MC-tråden!

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: MC-tråden!

Inlägg av fieldflower »

Jan Hellman skrev:Andra Världskriget kallas inte för Andra Världskriget i Ryssland utan går under namnet "The Great Patriotic War". Ryssarna fick inte hjälp av någon under kriget och förlorade astronomiska 20 miljoner soldater under kriget mot nazisterna.
Vänta, va..?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease_Act" onclick="window.open(this.href);return false;
Plus att man gjorde gemensamma planer mellan framför allt USA, England och Sovjet för hur man skulle banka axelmakterna.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

fieldflower skrev:
Jan Hellman skrev:Andra Världskriget kallas inte för Andra Världskriget i Ryssland utan går under namnet "The Great Patriotic War". Ryssarna fick inte hjälp av någon under kriget och förlorade astronomiska 20 miljoner soldater under kriget mot nazisterna.
Vänta, va..?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease_Act" onclick="window.open(this.href);return false;
Plus att man gjorde gemensamma planer mellan framför allt USA, England och Sovjet för hur man skulle banka axelmakterna.
Det jag i klartext menar var att ryssarna stred på östfronten själva utan någon hjälp av andra länder vad det gäller stridande. När dom allierade gav sig över kanalen på Dagen D var det någonstans runt 12 - 15 olika länder inblandade på dom allierades sida på den dagen och än fler efter att invasionen visat sig framgångsrik. USA förlorade ca 250 tusen man i Europa under andra världskriget. Ryssarna förlorade 20 miljoner..... Och ändå hävdar USA gärna att kriget vanns pga USA. Visst, låneprogrammet existerade men i stort handlar det om småsmulor i jämförelse med vad Ryssland själva skakade fram. Bara för att hedra trådens ämne, motorcyklar, så kan man konstatera att USA skickade över 35 tusen hojar utslaget på hela kriget. Ural-fabriken producerade 150.000 sidovagnshojar som användes under kriget. Per år. 900.000 hojar totalt. En astronomisk summa. Jag vågar nog påstå att ryssarna gjorde ett jävla jobb under dom där åren. Och utan att få någon direkt cred för sin insats och sina förluster i människoliv. USA har varit mycket bättre på att marknadsföra sin insats i filmer och andra media. Och USA har till och med lyckats övertyga världen om att japanerna inte hade den minsta lilla orsak till att anfalla Pearl Harbor. Det i sig är en imponerande handling. USA. Än idag mästare i propaganda.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: MC-tråden!

Inlägg av fieldflower »

Jan Hellman skrev:
fieldflower skrev:
Jan Hellman skrev:Andra Världskriget kallas inte för Andra Världskriget i Ryssland utan går under namnet "The Great Patriotic War". Ryssarna fick inte hjälp av någon under kriget och förlorade astronomiska 20 miljoner soldater under kriget mot nazisterna.
Vänta, va..?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lend-Lease_Act" onclick="window.open(this.href);return false;
Plus att man gjorde gemensamma planer mellan framför allt USA, England och Sovjet för hur man skulle banka axelmakterna.
Det jag i klartext menar var att ryssarna stred på östfronten själva utan någon hjälp av andra länder vad det gäller stridande. När dom allierade gav sig över kanalen på Dagen D var det någonstans runt 12 - 15 olika länder inblandade på dom allierades sida på den dagen och än fler efter att invasionen visat sig framgångsrik. USA förlorade ca 250 tusen man i Europa under andra världskriget. Ryssarna förlorade 20 miljoner..... Och ändå hävdar USA gärna att kriget vanns pga USA. Visst, låneprogrammet existerade men i stort handlar det om småsmulor i jämförelse med vad Ryssland själva skakade fram. Bara för att hedra trådens ämne, motorcyklar, så kan man konstatera att USA skickade över 35 tusen hojar utslaget på hela kriget. Ural-fabriken producerade 150.000 sidovagnshojar som användes under kriget. Per år. 900.000 hojar totalt. En astronomisk summa. Jag vågar nog påstå att ryssarna gjorde ett jävla jobb under dom där åren. Och utan att få någon direkt cred för sin insats och sina förluster i människoliv. USA har varit mycket bättre på att marknadsföra sin insats i filmer och andra media. Och USA har till och med lyckats övertyga världen om att japanerna inte hade den minsta lilla orsak till att anfalla Pearl Harbor. Det i sig är en imponerande handling. USA. Än idag mästare i propaganda.
Nä, de stred ju inte axel mot axel med nån.
Det hade nog inte Stalin velat... Släppa in västerländsk krigsmakt i landet frivilligt...

Ryssarnas krigskonst lämnade väl en del övrigt att önska i form av människovärde... Fler soldater än vapen vid frontlinjen - hur tänkte man då..? Förresten gällde det inte bara krigskonsten - de avrättade (eller skickade på dödsresa) en jäkla drös av sina egna under kriget. Ett helt folkslag skickades bort på dödsresa för att Stalin "inte litade på deras patriotism". Vafan...?

20 M inkluderar de civila offren (och det pratas t.o.m. om bortåt 25, beroende på hur man räknar).
Såklart det inte går att jämföra med USA som, bortsett från Pearl Harbour, väl inte hade strid på egen mark alls.
Inte riktigt samma sak med England, men bra nära... Bomberna dödade ju en del, men jämföra med hur det blivit om de invaderats går ju inte.
Ett av Hitlers stora mål var ju att slå ut judebolsjevismen, vilket gav klart spår för tyskarna att bete sig precis hur illa som helst i ryssland. Inte för att de var direkt trevliga på andra ställen...

Nåväl... Historia är intressant...

Edit:
Apropå alla länderna som samverkade:
Bild
Det finns en gammal teckning från kriget där nån frågar en brittisk soldat "Are You all alone now" och får till svar "Yes, all alone. All 500 million of us." ;)
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

http://birkaadv.wordpress.com/2014/07/2 ... k-kirovsk/

Lämnade Murmansk i förrgår och är nu i Kirovsk på väg om Arkhangelsk. Under färden söderut har vi sett dom mest förorenade områdena någonsin med skogsdöd och skit. NÄSTAN lika illa som i Nickel. Större delen av tiden var det dock strålande bra vägar och fin natur men helt plötsligt dök det upp städer där det bara var skit. Fy faan. Sibirien är en idyll i jämförelse. Svårt med boende från och med nu också. Det finns mest bara småbyar längs den rutt vi ska ta och inte alla dessa har boenden. Knappt någon egentligen. Fick fick tips på mindre städer där det finns hotell så det verkar lösa sig men det blir länga dagar i sadeln och inte helt lätt att hitta heller. GPS-kartor är rejält odetaljerade i dom här krokarna och det är mest dom större vägarna som är med. Vi har några papperskartor med oss men hjälper föga när man ska leta efter adresser i städer/byar. Man får fråga sig fram. Om man nu hittar någon som pratar engelska..... Och inte har man en aning om vad som står på skyltarna heller. Men det löser sig nog.....
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: MC-tråden!

Inlägg av Eagle Hazze »

Ägde en Yamaha 125 kubik för många år sedan, däremot vår trummis gillar att modda.

Bild
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

Blogguppdatering innan vi drar från St Petersburg imorgon bitti tidigt!

http://birkaadv.wordpress.com/2014/08/0 ... etersburg/

Tjo! //Jan
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Inlägg: 11000
Blev medlem: sön 22 jul 2007, 11:15
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: MC-tråden!

Inlägg av Hellish »

Sångaren i mitt band undrade om jag ville köpa hans HD. För det första visste jag inte ens om att han hade en, har aldrig sett honom åka hoj. För det andra så visade det sig att det är en av få modeller som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att brumma runt med.
http://www.blocket.se/vasternorrland/HD ... m?ca=4&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Jensa
Medlem++
Inlägg: 5489
Blev medlem: lör 05 maj 2007, 22:26
Ort: Uppsala

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jensa »

Hellish skrev:Sångaren i mitt band undrade om jag ville köpa hans HD. För det första visste jag inte ens om att han hade en, har aldrig sett honom åka hoj. För det andra så visade det sig att det är en av få modeller som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att brumma runt med.
http://www.blocket.se/vasternorrland/HD ... m?ca=4&w=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Läcker! Onekligen.

Hade gärna börjat köra igen, men har insett att det med stor sannolikhet skulle förkorta min livslängd. :?
Användarvisningsbild
Fläppen
Medlem+
Inlägg: 1325
Blev medlem: fre 12 jan 2007, 16:48
Ort: Tomelilla

Re: MC-tråden!

Inlägg av Fläppen »

Längtar redan till baka till detta så att det nästan blir outhärdligt.https://www.youtube.com/watch?v=L_oDOKwrdK4" onclick="window.open(this.href);return false;
TheFlap
Medlem i PrataBas gubbklubb 40+....(70-)
Jazz-62, P-63, Bassline Worp Art V
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: MC-tråden!

Inlägg av Kurisawa »

Fläppen skrev:Längtar redan till baka till detta så att det nästan blir outhärdligt.https://www.youtube.com/watch?v=L_oDOKwrdK4" onclick="window.open(this.href);return false;
Fy fan va gött det ser ut! Jag är dock typen som gillar och ligga och fisa i max 70kmh. Fast på bana och med en sån hoj hade det nog vart andra bullar :D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

Snart så! :-)

Bild
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Kurisawa
Medlem+
Inlägg: 512
Blev medlem: sön 07 okt 2012, 16:27
Ort: Varberg

Re: MC-tråden!

Inlägg av Kurisawa »

TDHP skrev:Snart så! :-)

Bild
Fränt med eldfläjms!
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

Nån som ska på MC-mässan i Älvsjö i helgen? Jag står i vår monter på lördagen om nån vill hälsa på! Custom Bike Show / Twin Club Mc!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Ente
VIP medlem
Inlägg: 1046
Blev medlem: ons 07 nov 2012, 08:31
Ort: Solhöjden, Märsta/Sigtuna, Stockholm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Ente »

CU....
Stagg EDB34 , Squier VM bandlös , Squier CV P70s
Hartke KB12 , Ampeg B2R
Sonic EV 15BX, fEarful 15sub , GK MBX115

_____
JR Invention - Riff-based Rock
Användarvisningsbild
hellride
Medlem+
Inlägg: 565
Blev medlem: sön 01 dec 2013, 13:07

Re: MC-tråden!

Inlägg av hellride »

TDHP skrev:Snart så! :-)

Bild
Har du bytt motor eller bara belt-kåpan?
BAS Ä GÖTT
Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

hellride skrev:
TDHP skrev:Snart så! :-)

Bild
Har du bytt motor eller bara belt-kåpan?
Har bytt hela transen!
Monterade startmotor på ålderns höst, och Magnuson-kopian funkade inte riktigt till det!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
klasextas
VIP medlem
Inlägg: 1617
Blev medlem: mån 18 aug 2008, 12:49
Ort: Stockholm

Re: MC-tråden!

Inlägg av klasextas »

Startmotor på en HD, är inte det som att sätta ett ovalt stall på en P-bas?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

klasextas skrev:Startmotor på en HD, är inte det som att sätta ett ovalt stall på en P-bas?
:lol: :lol:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jan Hellman »

Är det någon som ska på MC-mässan? Jag ska ut hela dagen imorgon, söndag.

På tal om HD så ställer inte HD ut på mässan i år. Probike har blivit av med agenturen. HD kör sin egen agentur i Europa och ställer enbart ut på internationella mässor. Måste svida REJÄLT för Probike och säkert även påverka försäljningen i Sverige av att HD inte synas regionalt. Probike säljer och servar fortfarande Harley. HDCS finns på mässan dock.
Jazzå
Medlem
Inlägg: 221
Blev medlem: tor 12 apr 2012, 21:08
Ort: Malmö

Re: MC-tråden!

Inlägg av Jazzå »

Har man inte jobb så skaffar man sig :)
Bild
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

Schysst!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
norton
Medlem+
Inlägg: 1219
Blev medlem: ons 16 apr 2008, 11:13
Ort: Falun

Re: MC-tråden!

Inlägg av norton »

Oj va jag saknar min Commando .Hittade ett gamalt foto...dom är för jävla snygga om man cafe stukar dom lite


Bild
7ender JV P 82 Tokai Hp
Marshall Super bass -73 Marshall 1552/1520
Orange Ad 200 Mk1/PPC 412 HP8
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: MC-tråden!

Inlägg av Tarzan08 »

Jag drömde härom natten att jag satte ihop tjejens chopper. Jag var helt slut när jag vaknade.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: MC-tråden!

Inlägg av TDHP »

Tarzan08 skrev:Jag drömde härom natten att jag satte ihop tjejens chopper. Jag var helt slut när jag vaknade.
Har hon en chopper? Vaddå för chopper?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Tarzan08
Medlem++
Inlägg: 6853
Blev medlem: tis 21 okt 2008, 09:36
Ort: Stockholms södra utkanter...det bjuds på kaffe om någon har vägarna förbi

Re: MC-tråden!

Inlägg av Tarzan08 »

TDHP skrev:
Tarzan08 skrev:Jag drömde härom natten att jag satte ihop tjejens chopper. Jag var helt slut när jag vaknade.
Har hon en chopper? Vaddå för chopper?
Norrköpingbyggd Kawasaki 900 Z (1973)

Kamkedjan gick på lunch för några år sen och motorn hamnade i Helsingborg hos någon hojmeck som jag inte vet något om. Det var liksom före min tid. När han började trissa priser och sånt så bad hon några kompisar i en rödvit mc-föreing hämta motorn. Därför ligger allting nu i lådor. Allting står på landet i Filipstad, men jag har planer på att få hit allting och sätta ihop. Jag tror inte motorn tog skada, men är inte säker.
Vägrar använda smileys!
{fyra strängar}
Skriv svar