrater kan orsaka. Det verkar vara det mesta. Att undvika kolhydrater låter därför som någon sorts dunderkur mot allt och därför blir många misstänksamma. Det låter för bra.

Jag läste om någon forskare som hävdade att skadeverkningen av kolhydrater är i ungefär samma storleksordning som skadorna av tobak. Med den stora skillnaden att vi gladeligen matar våra barn med kolhydrater.
http://www.myspace.com/stefanmarkebo" onclick="window.open(this.href);return false;
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+ (till och med 50+)
smarkebo på Skype
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av GandhiMK2 »

FreCKo skrev:
Tung styrketräning är the way to go!
Det kan det säkert vara om man har tid , pengar och känner det minsta lust inför uppgiften.
Om inte så skulle jag återigen rekommendera viktklubb.se som nu också har en app som gör att det är sjukt enkelt att "bokföra" on the go...är man på stan och tar en kokt korv så tar man fram telefonen och skriver in.
Det tar 15 sek...
Hela min matreggning tar kanske 3 min i anspråk per dag. Mer "kostar" det inte. Det och ett par aktiva val och bortval.
I kombination med en massa muskler som bränner så är det givetvis ÄNNU bättre...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++
Inlägg: 6820
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 13:41
Ort: Stockholm

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av FreCKo »

f-bass skrev:
FreCKo skrev:
Tung styrketräning är the way to go!
Det kan det säkert vara om man har tid , pengar och känner det minsta lust inför uppgiften.
Om inte så skulle jag återigen rekommendera viktklubb.se som nu också har en app som gör att det är sjukt enkelt att "bokföra" on the go...är man på stan och tar en kokt korv så tar man fram telefonen och skriver in.
Det tar 15 sek...
Hela min matreggning tar kanske 3 min i anspråk per dag. Mer "kostar" det inte. Det och ett par aktiva val och bortval.
I kombination med en massa muskler som bränner så är det givetvis ÄNNU bättre...
Tung styrketräning ökar på metabolismen, det är därför jag rekommenderar det! 3ggr/vecka och max 1h/gång är bra om man inte tränat tidigare tycker jag för att bygga upp en rejäl grundfysik, bli stark och dessutom ha en förbränning som heter duga under tiden!

Kombinera det med viktklubb.se... Ja, det kommer nog rinna av kilon!

EDIT: Kostar viktklubb.se förresten?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av GandhiMK2 »

FreCKo skrev:
f-bass skrev:
FreCKo skrev:
Tung styrketräning är the way to go!
Det kan det säkert vara om man har tid , pengar och känner det minsta lust inför uppgiften.
Om inte så skulle jag återigen rekommendera viktklubb.se som nu också har en app som gör att det är sjukt enkelt att "bokföra" on the go...är man på stan och tar en kokt korv så tar man fram telefonen och skriver in.
Det tar 15 sek...
Hela min matreggning tar kanske 3 min i anspråk per dag. Mer "kostar" det inte. Det och ett par aktiva val och bortval.
I kombination med en massa muskler som bränner så är det givetvis ÄNNU bättre...
Tung styrketräning ökar på metabolismen, det är därför jag rekommenderar det! 3ggr/vecka och max 1h/gång är bra om man inte tränat tidigare tycker jag för att bygga upp en rejäl grundfysik, bli stark och dessutom ha en förbränning som heter duga under tiden!

Kombinera det med viktklubb.se... Ja, det kommer nog rinna av kilon!

EDIT: Kostar viktklubb.se förresten?

Japp, det blir bättre men också krångligare. Om man inte har tid och att den totala ansträngningsnivån och strulnivån blir alltför hög på hela projektet så är det större risk att ALLT havererar så OM man inte OCKSÅ kan gå och lyfta vikter så funkar det bra med att bara äta mindre och det får man hjälp med på viktklubb. =)
Jag har roddmaskin i källaren och min race-cykel uppställd på trainer så JAG kan köra rätt bra och enkelt. Men det är nog en lyxsituation, antar jag...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Taurus »

Själv har jag med framgång nyttjat ett akut byte av hjärtklaff och itusågad bröstkorg för att gå ner i vikt, en månad på dropp och sjukhuskäk ger resultat ;-) Skämt åsido, jag har ju varit ganska så seriös med fysrehabiliteringen - rask promenad en timma per dag och (än så länge mycket lätt) styrketräning ett par dagar i veckan. Resultatet är att jag bara har något enstaka kilo kvar till tvåsiffrigt och kurvan pekar stadigt nedåt. Jag har egentligen inget viktmål eftersom fokus är på att må bra, men hoppas att vågen visar på 90-strecket till nästa sommar :-)

Eftersom både frugan och jag gillar att stå vid spisen käkar jag som vanligt, dvs god mat i lagom portioner, inget spånken, och mycket sparsamt med godis, fikabröd och snacks. Ni dietförespråkare får propagera för och emot fett respektive kolhydrater så mycket ni vill - jag tror fortfarande en god och balanserad kost utan överdrifter åt något håll är det sundaste i längden, kombinerat med rörelse så att man faktiskt förbränner eventuella överflödskalorier. Ingen raketvetenskap.
Användarvisningsbild
John_D
Medlem++
Inlägg: 4748
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 09:39
Ort: Göteborg

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av John_D »

Håller med dig Taurus, Dock eftersom jag är en socker beroende och gillar fet mat så måste jag säga att det bästa sättet för MIG är Viktväktarna. då äter man ju faktiskt balaserat. Och just nu så har jag satt mitt mål på 90 kg till sommaren jag oxå. Men först och främst 110 innan oktober och gärna så nära 100 jag kan komma innan jul :)
It doesn't matter if it's not broken...I can fix it.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Mr Spock »

-5 kg på en månad känns godkänt, eftersom det under övervägande delen av perioden handlat om en högst egen tillämpning av 5:2-metoden... Mat OCH vin 5 dagar i veckan, lågt kaloriintag 2 dagar i veckan. I tillägg ska dock sägas att jag avverkat 30-60 min/dag på motionscykel.

Nästa 5 kg lär säkert gå trögare att tappa...inhandlade en Schwinn spinningcykel igår...i o m semesterslutet har jag även reducerat vinkonsumtionen till en dag i veckan...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++
Inlägg: 9045
Blev medlem: mån 31 mar 2008, 10:28

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av GandhiMK2 »

Mr Spock skrev:-5 kg på en månad känns godkänt, eftersom det under övervägande delen av perioden handlat om en högst egen tillämpning av 5:2-metoden... Mat OCH vin 5 dagar i veckan, lågt kaloriintag 2 dagar i veckan. I tillägg ska dock sägas att jag avverkat 30-60 min/dag på motionscykel.

Nästa 5 kg lär säkert gå trögare att tappa...inhandlade en Schwinn spinningcykel igår...i o m semesterslutet har jag även reducerat vinkonsumtionen till en dag i veckan...
Gör du som jag och kollar på tv-serier på hojen? En timme flyger förbi.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++
Inlägg: 8305
Blev medlem: lör 03 maj 2008, 18:43
Ort: Carlshamns Flaggpunch

Re: PrataBas STORA viktminskningstråd!!

Inlägg av Mr Spock »

f-bass skrev:
Mr Spock skrev:-5 kg på en månad känns godkänt, eftersom det under övervägande delen av perioden handlat om en högst egen tillämpning av 5:2-metoden... Mat OCH vin 5 dagar i veckan, lågt kaloriintag 2 dagar i veckan. I tillägg ska dock sägas att jag avverkat 30-60 min/dag på motionscykel.

Nästa 5 kg lär säkert gå trögare att tappa...inhandlade en Schwinn spinningcykel igår...i o m semesterslutet har jag även reducerat vinkonsumtionen till en dag i veckan...
Gör du som jag och kollar på tv-serier på hojen? En timme flyger förbi.
:tummenupp:
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Skriv svar