theLopp

Presentera och berätta lite om dig själv
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

theLopp

Inlägg av theLopp »

Hej på er! :vinkar:

Tänkte att det var på tiden att presentera sig, har ju ändå varit medlem sedan 2008...

Fredrik Larsson heter jag men kallas för Loppan. Kommer från Lindome strax utanför Göteborg men bor numera i Onsala. Fick min första bas, en Ibanez Roadstar II, när jag var 13 år och fattade ganska snart att det var min grej. Verkade vara konstant basistbrist på den tiden så det var ju perfekt att kunna haka på de lite "bättre" banden och lära sig av de som kunde lite mer.

Var med i ett gäng olika band och hamnade till slut i HammerFall och vi spelade in debutplattan 1997, gick ju rätt bra även om klimatet för Heavy Metal var sådär vid den tiden. Jag hoppade av när plattan släpptes för att syssla med annan musik, Death Metal och Thrash, men 2007 var det dags att gå med igen. Och där är jag nu.

Spelar även med DeathDestruction där jag får utlopp för lite mer aggression och groove. Vi har precis släppt vårt andra album. Förbannat kul!

Har nu spelat på Ibanez i över 25 år och njuter av att läsa Bjelkemans detaljerad beskrivningar av gamla godingar. Har ju en del själv men lite nyare varianter. Är väldigt glad att jag fortfarande har kvar min första bas!

Har precis gått över till att spela Sandberg och även om jag alltid kommer att älska mina Ibanezer så måste jag säga att det är sjukt bra kvalité på Sandberg! Har en California TM5 Tobacco Sunburst Hardcore Aged som är helt fantastisk! Blir snart lite tillskott i Sanbergfamiljen! Ja, nu har jag ju faktiskt fått lite till tillskott, en Metallic Red Sandbird Hardcore Aged. Så in i helvete nöjd! Men det blir snart tillskott igen :D Måste ju ha en P-bas också. Natur, lönnbräda med blocks, ja det finns lite på önskelistan.

En av mina första basar som jag har kvar är en Hamer Scarab som jag köpte av Silver Silver, Hardcore Superstar, och han frågar fortfarande om jag har den kvar och vill sälja. Den säljer jag aldrig.

Spelar numera på TC Electronic, RH750 med en RS212 och en RS210C, som jag tycker levererar duktigt. Fantastiska finesser med bra kompressor, även om jag helst spelar utan, en grym stämapparat och schysst röremulering. En massa tjafs om watt men riktigt bra tryck! Kan ju kanske inte jämföras med min Marshall, VBA400 genom två VBC412, duktigt med tryck kan jag lova. Har även en Ampeg SVT5 PRO och en vit 810! De skickade fel från USA och jag fick en som var specialgjord till Rolling Stones. Consider your self lucky, hälsade han, och ja det får man väl vara. Kör även Ibanez Promethean Combos som jag tycker låter fantastiskt.

Kör nästan alltid med någon form av dist, Sansamp RBI, RPM, BDDI Programmable, VT Bass Deluxe, TS9B eller senaste tillskottet, Mesa FluxDrive. Något nasal men med rätt bas låter den fantastisk. Har nu även en Darkglass B7K som låter riktigt bra men jag har inte hunnit ratta in mitt sound än.

Har ständig GAS och letar alltid efter något nytt som kanske är liiite bättre eller liiite snyggare.


Hatten av till alla som är med och driver detta fantastiska forum!
/Fredrik

Jag skrev om och uppdaterade mina grejer men det försvann... har sålt av en del och ännu mer ska bort. Listar det jag har kvar nedan:

Ibanez
RB630BK -86
SR885BK -93
SR885LB -93
ICB300EXBR -07 Custom Colour Blood Red
ICB300EXSLB -07 Custom Colour Starlight Blue
SR5005EOL -09
SDB1BR -10 Custom Colour Blood Red
DTB100CA -11
ATK1205NT -13

Sandberg
California TM5 Tobacco Sunburst
California VM5 Natural Finish
California VM5 Sherwood Green
Sandbird 5 Metallic Red
FortyEight 5 Metallic Red
FortyEight 5 Black

Fender
Jazz Bass V American Deluxe Transparent Wine
Jaguar Modern Player Black

Hammer Scarab Mahogany Red

Hohner B2A V Mahogany

Sen har jag börjat knarka preamps och pedaler, listar några om någon undrar något eller vill jämföra.

Noble - Dual Vacuum Tube DI
Two Notes - Le Bass
Darkglass - Vintage Ultra o Alpha/Omega
Sansamp - VT Bass DI
Ampeg - SCR-DI
Tronographic - Rusty Box
MXR - M80 Bass DI+
Suncoast - B1P Bass Preamp
3Leaf Audio - The Enabler

Sen funkar ju även dessa som preamp:

Eventide - H9 Max
Strymon - Riverside
Source Audio - Aftershock
Brimstone Audio - XD2

Lite fler pedaler som kan vara intressanta för någon:

Origin Effects - Cali76-TX o CB
Two Notes - Torpedo C.A.B.
DSM Noisemaker - OmniCabSim Deluxe
Strymon - Deco, El Capistan, Flint

Och så kör jag numera på 2 st Barefaced FR800 här hemma och i repan. De är snarlika Big Baby II fast med ett inbyggt steg på 800 watt.

/Fredrik
Senast redigerad av theLopp den fre 16 jun 2017, 13:11, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: theLopp

Inlägg av jisac »

Hej på dej!
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: theLopp

Inlägg av eeakga »

:shock:

TRE Icemans! Dom måste vi få se bilder på!

Känns ju knepigt att hälsa välkommen till någon som varit medlem mycket längre än jag, men hej iaf! :)
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Inlägg: 5425
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 12:55
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: theLopp

Inlägg av bjelkeman »

Ah! En riktig själsfrände. :)

Nu blir vi verkligen sugna på lite bilder!
Spelar metall med Orbital Decay.
Ibanez (ett halvdussin) & Warwick, Mesa, Darkglass, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: theLopp

Inlägg av theLopp »

På begäran kommer en bild på mina Iceman basar.

Bild
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: theLopp

Inlägg av theLopp »

Fan, nu har man lärt sig något nytt igen. Ladda upp bilder på en extern site. Kan inte påstå att jag är snabb eller teknisk, varken på bas eller IT. :lol:
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: theLopp

Inlägg av jisac »

theLopp skrev:Fan, nu har man lärt sig något nytt igen. Ladda upp bilder på en extern site. Kan inte påstå att jag är snabb eller teknisk, varken på bas eller IT. :lol:
....eller på matte. Hur får du det till tre? :D
Yamaha, GK, TKS

Presentation
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: theLopp

Inlägg av theLopp »

He he, jag sa aldrig tre. Det är tre ICB300 och en SDB-1 - Sharlee D'Angelo signatur i Custom Colour.
Hellbum
Medlem+
Inlägg: 1770
Blev medlem: sön 06 feb 2011, 21:18
Ort: Värmland

Re: theLopp

Inlägg av Hellbum »

Tjena:-)
Användarvisningsbild
jisac
VIP medlem
Inlägg: 3272
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 08:29
Ort: Habo (norr om Jönköping)

Re: theLopp

Inlägg av jisac »

theLopp skrev:He he, jag sa aldrig tre. Det är tre ICB300 och en SDB-1 - Sharlee D'Angelo signatur i Custom Colour.
Ah, det är så det funkar. :) Du och Bjelkeman får sätta ihop en Ibanez-kurs för de oinvigda. Själv är det i stort sett bara Yamaha som gäller så alla Ibanez-beteckningar är rena grekiskan fast det är japanskt. Förbryllande redan där.
Yamaha, GK, TKS

Presentation
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++
Inlägg: 3382
Blev medlem: ons 09 maj 2007, 21:49
Ort: Varberg

Re: theLopp

Inlägg av Foxbat »

Välkommen. Hade själv en vba förut och kan bara hålla med om vad du skriver. Har dock aldrig provat någon ibanezbas ordentligt. Är jag den enda?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: theLopp

Inlägg av Eagle Hazze »

Hej och kul med felleveransen, ibland blir det bättre.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: theLopp

Inlägg av theLopp »

Tackar för välkomnandet!

Tänkte jag kunde visa två av mina favoriter, ATK1205 och SR5005. Har ni inte provat Ibanez innan så kan jag rekommendera någon utav dessa. Helt olika i känsla och sound, ATK mer old school men väldigt mångsidig och SR modern och lättspelad.

Ursäkta dåliga bilder men bättre än inget tänker jag. Gillar ju att kolla in era grejer så håll till godo.

Bild
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+
Inlägg: 658
Blev medlem: tor 03 apr 2014, 03:35
Ort: Ängelholm

Re: theLopp

Inlägg av HellMek »

Hej Ibanez-vän!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: theLopp

Inlägg av Aslan »

Välkommen!!:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4720
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: theLopp

Inlägg av strummer »

Välkommen, mer bilder på sandbirden nu, tack:-D
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: theLopp

Inlägg av Grafen »

Och så Scaraben, sen är åtminstone jag nöjd! :D
Stallet är hendekagonalt.
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: theLopp

Inlägg av theLopp »

Sandbird'en står i replokalen men jag fick en bild på baksidan som jag inte visat förut. Halsen är grym!

Bild

Bild
theLopp
Medlem+
Inlägg: 597
Blev medlem: ons 08 okt 2008, 22:31
Ort: Göteborg

Re: theLopp

Inlägg av theLopp »

Och en bild på min Scarab:

Bild
Användarvisningsbild
Grafen
Hedersmedlem
Inlägg: 3345
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 17:53
Ort: Storkholk

Re: theLopp

Inlägg av Grafen »

theLopp skrev:Och en bild på min Scarab:

Bild
Och DÄR fick jag Photograph i huvudet!
Stallet är hendekagonalt.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: theLopp

Inlägg av Elfström »

TjilleVipp å Välkommen!
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem
Inlägg: 6843
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 17:22
Ort: Arlöv

Re: theLopp

Inlägg av Bassplaya »

Välkommen. :vinkar:
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: theLopp

Inlägg av JOhan164 »

fyfan va feta! Kommer ihåg min första Hammerfallplatta, tyckte det va det fetaste jag någonsin hört! Sprängde sönder mitt nya hemmabiosystem som jag fått efter att ha krängt jultidningar till varenda granne i området av den plattan, lätt värt!

Joacim Cans har jag dessutom skjutsat i min gamla Mazda 323 till tåget en gång efter en clinic... han fick trycka in sig bland ölflak och musikkablar, men inte klagade han! Vilken trevlig människa!


Då kanske man kan passa på att ställa en följdfråga till theLopp, hur tycker du det skiljer sig från att bli bassist i ett framgångsrikt band nu om man jämför med "förr" i tiden? Enklare? Svårare? hade varit kul att höra din synvinkel! :)


MVH
Johan Bruce
shadowskimmer
Medlem+
Inlägg: 853
Blev medlem: fre 27 feb 2009, 15:11
Ort: Stockholm

Re: theLopp

Inlägg av shadowskimmer »

Vad kul, välkommen! :-)
Användarvisningsbild
archisland
Medlem+
Inlägg: 2029
Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: theLopp

Inlägg av archisland »

Välkommen! Det är ditt bands fel att jag blev hårdrockare, så ett tack är väll på sin plats :)
Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Skriv svar