Varför hatar alla plektrumteknik?

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
jazzman35
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: ons 26 feb 2014, 12:44

Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av jazzman35 »

Det verkar som dom flesta oprofessionella basister hånar plektrumteknik som "larvigt" och "fejk". Varför så mycket förakt emot denna teknik?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av TDHP »

Kan man undra. Jag spelar nog 80% plektrum. Fast jag är å andra sidan kanske både larvig och fejk. :-)
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd
Inlägg: 13012
Blev medlem: ons 09 aug 2006, 22:25
Ort: Gällivare

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Svensson »

Jag hatar det inte men är så jäkla dålig på det. Låter fränt med flatsen och jag försöker ta mig igenom ett par låtar med plektrum men som sagt, svårt att lära en gammal hund att lira med plektrum :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+
Inlägg: 2087
Blev medlem: ons 16 aug 2006, 21:25
Ort: Lappland

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av peppe »

En bra bassist bör väl kunna hantera både med och utan beroende på vad stunden kräver.
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++
Inlägg: 8958
Blev medlem: fre 11 aug 2006, 17:45
Ort: Bureå, Skellefteå

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av mikkejohansson »

Tycker inte man märker av det så mycker här på PB va? Har man problem med plektrumspel på bas tycker jag man ska kolla in Bobby Vega.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Markooo »

mikkejohansson skrev:Tycker inte man märker av det så mycker här på PB va? Har man problem med plektrumspel på bas tycker jag man ska kolla in Bobby Vega.
+1!

Fruktansvärt bra basist!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
bassace
Medlem+
Inlägg: 1696
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 20:30
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av bassace »

Paul McCartney larvig och fejk?
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25678
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av fieldflower »

En del personer har bara larviga åsikter.
Gäller inte bara plektrumspel...
Medlem i PB50+
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Sv: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av RolleHarris »

bassace skrev:Paul McCartney larvig och fejk?
+1 Just det att många tycker det är larvigt och fejk gör att jag spelar 100% med plektrum ;)
r0ddan
Medlem+
Inlägg: 985
Blev medlem: sön 21 dec 2008, 11:50
Ort: Hbg

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av r0ddan »

Ytterligare en ickefråga som basister gillar att diskutera. Alla andra konstaterar kort att: "den basen lirades med plektum" eller "den basen lirades med fingrarna" och sen är det bra med det... Jag kan lira vilket som på den nivån jag lirar men ingen annan bryr sig om vilken teknik jag använder. Jag bara gissar att det är likadant för de flesta.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem
Inlägg: 2801
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:14
Ort: Stockholm

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av inber »

Töntar. Olika låtar kräver olika spelteknik. En del låtar SKA spelas med plektrum. Så är det bara.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Roger Hedin »

Du har fel. Alla hatar inte plektrum; alla hatar tapping. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av blackparkas »

r0ddan skrev:Ytterligare en ickefråga som basister gillar att diskutera. Alla andra konstaterar kort att: "den basen lirades med plektum" eller "den basen lirades med fingrarna" och sen är det bra med det... Jag kan lira vilket som på den nivån jag lirar men ingen annan bryr sig om vilken teknik jag använder. Jag bara gissar att det är likadant för de flesta.
Tycker det snarare är tvärtom, andra musiker än basister således upplever jag är bättre på att gnälla på plektrumspel..

Som sagt, var sak på sin plats, ska det liras med plektrum, då kör man med plektrum.
Om det inte är plektrumläge, då kör man med fingrarna. Om man inte är Bobby Vega..

I övrigt tycker jag det brukar kunna vara basister som inte kan lira med plektrum som är de största belackarna på "plektrumbasister"....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Inlägg: 6284
Blev medlem: tor 15 mar 2007, 23:27
Ort: Örebröov
Kontakt:

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av funkys**t »

blackparkas skrev:I övrigt tycker jag det brukar kunna vara basister som inte kan lira med plektrum som är de största belackarna på "plektrumbasister"....
Spot on!
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Markooo
Medlem++
Inlägg: 3101
Blev medlem: lör 16 aug 2008, 23:34
Ort: Malmö

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Markooo »

Annars är ju Anthony Jacksons spel på Al Di Meolas tidiga plattor ett bra exempel att dra upp för folk som är anti-plektrum.

Hans spelande talar ju för sin sak!

Fender AV '62 P-bas, Fender JB62, Fernandes RB80

Hiwatt DR103 '72, GK 800RB, Marshall 1552 2x15
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem
Inlägg: 19741
Blev medlem: ons 26 jul 2006, 11:34
Ort: Örebro

Re: Sv: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Geddan »

r0ddan skrev: "den basen lirades med plektum" eller "den basen lirades med fingrarna"
Kan ju leta fram ljudklippen från Dereborns studio, när jag spelade på 7 basar med och utan plektrum. I efterhand är jag inte ens själv säker på vad som är vad.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Pumpa
Medlem+
Inlägg: 665
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 20:54
Ort: Herrljunga

Re: Sv: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Pumpa »

Geddan skrev:
r0ddan skrev: "den basen lirades med plektum" eller "den basen lirades med fingrarna"
Kan ju leta fram ljudklippen från Dereborns studio, när jag spelade på 7 basar med och utan plektrum. I efterhand är jag inte ens själv säker på vad som är vad.
Du spelade tightare med plektrum än med fingrarna vid det tillfället vill jag minnas.
allan
Medlem+
Inlägg: 790
Blev medlem: fre 07 sep 2007, 21:16
Ort: Göteborg

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av allan »

Kommer inte det ifrån elbasens "professionalisering-process"(Fy fan vad det lät..) Typ: Från början i popens 60-tal så rekryterades basisten från elgitarrbänken, men i takt med att elbasen utvecklades o fick högre status, så blev effekten att man ville distansera sig från gitarr/plektrum. En riktig elbasist skall minsann spela som en riktig kontrabassist, med fingrarna...Läste i ngn fotnot att Pastorius troligtvis plockade bort plektrumskyddet av just denna anledning. Han ville visa att han var en bassist...
Och jag kommer ihåg att duktiga rickenbacker-basister skämdes för att de inte spelade med fingrarna....

Rätt gissat? Ja detta var ungefär 33 år efter andra världskriget... :shock:
RolleHarris
Medlem++
Inlägg: 5061
Blev medlem: sön 14 jan 2007, 10:34
Ort: Djurås

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av RolleHarris »

En av anledningarna till att jag spelar med plektrum är att många tycker det är fult. Haha. Jag är en sån rebell ;)
Senast redigerad av RolleHarris den tis 30 dec 2014, 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++
Inlägg: 6050
Blev medlem: tor 05 jul 2007, 08:26
Ort: Motala

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av kmo »

Jag har alltid lirat med fingrar och kommer väl alltid att göra det. Helrätt för mig och jag kommer tillräckligt nära plektrumsound med ett finger. Skulle väl eg. lära mig att lira med plektrum med. Men, men.... Skulle nog hinna kallna innan jag når en nivå som JAG skulle nöja mig med. Nån dag när det finns tid kan man ju ta tag i det, ungefär som med notläsning..
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Bullen
Medlem++
Inlägg: 5553
Blev medlem: mån 15 okt 2007, 14:26
Ort: Göteborg

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av Bullen »

Tror också den attityden kommer från personer som inte kan lira plektrum eller bara är 13 år och besatta av Steve Harris helt enkelt. Det lökigaste jag vet är när folk envisas med att spela med fingrarna i situationer där det är helt uppenbart att plektrumspel hade varit mycket lämpligare bara för att "riktiga basister spelar med fingrarna". Riktiga basister ser till att det är tight och låter bra så gitarronanisterna kan glänsa och få så många brudar som möjligt.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
ThomasF
Medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: lör 14 jan 2012, 15:00
Ort: Göteborg

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av ThomasF »

Hmmm spelar man tight bra och svängigt , kan man väl spela med stortån om man vill . . .
Den som bryr sig är ju den som äger problemet.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av TDHP »

Bullen skrev:Tror också den attityden kommer från personer som inte kan lira plektrum eller bara är 13 år och besatta av Steve Harris helt enkelt. Det lökigaste jag vet är när folk envisas med att spela med fingrarna i situationer där det är helt uppenbart att plektrumspel hade varit mycket lämpligare bara för att "riktiga basister spelar med fingrarna". Riktiga basister ser till att det är tight och låter bra så gitarronanisterna kan glänsa och få så många brudar som möjligt.
Great wisdom you have, my young padawan!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem
Inlägg: 1420
Blev medlem: tor 01 mar 2012, 19:11
Ort: Karlskoga

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av eeakga »

Bullen skrev: Det lökigaste jag vet är när folk envisas med att spela med fingrarna i situationer där det är helt uppenbart att plektrumspel hade varit mycket lämpligare bara för att "riktiga basister spelar med fingrarna".

Just så
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Varför hatar alla plektrumteknik?

Inlägg av blackparkas »

En riktig basist känner när det behövs plektrum eller fingerspel, eller spelar med antingen eller så det passar in...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar