Rosanna - Toto

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Rosanna - Toto

Inlägg av JOhan164 »

Hej!


har suttit och försökt planka Rosanna med Toto nu ikväll, men hur jag än vänder och vrider på det så kan jag inte komma fram till vilken tonart låten går i?

Jag vet att den börjar i G dur, men vid vissa tillfällen spelar man även den låga 6an.. Kan någon mer insatt försöka hjälpa mig och även förklara hur jag ska tänka?

Mvh
Johan
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av mikkejohansson »

Den byter väl tonart lite mellan delarna (och i delarna). G, F, Eb och så nåt slags F i refrängen igen..
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av TDHP »

Ursäkta en som plankar med öronen, men varför är det viktigt?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+
Inlägg: 2381
Blev medlem: lör 10 okt 2009, 11:58
Ort: Linköping

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av Pelleper »

TDHP skrev:Ursäkta en som plankar med öronen, men varför är det viktigt?
Det är väl om man ska "improvisera" lite eller lira ett solo eller nåt, då är det bra att ha koll på tonarterna.
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av TDHP »

Pelleper skrev:
TDHP skrev:Ursäkta en som plankar med öronen, men varför är det viktigt?
Det är väl om man ska "improvisera" lite eller lira ett solo eller nåt, då är det bra att ha koll på tonarterna.
Kanske det. ;)
Fast då är det inte riktigt "planka" för mig.

Det borde väl å andra sidan inte vara svårt att hitta noter på den, om man nu är fallen för sådant.
Jag har tyvärr aldrig lärt mig läsa basklav! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av JOhan164 »

Aha, tack för svaret micke! Kanske inte så konstigt att jag inte hänger med på uppbyggnaden då... Ska kolla mer på den idag :)

Jag plankar låtar för att jag har ett mål. Jag har bestämt mig att jag ska kunna lyssna på en låt som jag aldrig hört innan och att ändå kunna spela med i den. Vill även lära mig att ta ut ackorden i låten för att göra spelandet roligare och mer öppet!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av basmartin »

Vers i G och F-dur
Brygga i Gm
Refräng i Bb-dur

Undrar du seriöst varför det är viktigt att veta vad det är för tonart på en låt, TDHP?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av basmartin »

JOhan164 skrev:Aha, tack för svaret micke! Kanske inte så konstigt att jag inte hänger med på uppbyggnaden då... Ska kolla mer på den idag :)

Jag plankar låtar för att jag har ett mål. Jag har bestämt mig att jag ska kunna lyssna på en låt som jag aldrig hört innan och att ändå kunna spela med i den. Vill även lära mig att ta ut ackorden i låten för att göra spelandet roligare och mer öppet!
Öva sedan att plocka ut låtar utan att använda något instrument, bara papper och penna eller vad du brukar gilla att föra anteckningar med.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av TDHP »

basmartin skrev:Undrar du seriöst varför det är viktigt att veta vad det är för tonart på en låt, TDHP?
Nä, jag undrar seriöst varför det just i det här fallet är viktigt att veta vilka olika tonarter Rosanna går i om man bara ska planka den rätt av. Men det har jag ju fått svar på! :)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av mikkejohansson »

Jag skulle nog säga att i den typen av låt är det viktigare att veta vilka ackord som är med än vilken tonart den går i.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av bootsy »

basmartin skrev:Vers i G och F-dur
Brygga i Gm
Refräng i Bb-dur

Undrar du seriöst varför det är viktigt att veta vad det är för tonart på en låt, TDHP?

"Vi kör Rosanna i G" är helt enkelt det man skulle säga, om man skulle få för sig att spela den.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av Basmagnus »

Jag tycker den går i F. Men visst kan man teoretiskt analysera varje del. Jag skulle säga vi kör den i F men börjar på G, för att undvika missförstånd. Tycker även ref har grundtonart F, att den börjar på subdominanten och att Eb är en alternativ dominant (har säkert ett fint namn som jag glömt).
Så jag tycker, mer praktiskt än teoretiskt, att den går i F.
JOhan164
Medlem
Inlägg: 130
Blev medlem: tis 09 okt 2012, 17:07

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av JOhan164 »

basmartin skrev:

Öva sedan att plocka ut låtar utan att använda något instrument, bara papper och penna eller vad du brukar gilla att föra anteckningar med.
Hur menar du martin? Genom att försöka lyssna och gissa tonerna/ackorden? Har du något bra tips i att starta med i början? :) Har det enklare och enklare att plocka ut låtar snabbt med basen i handen. Men vill ju kunna det utan ett instrument med!
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av pieco »

Nej genom att lyssna och höra ackorden. Jag ser det som tre steg. Steg ett är att höra en ton och kunna leta upp den på halsen. Steg två är att känna igen intervaller dvs om jag vet att låten går i G så hör jag att man byter till 5:an/dominanten/kvinten och då vet jag att det ör ett D. Steg tre är att planka utan instrument. Genom att enbart lyssna kan man då tala om vilken/vilka toner det handlar om. Det sista är svårt tycker jag men övning ger träning.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av basmartin »

JOhan164 skrev:
basmartin skrev:

Öva sedan att plocka ut låtar utan att använda något instrument, bara papper och penna eller vad du brukar gilla att föra anteckningar med.
Hur menar du martin? Genom att försöka lyssna och gissa tonerna/ackorden? Har du något bra tips i att starta med i början? :) Har det enklare och enklare att plocka ut låtar snabbt med basen i handen. Men vill ju kunna det utan ett instrument med!
Gissa är en bra början, men bättre att testa olika teser baserat på ens förkunskaper. Det är inget du kanske behöver ge dig i kast med på en gång, men det kan vara ett bra ha det som ett mål. Du kan ju "förträna" genom att lyssna lite mer analytiskt på musiken så fort det kommer en låt på radion, eller om/när du lyssnar på musik i din telefon eller vad du använder för musikspelare. Kan vara ett kul tidsfördriv att planka låtar när man väntar på bussen eller så. :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av mikkejohansson »

basmartin skrev:
JOhan164 skrev:
basmartin skrev:

Öva sedan att plocka ut låtar utan att använda något instrument, bara papper och penna eller vad du brukar gilla att föra anteckningar med.
Hur menar du martin? Genom att försöka lyssna och gissa tonerna/ackorden? Har du något bra tips i att starta med i början? :) Har det enklare och enklare att plocka ut låtar snabbt med basen i handen. Men vill ju kunna det utan ett instrument med!
Gissa är en bra början, men bättre att testa olika teser baserat på ens förkunskaper. Det är inget du kanske behöver ge dig i kast med på en gång, men det kan vara ett bra ha det som ett mål. Du kan ju "förträna" genom att lyssna lite mer analytiskt på musiken så fort det kommer en låt på radion, eller om/när du lyssnar på musik i din telefon eller vad du använder för musikspelare. Kan vara ett kul tidsfördriv att planka låtar när man väntar på bussen eller så. :)
Plankar du bara i stegteori då, Martin? Jag brukar i o f s ofta komma rätt nära på att "gissa/känna" tonarten men en reference pitch kan vara gött om man ska skriva ner. Använder oftast Tiny Piano i iPhone :)
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av bootsy »

Det är öht rätt nyttigt att "tänka" musik utan att se den framför sig. När jag plankar brukar jag ofta göra det utan instrument i handen, åtminstone till en början, det gör att man får en tydligare bild av helheten.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++
Inlägg: 18143
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
Ort: Göteborg

Re: Rosanna - Toto

Inlägg av basmartin »

mikkejohansson skrev:
basmartin skrev:
JOhan164 skrev:
basmartin skrev:

Öva sedan att plocka ut låtar utan att använda något instrument, bara papper och penna eller vad du brukar gilla att föra anteckningar med.
Hur menar du martin? Genom att försöka lyssna och gissa tonerna/ackorden? Har du något bra tips i att starta med i början? :) Har det enklare och enklare att plocka ut låtar snabbt med basen i handen. Men vill ju kunna det utan ett instrument med!
Gissa är en bra början, men bättre att testa olika teser baserat på ens förkunskaper. Det är inget du kanske behöver ge dig i kast med på en gång, men det kan vara ett bra ha det som ett mål. Du kan ju "förträna" genom att lyssna lite mer analytiskt på musiken så fort det kommer en låt på radion, eller om/när du lyssnar på musik i din telefon eller vad du använder för musikspelare. Kan vara ett kul tidsfördriv att planka låtar när man väntar på bussen eller så. :)
Plankar du bara i stegteori då, Martin? Jag brukar i o f s ofta komma rätt nära på att "gissa/känna" tonarten men en reference pitch kan vara gött om man ska skriva ner. Använder oftast Tiny Piano i iPhone :)
Jag skriver oftast ner låten i tonarten jag tror att den går i, vilket givetvis blir fel då och då. :) Borde använda steganalys mer, eller kanske Tiny Piano... Men å andra sidan så är det bra att öva på att transponera från bladet... :)
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar