Lineboxar och bas....

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Elfström »

BRA! Vi sitter och väntar...... :lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

Seaweed skrev:
Elfström skrev:
Seaweed skrev:Grymt! Jag är i DI-köpartagen, det här var ju perfekt timing.

Behöver visserligen en för livebruk men ändå...
Ale här på PB har en Avalon U-5 till salu som är nästan ny, billigt!! :)
Jo har sneglat. Skulle dock behöva en som funkar på ett pedalbord dock, tror jag bestämt.
Om du vill ha något bra som är väldigt välbyggt och som inte tar så stor plats skulle jag rekommendera antingen en Radial JDI alternativt Radial J48. J48:an är aktiv och kräver fantommatning dock. Men en JDI är ALDRIG fel. Och om man har behov av två ingångar om man brukar ha fler basar på scen live så är Firefly riktigt, riktigt bra. Men tar lite mer plats. JDV är också en väldigt bra linebox. Fast den kostar mer än dubbelt så mycket som JDI eller J48. Men två tusen mindre än Firefly. Som i och för sig är en lite annan produkt då den har rör och två ingångar. Men stryktåligt, välljudande som inte kräver fantommatning och inte svindyr? JDI. Alla dar i veckan.

//J
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

Elfström skrev:BRA! Vi sitter och väntar...... :lol:
Det lär inte bli den här veckan så du lär nog få sittsår om du inte kliver upp ur stolen..... :lol:
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Elfström »

Radial JDI´n låter svinbra och går in på ett pedalbord, som ett cigg paket ungefär.
Kostar cirka tvåtusenspänn. Byggd som en tank (i miniformat) :D
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Elfström »

Jan Hellman skrev:
Elfström skrev:BRA! Vi sitter och väntar...... :lol:
Det lär inte bli den här veckan så du lär nog få sittsår om du inte kliver upp ur stolen..... :lol:
Nu står jag upp...men jag tänker sätta mig igen :lol:
:vinkar:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av blackparkas »

Jan Hellman skrev:
blackparkas skrev:Shit vad jag hade velat haft med en LD -systems och en Palmer-historia med i det där testet!!

Fd kollegan har börjat jobba åt Adam Hall och det är ju det bästa som finns.....
Vilken av Adam Hall´s di-boxar slår Radial eller andra hi-end prylar på fingrarna? Det mesta som Palmer gör i DI-boxväg är ganska billigt. Åtminstone det jag snubblat över. Lika med LD Systems. Sitter inte direkt Jensen eller Lundahl-trafos i dom där.

Nä, det är inte JAG som säger det om man säger så... :D
Enl. min fd kollega så var det någon av Palmer-boxarna som skulle vara "bättre" än Radials bästsäljare.
Men han är ju försäljare... klart han säger så... Därför skulle det ha varit sjukt kul om någon gjorde ett test.

LS: s billiga kopia på vad den nu heter skulle ju vara "SKITBRA" också för pengarna...

Själv har jag en ART aktiv, som jag aldrig använder... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Inlägg: 6811
Blev medlem: sön 18 nov 2007, 21:49
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Seaweed »

Jan Hellman skrev:
Seaweed skrev:
Elfström skrev:
Seaweed skrev:Grymt! Jag är i DI-köpartagen, det här var ju perfekt timing.

Behöver visserligen en för livebruk men ändå...
Ale här på PB har en Avalon U-5 till salu som är nästan ny, billigt!! :)
Jo har sneglat. Skulle dock behöva en som funkar på ett pedalbord dock, tror jag bestämt.
Om du vill ha något bra som är väldigt välbyggt och som inte tar så stor plats skulle jag rekommendera antingen en Radial JDI alternativt Radial J48. J48:an är aktiv och kräver fantommatning dock. Men en JDI är ALDRIG fel. Och om man har behov av två ingångar om man brukar ha fler basar på scen live så är Firefly riktigt, riktigt bra. Men tar lite mer plats. JDV är också en väldigt bra linebox. Fast den kostar mer än dubbelt så mycket som JDI eller J48. Men två tusen mindre än Firefly. Som i och för sig är en lite annan produkt då den har rör och två ingångar. Men stryktåligt, välljudande som inte kräver fantommatning och inte svindyr? JDI. Alla dar i veckan.

//J
Ja det är just JDI jag har fått rekommenderad åtskilliga gånger! Får nog slå till helt enkelt.
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Jan Hellman skrev:
blackparkas skrev:Shit vad jag hade velat haft med en LD -systems och en Palmer-historia med i det där testet!!

Fd kollegan har börjat jobba åt Adam Hall och det är ju det bästa som finns.....
Vilken av Adam Hall´s di-boxar slår Radial eller andra hi-end prylar på fingrarna? Det mesta som Palmer gör i DI-boxväg är ganska billigt. Åtminstone det jag snubblat över. Lika med LD Systems. Sitter inte direkt Jensen eller Lundahl-trafos i dom där.

Nä, det är inte JAG som säger det om man säger så... :D
Enl. min fd kollega så var det någon av Palmer-boxarna som skulle vara "bättre" än Radials bästsäljare.
Men han är ju försäljare... klart han säger så... Därför skulle det ha varit sjukt kul om någon gjorde ett test.

LS: s billiga kopia på vad den nu heter skulle ju vara "SKITBRA" också för pengarna...

Själv har jag en ART aktiv, som jag aldrig använder... :D
Palmer och LD ligger väl runt 700 spänn och neråt tror jag. Finns väl en lite dyrare Palmer men den har jag aldrig testat. LD´s lineboxar har jag i stort endast sett användas på Club Dislocated-ställen här i stan. Har spelat två gånger på Club Dislocated-arrangemang. Och det kommer INTE hända igen! :D Ingen av gångerna har det funnits en basstärkare på plats. Linebox rätt ut till PA´t och rejält underdimentionerade monitorer. Har inte hört ett knäpp av vad jag spelat. Ena gången la först sladden från lineboxen av. Den byttes ut mellan två låtar. Tio minuter senare la lineboxen av. :lol: Och det var en LD Systems DI. Dom gör väl bara en tror jag. Aktiv skitpryl för 300 spänn. Så, nä, lyssna inte på försäljare. ;) Hade jag inte haft en egen linebox med mig som jag kopplade in så hade jag kunnat gå och sätta mig och dricka öl. För dom hade inte någon i reserv.... :lol:
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

Seaweed skrev:Ja det är just JDI jag har fått rekommenderad åtskilliga gånger! Får nog slå till helt enkelt.
Låter som en plan tycker jag.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Elfström »

Seaweed skrev:
Ja det är just JDI jag har fått rekommenderad åtskilliga gånger! Får nog slå till helt enkelt.[/quote]

Parkas kan säkert hjälpa dig om du vill köpa en. Arva Trading har agenturen i Sverige!
http://www.arva.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Elfström »

Finns det inte fler med olika erfarenheter och åsikter här på PB... :D
Roger du har ju en Avalon U-5.
Skriv nåt! :D
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av drop A »

Aguilar DB750 är bästa linboxen jag testat. Lite för stor för pedalbordet kanske...
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

drop A skrev:Aguilar DB750 är bästa linboxen jag testat. Lite för stor för pedalbordet kanske...
:lol:
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Basmagnus »

drop A skrev:Aguilar DB750 är bästa linboxen jag testat. Lite för stor för pedalbordet kanske...
Jag jämförde signalen mellan DB750 och U5 på en turné och det var ingen större skillnad. Till bådas fördel måste jag säga.
I studio skulle man säkert kunna märka skillnad vid a/b-lyssning men live var signalen snarlik. Fet och bra ton.
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem
Inlägg: 1895
Blev medlem: tis 20 sep 2011, 18:17
Ort: Järfälla

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Elfström »

Basmagnus skrev:
drop A skrev:Aguilar DB750 är bästa linboxen jag testat. Lite för stor för pedalbordet kanske...
Jag jämförde signalen mellan DB750 och U5 på en turné och det var ingen större skillnad. Till bådas fördel måste jag säga.
I studio skulle man säkert kunna märka skillnad vid a/b-lyssning men live var signalen snarlik. Fet och bra ton.
Men då är ju 750:n äntligen värd pengarna, då! :lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem
Inlägg: 21030
Blev medlem: sön 11 nov 2007, 15:47
Ort: Södermalm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Jan Hellman »

Basmagnus skrev:
drop A skrev:Aguilar DB750 är bästa linboxen jag testat. Lite för stor för pedalbordet kanske...
Jag jämförde signalen mellan DB750 och U5 på en turné och det var ingen större skillnad. Till bådas fördel måste jag säga.
I studio skulle man säkert kunna märka skillnad vid a/b-lyssning men live var signalen snarlik. Fet och bra ton.
Fast den är lite för stor för pedalbordet, kanske? :lol: Men det är å andra sidan en U5 också. Intressant det här med lineboxar. Man får lite tänka igenom vad man ska använda den till. Jag kör vanligtvis line ut direkt från förstärkaren och i dom bästa av världar även en mick på högtalaren. Problemet med line-ut på min Fafner är att den brummar lite för ofta beroende på strömmen i lokalen. Den verkar vara känslig för jordbrum och det spelar ingen roll om man fasvänder. Detta har jag märkt även med andra inbyggda line-boxar i andra förstärkare. Och det kan hända även med externa lineboxar fast då brukar problemet lösa sig när man fasvänder. Så jag litar inte alltid på att det kommer att funka vilket gör att jag ALLTID har med en extern linebox för säkerhets skull. Och då brukar det bli en JDI. Liten, byggd som en stridsvagn och tar lite plats i packningen. Om jag spelat på passiva basar så hade jag säkert tagit med min J48 istället. Kanske. Ska göra ett rejält test med passiva basar och lineboxar när jag hinner med. Intressant detta.
trikloretylen
Medlem+
Inlägg: 563
Blev medlem: mån 27 aug 2012, 20:03
Ort: Stockholm

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av trikloretylen »

Jäklar nu måste jag läsa på om lineboxar också !
Våran ljudtekniker brukar köra en red di tror jag den heter !
Tungt rördrivet as till lnebox är det iaf .
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++
Inlägg: 3369
Blev medlem: sön 19 aug 2007, 00:05
Ort: Stötjhölm/Flen

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Basmagnus »

Jan Hellman skrev:
Basmagnus skrev:
drop A skrev:Aguilar DB750 är bästa linboxen jag testat. Lite för stor för pedalbordet kanske...
Jag jämförde signalen mellan DB750 och U5 på en turné och det var ingen större skillnad. Till bådas fördel måste jag säga.
I studio skulle man säkert kunna märka skillnad vid a/b-lyssning men live var signalen snarlik. Fet och bra ton.
Fast den är lite för stor för pedalbordet, kanske? :lol: Men det är å andra sidan en U5 också. Intressant det här med lineboxar. Man får lite tänka igenom vad man ska använda den till. Jag kör vanligtvis line ut direkt från förstärkaren och i dom bästa av världar även en mick på högtalaren. Problemet med line-ut på min Fafner är att den brummar lite för ofta beroende på strömmen i lokalen. Den verkar vara känslig för jordbrum och det spelar ingen roll om man fasvänder. Detta har jag märkt även med andra inbyggda line-boxar i andra förstärkare. Och det kan hända även med externa lineboxar fast då brukar problemet lösa sig när man fasvänder. Så jag litar inte alltid på att det kommer att funka vilket gör att jag ALLTID har med en extern linebox för säkerhets skull. Och då brukar det bli en JDI. Liten, byggd som en stridsvagn och tar lite plats i packningen. Om jag spelat på passiva basar så hade jag säkert tagit med min J48 istället. Kanske. Ska göra ett rejält test med passiva basar och lineboxar när jag hinner med. Intressant detta.
Det största problemet med att plocka line från toppen är, i mitt tycke, att om stärken dör under gig så tappar man även signalen ut. Det har hänt för mig och det är inte så skoj.
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av drop A »

Basmagnus skrev:
drop A skrev:Aguilar DB750 är bästa linboxen jag testat. Lite för stor för pedalbordet kanske...
Jag jämförde signalen mellan DB750 och U5 på en turné och det var ingen större skillnad. Till bådas fördel måste jag säga.
I studio skulle man säkert kunna märka skillnad vid a/b-lyssning men live var signalen snarlik. Fet och bra ton.
Kommer göra exakt den jämförelsen när vi spelar in ny platta i vår. Återkommer med omdöme!
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Roger Hedin »

Jag har en Avalon U5, men har aldrig använt den i studion, enbart live. Oavsett instrument - passiv elbas, aktiv elbas, elkontra, acke-kontra - så funkar den alltid utmärkt. Bättre blir det inte på min horisont just nu. Har dock inte provat Radial-prylarna, men funderar på att köpa en JDI så jag har en passiv box också. Om inte annat borde den, liksom det trådlösa systemet, eliminera alla problem med surr på grund av dåligt jordade instrument...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av newheartshadow »

Liten fråga om fasvridning: Nån som vet ifall thru-signalen på en DI-Box också brukar påverkas av en eventuell switch för fas- eller polaritetsvridning? Eller är det bara xlr-utgången?
Skulle nämligen vilja splitta signalen innan DI och då vända fasen på den ena signalen, vore smidigt om det gick direkt i boxen...
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av blackparkas »

Roger Hedin skrev:Om inte annat borde den, liksom det trådlösa systemet, eliminera alla problem med surr på grund av dåligt jordade instrument...

Låter som att du behöver byta basar!
Jag har inga problem öht med surr trots distar, andra pedaler och kabel... :D

Warwick eller gammal Fender är det som gäller Roger!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++
Inlägg: 5532
Blev medlem: sön 16 mar 2014, 18:30
Ort: Norrköping

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av Roger Hedin »

blackparkas skrev:
Roger Hedin skrev:Om inte annat borde den, liksom det trådlösa systemet, eliminera alla problem med surr på grund av dåligt jordade instrument...

Låter som att du behöver byta basar!
Jag har inga problem öht med surr trots distar, andra pedaler och kabel... :D

Warwick eller gammal Fender är det som gäller Roger!
Nä, jag behöver inte byta basar. Däremot är ju Joe Osborn 5 helt oskärmad, tillika löjligt dåligt jordad och liksom gamla Jazzbasar en riktig surrmaskin. Varför har en dyrbas så u-landsmässig elektronik? Jo - därför att karln vars namn basen fått ville ha det så. Min Bob Glaub var likadan, men den har jag skärmat och jordat så den är tyst och fin. Det blir nog samma operation vad gäller Blue Joe, trots att stenålderspuristerna hävdar att bra skärmning och jordning fördärvar TONEN. Skit och störningar fördärvar ännu mer...

Passiva basar brukar i regel vara känsligare för jordbrum än aktiva; det löste jag med att köra trådlöst med dem. En line-box av bra kvalitet torde ha samma effekt. Nu är ju Avalon U5 en klump stor och tung som en transistortopp, så en liten JDI kan säkert vara smidig.

Dessutom - en gammal Fender skulle jag ju "förstöra" genom att ta bort plåtskrot och ersätta med rejäl hårdvara istället, så håll den borta från mig för din salighets skull, Parkas. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
drop A
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: fre 16 dec 2011, 08:20
Ort: Göteborg

Re: Lineboxar och bas....

Inlägg av drop A »

newheartshadow skrev:Liten fråga om fasvridning: Nån som vet ifall thru-signalen på en DI-Box också brukar påverkas av en eventuell switch för fas- eller polaritetsvridning? Eller är det bara xlr-utgången?
Skulle nämligen vilja splitta signalen innan DI och då vända fasen på den ena signalen, vore smidigt om det gick direkt i boxen...
Thru-signalen är nästan alltid bara en direkt skarv från inputen. Det är XLR-utgången som tappas från trafon och som har möjlighet att vändas i fas. Du måste gå via en trafo, eller aktivt gainsteg, för att kunna vända fasen på en vanlig gitarrsignal (bassignal i det här fallet).
Finns blend-pedaler med fasvändning på loopen, ex One Control. Lehle P-split är ett passivt alternativ. Billigaste fasvändaren är en EHX LPB-1 :)
Användarvisningsbild
newheartshadow
VIP medlem
Inlägg: 4766
Blev medlem: tor 03 jan 2008, 15:27
Ort: Örebro

Lineboxar och bas....

Inlägg av newheartshadow »

drop A skrev:
newheartshadow skrev:Liten fråga om fasvridning: Nån som vet ifall thru-signalen på en DI-Box också brukar påverkas av en eventuell switch för fas- eller polaritetsvridning? Eller är det bara xlr-utgången?
Skulle nämligen vilja splitta signalen innan DI och då vända fasen på den ena signalen, vore smidigt om det gick direkt i boxen...
Thru-signalen är nästan alltid bara en direkt skarv från inputen. Det är XLR-utgången som tappas från trafon och som har möjlighet att vändas i fas. Du måste gå via en trafo, eller aktivt gainsteg, för att kunna vända fasen på en vanlig gitarrsignal (bassignal i det här fallet).
Finns blend-pedaler med fasvändning på loopen, ex One Control. Lehle P-split är ett passivt alternativ. Billigaste fasvändaren är en EHX LPB-1 :)
Ah, misstänkte det men var tvungen att kolla.. Tack för svar!
Blir nog en moody P-split klon vad det lider men ska spela in i helgen så får hitta på en annan lösning så länge..
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack

Skriv svar