- .145?

Undrar du något om olika strängtyper, märken osv? Skriv här!
Skriv svar
Marcuskarlssonj
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 18:54

- .145?

Inlägg av Marcuskarlssonj »

Hej Kamrater!

Jo, det är så att jag behöver nya strängar.. helt enkelt. Vi ska köra ett gig som sänds live i radio och då vill man såklart ha ett fräscht sound och inte ett nött och trött ljud. Jag är inte helt "politiskt korrekt" när jag lirar utan kör i Drop C precis som en gitarr. Dvs. C-G-C-F-A på min 5-strängade. (Där A är högsta lösa ton, för att vara mer inkorrekt i mitt upplägg)

Trots detta ögonbrynshöjande scenario så behöver jag tjocka strängar, gärna till .145 som jag lyckats riva på i dagsläget.
Men jag kan inte hitta några? Mina lokala butiker kan inte ta hem så tjocka och Thomann har inte kvar dessa strängar utan kör upp till 135. Vad gör jag? Har någon ett bra tips på bra strängar, eller en sida jag kan kolla på?

Tack för mig!
Användarvisningsbild
Aslan
Medlem++
Inlägg: 3111
Blev medlem: sön 03 sep 2006, 15:09
Ort: Nacka

Re: - .145?

Inlägg av Aslan »

Kolla in Bassstringsonline.com
De har alla möjliga sorter och man kan oftast sätta ihop ett eget strängset med valfria storlekar. Kanon att ha och göra med oxå:)
Spector NS2A | Spector NS5CRFM | Yamaha BB1025X | Yamaha BB425 | Fender P78 | Fender Precision HPD | Sire V7 5str bandlös | Mesa/Boogie Walkabout | Mesa/Boogie TT800 | Mesa/Boogie PH410 | Mesa/Boogie RR410 | Mesa/Boogie Walkabout Scout 1x15
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: - .145?

Inlägg av Roger Hedin »

C-G-C-F-A ska väl inte vara så omöjligt. För mig låter det inte direkt som någon "drop" utan mer som en UPPSTÄMD B-sträng. Att du sen droppar tre och höjer en borde väl rymmas inom ett helt ordinärt femsträngsset, eller tar jag helt fel? Möjligtvis med undantag för den tunnaste strängen som blir för hård i jämförelse med de andra...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Marcuskarlssonj
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 18:54

Re: - .145?

Inlägg av Marcuskarlssonj »

Hallå igen.

Nä, omöjligt är väldigt långt bort. Det har fungerat för mig hittils. Vanligen, när det kommer till genren, brukar man flytta ner stämningen så att man får en vanlig 4-set uppsättning med C-G-C-F och använder den slappa strängen som ett rasslande A eller B. Men det är väl smaksaker det där vill jag tycka?

Hur som haver, ska kika på sidan som presenterades!

Tack!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: - .145?

Inlägg av blackparkas »

Stoppa INTE på en .145:a och stäm UPP i C!
Väldigt onödigt..

Skulle köra på max .120 om jag skulle stämma som du gör.
Jag stämmer DGCF på vanliga fyrorna och kör DR Lo Rider 50-110
Du kör ju bara droppat från vad jag kör så som sagt, 120 eller 125 skulle räcka fint och bli ganska så stumt skulle jag tro, iaf i jämförelse med B eller A.

Stämmer ADGC(F) på en annan fyra och femmorna, då kör jag DR Lo Rider 50-110 + en 125:as lorider.


Det beror mer på basen och vilken sträng du köper än tjockleken på strängen, det är min erfarenhet efter senaste årens dribblande mellan fabrikat och tjocklekar...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: - .145?

Inlägg av newheartshadow »

blackparkas skrev:
Det beror mer på basen och vilken sträng du köper än tjockleken på strängen, det är min erfarenhet efter senaste årens dribblande mellan fabrikat och tjocklekar...
Stort plus på detta.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: - .145?

Inlägg av Hatt_Johan »

Jag kör .125 i C. Funkar prima.
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
LowB-ing
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 17 jun 2012, 18:10

Re: - .145?

Inlägg av LowB-ing »

Jag tror att .145 kan funka umärkt till C beroende på vad du har för storlekar på de övriga strängarna. Gillar du hårt spända strängar eller mjukare? Har din bas en riktigt stabil hals? De flesta "normala" storlekar på B-strängar är rätt underdimensionerade om man ser till dragkraft jämfört med övriga strängar, så en sådan (130-135) borde ge rätt "normal" dragkraft i ditt fall (dvs. ett halt tonsteg upp). En 145 B matchar ganska bra mot en 105 E-sträng. Om övriga strängar är A-C strängar som du stämt ner, så borde du däremot ha antagligen ha någonting tunnare till C-Strängen. Om övriga strängar är E-G som du stämt upp, så borde du nog se till att de är av det tunnare slaget (095-040 kanske), beroende på vad du har för bas/hals. Är det kolfiberhals är det nog ingen fara.

Problemet med Grova B-strängar är att det är svårt att konstruera dem så att det blir bra brilljans i dem p.g.a styvheten (ej att förväxla med dragraften nämnd ovan). Det är alltså lite av en "trade-off" mellan att matcha tonen gentemot att matcha spelkänslan mellan strängarna. Det går dock att få till en sträng som både har högre dragkraft och bra ton, om man ger sig den på det. Detta tycker jag både d'Addario och Kalium har bevisat vid det här laget.

145 B strängar som jag använt och kan rekommendera för att de trots allt har bra diskant är Warwick Back Label (O.K. Det var 15 år sedan, men då var de bra.) d'Addario ProSteels och XL (finns på bassstringsonline.com) samt Kalium (före detta Circle K).

D'Addario och Kalium har tabeller som visar dragkraften för de olika strängarna vid olika tonhöjd/stämning. Ta en titt så ser du vilken grovlek som passar bäst med dina övriga strängar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: - .145?

Inlägg av blackparkas »

Tycker ju att ju fetare strängar desto mer fladder blir det = tappad definition.
Detta gäller alltså när man stämmer ner...

Dock så känns exakt samma sträng olika på olika basar.

Hävdar fortfarande att ska du köra tunnare strängar, 125 eller 120 om du inte ska stämma NER från B.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
LowB-ing
Medlem
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 17 jun 2012, 18:10

Re: - .145?

Inlägg av LowB-ing »

En .145 uppstämd till C har för övrigt ungefär samma dragkraft som en .110 E-sträng och avsevärt lägre dragkraft än en vanlig .065 D-sträng.

Gillar man känslan i lite hårdare spända strängar och basen inte har en klen hals så skall det inte vara något problem.
Marcuskarlssonj
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 18:54

Re: - .145?

Inlägg av Marcuskarlssonj »

Jag stämmer alltså ner i C, inte upp. Mitt C blir rätt så löst och jag gillar hur det rasslar på öppen ton. Medans nästa C, F och A blir något spända. Det är så jag är van vid att spela och det är kanske inte optimalt men ni vet säkert hur det är med rutiner och vanor. Jag ska testa med ett mindre set och se vart det leder.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: - .145?

Inlägg av blackparkas »

Fast använder du en b-sträng får du allt finna dig i att vi tycker du stämmer upp. :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Marcuskarlssonj
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 18:54

Re: - .145?

Inlägg av Marcuskarlssonj »

blackparkas skrev:Fast använder du en b-sträng får du allt finna dig i att vi tycker du stämmer upp. :)

Ja, okej då. Hade jag stämt i standard hade det varit ett B, nu är det alltså ett C. Ni har säkert rätt. Jag är helt enkelt dålig på det här.
Marcuskarlssonj
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 18:54

Re: - .145?

Inlägg av Marcuskarlssonj »

Det blev ett set med Rotosound. 665LD Long Scale. 45 - 130. Det låter bra, bortsett från mitt omdiskuterade C. Det låter lite trött. För tjock?
Användarvisningsbild
Hatt_Johan
Medlem+
Inlägg: 1054
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 17:07
Ort: Visby

Re: - .145?

Inlägg av Hatt_Johan »

Vad är det för bas?
Leading Light
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=imATF-ZkoEc[/youtube]
Fender 70's Precision Olympic White
EBS Multidrive och Multicomp
Korg Pitchblack
Ibanez Pd7 + Boss LS-2
Rocktron Hush Super C
Ampeg Svt-3 Pro, Svt410He, Svt115E
Marcuskarlssonj
Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: mån 10 feb 2014, 18:54

Re: - .145?

Inlägg av Marcuskarlssonj »

Hatt_Johan skrev:Vad är det för bas?
Det är en ESP Ltd B-5E. En förstabas, helt enkelt.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: - .145?

Inlägg av Hellish »

Är helt med Parkas här. Jag har antingen spelat i B-standard eller nerstämt till ADGC. Sedan flera år tillbaka så föredrar jag .125 när jag spelar B, hade lite problem med dem när jag stämde ner och fick köra på .130.

Men att köra på en jättetjock sträng när man stämmer upp (låga C då) känns lite knasigt. Det känns snarare som att du skulle haft en lite tunnare B-sträng och en aningens grövre dimension på de övriga. Men som med allt annat så är det ju helt klart en smaksak. To each his own. :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: - .145?

Inlägg av blackparkas »

Ja, jag tror att du fått till det bättre med en tunnare sträng faktiskt, men, vem är jag/vi att döma?
Vi har ju bara testat typ alla strängar som finns på marknaden på alla basar som finns och i alla stämningar... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: - .145?

Inlägg av newheartshadow »

Jag kör med .110 chromes i B och tycker det funkar bra. Rätt hög tension i de strängarna.
Jobbigt bara att man måste specialbeställa dem. Tar tid att få hem.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar