Mer fjong i PJ-kombo

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av Henko »

Har en P-bas med både en splitcoil från Urban pickups och nån gammal fenderjazzmick i stallposition. Splitcoilen låter asbra men när jag kopplar in stallmicken (den är kopplad till push (bara P)/pull (P+J) i tonkontrollen) så låter det bara spinkigt.
Vad kan man göra för att få lite mer drag i P+J-läget! Måste jag byta mick? Kan man koppla dem i serie? Hur gör man det ?
P-basar
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av Bullen »

Elektronik är som arabiska för min del, men är inte detta ett ganska vanligt fenomen på basar med P/J konfiguration? Istället för att p-mickens maskulina stuns kompletteras med lite mer krisp så blir hela ljudbilden nasal typ. Har du koll på om mickarna ligger någorlunda lika i output? Kanske inte alls inverkar på just detta fenomenet men brukar väl vara nåt som är ganska viktigt för att det ska bli bra överlag. Ursäkta möjlig korkad input ;)
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av Henko »

Har ingen aning om mickarnas respektive output. Urbanmicken är lindad för att låta vintage och j-micken verkar ha försiktig output.
P-basar
Användarvisningsbild
Mc Green
Medlem
Inlägg: 459
Blev medlem: lör 02 aug 2008, 00:02
Ort: Gunnismark Sävar Umeå

Re: Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av Mc Green »

Verkar snarare vara ett fasproblem. Prova att kasta om tåtarna på J micken
BBQVHPD PB, ESP Ltd B-204 fretless, Cort B5, HB MJ4-EB, Cort akust, Squire CV Jazz, Fender PB -71, Ampeg PF500, TKS 212, EBS DePhaser + Octaver + MultiComp + BassIq + UniChorus + SansAmp + TC HOF
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av Henko »

Tack för tipset, jag får testa det.
P-basar
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av kmo »

Funkar det inte så blir det mer fjong om du stoppar i en tvåspolig j-mick, typ Dimarzio.
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av inber »

Om du har monterat dem själv, eller någon ägare före dig har gjort det, så kan det vara så enkelt som att mickarna är vända mot varandra. Lätt hänt. Då blir det motfas och tunt ljud.

Du KAN knipsa tåtarna och växla dem, men enklare är nog att vrida en av mickarna, förslagsvis stallmicken, 180 grader. Skulle tro att det är lättare att få loss den och vrida den.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av Henko »

Tror jag börjar med ditt tips inber. Det här är ju en mod som en tidigare ägare gjort.

Annars testar jag nog Dimarziospåret.
P-basar
Henko
Medlem++
Inlägg: 2520
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 10:49
Ort: Göteborg

Re: Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av Henko »

Nu visade det sig inte vara svårare än att höja upp stallmicken ett par hårsmåner närmare strängarna och backa tonkontrollen till hälften för att få ett vettigt ljud.
P-basar
Användarvisningsbild
Nyasu
Medlem+
Inlägg: 1266
Blev medlem: sön 22 mar 2009, 16:58
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av Nyasu »

inber skrev:men enklare är nog att vrida en av mickarna, förslagsvis stallmicken, 180 grader. Skulle tro att det är lättare att få loss den och vrida den.
Nej, det är en myt, det förändrar inte fasen.
Nej, jag är högerkristen.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av inber »

Nyasu skrev:
inber skrev:men enklare är nog att vrida en av mickarna, förslagsvis stallmicken, 180 grader. Skulle tro att det är lättare att få loss den och vrida den.
Nej, det är en myt, det förändrar inte fasen.
Hm. Stämmer nog, jag tänkte fel. Man måste vända micken upp-och-ner för att fasvända och det är kanske inte lika enkelt.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Mer fjong i PJ-kombo

Inlägg av Phear »

Vänd micken upp och ner för fasen!
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Skriv svar