Spector NS2a

Har du erfarenheter och åsikter om någon basrelaterad produkt? Recensera här!
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Spector NS2a

Inlägg av matt_deluxe »

Här kommer min recension av Spector NS2a basen som jag köpte på Blocket nyligen, som utlovat.
Jag minns att jag såg Spector NS2or i många musikvideor när jag växte upp, de fanns där i händerna på Eddie Jackson, Rachel Bolan, Geezer Butler och inte minst Mike Starr. Jag var i mycket påverkbar ålder och det är nog så att jag mindes Crown-inläggen och det snirkliga monogramet på huvudet, men förstod aldrig varför de gjorde Warwickbasar med olika loggor. Att jag senare förstått relationen mellan dessa två basar, NS2 och Streamer, har lett mig till en annan fråga; Varför sno hela designen rakt av? Nu vet jag. Den kroppsform och välvda kontur som Ned Steinberger slipade fram med bandslipen den där dagen i Brooklyn på 70talet är ett jäkla mästerverk av spelkomfort och balans.
Skillnaden mellan NS2 och NS2a är kanske främst tillverkningsland, NS2a är koreanska byggen, men även inlägg i greppbrädan, NS2 har crowns och NS2a dots, liksom guld kontra svart hårdvara. Även mickarna är olika EMG på NS2 och NS2a har Spectors egna. Det de har gemensamt är träval och den fysiska konstruktionen och formgivningen. Nu stämmer ju alltid saker lite mindre bra än till hundra procent, någon har satt dit crowns på en NS2a en dag på jobbet. Jag är nöjd. Sen har säkerligen mickarna blivit bytta mot EMG för att vidare förstärka sin strävan efter en amerikansk NS2. Men den svarta hårdvaran sitter kvar och det stör inte mig, för guld på vitt kan bli lite för pråligt i min smak. Men hårdvaran är Spectors eget stall och Schaller stämskruvar, så de skäms inte. Och vad jag kan se stämmer det gott med en Kramer-era NS2a från de första batcharna.
Skicket kan nog sägas vara gott, om man betänker att den hängt med i så där 25 år, lite dings, bältesskrap och nötning från en vilande tumme ovanför P micken. Ni vet sånt som Fender och Sandberg tar några tusen extra för. Det enda som kan störa lite är att en bandstav blivit skadad på ett sätt som ser ut som att man lagt emot en flatskruvmejsen på bandstaven mellan A och D strängen och fläska till med en klubba. Men det sitter på en plats som man bara får problem med om man är solobasist och bänder, men det kanske får bli en reparation vad det lider.
Inkopplad, hängd i ett axelband runt nya ägaren och med ett helt band i repan får den första bekantskapen i skarpt läge. Mina Fenderbasar låter kalas med kompressor för rena ljud och overdrive för att liva upp rock och metalsounden. Det gjorde inte Spectorn, Boss ODB3an lät som att man lagt på vitt brus på basljudet, Multidriven lät tråkig, den lät bättre utan, rakt in i stärkaren, för jag hade glömt att koppla in kompressorn. Soundet var livfullt med bra och jämn dynamik mellan strängarna. Det har jag aldrig upplevt med någon bas jag ägt, alla kräver kompressor för att inte försvinna på vissa toner. Det är nog så att förklaringen ligger i den genomgående halsen, EMG mickarna och den aktiva elektroniken. Halsen känns skön och lättspelad utan att vara för pinnsmal vid sadeln och golvplankbred mot kroppen. Det är gött åkande hela vägen. Sen förstärks den upplevelsen av att basen hänger mycket balanserat och man behöver inte parera huvudstupa dyk, utan kan koncentrera sin energi på att spela istället.
Jag är av en ombytlig natur och har ett slags behov av att ifrågasätta mina val, inte minst av basar. Det kan förundra mig att vi så ofta spelar på basar som faktiskt inte utvecklats nämnvärt på 50 år, även fast P-mickarna sitter monterade åt fel håll på Fender, skruvade halsar är en ganska dålig och billig lösning för tonen i ett instrument och basar som hänger som en påse skit i axelbandet. Men på samma gång har jag inte spelat in mer än någon låt på något annat än Fender P-bas. Så det kan ju hända att jag blir kär i någon av mina Fender igen, men just nu är det en slank, kurvig 25åring som jag är kär i.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Spector NS2a

Inlägg av Aslan »

Intressant recension!
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++
Inlägg: 6882
Blev medlem: mån 31 jul 2006, 22:32
Ort: Hufvudstadens södra utkant.

Re: Spector NS2a

Inlägg av whatawaste »

:tummenupp:

Just den där är byggd med crowns, och jag har sett ett par till på nätet. De är dock väldigt ovanliga... :)
Spector NS2
Spector Euro 4 LXTW
Spector Timbre


Mesa D800 med PH412
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Spector NS2a

Inlägg av Aslan »

Svalnar kärleken så vet du vem du ska kontakta;)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Re: Spector NS2a

Inlägg av matt_deluxe »

Jo, jag har en känsla av att det finns ett visst intresse här på forumet. Just nu känns det som förevigat.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Spector NS2a

Inlägg av eeakga »

Bilder för bövelen! :)
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Re: Spector NS2a

Inlägg av matt_deluxe »

Bild
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Spector NS2a

Inlägg av Aslan »

Grymt snygg!!!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Re: Spector NS2a

Inlägg av matt_deluxe »

Bild

Liten närbild på kroppen.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Spector NS2a

Inlägg av eeakga »

Bra recension.
Hög nostalgifaktor på den där alltså, jag minns den också från videos med Queensrÿche och Alice in chains från "den gamla goda tiden" :) Och basljudet på t.ex. Empire-plattan är ju grymt!

Grattis till en fin bas, en sån där borde man ha någon gång.
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Re: Spector NS2a

Inlägg av matt_deluxe »

Tydligen blev Eddie Jacksons NS2 stulen och har aldrig återfunnits. Synd för honom. Det är ju soundet man vill ha från honom.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spector NS2a

Inlägg av blackparkas »

Är ju bra sexigt med P/J på en så´n här.....!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Re: Spector NS2a

Inlägg av matt_deluxe »

Just nu lutar det åt att utnämna P/J till min personliga favorit bland mickkombinationer. Väntar spänt på att få tillfälle att testa den i studio. Misstänker att den kommer låta vansinnigt bra till nya metalprojektet.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Spector NS2a

Inlägg av eeakga »

matt_deluxe skrev:Tydligen blev Eddie Jacksons NS2 stulen och har aldrig återfunnits. Synd för honom. Det är ju soundet man vill ha från honom.
Han skulle ju kunna köpa en ny. :)
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+
Inlägg: 1808
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 18:49
Ort: Sthlm

Re: Spector NS2a

Inlägg av xfredrikx »

en metalbas som tillochmed jag tycker är snygg!
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Spector NS2a

Inlägg av Bullen »

Sjukt snygg, tar en kölapp och ställer mig i den enorma kön ifall denna blir till salu!
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spector NS2a

Inlägg av bjelkeman »

Jag bara önskar det fanns mer Spector i landet. Parkas fick mig nästan att köpa den han har när han var här sist. :)
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Spector NS2a

Inlägg av Lowlife »

Har en svart själv fast med soapbarpuppor. Underbart instrument. Köpte dessutom en Rex Brown (Pantera-inte PantaMera) signaturmodell, Korean. Ynf... Spelar man hårdrock (och det gör man) länge nog så börjar det fanimej rinna råolja ur högtalarna, så tungt och bra är det. :wink:
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Re: Spector NS2a

Inlägg av matt_deluxe »

Ja, som det känns nu kan det nog bli fler Spector. Missade en NS2000 nyligen tyvärr.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Re: Spector NS2a

Inlägg av matt_deluxe »

Komplett porrbildserie.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: Spector NS2a

Inlägg av Aslan »

Du bara retas...HELA TIDEN!!!...;)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spector NS2a

Inlägg av blackparkas »

Låt nästa Spector bli en ordentlig istället!


Man känner skillnad på asiaterna och de tjeckiska, tro mig....!!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Spector NS2a

Inlägg av bjelkeman »

blackparkas skrev: Man känner skillnad på asiaterna och de tjeckiska, tro mig....!!
Jo, den du har kändes ju... robust? stadig? "like a rock"? Jag gillade den i alla fall. Vad det än kallas.
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Spector NS2a

Inlägg av blackparkas »

Koreanerna är ofta bra de också, men som sagt, det är skillnad.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
matt_deluxe
Medlem+
Inlägg: 517
Blev medlem: fre 11 maj 2007, 23:14
Ort: Kungsör

Re: Spector NS2a

Inlägg av matt_deluxe »

Det kan nog vara så. Skulle vara skoj att klämma på en amerikanare.
Spector NS2a
Fender Precision Special (MIM) -01
Squier Classic Vibe Jazzbass
Trace Elliot V-type
Laney 410
Skriv svar