Metalbas

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Skriv svar
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Metalbas

Inlägg av Kurisawa »

Tjabba
Har börjat spela i ett "metalband". Jag har inte nån som helst erfarenhet av att spela metal på bas. Har spelat en del på gura, men det känns så mycket lättare på nåt vis, antagligen för att man gömmer sig bakom en massa dist.
Jag spelar nästan bara med plektrum och vi kör i drop C. Det jag främst har problem med är att spela öppna strängar.
Ofta ska man ju köra nåt riff som har massa trioler( eller vad det heter...galopp typ?) på lös C sträng.
Tycker att det blir så sjukt bumligt och grötigt. Har även svårt att träffa strängen för att den fladdrar nåt så djävulskt :twisted:
Det kanske är så att jag slår an för hårt på strängen?
Har försökt lära mig några Killswitch engage låtar för att få in groovet.
Hur brukar ni göra? Dämpar ni den lösa strängen med handflatan som på gura?
Sorry om jag uttrycker mig luddigt. Jag är ganska luddig som person.
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Metalbas

Inlägg av Phear »

Du behöver nog tjockare strängar. Dr har ju ddt som är gjorda för lägre stämning. Jag har kört ddt55 (55-115) som jag tyckte funkade ok i drop-c. Dunlop har också strängar som är för lägre stämning. Tror de ska ha strängset som ska funka ännu bättre tjockleksmässigt till drop-c stämning...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Metalbas

Inlägg av Kurisawa »

Tror jag har dunlops tjocka stränger på.
Funkar bättre än mina andra vanliga strängar iaf
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Metalbas

Inlägg av Phear »

Vad har du för tjocklekar på då. Det kanske inte räcker med bara tjockare än standard, utan tillräckligt tjocka ;).
Sen bör ju tjockaste strängen vara ett nummer fetare än brukligt vid drop stämning. Exempelvis i stället för kanske 50-110 set så borde 50-115 funka bättre. Sånt växer inte på träd vad jag vet men 50-115 borde sitta bra. Alltså 50-70-90-115. Ev 55-75-95-120 eller t.o.m 60-80-100-125. kan funka om man vill ha mer spänst. På basstringsonline.com går det att köpa lösa strängar. Går antagligen på thomann.de också...
Dr ddt eller lo- rider har lite mera spänst för en given tjocklek...
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Metalbas

Inlägg av Phear »

Skullstrings har strängar med lite mer spänst, men finns vad jag vet bara som 45-105-set
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Metalbas

Inlägg av Phear »

Vad har du för bas?
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Metalbas

Inlägg av Kurisawa »

Jag har för mig att det va 115 jag satte på. Jag provade att höja strängarna lite. Det blev bättre, men fortfarande sladdrigt. Problemet är egentligen att det blir så odefinerat ljud när det ska va lös sträng mellan tonerna i riffet. Lite svårt att förklara :oops:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Metalbas

Inlägg av blackparkas »

Beror en hel del på vad du har för bas/mickar också.

Olika strängar upplevs olika på olika basar, tycker jag.
Hade DR LoRider .125 som fetast på en Spector, sedan skaffade jag en till Warwick.
Helt annat spänst och ton i strängen när den sitter på Warwicken.
Kan inte förklara det dock...

Sedan är inte en tjock sträng per definition stiffare än en smalare.
Olika strängar har olika tension.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Surfin'
Medlem++
Inlägg: 3157
Blev medlem: tis 29 jan 2008, 00:42
Ort: Sundsvall

Re: Metalbas

Inlägg av Surfin' »

http://www.saitenmarkt.com/lshop,showde ... nbass,.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Metalbas

Inlägg av blackparkas »


Åh!

Det där set:et måste vara som klippt och skuret för drop C!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Metalbas

Inlägg av Kurisawa »

Kör med en squier precision silver series. Jättenöjd med basen i övrigt. Är strängar med högre tension mindre sladdriga?
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Metalbas

Inlägg av Kurisawa »

Kan det vara en bra idé att sänka micken för den översta strängen?
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Metalbas

Inlägg av bassace »

Har du testat att slå an strängen närmre stallet?
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem
Inlägg: 15436
Blev medlem: tis 08 maj 2007, 11:18
Ort: Göteborg

Re: Metalbas

Inlägg av Cuba »

Skämtsamt så länkar jag till denna tråd. Läs den, den är skitkul. http://pratabas.se/viewtopic.php?t=847& ... rt=0#p8861" onclick="window.open(this.href);return false;

Tänk även på att du eventuellt behöver intonera basen om du byter tjocklek på strängarna, annars kan det låta illa. (Det var ett seriöst tips).
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Metalbas

Inlägg av RolleHarris »

Jag spelar nedstämt med plektrum och jag har övat arslet av mig på att dämpa de strängar jag inte spelar på. Sen blir det 100gånger lättare om du dämpar trioler på C-strängen med höger handflata precis som gitarrister. Jag dämpa i stort sett riffen exakt som gitarristerna i bandet gör. Då blir det tight. Prova att dämpa C-strängen så ska du se att du får bättre kontroll
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: Metalbas

Inlägg av Kurisawa »

RolleHarris skrev:Jag spelar nedstämt med plektrum och jag har övat arslet av mig på att dämpa de strängar jag inte spelar på. Sen blir det 100gånger lättare om du dämpar trioler på C-strängen med höger handflata precis som gitarrister. Jag dämpa i stort sett riffen exakt som gitarristerna i bandet gör. Då blir det tight. Prova att dämpa C-strängen så ska du se att du får bättre kontroll
Ja jag antar att det är det som gäller. Tycker att det är bra mycket svårare att dämpa på bas. Längre till stallet eller nåt. Bara att öva som fasen då.
Jag har kollat lite på youtube på folk som spelar och vissa dämpar och vissa gör det inte.
Gaahh jag som hatar att öva :roll:
Användarvisningsbild
Phear
Medlem+
Inlägg: 1919
Blev medlem: ons 20 okt 2010, 19:52
Ort: Fagersta

Re: Sv: Metalbas

Inlägg av Phear »

blackparkas skrev:Beror en hel del på vad du har för bas/mickar också.

Olika strängar upplevs olika på olika basar, tycker jag.
Hade DR LoRider .125 som fetast på en Spector, sedan skaffade jag en till Warwick.
Helt annat spänst och ton i strängen när den sitter på Warwicken.
Kan inte förklara det dock...

Sedan är inte en tjock sträng per definition stiffare än en smalare.
Olika strängar har olika tension.
Man kan ju gissa att Warwickens hals är lite styvare.

Tycker väl generellt att tjockare sträng borde= högre tension. Men visst finns det skillnad på olika :). DR DDT är ju klart styvare än många andra t.ex
Om inte annat om man håller sig till samma märke och modell så ska det väl mycket till om en tunnare sträng har högre tension vid en viss stämning? ;)
Yamaha BB800 -78, --->Boss ODB3->MP FORREST GREEN--->Fafner mkI---->Tks2128---->KABRÖÖÖÖT!
Användarvisningsbild
BabaYaga
Nykomling
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 30 aug 2011, 10:30

Re: Metalbas

Inlägg av BabaYaga »

RolleHarris skrev:Jag spelar nedstämt med plektrum och jag har övat arslet av mig på att dämpa de strängar jag inte spelar på. Sen blir det 100gånger lättare om du dämpar trioler på C-strängen med höger handflata precis som gitarrister. Jag dämpa i stort sett riffen exakt som gitarristerna i bandet gör. Då blir det tight. Prova att dämpa C-strängen så ska du se att du får bättre kontroll
Håller med ovanstående kommentar. Jag har spelat metal på bas men inte på gitarr, men det är nog - som du säger - lättare på gitarr. Det krävs ju väldigt mycket mer kraft för att få strängarna i gungning på en bas. Jag tycker det svåra är att få till rena toner när man dämpar anslagen - det är lätt att man bara får till spökslag istället.

Men det är bara att öva. Det kommer bli så mycket roligare att spela låtarna då, när man faktiskt fixar det. Jag rekommenderar att spela mot metronom först och börja vid en väldigt - VÄLDIGT - låg bpm. Metalbas är väldigt repetitivt och intensivt, och det är skitviktigt att man använder rätt teknik: jag har slarvat med det och har fått problem med kramp i underarmarna.
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Metalbas

Inlägg av RolleHarris »

Spela med i Judas Priest låtar. Ian Hill dämpar med handflatan på plektrumhanden i alla låtar hela tiden. Det är bara att spela med :) Skitenkla låtar men du får till en fantastisk teknik med högerhanden. Så gjorde jag iaf. AC/DC funkar det med. Ramones med ;)
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Metalbas

Inlägg av Lowlife »

Spela nära stallet och dämpa med vänsterhandens pekfinger nära sadeln, Max en cm ifrån.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Metalbas

Inlägg av mikkejohansson »

Lowlife skrev:Spela nära stallet och dämpa med vänsterhandens pekfinger nära sadeln, Max en cm ifrån.
Blir inte det skitjobbigt? Jag menar, då blir ju vänsterhanden och armen ivägen för att träffa strängarna...med högerhanden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Metalbas

Inlägg av TDHP »

mikkejohansson skrev:
Lowlife skrev:Spela nära stallet och dämpa med vänsterhandens pekfinger nära sadeln, Max en cm ifrån.
Blir inte det skitjobbigt? Jag menar, då blir ju vänsterhanden och armen ivägen för att träffa strängarna...med högerhanden.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nu tror jag du är i fel ände av basen med vänstern, Mikke! ;-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Metalbas

Inlägg av Lowlife »

Sadeln vid huvudet, inte stallsadlarna.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Skriv svar