Hur lär man sig musikteori?

Prata om musikteori, arrangering, komposition etc.
Skriv svar
jazzman35
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 26 feb 2014, 12:44

Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av jazzman35 »

Hej,

Hur lär man sig läsa "klassiska" noter? Dom där krumelurerna som piano och fiolgubbar använder. Har alltid fattat mig på eländet men om man ska komma vidare i musikteorin ska man väl kunna det. Finns det några gratis/billiga kurser eller bra hemsidor? Typ folkhögskola eller komvux?
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++
Inlägg: 5670
Blev medlem: tis 20 mar 2007, 09:50
Ort: Lund

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av GurraG »

Här finns lite grunder: http://www.fritext.se/boms/musikl/notla.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är egentligen inte särskilt svårt att lära sig, men det kräver (som det mesta) mycket övning om man ska bli bra. Personligen tycker jag att det är väldigt praktiskt att behärska notläsning och musikteori, men det är jag det.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++
Inlägg: 14383
Blev medlem: tis 12 sep 2006, 12:57
Ort: Slaktmask

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av bootsy »

Notläsning handlar egentligen bara om en sak: lägg tid på det och håll det sedan vid liv. Köp en bok och börja på sidan ett och fortsätt till sista sidan. Fortsätt sedan på en svårare bok.

Teori är en mer komplex historia som snarare handlar om att förstå sammanhang. Att ha en bra riktig lärare är 100 gånger bättre än att försöka läsa sig till det själv. Ett tips är att lära dig lite brukspiano eller bruksgitarr - många av koderna knäcks lättare på ett ackordinstrument.
Stallet liknar mest ett veteflak.
pieco
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: tor 03 jan 2013, 17:01
Ort: Svärtinge

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av pieco »

Notläsning är en absolut nödvändighet för mig i mitt spelande. Det förväntas av mig på samma sätt som grundläggande musikteori. Allt blir ju lättare när alla talar samma språk. Som basist bör du lära dig både G- och f-klav. Börja från början och räkna med att det tar tid. Du ska ju faktiskt lära dig att läsa igen.

Eller med andra ord: +1 på bootsy och GurraG
Användarvisningsbild
wheelie87
Medlem
Inlägg: 475
Blev medlem: fre 06 jan 2012, 23:06
Ort: Uddevalla

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av wheelie87 »

Att hitta noter på saker man vet hur det ska låta kan vara bra i början kanske? Lättare att sätta ihop det och veta om man spelar rätt och låta öga och öra bli kompis med noterna och musiken.
Att lyssna på melodier samtidigt som man ser noterna kan också vara till viss nytta.

Men framförallt. Öva, öva, öva. Lär dig systemet för vilka rader i noterna som sitter vart på instrumentet och vilka krumelurer som är rytmer/notvärden och annat. Sen nöter du bara på. Takt efter takt, sida efter sida. Så småningom sitter de.
Klappar på min Yamaha TBRX174 genom Zoom B2 till Yamaha HS5.
Gärna med en kopp kaffe i närheten.
Användarvisningsbild
hankhell
Medlem
Inlägg: 115
Blev medlem: lör 15 sep 2007, 19:52
Ort: Mölndal

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av hankhell »

Finns appar till telefonen som kan hjälpa en att lära sig vilken not som ligger var.. ganska bra att ha på bussen eller tolaetten:) Sen måste man ju lära sig allt annat runt omkring (teori, notvärden, takarter mm) men att lära sig notnamnen är en bra grund..
driftawayproductions.com
myspace.com/empressdrive
Basnes
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 11 jul 2015, 18:28

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av Basnes »

Lär dig grunderna på piano skulle jag säga! MYCKET lättare att förstå sammanhang, lära sig hur olika skalor hänger ihop, skapa en bild i huvudet osv. Kommer själv den vägen och har väldigt mycket nytta av det.
Användarvisningsbild
Lake
Nykomling
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 26 aug 2016, 17:16
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av Lake »

Det lönar sig att lära sig först att läsa tabulatur och därefter noter. Var ligger C och A är väldigt grundläggande kunskaper inom musikteori. Det lönar sig kanske att lära sig grunderna på något annat än en stränginstrument, som till exempel på piano. Själv lärde jag mig musikteori när jag spelade dragspel.

Efter att du vet vad beteckningarna betyder är det dags att lära sig hur spelar man en viss ackord då det står i noten eller tabulaturen. Det tar en stund före man hittar den rätta automatiken att spela och samtidigt stirra på ett papper. Den här sidan rekommenderar jag för nybörjare: http://www.musikteori.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av gthyni »

SKulle nog inte säga att det är lättare på ett klaviatur, bara annorlunda. På klavituren är heltonerna vit och halvtonerna svarta medan på bas och gitarr och alla toner lika värda. Om man inte tänkt spela klaviatur (också) så finns det inget värde IMHO i att lära sig där för då måste man lära om sig på stränginstrumentet.

På basen kan du enkelt lära dig skalor genom mönster, och sen spela i olika tonarter bara genom att flytta vänsterhanden längs halsen. På ett piano så måste iaf jag tänka mycket mer när jag lämnar C-dur/A-moll.

Den här boken går igenom det mesta:
Bild

Notläsning är lite överkurs om man inte behöver det (kanske tycker jag så för jag är lite trög på att läsa), jag skulle rekommendera övningar där man hittar de pentatoniska dur/moll-skalor i olika tonarter, över hela halsen och i olika mode (dvs att att man börjar på olika toner i skalan). Då får man en bra känsla för hur tonerna ligger på greppbrädan och hur olika intervall fungerar.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av gthyni »

annars verkar det här vettigt och tar det från grunden kring notläsning på bas:
http://www.cyberfretbass.com/reading/primer/standard/
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
Magnus_63
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 09 dec 2013, 17:23

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av Magnus_63 »

gthyni skrev:SKulle nog inte säga att det är lättare på ett klaviatur, bara annorlunda. På klavituren är heltonerna vit och halvtonerna svarta medan på bas och gitarr och alla toner lika värda. Om man inte tänkt spela klaviatur (också) så finns det inget värde IMHO i att lära sig där för då måste man lära om sig på stränginstrumentet.

På basen kan du enkelt lära dig skalor genom mönster, och sen spela i olika tonarter bara genom att flytta vänsterhanden längs halsen. På ett piano så måste iaf jag tänka mycket mer när jag lämnar C-dur/A-moll.

Den här boken går igenom det mesta:
Bild

Notläsning är lite överkurs om man inte behöver det (kanske tycker jag så för jag är lite trög på att läsa), jag skulle rekommendera övningar där man hittar de pentatoniska dur/moll-skalor i olika tonarter, över hela halsen och i olika mode (dvs att att man börjar på olika toner i skalan). Då får man en bra känsla för hur tonerna ligger på greppbrädan och hur olika intervall fungerar.
Jag tycker precis tvärtom, klaviatur är lättare.
Man förstår lättare vad kors- och b-förtecken betyder (byt ut en vit mot en svart i modal musik).
Man förstår lättare att ackord är ters-staplingar (TITTA på tangenterna, det är verkligen ters-på-ters-på-ters-på...
Man förstår lättare ackordsfunktioner som tonika, dominant, mediant, subdominant, submediant, supertonika och subtonika
Man förstår mycket lättare varför t.ex. ett A11-ackord (fem tersstaplingar på varandra) funkar så himla bra som dur-dominant i D-dur
Man förstår snabbt vad en kvintcirkel är.
Man förstår plötsligt varför man kan göra tonartshöjningar utan att förfalla till melodifestival-abrupt-höjningar-utan-genomgångsackord.
Man förstår varför t.ex. C#7-5 är samma ackord som G7-5 och varför de märkligt nog funkar som dominantackord i C-dur


Väldigt pedagogogiskt!
Användarvisningsbild
gthyni
Medlem+
Inlägg: 2335
Blev medlem: ons 19 aug 2015, 10:12
Ort: Stockholm

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av gthyni »

jag tror inte riktigt vi menar samma sak.
Du har helt rätt i att utifrån ett notblad så är klaviaturet lättare att relatera till,
och att vissa samband blir klarare gm att man visuellt ser tonen.

Jag (även om jag inte var solklar) menade att jag tycker att om man spelar efter örat så är bas/gitarr lättare då skalor och (i följd av detta) melodier formar mönster som är lätt att t ex transponera.

Gungor och karuseller.
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
HirYoshima
Medlem++
Inlägg: 5901
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 07:26
Ort: Kumla

Re: Hur lär man sig musikteori?

Inlägg av HirYoshima »

Appen Perfect Ear finns till Android, vet inte om den finns till äpplen.. kostar inget.. bra för att lära sig noter, var klav för sig och sen tillsammans samt med tidspress så att man får testa sig lite. Där finns också tempoövningar så att man lär sig notvärden, både att man får höra ett par takter som man ska upprepa, höra takter som man ska skriva ner, samt se skrivet en takt som man ska "tappa" på telefonen.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Skriv svar