Kända basister som borde förblivit okända?

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Kända basister som borde förblivit okända?

Inlägg av blackparkas »

Ja... Detta är minst lika intressant, eller ännu mer intressant som en liknande tråd som ploppat upp.... :D

Har ni några ni bara känner är totalt överskattade?


Själv har jag svårt att tänka ut nå´n såhär på rak arm eftersom jag inte lyssnar så mycket på "basist-basister"..... :D
Eller musik där det förekommer heller för den delen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++
Inlägg: 13199
Blev medlem: tis 14 nov 2006, 09:09

Inlägg av macahan »

Står helt still.. men jag skulle VILJA säga wictor wooten & co
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Jag har alltid tyckt att Flea är en smula överskattad. Inte dålig, men inte SÅ bra heller.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Jason Newsted. Visst. Han var bra på att röja runt på scenen så live var han väl kul, men något vidare basspel stod han då inte för. Sen kan det ju varit strikta order från de andra herrarna i bandet att han inte skulle höras alltför mycket iofs. Men ändå. :thumbsdown:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev:Jag har alltid tyckt att Flea är en smula överskattad. Inte dålig, men inte SÅ bra heller.
Kan förstå att han inte imponerar, själv tycker jag han är skitbra, speciellt till den musik han spelar, men något överjordiskt är det väl inte med honom direkt... :D
men se´n har vi ju alla olika referenser till vad som gör att man tycker en speciell basist är bra.

Wooten och co är ju bra på sitt sätt, men hur kul är det?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

TDHP skrev:Jag har alltid tyckt att Flea är en smula överskattad. Inte dålig, men inte SÅ bra heller.
Beror på.. mixed feelings ang honnom.. långt ifrån någon bländande teknik.. men den är egen och passar honnom.. och han gör det RIKTIGT bra till och från..

Vi har alla "jag spelar den här tonen om och om igen jävlig bra" rockers!!
Men dom känns det dumt att hacka på.. för då får jag styck av Johannes och kompani... (jag menar.. VAD ÄR STORT MED DUFF???? TELL ME??? )

Om vi går över till vad mång här inne anser vara "rassel och pling" kategorin så finns det några få som jag saknar empati för...
Bill "the buddha" Dickens..
STUUUUUUUUUUUUUUUUUU ... haaaaaamm.... dotCOOOM!
Jef fu fu.. Berlin... dotCOOOM! ;)
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev: (jag menar.. VAD ÄR STORT MED DUFF???? TELL ME??? )

Duff har jag aldrig tänkt på som någon vidare bra basist tidigare, men efter att ha lyssnat på velvet revolver och även lirat ett gäng av deras låtar så måste jag säga att han är smått genialisk i sitt basspel - I den genren!
Rock n roll-bas med fläskigt sound och ändå läckra prylar som han får med med klockren timing.

Duff börjar bli idealet för mig.... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

blackparkas skrev:
Liten skrev: (jag menar.. VAD ÄR STORT MED DUFF???? TELL ME??? )

Duff har jag aldrig tänkt på som någon vidare bra basist tidigare, men efter att ha lyssnat på velvet revolver och även lirat ett gäng av deras låtar så måste jag säga att han är smått genialisk i sitt basspel - I den genren!
Rock n roll-bas med fläskigt sound och ändå läckra prylar som han får med med klockren timing.

Duff börjar bli idealet för mig.... :D
Man.. :shock: SHOW ME!!
Posta klipp!! please!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Liten skrev:
blackparkas skrev:
Liten skrev: (jag menar.. VAD ÄR STORT MED DUFF???? TELL ME??? )

Duff har jag aldrig tänkt på som någon vidare bra basist tidigare, men efter att ha lyssnat på velvet revolver och även lirat ett gäng av deras låtar så måste jag säga att han är smått genialisk i sitt basspel - I den genren!
Rock n roll-bas med fläskigt sound och ändå läckra prylar som han får med med klockren timing.

Duff börjar bli idealet för mig.... :D
Man.. :shock: SHOW ME!!
Posta klipp!! please!
Hm...
SKa försöka hitta nå´t...
Som sagt, referenserna hos oss här på forumet är nog grymt olika vad man anser gör en basist bra.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Ja, det är väl lite som med sångare... :wink:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Men det är ju detta som är kul!
Att vi är olika!
Jag tex HATAR Adam Nittis klipp som Jack postade förut.. tonen får det att krypa i kroppen.. likförbannat så finns det folk som älskar det! och det diggar jag! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Det jag gillar med Duff är att hans enkelhet, inget fancy, inget avancerat, det är rock n roll, med finess.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Själv gillar jag basister som skapat sig ett personligt musikaliskt uttryck som funkar för dom själva och för den musikaliska kontext de verkar i, och som också verkar ha ett liv utanför musiken - Flea, Geddy, Squier, Lemmy(!), Steve Harris(!), Geezer Butler(!), Rutger G(!) osv platsar där. Genre och chops är inte det väsentliga för om jag ska tycka de är bra eller inte.

Wooten och liknande teknikfantomer är väl kul i små doser, men inget jag går igång på. Jag har helt enkelt lite svårt för vuxna män som fortfarande verkar bo i mammas källare övandes teknik 24/7.

Jaja, jag vet att det här gränsar farligt nära bullshit om att "en riktig konstnär måste leva och känna smärta för att kunna uttrycka sig", men i det här fallet ligger det nästan ett litet uns av sanning i det. Jag tycker det finns allt för många exempel på teknikmonster som är ohyggligt tråkiga att lyssna på.

Det här är mina åsikter och jag respekterar era åsikter vad de än månde vara, så ni behöver inte flame:a ;-)

Edig: Duff...jag har heller aldrig förstått hans storhet, och gag-reflexen går igång lite smått när jag hör hans plonkljud från tidiga GnR. Velvet revolver har jag inte lyssnat mycket på, men där är det åtminstonde ingen bas som sticker ut nåt speciellt, vilket kanske är lika bra...
Senast redigerad av Taurus den tor 24 jan 2008, 15:10, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst--
Medlem
Inlägg: 376
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 21:32

Inlägg av Gäst-- »

Jag kommer troligen bli flammerad nu men jag tycker Jaco, Det han spelar är ju övermänskligt svårt men det låter ju inte kul eller bra (IMHO) Men smaken är som baken. Nu kommer jag bli "Well Done" men Phil Lynnot. förstå mig inte fel. Jag älskar Thin Lizzy och hans sångröst men jag tycker hans basgångar är väldigt tråkiga. (vilket man kan förstå eftersom han sjunger samtidigt)
Senast redigerad av Gäst-- den tor 24 jan 2008, 15:27, redigerad totalt 1 gånger.
Threadkiller #1
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Har sett Wooten i några hemska klipp, men på Gov't Mule DVD:n så var han var hel ok. Antagligen pga låtarna/stilen.
Finns ju både dåliga basister och tråkiga... men de är ju inte stora direkt.
Basister (även andra musiker) är beoende av låt och sammanhang!
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem
Inlägg: 16064
Blev medlem: tis 19 jun 2007, 13:54
Ort: Örebro

Inlägg av Liten »

Skunkofant skrev:Jag kommer troligen bli flammerad nu men jag tycker Jaco, Det han spelar är ju övermänskligt svårt men det låter ju inte kul eller bra (IMHO) Men smaken är som baken. Nu kommer jag bli extra bränd men Phil Lynnot. förstå mig inte fel. Jag älskar Thin Lizzy och hans sångröst men jag tycker hans basgångar är väldigt tråkiga. (vilket man kan förstå eftersom han sjunger samtidigt)
Inge fel med att dissa Jaco eller Phil.. (ok Phil e phil.. you just don't flame on phil and get away with it!! :twisted: )

Många som sagt att Jaco spelar för busy!! att han inte låter musiken andas.. att hans ton suger.. att det är för flummigt!.. att hans vita brallor var för högt uppdragna... Kan respektera alla de åsikterna! :D
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem
Inlägg: 10861
Blev medlem: tis 25 jul 2006, 12:40
Ort: Uppsala

Inlägg av anli »

Taurus skrev:Själv gillar jag basister som skapat sig ett personligt musikaliskt uttryck som funkar för dom själva och för den musikaliska kontext de verkar i, och som också verkar ha ett liv utanför musiken - Flea, Geddy, Squier, Lemmy(!), Steve Harris(!), Geezer Butler(!), Rutger G(!) osv platsar där. Genre och chops är inte det väsentliga för om jag ska tycka de är bra eller inte.
+1
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

anli, så sant. Har inte sett Mule-dvd:n, men om Wooten skippar tröksolona och sextupelthumpingtolvfingerstappingexcesserna där och groovar lite som folk istället går det kanske att lyssna på ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

Blir väldigt insnöat på Duff här men..
Vem har sagt att Duff är stor?
Han är väl stor för att han spelade i guns och inte för att han är en monsterbasist?

Jag uppskattar som sagt hans enkelhet i liret, han spelar rock utan en massa trams men med några småräkor som ligger perfekt.
Men någon STOR basist? nej aldrig, han är en av de vanliga basisterna som gör det han ska och inget mer.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem
Inlägg: 3341
Blev medlem: mån 26 nov 2007, 21:02
Ort: Gothenburg

Inlägg av Chriller »

blackparkas skrev:Det jag gillar med Duff är att hans enkelhet, inget fancy, inget avancerat, det är rock n roll, med finess.
Duff spelar rätt gött, men det där chorusdränkta soundet är inte min påse.
Samtidigt är det ju rätt imponerande med en rockbasist som har ett sound som man känner igen överallt. Det är fan inte många man kan säga om, oavsett instrument.
Jomen. It's the Chriller.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Inlägg av TDHP »

Skunkofant skrev:Jag kommer troligen bli flammerad nu men jag tycker Jaco, Det han spelar är ju övermänskligt svårt men det låter ju inte kul eller bra (IMHO) Men smaken är som baken. Nu kommer jag bli extra bränd men Phil Lynnot. förstå mig inte fel. Jag älskar Thin Lizzy och hans sångröst men jag tycker hans basgångar är väldigt tråkiga. (vilket man kan förstå eftersom han sjunger samtidigt)
Gillar Lynnots basspel mycket för att det är så enkelt och självklart, eller om man vill, tråkigt! För mig handlar det väldigt lite om bassolon eller teknik, det gäller att tillsammans med trummisen forma en rytm- och kompsektion som är dels som en ångvält, dels som ett silkestyg!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Inlägg av blackparkas »

TDHP skrev: För mig handlar det väldigt lite om bassolon eller teknik, det gäller att tillsammans med trummisen forma en rytm- och kompsektion som är dels som en ångvält, dels som ett silkestyg!
+1!

Se´n om det smyger in någon liten räka gör ju liksom inte det något.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++
Inlägg: 2553
Blev medlem: tis 09 okt 2007, 14:55
Ort: Hammarby, X-county

Inlägg av Taurus »

Chriller skrev:
blackparkas skrev:Det jag gillar med Duff är att hans enkelhet, inget fancy, inget avancerat, det är rock n roll, med finess.
Duff spelar rätt gött, men det där chorusdränkta soundet är inte min påse.
Samtidigt är det ju rätt imponerande med en rockbasist som har ett sound som man känner igen överallt. Det är fan inte många man kan säga om, oavsett instrument.
Chriller, enligt min högst personliga åsikt har rockbasisterna jag rapade upp tidigare ett sound man känner igen överallt - Flea, Geddy, Squier, Lemmy, Geezer, Steve Harris osv - utan att det för den skull är dåligt a la Duff.

Ja, okej då, Steve Harris kanske borde ratta lite på stärkaren, men å andra sidan uppvägs oljudet av soffan på axeln och världens bästa foten-på-monitorn-machinegun-bas ;-)

Men jag säger inte emot, det ÄR imponerade att skapa sig ett personligt sound som många känner igen, även om det kanske inte låter bra 8-P

Edit: TDHP, håller med. Den silkestygsklädda ångvälten är det funamentala, startar inte den spelar det ingen roll vilka chops man har.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++
Inlägg: 14601
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 16:53
Ort: Solna

Inlägg av hosse »

daionsavage skrev:Sid Vicious hade nog överlevt om han inte blivit känd...
men han var ju inte basist, han var ju bara en ikon :wink:
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Skriv svar